ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego
Forum Główne => Urządzenia srk => Wątek zaczęty przez: suwak w 10 Marzec 2021, 17:05:55
-
Jakie obecnie istnieją w Polsce typy nastawnic suwakowych? Najpopularniejszy to pewnie jednorzędówka typu VES. Do tego czterorzędowe typu VES, dwurzędowe Pintsh(np. Czechowice) i jednorzędowe Orenstein&Koppel(np. Opole Główne). Są jeszcze jakieś inne typy? A jeżeli tak to może zna ktoś ich lokalizację i ewentualnie posiada zdjęcia.
-
Czechowice już jedna "noga" .... Ebikloc (Ebilock) tam zaczął działać. W Toruniu jeszcze chyba jest coś ciekawego, ale nie wiem dokładnie jaki to rodzaj ...
-
Poza wymienionymi - dwurzędowe VES (Gniezno GnC), jednorzędowe AEG (Gorzów Wlkp., kiedyś jedna wykonawcza w Lesznie), jednorzędowe Scheidt&Bachmann (Strzelce Opolskie). Na kilku stacjach (np. Gniezno GnA) działają jeszcze jednorzędowe Siemens&Halske 1907 - poprzednik jednorzędowych Siemens&Halske 1912 (które później produkowane były przez VES i tak są u nas zwykle nazywane).
W załączniku kilka poglądowych zdjęć - Gniezno i Gorzów Wlkp. (źródło: stellwerksfotos.de, niestety obecnie nieaktywne)
-
Dzięki. Dwurzędowe od VES to po prostu połowa czterorzędowych? Być może się mylę, ale nie widzę z tyłu skrzyni zależności.
A co do tych jednorzędowych Siemens&Halske 1907 to tam w głębi jest aparat blokowy? To typowy element takiej nastawnicy czy jakieś niestandardowe rozwiązanie?
-
Nie znam szczegółów budowy 2-rzędowej VES. Za nastawnicą widać w podłodze ciemną płytę, może pod nią jest dostęp do skrzyni zależności? Tu też widać coś takiego: http://stellwerke.de/bilder/bga.html
Jeżeli chodzi o aparat blokowy w GnA, to o ile mi wiadomo jest to po prostu aparat blokady liniowej postawiony na nastawnicy zamiast obok, powiązany raczej tylko przez zastawki elektryczne, bez bezpośredniego połączenia.
-
Na Toruniu Wschodnim na nastawni wykonawczej mają fajną zabawkę, podobno są tylko dwie takie maszyny w Polsce. Niestety nie mam zdjęć - z oczywistych powodów.
-
Toruń Wschodni TrW2 to "zwykłe" 4-rzędowe VES, jest ich jeszcze kilka na różnych stacjach - o ile mi wiadomo Chojnice, Gniezno GnB, Kutno (do przebudowy), Lubań Śląski, Zbąszynek (do przebudowy), Zajączkowo Tczewskie ZTB. Dawniej jeszcze Iława Główna. Sam Toruń Wschodni też ma iść wkrótce do modernizacji.
Dodam jako ciekawostkę - zachowana nastawnia w Maastricht (Holandia), urządzenia VES 7-rzędowe:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Signal_box_(Maastricht) (https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Signal_box_(Maastricht))
-
o ile mi wiadomo Chojnice
W Chojnicach jest jednorzędówka : https://www.youtube.com/watch?v=FDJyqRFGrpU&t=23s
-
Toruń Wschodni TrW2 to "zwykłe" 4-rzędowe VES
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Toru%C5%84_Wschodni "nastawnia wykonawcza - elektryczne suwakowe trójrzędowe"
Semafory kształtowe obsługiwane z TrW2 posiadają napędy elektryczne ?
-
W Chojnicach jest jednorzędówka : https://www.youtube.com/watch?v=FDJyqRFGrpU&t=23s
Jednorzędówka jest na wykonawczej. Nastawnica dysponująca ma czterorzędowe(podobno).
-
Semafory kształtowe obsługiwane z TrW2 posiadają napędy elektryczne ?
Tak. Na zdjęciu semafor wjazdowy od strony Papowa Toruńskiego, widoczne napędy elektryczne dla semafora i tarczy ostrzegawczej przelotowej oraz puszki kablowe z doprowadzonym zasilaniem elektrycznym.
-
Wszystkie semafory czy tarcze kształtowe w urządzeniach suwakowych miały napęd elektryczny. Jak to wyglądało możemy zobaczyć tutaj:
https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/doccontent?id=9475
Ciekawą rzeczą był np. elektrycznie sterowany wskaźnik W8 na wjeździe do Opola Głównego od strony Groszowic.
-
"nastawnia wykonawcza - elektryczne suwakowe trójrzędowe"
Błąd na stronie, na TrW2 są czterorzędowe.
Jednorzędówka jest na wykonawczej. Nastawnica dysponująca ma czterorzędowe(podobno).
Zgadza się.
-
Wszystkie semafory czy tarcze kształtowe w urządzeniach suwakowych miały napęd elektryczny. Jak to wyglądało możemy zobaczyć tutaj:
https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/doccontent?id=9475
Rysunki z tej książki wykorzystał później inż. Zazulak:
-
Tak. Na zdjęciu semafor wjazdowy od strony Papowa Toruńskiego, widoczne napędy elektryczne dla semafora i tarczy ostrzegawczej przelotowej oraz puszki kablowe z doprowadzonym zasilaniem elektrycznym
No to mam teraz czym zagiąć Leszka Lewińskiego :) Ile stacji w naszym kraju i które to stacje posiadają napędy elektryczne semaforów mechanicznych ? :)
-
Wszystkie te, na których są w eksploatacji sygnalizatory kształtowe i elektromechaniczne (suwakowe) usrk.
-
Ile stacji w naszym kraju i które to stacje posiadają napędy elektryczne semaforów mechanicznych ? :)
O ile mi wiadomo: Gniezno (GnA, GnB, GnC; jakiś czas temu chyba częściowo wymienione na świetlne?), Toruń Wschodni (TrW2), Żary (Ża4; podobno jedyna na PKP trzystawna To z napędem elektrycznym). Do niedawna Nowe Skalmierzyce.
-
W Gnieźnie to się niewiele tych kształtów ostało - chyba zostały jakieś pojedyncze sztuki na dodatkowych, o ile w ogóle. W sumie to dobrze się stało, bo widoczność tych semaforów kształtowych przy licznych konstrukcjach sieci trakcyjnej była tragiczna.