Autor Wątek: Blokada Eap  (Przeczytany 12235 razy)

Offline eReS

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 22
    • Zobacz profil
  • Skąd: Sosnowiec
Blokada Eap
« dnia: 20 Czerwiec 2020, 05:32:16 »
Witam!
Mam zapytanie do osób bawiących się symulatorem ISDR Lisków. Czy wciśnięty na stałe przycisk "Poz" jeśli chodzi o blokadę Eap po torze nr 2 od Wilamowic jest prawidłowym stanem? Ostatnio usłyszałem interpretacje tego typu, że urządzenia na nastawni gdy nie jest realizowany żaden przebieg powinny znajdować się w stanie zasadniczym i samo wciśnięcie na stałe przycisku "Poz" powoduje iż ta blokada w stanie zasadniczym już nie jest.
Pytanie nr 1:
-Czy wciśnięty na stałe przycisk "Poz" jeśli chodzi o blokadę Eap po torze nr 2 od Wilamowic jest prawidłowym stanem?
Pytanie nr 2:
- Czy wciśnięty na stałe przycisk "Poz" przy blokadzie Eap na szlaku dwutorowym gdzie kierunek przeciwny do zasadniczego został wyłączony jest prawidłowym stanem (blokada Eap półsamoczyna dwukierunkowa z wyłączonym kierunkiem przeciwnym do zasadniczego)?
Pytanie nr 3:
-Czy istnieje jakikolwiek paragraf instrukcji który mówi coś na ten temat czy jest to tylko zwykła interpretacja przepisów (możliwe, że błędna)?

Dziękuję za każdą odpowiedź  ;)

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 437
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Blokada Eap
« Odpowiedź #1 dnia: 20 Czerwiec 2020, 19:46:57 »
Co to znaczy "wciśnięty na stałe przycisk "Poz" jeśli chodzi o blokadę Eap"?
Półsamoczynna blokada liniowa typu Eap jest blokadą dwukierunkową, której rozwiązania opierają się na rozwiązaniach blokady Eac. Do przesyłania sygnałów służy dwuprzewodowa linia kablowa. Stan blokady sygnalizowany jest na pulpicie strzałkami kierunkowymi i lampkę kontrolną lub szczeliną świetlną przeciwwtórności liniowej Pwl, a do jej obsługi służą przyciski Wbl, Poz, Ko oraz doraźne dPo, dKo.
W stanie zasadniczym blokada znajduje się w stanie neutralnym.
Przycisk Poz jest przyciskiem dwupołożeniowym niestabilnym - jego obsługa polega na jego naciśnięciu, po którym przycisk wraca do swojego położenia. Nie da się tego przycisku "wcisnąć na stałe". Każda jazda pociągowa na szlak musi być poprzedzona określoną przepisami obsługą blokady liniowej - na obydwu sąsiednich posterunkach ruchu.
Zatem "wciśnięty na stałe" - w sposób oczywiście niezgodny z zasadami obsługi (czyli np. mechanicznie podparty zapałką) przycisk niestabilny jest nie tylko nieprawidłowym stanem, ale także niedopuszczalnym zachowaniem personelu obsługi urządzeń srk.
Jeśli jest szlak dwutorowy i po obydwu torach szlakowych istnieje blokada Eap (banalizacja torów szlakowych), to ruch pociągów jest prowadzony zgodnie z zasadą ruchu prawostronnego, przy czym dla każdej jazdy pociągowej obsługuje się odpowiednie przyciski blokady.
Proszę zapoznać się z zasadami budowy i pracy blokady Eap na stronie https://www.bsk.isdr.pl/srk_blokp.php
« Ostatnia zmiana: 20 Czerwiec 2020, 20:00:48 wysłana przez Paweł Piotr »
Paweł Piotr

Offline eReS

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 22
    • Zobacz profil
  • Skąd: Sosnowiec
Odp: Blokada Eap
« Odpowiedź #2 dnia: 20 Czerwiec 2020, 20:23:33 »
W wersji symulatora Lisków po torze nr 2 od strony Wilamowic przycisk Poz jest wcisniety na stałe można go dopiero wyjac prawym przyciskiem myszki.
Jeśli chodzi o moje drugie pytanie przycisk pozwolenia został już przez producenta przystosowany do takiego działania ( należy wcisnąć i przekręcić w prawo przycisk Poz). Teraz właśnie pytanie czy jest to prawidłowe działanie, czy jednak nie (błąd ze strony producenta)

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 437
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Blokada Eap
« Odpowiedź #3 dnia: 20 Czerwiec 2020, 21:25:46 »
Wszystkie przyciski operacyjne blokady liniowej Eap (Wbl, Poz, Ko) są przyciskami NIESTABILNYMI i z zasady mają się znajdować w położeniu środkowym (neutralnym). Ich obsługa polega na chwilowym ich naciśnięciu (Wbl może być również chwilowo podciągnięty), po którym przycisk wraca do swojego pierwotnego położenia. Nie znam symulatora Liskowa w takim stopniu, ale jeśli jest tam taki na stałe wciśnięty przycisk Poz blokady Eap, to jest to nie tylko niezgodne z rzeczywistością kolejową, ale także z zasadą budowy i funkcjonowania tego typu blokady oraz przepisami określającymi zasady obsługi takich urządzeń.
Jeżeli jest jakiś producent, który przystosował przycisk Poz w blokadzie Eap do stanu "wciśnięty na stałe", to jest to błąd - konstrukcyjny oraz błąd w stosunku do przepisów i zasad kolejowych. Chętnie poznam nazwę tego producenta oraz sens tego tzw. "przystosowania" z wyjaśnieniem: czego przystosowania i do czego przystosowania.
« Ostatnia zmiana: 20 Czerwiec 2020, 21:27:24 wysłana przez Paweł Piotr »
Paweł Piotr

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Blokada Eap
« Odpowiedź #4 dnia: 20 Czerwiec 2020, 22:48:35 »
Było kilka prób, gdzie wbl i poz były stabilne... Czyli po zwróceniu ko nastąpiło włączenie blokady.... Jednak oficjalnie to się nie przyjęło.
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline MuNiO

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 86
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdańsk
Odp: Blokada Eap
« Odpowiedź #5 dnia: 21 Czerwiec 2020, 03:23:03 »
Co to znaczy "wciśnięty na stałe przycisk "Poz" jeśli chodzi o blokadę Eap"?


Koledze chodzi o to że blokada daje automatycznie pozwolenie bez naszego udziału po torze nr 2 od strony Tęczy, tak trudno to zrozumieć ? Hmm
« Ostatnia zmiana: 21 Czerwiec 2020, 03:36:34 wysłana przez MuNiO »

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 437
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Blokada Eap
« Odpowiedź #6 dnia: 21 Czerwiec 2020, 08:35:39 »
eReS napisał: W wersji symulatora Lisków po torze nr 2 od strony Wilamowic przycisk Poz jest wcisniety na stałe można go dopiero wyjac prawym przyciskiem myszki.
Szanowny panie adwokacie MuNiO - proszę czytać uważnie posty i nie mądrować.
Skoro przyciski blokady Eap są NIESTABILNE, jak można mówić o "przycisku wciśniętym na stałe", stąd moje pytanie.
Czym innym jest automatyczne ustawienie blokady w celu podawania zgody bez udziału personelu obsługującego, a czym innym wciśnięty na stałe przycisk.
Zasady pracy blokady liniowej Eap nie przewidują takich rozwiązań, jeżeli jest inaczej - proszę o konkretny zapis o tym mówiący (np. techniczny opis budowy i działania Eap lub jakiś inny zapis, np. RT).
« Ostatnia zmiana: 21 Czerwiec 2020, 09:06:25 wysłana przez Paweł Piotr »
Paweł Piotr

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1014
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Blokada Eap
« Odpowiedź #7 dnia: 21 Czerwiec 2020, 12:50:08 »
Stacja Kraków Mydlniki przed przebudową miała na szlaku z KGZ blokadę Eap, w której po zażądaniu pozwolenia z KGZ kierunek ustawiał się sam, bez obsługiwania przycisku Poz2KŁ. Na zdjęciu w załączniku widać że pod kapturkiem główka przycisku jest w dole. Nie jestem w 100% pewny czy był tam wstawiony przycisk stabilny zamiast niestabilnego, czy może ktoś mu w inny sposób "pomógł" pozostać w położeniu wciśniętym.

Rozwiązanie ze stabilnym przyciskiem Poz nie jest przewidziane w dokumentacji blokady Eap. Nic na ten temat zapewne nie było też w regulaminie technicznym. Faktem jest jednak, że ta blokada w podstawowej wersji średnio nadaje się dla szlaków dwutorowych, bo obsługiwanie Wbl i Poz dla każdego pociągu przy ruchu dwutorowym nie ma większego sensu i jest dla dyżurnych ruchu uciążliwością. Stąd biorą się takie "wynalazki". Nie wiem na ile jest to powszechne na innych stacjach z Eap na szlakach dwutorowych.

Offline MuNiO

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 86
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdańsk
Odp: Blokada Eap
« Odpowiedź #8 dnia: 21 Czerwiec 2020, 15:32:13 »
Szanowny panie adwokacie MuNiO - proszę czytać uważnie posty i nie mądrować.
Skoro przyciski blokady Eap są NIESTABILNE, jak można mówić o "przycisku wciśniętym na stałe", stąd moje pytanie.

Jak widać Ty też nie do końca zrozumiałeś pytanie kolegi. Powtarzam jeszcze raz i zacytuje siebie "Koledze chodzi o to że blokada daje automatycznie pozwolenie bez naszego udziału po torze nr 2 od strony Tęczy, tak trudno to zrozumieć ?". W symulatorze nie widać pozycji przycisku czy jest wciśnięty czy wyciągnięty. Kolega może myśleć że jest wciśnięty na stałe.

pyt 1 - można krótko odpisać - NIE
pyt 2 - można krótko odpisać - NIE
pyt 3 - można krótko odpisać - nie istnieje taki zapis, taki stan w symulatorze został przyjęty dla uproszczenia obsługi. W realu na paru stacjach jest tak zrobione.

Można prościej ? Można, wiec po co te wywody

« Ostatnia zmiana: 21 Czerwiec 2020, 15:42:13 wysłana przez MuNiO »

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 437
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Blokada Eap
« Odpowiedź #9 dnia: 21 Czerwiec 2020, 17:19:14 »
Po co te wywody, szanowny adwokacie? A choćby po to, by stwierdzić, że wciśnięty przycisk Poz2KŁ, widoczny na zdjęciu Pawła, jest w tym stanie, bo ktoś mu ewidentnie pomógł. Nałożony na niego kapturek jest kolejnym dowodem, że podparto przycisk i zasłonięto, by go nie używać - czytaj - nie zniszczyć mechanicznego podparcia przycisku.
jageer napisał: Było kilka prób, gdzie wbl i poz były stabilne... Czyli po zwróceniu ko nastąpiło włączenie blokady.... Jednak oficjalnie to się nie przyjęło. To prawda, jednak poza próbami rozwiązanie takie NIGDY NIE ZOSTAŁO WPROWADZONE DO EKSPLOATACJI.
Piszesz szanowny adwokacie: W realu na paru stacjach jest tak zrobione.
Więc powinieneś się dowiedzieć, że jeśli jest tak, jak piszesz, to jest to działanie (w umyśle stosujących je ludzi - ułatwienie) niezgodne z przepisami, które precyzyjnie określają zasady budowy, działania i obsługi usrk.
Dalej piszesz: W symulatorze nie widać pozycji przycisku czy jest wciśnięty czy wyciągnięty. Kolega może myśleć że jest wciśnięty na stałe. Skoro tak, to skąd podana przez eReS informacja: W wersji symulatora Lisków po torze nr 2 od strony Wilamowic przycisk Poz jest wcisniety na stałe można go dopiero wyjąć prawym przyciskiem myszki.?
Wiem, że pewnie jesteś mądrzejszy, niż wszystkie kolejowe książki, ale nie jestem pewien, czy je wszystkie przeczytałeś z uwagą. Poza tym masz problem z pojmowanie prostych tekstów, ale to już temat poza koleją...
Paweł Piotr

Offline MuNiO

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 86
    • Zobacz profil
  • Skąd: Gdańsk
Odp: Blokada Eap
« Odpowiedź #10 dnia: 21 Czerwiec 2020, 18:12:38 »
szanowny adwokacie?

Żyjemy w wolnym kraju i każdy może się wypowiadać na forum, jak Tobie to nie odpowiada to skasuj konto na forum. Amen


A choćby po to, by stwierdzić, że wciśnięty przycisk Poz2KŁ, widoczny na zdjęciu Pawła, jest w tym stanie, bo ktoś mu ewidentnie pomógł. Nałożony na niego kapturek jest kolejnym dowodem, że podparto przycisk i zasłonięto, by go nie używać - czytaj - nie zniszczyć mechanicznego podparcia przycisku.

Ktoś to musiał zatwierdzić, codzienna kontrola nawet przez automatyka by wykazała że jest coś nie tak, naczelnik i kontroler też nic o tym nie wiedział ?

jageer napisał: Było kilka prób, gdzie wbl i poz były stabilne... Czyli po zwróceniu ko nastąpiło włączenie blokady.... Jednak oficjalnie to się nie przyjęło. To prawda, jednak poza próbami rozwiązanie takie NIGDY NIE ZOSTAŁO WPROWADZONE DO EKSPLOATACJI.

Ile mamy w kraju nastawni i posterunków na których są takie jaja w obwodach i przyciskach o których się Tobie nawet nie śniło. Jak widać nieoficjalnie jest to używane.
 

Piszesz szanowny adwokacie: W realu na paru stacjach jest tak zrobione.
Więc powinieneś się dowiedzieć, że jeśli jest tak, jak piszesz, to jest to działanie (w umyśle stosujących je ludzi - ułatwienie) niezgodne z przepisami, które precyzyjnie określają zasady budowy, działania i obsługi usrk.

Przepisy na potrzeby ruchowe danego posterunku/stacji można zmienić, są wyjątki.
U nas w Trójmieście przed przebudową odcinka Gdańsk Główny - Gdynia Główna nastawnie Gdańsk Wrzeszcz i Sopot były mechaniczne scentalizowane z sygnalizacją świetlną. Na potrzeby ruchowe urządzenia podające sygnały na semaforach na stacji G.Wrzeszcz, Sopot (G.Oliwa i Gd. Orłowo - przekażniki) zostały ustawione aby działały w trybie automatycznym jak zwykłe SBL. To nie była samowolka automatyków tylko specjalnie na potrzeby dużego ruchu towarowo osobowego. Po każdym odejściu pociągu ze stacji urządzenia powinny być ustawione w stanie spoczynku a tak nie było.
Na pulpicie kostkowym st.G.Oliwa przyciski semaforów były wciśnięte na stałe, zablokowane zawleczkami a napięcie nastawcze zwrotnic wyłączone przełącznikiem na pulpicie. 
Widzisz jednak można odejść od przepisów.


Dalej piszesz: W symulatorze nie widać pozycji przycisku czy jest wciśnięty czy wyciągnięty. Kolega może myśleć że jest wciśnięty na stałe. Skoro tak, to skąd podana przez eReS informacja: W wersji symulatora Lisków po torze nr 2 od strony Wilamowic przycisk Poz jest wcisniety na stałe można go dopiero wyjąć prawym przyciskiem myszki.?
Wiem, że pewnie jesteś mądrzejszy, niż wszystkie kolejowe książki, ale nie jestem pewien, czy je wszystkie przeczytałeś z uwagą. Poza tym masz problem z pojmowanie prostych tekstów, ale to już temat poza koleją...

Trzeba zapytać autora symulacji dlaczego przycisk jest na stałe wciśnięty w symulatorze.



Piszesz szanowny adwokacie:

Powtórzę to jeszcze raz : Żyjemy w wolnym kraju i każdy może się wypowiadać na forum, jak Tobie to nie odpowiada to skasuj konto na tym forum. Amen


« Ostatnia zmiana: 28 Czerwiec 2020, 22:04:23 wysłana przez MuNiO »