ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego

Forum Główne => Urządzenia srk => Wątek zaczęty przez: Pr1 w 09 Październik 2014, 22:28:42

Tytuł: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: Pr1 w 09 Październik 2014, 22:28:42
Jaki jest cel tego, że po modernizacji komory zostały umieszczone w taki sposób? Znam pozycję tylko czerwonego i o ten mi głównie chodzi.
Chodzi o posterunek odgałęźny Józefinów. Po wymianie wszystkich urządzeń sterowanie zostało przeniesione do Pruszkowa i są takie semafory.
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: gumini_0317 w 09 Październik 2014, 23:29:52
Liczy się obraz na semaforze, a nie kolejność komór.
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: uetam w 09 Październik 2014, 23:56:44
Dokładnie. Z tego co kojarzę ten semafor i tak podaje się tylko na "prosto" wiec układ komór nie ma znaczenia.
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: TaKeT w 10 Październik 2014, 07:20:39
Ha,  on nawet (teoretycznie) nie mógłby podawać na bok...

Czasem można trafić na jakieś oryginalne rozwiązania - np. Jaworzyna Śl.  gdzie trójkomorowe semafory mają od góry zielone, czerwone i pomarańczowe, a pod nimi jest Tm :)
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: EN57-002 w 10 Październik 2014, 09:57:17
Mógłby, jeżeli przyjmiemy teoretycznie, że jest pozbawiony komory światła białego (nie była np. w projekcie), to od góry mając zielone, pomarańczowe, czerwone, pomarańczowe jak najbardziej może podać na bok na wjazd, jako drogowskaz, na wyjazd z boku.
 Na zdjęciu semafory Kr-ów Płaszów
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: jageer w 10 Październik 2014, 11:37:22
Koleje piaskowe, semafory 4ro komorowe od góry: zielone,pomarańczowe,czerwone,białe.

Dlaczego tak? Tam prędkości szlakowe, są niskie, więc nawet jak podaje się w bok bez przelotu, świeci tylko pomarańcza.
Podobnie jest na niektórych stacjach na PLK...
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: TaKeT w 10 Październik 2014, 16:18:26
@EN57-002 jak to tak możliwość Sz'ta tracić :)
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: jageer w 10 Październik 2014, 18:47:16
@EN57-002 jak to tak możliwość Sz'ta tracić :)

Z tego co kolega pisze, to jest Płaszów. Fakt, tam są przekaźniki, ale projektowane "po staremu". Z tych na zdjęciu da się bez problemu podać SZ (na wszystkich w płaszowie), natomiast nie ma W24, bo nie ze wszystkich torów można wyjechać na lewy do Bonarki i KG... Są po prostu przystosowane do jazdy tylko "prosto". Szkoda, że nie widzę, na foto oznaczeń semaforów, więc trudno stwierdzić które, a być może to jest semafor do PrA lub z PRB, więc jest to fragment danego podg włączonego do Płaszowa.
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: EN57-002 w 10 Październik 2014, 21:22:51
To są semafory wyjazdowe z Kr-wa (tak myślę) Płaszowa grupy towarowej, następna grupa towarowa to już na pewno Kr-ów Prokocim, na kierunek Kr-ów Bonarka. To jest ta grupa torowa przy Zalewie Bagry.
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: TaKeT w 10 Październik 2014, 22:01:09
Apropo układu komór to znalazłem jeszcze coś takiego; http://www.kw.rail.pl/details.php?image_id=11973
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: jageer w 11 Październik 2014, 10:33:15
To są semafory wyjazdowe z Kr-wa (tak myślę) Płaszowa grupy towarowej, następna grupa towarowa to już na pewno Kr-ów Prokocim, na kierunek Kr-ów Bonarka. To jest ta grupa torowa przy Zalewie Bagry.

Nie ma w płaszowie grupy towarowej. Jeżeli to jest od strony zalewu, to będzie wjazd z Olszy, dalej 1 tor idzie na PRA, a drugi idzie z PRB.... więc, jednym da się dalej jechać, drugim "nie". I to było kiedyś KPA, a potem zlikwidowali ten podg i podpięli pod KP.
Tak na prawdę, zlikwidowano już tam rozjazdy i z Olszy z lewego można wjechać na KP, do Olszy też tylko pojechać po lewym. A z PRA można jechać tylko na prosto do Olszy, dlatego tam są 3 komory.
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: Andrev w 11 Październik 2014, 20:13:15
@EN57-002 jak to tak możliwość Sz'ta tracić :)

Z tego co pamiętam to wg instrukcji WTB-E10 na posterunkach odgałęźnych bez semaforów wyjazdowych sygnały zastępcze są dopuszczone do eksploatacji tylko za zgodą, więc standardowo powinno ich nie być (wiadomo że w rzeczywistości są na większości podg.), więc taka sytuacja dla mnie może być zupelnie normalna. Po Szczekocinach planowano były wnioski by rozważać zasadność stosowania światła białego migającego  ;) na posterunkach odgałęźnych.
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: Droznik w 11 Październik 2014, 20:28:41
Wiecie jeszcze jest układ semaforów 6 komorowych, gdzie chyba występują dwa światła zielone jak mi się wydaję.

http://jareks.zonk.pl/pekape/pix23/pkpj4435.jpg

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/b1b1d6f3414e85eb.html
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: EN57-002 w 12 Październik 2014, 11:25:00
Aby nie pisać głupot to sprawdziłem. Ostatni raz w instrukcji E1 sygnał z dwoma światłami zielonymi Sr3 i S3 był wydrukowany, czyli obowiązywał w 1958r. Sygnał z dwoma zielonymi światłami w pionie umieszczono w E1 z 1970 z tyłu z adnotacją o ważności jego do 31.12.1975r., ale już bez oznaczeń literowych. Następnie (należy zakładać, bo z PKP jak wiemy bywało róznie) został wycofany z użycia. To, że są jeszcze głowice z 6 komorami to czasami zbyteczność ich wymiany skoro są sprawne i prawidłowo podają sygnały.
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: TaKeT w 12 Październik 2014, 12:35:58
OIDP to szóstki były chyba dlatego,  że na początku nie dopuścili sygnałów "migających "
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: jageer w 12 Październik 2014, 12:52:17
To, że są jeszcze głowice z 6 komorami to czasami zbyteczność ich wymiany skoro są sprawne i prawidłowo podają sygnały.

Jeszcze, są stacje, gdzie można spotkać 2 zielone... Ogólnie, dopóki nie wymienią, na niektórych stacjach pozostałości to w instrukcji zostanie zapis o "starych sygnałach".

Z tego co pamiętam to wg instrukcji WTB-E10 na posterunkach odgałęźnych bez semaforów wyjazdowych sygnały zastępcze są dopuszczone do eksploatacji tylko za zgodą, więc standardowo powinno ich nie być (wiadomo że w rzeczywistości są na większości podg.), więc taka sytuacja dla mnie może być zupelnie normalna. Po Szczekocinach planowano były wnioski by rozważać zasadność stosowania światła białego migającego  ;) na posterunkach odgałęźnych.

Znam kilka podg, gdzie, są SZ-ty, ale po torze "lewym" zostały wyłączone, mimo, że są tam blokady 2 kierunkowe...
Co do "zakazywania" i ograniczania SZ-tów, jest to dla mnie bez sensu. Po to on jest, żeby nie zatrzymywać w razie "W" pociągu pod słupem, tylko mrugnąć i jedzie "na przelocie". Niby uzasadnienie jest, że jak dyżurny ma podyktować rozkaz, to bardziej pomyśli, bo Sz to tylko "podciągnięcie" przycisku, a potem się okazuje, że jest "problem".
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 12 Październik 2014, 15:46:38
Ale w czym ma niby pomóc wyłączenie Sz-tów tylko na podg? Czym się to różni od semafora wyjazdowego ze stacji?
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: Droznik w 12 Październik 2014, 17:17:55
Jagger statystyki chłopie statystyki.
Plan na 2014 rok narodowego zarządcy torów mówi jasno, aby ograniczyć liczbę podawanych Sz, (a gdzie Sz podaję się notorycznie wykluczyć ich z używania) co powoduję wzrost czynnika bezpieczeństwa na linii. Jednak że nie uwzględnili tego że rozkaz pisemny jest droższy niż użycie Sz-a. Wszak liczą się tylko słupki a nie finanse (oczywiście tylko w tej kwestii). Więc sam powiedz co lepiej brzmi dla zarządcy:   "Dziś na zmianie podałem 3 Sz" czy "Dziś nie podałem żadnego Sz-a, tylko wypisałem 3 rozkazy" 

Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: EN57-002 w 12 Październik 2014, 19:54:54
OIDP to szóstki były chyba dlatego,  że na początku nie dopuścili sygnałów "migających "
A co ma sygnał migający do semaforów 6 komorowych? Białe w nich i tak było, a czy stałe czy migające to i tak jedna komora była dla niego przeznaczona. Schematy rozmieszczenia komór wystarczy wpisać w wyszukiwarce.
Znam kilka podg, gdzie, są SZ-ty, ale po torze "lewym" zostały wyłączone, mimo, że są tam blokady 2 kierunkowe...
Znany posterunek Sprowa jest podg z czynnymi Sz-mi na tor lewy, co w znanej sytuacji nastąpiło.
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: TaKeT w 12 Październik 2014, 23:27:38
Nie chodziło mi o Sz tylko o inne np. S3, S8, S11...  Ale nie wiem czy to prawda, tylko obiło mi się to o uszy... 


Jak masz stare E1, to jakbyś mógł sprawdź czy w czasie gdy normalnie obowiązywały sygnały sześciokomorowe były w nich światła migające.
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: axtomek w 13 Październik 2014, 09:56:55
Ja również słyszałem, że semafory 6 komorowe to pozostałość z czasów, gdy nie było pulsującego żółtego, na ograniczenie, tylko podawano dwa zielone. Zresztą nie tylko stary układ komór jest w przypadku 6 komorowych. W Pilawie też jest stary układ komór (z dwoma zielonymi), ale nie w sześciokomorowcu.
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: EN57-002 w 13 Październik 2014, 10:50:49
Może tak być, że gdy stosowano głowice 6 komorowe sygnałów migających nie było. W instrukcji o sygnalizacji z 1958 jedynym migowym światłem był Sz. Migowe światła (zielone i pomarańczowe) pojawiają się w E1 z 1970r.
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: jageer w 13 Październik 2014, 15:14:43
Znany posterunek Sprowa jest podg z czynnymi Sz-mi na tor lewy, co w znanej sytuacji nastąpiło.

Ja piszę o SZcie podanym z toru lewego semafora wjazdowego na Podg, z prawego zawsze podasz na lewy, nawet jak nie ma na słupie W24.

Jagger statystyki chłopie statystyki.

A walą mnie statystyki. Nie będę pisał tutaj o pewnych przykładach, gdzie dyrektor nakazał pracować dyżurnym "lekko niezgodnie z przepisami", byle ograniczyć Szty. Ja tam wolę mrugnąć, niż pracować w "wymieniony sposób", który jest bardziej niebezpieczny i nieprzepisowy, a jak coś się stanie, to będzie gorzej.

Co do statystyk - na stacji pewnej dużej, jest automatyk, który raz na tydzień "sprawdza" Szty. I to na wszystkich słupach, zarówno na tor prawy i lewy. Stacja ma 18 torów, 8 semów wjazdowych, co daje nam razem 36 + 8 semaforów. Jak policzymy, że wyjazdy mruga z NO i bez daje nam to 72 Szty + 8 na wjazdach. Czyli dodatkowe 80 Sztów na tydzień....
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: EN57-002 w 14 Październik 2014, 11:10:12
Znany posterunek Sprowa jest podg z czynnymi Sz-mi na tor lewy, co w znanej sytuacji nastąpiło.

Ja piszę o SZcie podanym z toru lewego semafora wjazdowego na Podg, z prawego zawsze podasz na lewy, nawet jak nie ma na słupie W24.
To też dokładnie o tym piszę, w znanym podg. dla poc. 31101 podano Sz na wjazdowym, z toru lewego, ze wskaźnikiem W24. Poc. wjechał na prawy.
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: jageer w 14 Październik 2014, 15:18:29
A fakt, tak tam było. Pomyliły mi się posterunki. Zwracam honor  :)
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 15 Październik 2014, 19:18:40
Troszeczkę zeszliście z tematu.
Odnośnie "Szczekocin", wkleiłem do odpowiedniego tematu.
http://isdr.pl/index.php/topic,134.90.html
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: Droznik w 16 Październik 2014, 10:46:00
Konserwacje i sprawdzanie SZ nie wchodzą w statystyki. Odpisywane są przez automatyków w 2 części E-1758. Liczą się tylko te które zostały podane podczas "działania prawidłowego urządzeń". Zresztą ja tylko myślę jak oni liczą liczbę Sz? Czy to co w SEPE wisi, czy mają jakąś tam metodę na liczenie ;p
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: Andrev w 16 Październik 2014, 13:50:47
Liczą się tylko te które zostały podane podczas "działania prawidłowego urządzeń". Zresztą ja tylko myślę jak oni liczą liczbę Sz? Czy to co w SEPE wisi, czy mają jakąś tam metodę na liczenie ;p

Jeśli jest jazda na Sz to raczej nie jest to prawidłowe działanie urządzeń ;) No z wyjątkiem oczywiście przypadków nieprzystosowanych blokad liniowych, lub braku przebiegów w urz. stacyjnych przy przystosowanej blokadzie i wyjazdach na tory lewe. Właśnie w kierunku poprawy działania urządzeń oraz przystosowywaniu blokad powinno iść ograniczanie zastępczych, a nie zastąpienie ich rozkazdami pisemnymi...

A jak są liczone zastępcze? Nie wiem dokładnie jak prowadzone są statystyki i kto się z nich rozlicza niemniej zabeczpieczeniowcy przy zbieraniu analizy dotyczącej urządzeń zazwyczaj pytają ile było zastępczych na daną usterkę.
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: jageer w 16 Październik 2014, 18:59:25
A jak są liczone zastępcze? Nie wiem dokładnie jak prowadzone są statystyki i kto się z nich rozlicza niemniej zabeczpieczeniowcy przy zbieraniu analizy dotyczącej urządzeń zazwyczaj pytają ile było zastępczych na daną usterkę.

Co miesiąc u mnie zbieramy statystyki z nastawni. Czy Sz był użyty w związku z usterką, czy sytuacją ruchową, można łatwo poznać po wpisach w E1758. Generalnie zbieramy to, potem idzie to do dyra technicznego i dalej do UTK.
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: axtomek w 15 Grudzień 2014, 08:40:20
Ja również słyszałem, że semafory 6 komorowe to pozostałość z czasów, gdy nie było pulsującego żółtego, na ograniczenie, tylko podawano dwa zielone. Zresztą nie tylko stary układ komór jest w przypadku 6 komorowych. W Pilawie też jest stary układ komór (z dwoma zielonymi), ale nie w sześciokomorowcu.

Udało mi się w piątek sfocić tego cudaka
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 15 Grudzień 2014, 10:49:53
Do niedawna na stacji Kraków Batowice były eksploatowane semafory wyjazdowe trzykomorowe, gdzie na wyjazd po krzywym wyświetlano dwa zielone światła..
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: jageer w 11 Październik 2017, 19:07:39
Odkopuję temat - stary semafor vs nowy z kombudu :) Tak samo To - obecnie górny pomarańczowy, a na nowej dół ...

(http://wstaw.org/m/2017/10/11/IMG_20171010_105143_jpg_300x300_q85.jpg) (http://wstaw.org/h/3418af1a8d3/)
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 11 Październik 2017, 21:48:41
Na tym semaforze ustawiono komory wg obowiązującego w Ie-4(WTB-E10) układu komór - od góry: czerwona, zielona, biała. Chodzi o to, by sygnał Sz wyświetlany na tym semaforze był lepiej widoczny poprzez oddzielenie komory światła czerwonego od komory światła białego jedną komorą (tu - światła zielonego). No i uaktualniono opis tego semafora (chyba, że w poprzednim wykonaniu nie podawał sygnału Ms2, a teraz będzie podawał).  ;D
Przeglądając ten wątek trafiłem na zdjęcie, które nie jest zdjęciem z Krakowa Płaszowa, kolego EN57-002....  :P
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: EN57-002 w 12 Październik 2017, 10:03:10
Przeglądając ten wątek trafiłem na zdjęcie, które nie jest zdjęciem z Krakowa Płaszowa, kolego EN57-002....  :P
To też w tym poście https://isdr.pl/index.php/topic,460.msg6963.html#msg6963 napisałem, że chyba z Kr-wa Płaszowa, ale wygląda to na Prokocim Towarowy. Się aż tak dobrze tam nie znam, a lazłem z Krakowa Płaszowa po torze 20c tej stacji w stronę grupy towarowej.
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 12 Październik 2017, 10:25:09
A to teraz wszystko jasne. Szedłeś po torze 20c (tzw. torze łącznikowym), który jest wykorzystywany do przekazywania lokomotyw spalinowych, pracujących na stacji Kraków Prokocim Towarowy, do i z lokomotywowni Kraków Płaszów, na tzw. wyposażenie. Granicą między stacjami Kraków Płaszów i Kraków Prokocim Towarowy jest miejsce ustawienia sygnalizatora Y/m. W załączniku stosowny obrazek.
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: jageer w 12 Październik 2017, 19:03:10
No i uaktualniono opis tego semafora (chyba, że w poprzednim wykonaniu nie podawał sygnału Ms2, a teraz będzie podawał).  ;D

Do tej pory sygnały wyjazdowe ze stacji Krynica nie miały możliwości podania sygnału manewrowego i SZta.... Natomiast po podłączeniu MOR-1 taka opcja jest  :)
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 12 Październik 2017, 19:47:08
No, no. Sz-ta miały - wjazdowy i wyjazdowe. Natomiast nie miały sygnału Ms2 (oczywiście tylko wyjazdowe). Jak to na takiej malutkiej stacyjce z ręcznymi kluczowymi usrk. Jak montowali MOR-a to i semafory nowe dali z poprawnym aktualnym oznaczeniem (i poprawną kolejnością komór...).
W załączniku schemat ze starymi usrk...   ;D
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: jageer w 13 Październik 2017, 13:19:41
Ten układ jest nieaktualny żeberka nie ma od dawna i Anglika a sz na wyjazdowych tez, a wiem to z gruntu ... (Z urządzeń). Co do MOR to jest w trakcie poprawek 😀
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 13 Październik 2017, 13:43:53
Schemat zamieściłem nie z uwagi na układ torowy, a ze względu na semafory - powtarzam je na zdjęciu. Jeśli nie było tam sygnału Sz (oczywiście jest taka możliwość, bo na wielu małych stacyjkach tak właśnie było), to po co ustawiono semafory z komorą światła białego, za dużo pieniędzy mieli na czterokomorowe z boku i trzykomorowy z prostego? Dopuszczam też taką możliwość, że do wiwatu...  ;D
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: jageer w 13 Październik 2017, 20:25:22
:) Świeże foto. Wiele jest posterunków z nieczynnymi komorami. Może był plan, że dołożą kiedyś.... Remont stacji był w 1987r. więc dokładnie po 30 latach, nadchodzi nowe, w tym teraz także urządzenia.
 
(http://wstaw.org/m/2017/10/13/21462608_1954835444730290_1874826963220735391_n_jpg_300x300_q85.jpg) (http://wstaw.org/h/1776f49b56e/)
Tytuł: Odp: Dziwne komory
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 13 Październik 2017, 20:30:49
Miałem rację - do wiwatu. Serdecznie dziękuję za wspaniałe foto, które zasili moją biblioteczkę archiwaliów, takie zdjęcia są bardzo cenne, jeszcze raz dzięki i pozdrawiam...  ;D