Forum Główne > Urządzenia srk
Nastawnia bez rozjazdów
suwak:
--- Cytat: gumini_0317 w 31 Październik 2020, 20:42:43 ---Dodatkowo transport towarów koleją przynosił ogromne dochody w porównaniu do kosztów budowy takiej nastawni. Nie było autostrad, TIRów — nie było konkurencji dla kolei. Pracownikom nie opłacono miliona składek ZUS. Na stacji był dworzec, poczekalnia, kasa, zaplecze dla tormistrza itd. Łącząc powyższe z tym co napisał jageer widzimy, że dawniej pojedyncza stacja była (według dzisiejszych kryteriów) małym przedsiębiorstwem.
--- Koniec cytatu ---
Wiadomo. Nie trudno zauważyć, że kiedyś temat optymalizacji kosztów personelu był na dalekim planie. Dość zabawnie natomiast to wygląda w dzisiejszych czasach, bo na ogół takie stacje nie cierpią na nadmiar ruchu.
jageer:
Dlatego, gdzie się da, usuwa się wykonawcze i w jednym okręgu robi elektryczne napędy likwidując jeden okręg nastawczy, a urządzenia nadal zostają mechaniczne...
MichałŁ:
Mój pierwszy post na tym forum więc chciał bym przywitać się ze wszystkimi.
--- Cytuj ---Na niektórych stacjach wciąż można spotkać rozwiązanie w którym na każdej głowicy znajduje się nastawnia wykonawcza, a dysponująca jest w budynku dworca i nie obsługuje żadnego rozjazdu. Rozumiem, że jej zadaniem jest wyłącznie obsługa blokad liniowych oraz stacyjnej....
--- Koniec cytatu ---
Skoro taki typ stacji był popularny w Galicji, to i w Czechach. Więc są filmiki traktujące o czeskich usrk na takich stacjach.
https://www.youtube.com/watch?v=CKEYap8gosk
https://www.youtube.com/watch?v=A26u_v0n8Vs
Z ciekawostek można zobaczyć np. odmiany tych stacji gdzie nastawniczy przekładał rozjazdy bułami, zaś zaś ryglowanie było pędniami z nastawni dysponującej.
Ciekawe było też utwierdzanie przebiegu. Nie było typowego jak u nas bloku na prąd stały, a utwierdzenie realizowano przez odpowiednia wymianę bloków między dyżurnym a nastawniczym.
--- Cytuj --- Wystarczyłoby zlokalizować budynek dworca wraz z nastawnią w pobliżu jednej z głowic. Takie rozwiązania się zdarzają(dworzec nie musi być na wysokości środka stacji).
--- Koniec cytatu ---
To prawda. Stacja Przywory Opolskie, czy wszystkie stacje na linni Kędzierzyn-Koźle Strzelce Opolskie albo Zabrze Mikulczyce Brynek. To przykłady stacji gdzie nastawnia dysponująca wraz z budynkiem dworca i peronami była przy jednej głowicy stacji zaś na drugim końcu była mała nastawnia wykonawcza.
suwak:
--- Cytat: MichałŁ w 01 Listopad 2020, 08:32:56 ---Z ciekawostek można zobaczyć np. odmiany tych stacji gdzie nastawniczy przekładał rozjazdy bułami, zaś zaś ryglowanie było pędniami z nastawni dysponującej.
Ciekawe było też utwierdzanie przebiegu. Nie było typowego jak u nas bloku na prąd stały, a utwierdzenie realizowano przez odpowiednia wymianę bloków między dyżurnym a nastawniczym.
--- Koniec cytatu ---
Bardzo ciekawe informacje, dziękuję.
Kończąc temat: znalazłem jeszcze jeden przypadek stacji nawiązującej do tematu i chyba najciekawszy. Chodzi o Głuchołazy, gdzie mamy 4 nastawnie i dysponująca ma praktycznie obok siebie wykonawczą do obsługi rozjazdów w środku stacji(co prawda nie jest to typowy układ torowy małej stacji). To tak jako ciekawostka.
jageer:
Ciekawe rozwiązanie było na kolejach piaskowych. Nastawnia wykonawcza posiadała skrzynie z elektrozamkami. Dyżurny z dysponującej naciskał przycisk na pulpicie i zwalniał klucz na wykonawczej. Po obsłużeniu rozjazdu zwrotniczy / nastawniczy wkładał klucz do skrzyni, klucz się blokował, a dyżurny na dysponującej widział położenie na pulpicie rozjazdu a okręgu wykonawczym. Wszystkie sygnalizatory były sterowane z dysponującej.
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej