ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego

Forum Główne => Inne => Wątek zaczęty przez: norbis97 w 14 Lipiec 2014, 22:41:41

Tytuł: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: norbis97 w 14 Lipiec 2014, 22:41:41
Witam chciałbym zapytać czy w okolicach waszych stacji obowiązuje sygnał Rd1 ? Drugie pytanie czym ustosunkowane jest podawanie tego sygnału ?, zapewne w mniejszym stopniu tradycja, ale co jeszcze prócz tego ;) ?

Ps: Gdzie można kupić tzw  tarczkę sygnałową ? powszechnego lizaka ;) ?
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: IZKR w 15 Lipiec 2014, 08:48:42
Sygnał "Nakaz jazdy" podawany jest na stacjach wyznaczonych w SRJ. Dowolności w zasadzie nie ma. Głównie są to stacje z dużym ruchem pasażerskim, gdzie występują skomunikowania. A te jak wiadomo uzgadnia dyżurny ruchu peronowy. I mimo podanego sygnału zezwalającego na semaforze podanego przez dyżurnego ruchu dysponującego to właśnie peronowy zezwala na odjazd pociągu. Tak jest teraz. Kiedyś Rd1 podawał każdy dyżurny, który miał swój posterunek przy peronie. Tak miałem np na śp. stacji Wieniawa (linia 22 - stacja zamknięta i zlikwidowana  w 1996/7 roku). Perony były przy nastawni dysponującej a semafor wyjazdowy ustawiony był na jego końcu. Miałem w obowiązkach wyjść do każdego pasażerskiego w kierunku Radomia z lizakiem w ręku. Inna sprawa, że jak nie wyszedłem bo w kasie bilety sprzedawałem to osobowe same odjeżdżały i problemu nie było. Pociągi jadące bez zatrzymania (towarowe, pośpieszne) tego sygnału ie otrzymywały. Raz mi się jednak w nocy zdarzyło, że zgasła lampa gazowa na wyjazdowym. Wtedy z peronu podałem nocny nakaz jazdy dla pośpiesznego. No ale semafor mimo to działał prawidłowo i zgodnie z instrukcją maszynista mógł obok takiego semafora, ustawionego na "wolna droga" pojechać bez mojej ingerencji, z tym, że pewnie by ostro przyhamował.
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: jageer w 15 Lipiec 2014, 09:44:12
Witam chciałbym zapytać czy w okolicach waszych stacji obowiązuje sygnał Rd1 ? Drugie pytanie czym ustosunkowane jest podawanie tego sygnału ?, zapewne w mniejszym stopniu tradycja, ale co jeszcze prócz tego ;) ?

Ps: Gdzie można kupić tzw  tarczkę sygnałową ? powszechnego lizaka ;) ?

Ja kiedyś kupiłem za grosze na allegro. Potem ceny były nieco "wygórowane", ale można szukać.
O ile wiem, to chyba Rd1 już nie ma na PKP? Tam, gdzie kojarzę, że jeszcze było już nie ma.
Rd1 jest jeszcze wymagane na niektórych posterunkach zarządcy KPK LK. Ale to jest - "zakładam" - spowodowane brakiem blokad liniowych w jakimś stopniu.
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: TaKeT w 15 Lipiec 2014, 20:32:47
W moich okolicach na jednej ze stacji nie było drogowskazów i dyżurny wychodził i podawał Rd1. W najnowszej Ie1 jest Rd1 jeszcze, wyleciał natomiast Rp2
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: IZKR w 15 Lipiec 2014, 21:04:56
...W najnowszej Ie1 jest Rd1 jeszcze...
Nie widzę podstaw żeby go nie było. Dalej ma zastosowanie i jest sensowny.
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: TaKeT w 15 Lipiec 2014, 21:25:01
Nasz zarządca infrastruktury pomysłowym jest... :) A jak jest z sygnalizatorami do próby hamulca... Zastosowano/stosuje się to gdzieś?
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 16 Lipiec 2014, 11:56:21
Możliwe, że jakieś wraki się jeszcze ostały (np. Gdańsk Główny), ale nikt już raczej tego nie używa.
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: jageer w 16 Lipiec 2014, 16:47:49
Nasz zarządca infrastruktury pomysłowym jest... :)

Jaki nasz? Ja mam innego  ;) A w Polsce jest kilku/kilkunastu...
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: Droznik w 16 Lipiec 2014, 17:32:55
Wydaje mi się że jeszcze Bydgoszcz Główna podaje omawiany sygnał, jakoś ostatnio tamtędy jechałem (miesiąc temu) to widziałem właśnie dyżurną podającą sygnał. Chyba że mi się wydawało.
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: IZKR w 16 Lipiec 2014, 17:39:15
Kielce, Skarżysko Kam, Radom, Tomaszów Maz... to tylko w "mojej" okolicy.
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: Droznik w 16 Lipiec 2014, 17:44:10
Radom jeszcze podaje?
Wydaje mi się że oni tylko rozkazy wydają, chyba że coś się zmieniło bo jeszcze rok temu jak jechałem to jakoś przemiła ekipa z peronu 2 nie raczyła podać sygnału ino jedna zapowiadała a druga doręczała rozkaz.
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: TaKeT w 16 Lipiec 2014, 20:24:13
Nasz zarządca infrastruktury pomysłowym jest... :)

Jaki nasz? Ja mam innego  ;) A w Polsce jest kilku/kilkunastu...

No ale to ten jest największy (chociaż skutecznie pracuje nad tym)  i to o jego pomysłowości mówiłem - skrót myślowy ;)
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: jageer w 16 Lipiec 2014, 20:59:12
No ale to ten jest największy (chociaż skutecznie pracuje nad tym)  i to o jego pomysłowości mówiłem - skrót myślowy ;)

Jeszcze największy  ;D Dziś czytałem jakąś książkę o polityce transportowej, z której wynikło, że bolączką transportu kolejowego jest to, że firmy, są państwowe. Co nie pozwala zbytnio robić fuzji z zagranicznymi firmami, tworzenia oddziałów, bo działają dla państwa  :D Ale to dotyczyło akurat "przewoźników".
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 17 Lipiec 2014, 14:08:51
Fakt, w Tomaszowie trzymają jeszcze peronowego (nawet się zdziwiłem, że miał pełne umundurowanie). Na kolei w tych pipidówkach czas stanął w miejscu :). Szkoda tylko, że kas biletowych nie ma...
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: Droznik w 17 Lipiec 2014, 19:48:59
Muszą mieć bo tam następuje zmiana trakcji co jedno znaczne jest z nowymi obostrzeniami itp. No i jak pamiętam tam jeszcze jest kawałek od nastawni do peronu.
Za dawnych lat (ok 10 lat temu),  człowiek wjeżdżał do Tomaszowa od strony Radomia, a tam już stała SP42 (najczęściej 007) w oczekiwaniu na zatrudnienie. Potem przesiadka na klasyczny skład jak nie BHP to 2xBh Tomaszów Maz. - Skarżysko Kamienna. A tam już na końcu składu   brało się coś mocniejszego i się jechało z powrotem. Szkoda że te czasy już nie wrócą bo na prawie wszystkich liniach spalinowych królują szynobusy.
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 17 Lipiec 2014, 19:58:12
Miałem przyjemność pełnić ostatnią dniówkę z "nakazami" na Szczecin Główny w grudniu 2009 roku jako peronowy. :)
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: TaKeT w 17 Lipiec 2014, 22:27:39
@ Dróżnik Klimat oczywiście był, ale ja wiem czy to tak źle że to nie wróci... Wydaje mi się że dziś podstawą są lekkie pociągi, małe krótkie ale za to częściej... Szkoda że niektóre samorządy tego nie pojmują, robiąc super reaktywacie z 3-5 pociągami na dzień...
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: norbis97 w 17 Lipiec 2014, 22:39:32
Zgadzam się z tym, patrząc poprzez ekonomię oraz fakt łatwiejszej obsługi przez maszynistów. Lecz składy SZT powinny być co najmniej dwu a nawet trójczłonowe. W godzinach powrotu że szkół, pracy Pesa potafi pękać w szwach :). Co innego szynobusy  trójczłonowe, np. SA138 Newagu.
Na marginesie widok klasycznego składu zawsze powoduje u mnie uśmiech na twarzy  ;).
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: TaKeT w 17 Lipiec 2014, 22:56:01
U mnie też... Nie na każdą linię potrzeba trójczłonów a patrząc z punktu zarządzania to chyba lepiej mieć więcej dwuczłonowych i w razie potrzeby używać 2 zestawów... To daje większe możliwości np. z głównej stacji jedziemy na dwa szt dwuczłonowe, na docelowej roździelamy i robimy przyzwoity takt... Szkoda że nasi ,,organizatorzy przewozów" nie nazbyt często korzystają z takich możliwości...

Szczególny uśmiech i radość miałem, gdy jakiś miesiąc temu na Wr. Głównym czekając na pociąg zobaczyłem byka i dwie ,,klasy" :) Pomyśleć że pare lat temu tak wyglądała połowa pośpiechów... Ale cóż, niech wchodzi nowe, niedobrze mi się robi jak widzę wagony na 160 zapięte do ,,siódemki"... I do tego jadące na trasę gdzie realnie dałoby się pogonić...
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: norbis97 w 17 Lipiec 2014, 23:01:24
Cóż czasy się zmieniają, odchodzi stare przychodzi nowe, nie zawsze nam odpowiada, ale czasu nie cofniemy ;) pozostają wspomnienia ;)
Z perspektywy czasu miło wspominam lata 2003-2009 ;)
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 17 Lipiec 2014, 23:32:20
Niestety przewozy niemasowe nigdy nie były rentowne. Do pociągów pasażerskich na liniach lokalnych samorządy zawsze muszą dopłacać, szczególnie ostatnio w dobie modernizacji w/w linii i zakupu nowych szynobusów. Nie dziwne więc, że jak mogą, to ograniczają lub likwidują na lokalkach połączenia. Cieszy mnie fakt, że jednak potrafili znaleźć na to pieniądze, ponieważ dla ludzi z wiosek pociąg jest niekiedy jedyną i bezkonkurencyjną opcją dojazdu do miasta.
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: IZKR w 18 Lipiec 2014, 07:23:24
....nawet się zdziwiłem, że miał pełne umundurowanie....
Zgodnie z ustaleniami: umundurowanie służbowe posiadają dyżurni ruchu peronowi i dróżnicy przejazdowi. Faktem jest jednak to, że wszyscy nowo przyjęci pracownicy (a są tacy) mundurów nie mają. Ale to jest inny powód.
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: santiago w 18 Lipiec 2014, 11:52:36
W "mojej" okolicy Rd1 podają w Bytomiu, nie jestem pewien ale w Tarnowskich Górach chyba też.
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: EN57-002 w 18 Lipiec 2014, 20:48:54
Tak, w Tarnowskich Górach też jest dyż peronowy i wydaje rozkazy, zresztą w Bytomiu peronowy dla uruchamianych towarowych również daje rozkazy.
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: Droznik w 19 Lipiec 2014, 11:04:42
To ja zmienie temat jeśli można, jaka duża stacja powiedzmy więcej niż 3 perony nie podawała Rd1, i zastanówmy się czym to było ukształtowane.
Mi z pamięci przychodzą 2 stację Warszawa Centralna i Zachodnia. Czemu nie podawały tego już nie wiem.
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 19 Lipiec 2014, 11:21:17
Ja bym zadał pytanie, czym było w ogóle uwarunkowane podawanie sygnału Rd1 przez Rsp dla pociągów pasażerskich na stacjach, gdzie były semafory wyjazdowe z każdego toru, a peronowy nie miał innej roboty oprócz biegania z lizakiem, donoszenia ostrzeżeń, czy maglowania pragotronów. Bo wydaje mi się, że była to zamierzchłość z czasów, gdy nie było na każdej stacji semaforów wyjazdowych (lub były tylko grupowe).
Tytuł: Odp: Sygnał Rd1
Wiadomość wysłana przez: Droznik w 19 Lipiec 2014, 13:13:37
Peronowy dawał jeszcze zgody na wjazd, nie zapominajmy o tym. To on podawał definitywnie sygnał odjazdu po spełnieniu wszystkich warunków, i jednocześnie jako pierwszy podawał sygnał stój, nawet gdy drużyna jeszcze nie zobaczyła powodu podania,