ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego
Forum Główne => ISDR - Stacje i posterunki => Lisków (stara wersja symulatora) => Wątek zaczęty przez: brian-82 w 22 Marzec 2011, 23:11:23
-
Postanowiłem sporządzić tablicę zależności Testowa Fabrycznego, coby później łatwiej było pisać kod i weryfikować to co się napisało :)
Na razie są tylko zamknięcia rozjazdów i sprawdzanie odcinków dla przebiegów pociągowych.
W kolejnym etapie napiszę manewrowe i przebiegi sprzeczne.
Tablica powstaje w Excelu, a tu dla wygody zamieszczam w pdf'ie.
-
Niestety tablice zależności są średnio przydatne przy programowaniu zależności w symulatorze, w innym przypadku zapewne bym je wykorzystał jako formę wprowadzania danych do edytora.
Główny problem polega na tym, że w systemie E1 wszystkie przebiegi od danego semafora utwierdzane są wspólnym przekaźnikiem i trzeba je rozróżniać poprzez sprawdzanie Kn charakterystycznych zwrotnic. Komplikuje to programowanie m.in. zamknięć zwrotnic, podświetleń szczelin na pulpicie, wykluczeń specjalnych przebiegów, układów zwalniania przebiegów.
Co prawda można prosto wpisać dla każdego przebiegu charakterystyczne położenia zwrotnic i dalej zautomatyzować proces tworzenia zależności, ale w efekcie otrzymamy dużą nadmiarowość kodu (np. gdy dany przebieg jest sprzeczny z wszystkimi przebiegami od semafora A, to wystarczy wykluczyć przekaźnikiem Ua - natomiast automatycznie wygenerowane zostało by sprawdzanie wszystkich przebiegów od A osobno; myślałem nad automatycznym upraszczaniem kodu w takich przypadkach, ale chyba było by to bardziej skomplikowane do zrobienia od ręcznego wpisania tych zależności), dlatego ta metoda jest stosowana w ograniczonym zakresie.
Poza tym w tablicy zależności nie ma informacji na temat zależności obrazów sygnałowych na semaforach od położeń zwrotnic i sygnałów na innych semaforach, a także brak jest podanej kolejności przejeżdżanych odcinków, co ma znaczenie dla układów zwalniania przebiegów.
-
Zgadzam się z Tobą Pawle co do ograniczonej przydatności tablic. Uważam jednak, że łatwiej sprawdzać poprawność niektórych obwodów, patrząc na tablicę, niż na pulpit.
-
I kolejna wersja. Tym razem są już manewrowe.
-
Podsył kolejnej wersji tablicy zależności. Zdefiniowane są już wszystkie przebiegi zorganizowane. Pełna lista przebiegów sprzecznych dla przebiegów spod A. Są też spisane sprzeczne dla manewrów dla głowicy od strony Wilamowic.
Uwaga. wykluczenia były wpisywane na prawo od osi symetrii tablicy. To co jest po lewej (na dole) od osi, jest transpozycją i niestety nie są zachowywane formatowania komórek (zakreskowania). W najbliższym czasie się tym zajmę.
Plik jest tak naprawdę plikiem Excel'a. Przed otwarciem należy zmienić rozszerzenie na ".xlsx"
-
Fajnie by było gdybyś nadal wrzucał to w PDFie :)
Bardzo przydatna rzecz - szacun, ze ci sie chce!
-
Jest i PDF.
-
Fajna rzecz, ale ja bym jednak proponował dla przejrzystości i oszczędności papieru ;) wywalić kolumny wszystkich odcinków i sprzecznych przebiegów, i zrobić dwie szerokie kolumny - w jednej lista przejeżdżanych odcinków we właściwej kolejności (od razu mamy dodatkową informację - która para odcinków zwalnia utwierdzenie), a w drugiej lista sprzecznych przebiegów, ale tylko tych wymagających wykluczenia specjalnego.
-
zrobić dwie szerokie kolumny - w jednej lista przejeżdżanych odcinków we właściwej kolejności (od razu mamy dodatkową informację - która para odcinków zwalnia utwierdzenie)
Pomysł na upraktycznienie tablicy całkiem niezły. A jak zaznaczać odcinki torowe, które powinny być sprawdzane, ale nie są przejeżdżane?
-
Kolejny update tablicy. Już są prawie wszystkie przebiegi pociągowe.
Niestety muszę umieszczać jako plik Excela, bo program do PDF'ów się na mnie pogniewał. Chyba za skomplikowany plik jak dla niego.
Jest darmowy program Microsoftu Excel Viewer pozwalający na przeglądanie i drukowanie plików Excela. Rozszerzenie prawidłowe to ".xlsx"
Tablica zależności pokazuje sprzeczności między przebiegami, wymagane położenia zwrotnic/wykolejnic i sprawdzane odcinki izolowane.
W tabeli sprzeczności, znak na przecięciu kolumny i wiersza mówi o zależności między przebiegami.
" " = przebiegi niesprzeczne
"+" = przebiegi sprzeczne
"-" = ten sam przebieg
"*" = czasem sprzeczny (oznaczenie nieoficjalne, istnieje ze względu na "*" w tabeli zamknięć rozjazdów)
Jeśli chodzi o tabelę z położeniami rozjazdów/wykolejnic to:
"+" = wymagane położenie zasadnicze
"-" = wymagane położenie przełożone
"*" = zamknięcie w dowolnym położeniu
Jeśli chodzi o tabelę z kontrolą odcinków to znak "o" oznacza, że zajętość odcinka jest sprawdzana dla danego przebiegu. Warto przy tym zauważyć, że sprawdzane są nie tylko odcinki przejeżdżane, ale również odcinki izolowane, które wchodzą w ukresy przejeżdżanych rozjazdów.
Także w przypadku gdy droga ochronna wychodzi poza ukres rozjazdu, to taki odcinek zwrotnicowy powinien być sprawdzany.
-
A tak ogólnie można spytać czemu rozszerzenie dajesz .doc , mimo iż prawidłowe jest .xlsx ?
-
Bo jest filtr na forum. ".xlsx" nie można dodać.
-
Bo jest filtr na forum. ".xlsx" nie można dodać.
Dodane, ale w miarę możliwości prosiłbym o .xls (te "x" wnoszą cokolwiek poza koniecznością konwersji/przeglądania w specjalnym programie z powodu braku kompatybilności ze starszymi wersjami Office?).
-
wystarczy pobrac konwektor ze strony Offica i pliki z "x" sie otwierają w starszych wersjach :)
-
brian-82: da radę zapisać jako .xls ? Nie mam Excela 2009, więc nie pamiętam, ale chyba jest taka opcja zapisu do starszego formatu o ile nie ma nabadźganych jakichś niesamowicie nowoczesnych formuł :)
-
(te "x" wnoszą cokolwiek poza koniecznością konwersji/przeglądania w specjalnym programie z powodu braku kompatybilności ze starszymi wersjami Office?).
Niestety wnoszą. U mnie biedaczysko twierdzi, że mam za duży obszar aktywny.
PS. No chyba, że zrobiłem mu jakąś wyjątkową krzywdę ;)
-
z tym plikiem zbytniej tragedi nie ma. Open Office go odpala. Jak ureguluje sprawę z Netią to przekonwerteruje wam te tablicę do html-a
-
Jak by kogoś ratowało to macie tutaj spakowaną wersję zapisaną w Calcu Open Office.
-
W sumie racja, OpenOffice od jakiegoś czasu zaczął to trawić więc nie ma dużego problemu, ale generalnie nie podoba mi się forsowanie przez Microsoft jakichś nowych formatów które nie są odczytywane przez stare programy bez instalacji specjalnych dodatków. Wcześniej na jednym kompie miałem MS Office XP a na drugim OpenOffice, widzę że warto mieć OpenOffice wszędzie. W zasadzie OpenDocument używany domyślnie przez OpenOffice jest oficjalnie przyjętym w Polsce standardem, choć pewnie mało kto o tym wie.
-
Ufff, Skończyłem pracę nad tablicą 8)
-
Wersja na Open Office tej tablicy.
Btw. wersja Open Office jest 4 razy lżejsza od tej Excela.
Jako stronkę nie daje bo Calc wygenerował stronę która ma 19 MB.
-
Wersja na Open Office tej tablicy.
Nie do końca rozumiem po co to wrzucasz - skoro ktoś już ma OpenOffice, to sobie nim otworzy ten plik z Excela ;)
Jako stronkę nie daje bo Calc wygenerował stronę która ma 19 MB.
Generowanie html-a z takich plików nie ma za bardzo sensu, wystarczy zobaczyć co Word robi z kodem źródłowym - dosłownie przy każdym zdaniu wstawia definicje stylów dwa razy dłuższe od samej treści.