Autor Wątek: Nastawnia bez rozjazdów  (Przeczytany 1611 razy)

Offline suwak

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 15
    • Zobacz profil
  • Skąd: Mazowieckie
Odp: Nastawnia bez rozjazdów
« Odpowiedź #15 dnia: 31 Październik 2020, 22:24:50 »
Dodatkowo transport towarów koleją przynosił ogromne dochody w porównaniu do kosztów budowy takiej nastawni. Nie było autostrad, TIRów — nie było konkurencji dla kolei. Pracownikom nie opłacono miliona składek ZUS. Na stacji był dworzec, poczekalnia, kasa, zaplecze dla tormistrza itd. Łącząc powyższe z tym co napisał jageer widzimy, że dawniej pojedyncza stacja była (według dzisiejszych kryteriów) małym przedsiębiorstwem.

Wiadomo. Nie trudno zauważyć, że kiedyś temat optymalizacji kosztów personelu był na dalekim planie. Dość zabawnie natomiast to wygląda w dzisiejszych czasach, bo na ogół takie stacje nie cierpią na nadmiar ruchu.

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1337
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Nastawnia bez rozjazdów
« Odpowiedź #16 dnia: 31 Październik 2020, 23:05:53 »
Dlatego, gdzie się da, usuwa się wykonawcze i w jednym okręgu robi elektryczne napędy likwidując jeden okręg nastawczy, a urządzenia nadal zostają mechaniczne...
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline MichałŁ

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1
    • Zobacz profil
  • Skąd: Krasnystaw
Odp: Nastawnia bez rozjazdów
« Odpowiedź #17 dnia: 01 Listopad 2020, 08:32:56 »
Mój pierwszy post na tym forum więc chciał bym przywitać się ze wszystkimi.
Cytuj
Na niektórych stacjach wciąż można spotkać rozwiązanie w którym na każdej głowicy znajduje się nastawnia wykonawcza, a dysponująca jest w budynku dworca i nie obsługuje żadnego rozjazdu. Rozumiem, że jej zadaniem jest wyłącznie obsługa blokad liniowych oraz stacyjnej....
Skoro taki typ stacji był popularny w Galicji, to i w Czechach. Więc są filmiki traktujące o czeskich usrk na takich stacjach.
https://www.youtube.com/watch?v=CKEYap8gosk
https://www.youtube.com/watch?v=A26u_v0n8Vs
Z ciekawostek można zobaczyć np. odmiany tych stacji gdzie nastawniczy przekładał rozjazdy bułami, zaś zaś ryglowanie było pędniami z nastawni dysponującej.
Ciekawe było też utwierdzanie przebiegu. Nie było typowego jak u nas bloku na prąd stały, a utwierdzenie realizowano przez odpowiednia wymianę bloków między dyżurnym a nastawniczym.

Cytuj
Wystarczyłoby zlokalizować budynek dworca wraz z nastawnią w pobliżu jednej z głowic. Takie rozwiązania się zdarzają(dworzec nie musi być na wysokości środka stacji).
To prawda. Stacja Przywory Opolskie, czy wszystkie stacje na linni Kędzierzyn-Koźle Strzelce Opolskie albo Zabrze Mikulczyce Brynek. To przykłady stacji gdzie nastawnia dysponująca wraz z budynkiem dworca i peronami była przy jednej głowicy stacji zaś na drugim końcu była mała nastawnia wykonawcza.

Offline suwak

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 15
    • Zobacz profil
  • Skąd: Mazowieckie
Odp: Nastawnia bez rozjazdów
« Odpowiedź #18 dnia: 13 Listopad 2020, 17:19:51 »
Z ciekawostek można zobaczyć np. odmiany tych stacji gdzie nastawniczy przekładał rozjazdy bułami, zaś zaś ryglowanie było pędniami z nastawni dysponującej.
Ciekawe było też utwierdzanie przebiegu. Nie było typowego jak u nas bloku na prąd stały, a utwierdzenie realizowano przez odpowiednia wymianę bloków między dyżurnym a nastawniczym.


Bardzo ciekawe informacje, dziękuję.

Kończąc temat: znalazłem jeszcze jeden przypadek stacji nawiązującej do tematu i chyba najciekawszy. Chodzi o Głuchołazy, gdzie mamy 4 nastawnie i dysponująca ma praktycznie obok siebie wykonawczą do obsługi rozjazdów w środku stacji(co prawda nie jest to typowy układ torowy małej stacji). To tak jako ciekawostka.

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1337
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Nastawnia bez rozjazdów
« Odpowiedź #19 dnia: 13 Listopad 2020, 18:01:10 »
Ciekawe rozwiązanie było na kolejach piaskowych. Nastawnia wykonawcza posiadała skrzynie z elektrozamkami. Dyżurny z dysponującej naciskał przycisk na pulpicie i zwalniał klucz na wykonawczej. Po obsłużeniu rozjazdu zwrotniczy / nastawniczy wkładał klucz do skrzyni, klucz się blokował, a dyżurny na dysponującej widział położenie na pulpicie rozjazdu a okręgu wykonawczym. Wszystkie sygnalizatory były sterowane z dysponującej.
 
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.