ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego

Forum Główne => ISDR - Tematy ogólne => Wątek zaczęty przez: rustsaltz w 06 Grudzień 2010, 17:44:15

Tytuł: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: rustsaltz w 06 Grudzień 2010, 17:44:15
No właśnie, jakie są plany rozwiązania kwestii dźwięku w symulatorze? Pytanie drugie, czy można udźwiękowianie wesprzeć?
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: jageer w 06 Grudzień 2010, 18:13:23
A co byś tam chciał udźwiękowić jeszcze ?? ;)
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: rustsaltz w 06 Grudzień 2010, 18:36:49
RADIO! :D
Przede wszystkim.
Na początek bez reagowania na dźwięk, tylko teksty typu "zgłasza się do próby łączności, proszę o wjazd" itp. Rozumiem, że jest to około miliona nagrań numerów, no, ale nie od razu Będzin zbudowano ;)
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 06 Grudzień 2010, 18:39:39
W tym momencie w "TW" udźwiękowione zostało w zasadzie wszystko co miało być, może poza RASP-em, który dostał dźwięki "zastępcze" (niestety brak nagrań oryginalnych). W przyszłości przy tworzeniu realnych stacji przydało by się mieć nagrane co trzeba (np. blokada Eap wyposażona może być w buczek zamiast dzwonka), o ile nie będzie się miało do dyspozycji podobnych nagrań - może być to nieco problematyczne, bo trzeba mieć możliwość wejścia na daną nastawnię i mieć czym nagrywać (nagrania z jakością klasy "telefon komórkowy" raczej odpadają, chyba że poglądowo, a nie do wykorzystania w programie), a do tego niektórych dźwięków nie da się włączyć na życzenie (np. sygnalizacja usterki).

Jeżeli chodzi o udźwiękowienie innych rzeczy - pierwsze co mi się nasuwa na myśl to odgłosy przejeżdżającego taboru - to była by fajna rzecz, ale aktualnie format składów jest na to zbyt prymitywny (nie zawiera informacji o rozstawach osi czy też dokładniejszych informacji o pojazdach trakcyjnych).

Nagrania rozmów na radiotelefonie - to raczej odpada ze względu na konieczność nagrania dużej liczby wypowiedzi z których by to było składane, najlepiej jeszcze przez kilka różnych osób - efekt będzie taki, że nagrania będą stanowić 90% objętości programu. Eksperymentowałem tu z syntezatorami mowy, ale wyniki nie były powalające, ponadto wymaga to zainstalowania porządnego polskiego syntezatora (nie ma to jak Microsoft Bob powtarzający rozkaz w języku "ponglisz").
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: KRZAQ w 06 Grudzień 2010, 18:45:35
W przyszłości przy tworzeniu realnych stacji przydało by się mieć nagrane co trzeba (np. blokada Eap wyposażona może być w buczek zamiast dzwonka)
W Lublińcu na LBC jest buczek w EAPie, więc po urlopie mogę Ci dostarczyć nagranie :D
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: jageer w 06 Grudzień 2010, 19:00:22
Prawda jest taka: ile nastawni tyle różnych dźwięków  ;) Np w TW jest teraz ciekawy dźwięk od blokady C, a przykładowo Oborniki Śl, czy gaj mają taki dźwięk, jak praca prawdziwego bloku.

Co do odgłosu przejeżdżającego taboru to nasuwa mi się jedna myśl. Znajoma nastawnicza wie jaki lok jedzie po tym jak budynek "drga"  :D Dokładniej już nie wnikałem w to, ale rozpoznaje ET41, ET22 generalnie  ;D i podobno inne  ;D
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 06 Grudzień 2010, 19:04:57
Do Mam Talent zgłosić!  :o
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: KRZAQ w 06 Grudzień 2010, 19:13:36
Co do odgłosu przejeżdżającego taboru to nasuwa mi się jedna myśl. Znajoma nastawnicza wie jaki lok jedzie po tym jak budynek "drga"  :D Dokładniej już nie wnikałem w to, ale rozpoznaje ET41, ET22 generalnie  ;D i podobno inne  ;D
Musisz zająć ją pracą bo widać, że się dziewczyna nudzi w pracy ;)
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 06 Grudzień 2010, 19:15:41
A znajomy z nudów zajął się budową wychodka działkowego pod nastawnią  ;D
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: rustsaltz w 06 Grudzień 2010, 19:23:17
Nagrania rozmów na radiotelefonie - to raczej odpada ze względu na konieczność nagrania dużej liczby wypowiedzi z których by to było składane, najlepiej jeszcze przez kilka różnych osób - efekt będzie taki, że nagrania będą stanowić 90% objętości programu.
co do objętości, to faktycznie jest to problem (chyba raczej nie do przeskoczenia), może udałoby się jakoś "skrócić nagrania" do samych kolejnych rzędów. Przykładowo nagrywając numer 12345 nagrywamy 12 jako osobny dźwięk, 340 jako osobny, 5 jako osobny. Dźwięk 12346 składa się z 12 (nagrane) 340 (nagrane) i 6 (które wymaga nagrania). Tym sposobem spada ilość nagrań, a co za tym idzie-ich wielkość. Te same nagrania (zakłócenia podobne do radiowych tworzy się dodając ścieżkę-tutaj ukłon do znajomego dźwiękowca-amatora ;-) ) wykorzystać można do zapowiadania pociągów z posterunków.

 Co do rozpoznawania maszyn, to dopóki mi nie założyli plastikowych okien to też rozpoznawałem :D. Teraz słyszę tylko syreny (też ich nie ma w ISDR-tutaj przynajmniej z dźwiękami nie będzie problemu :-) ). A pani nastawniczej pogratulować wyczucia.
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: jageer w 06 Grudzień 2010, 19:26:10
Oczywiście, że tak można nagrać, tylko pytanie jaki będzie efekt "przy składaniu" bo tu już może być problem i wątpię, żeby było gładko i pięknie. Można zastosować "automat" do zapowiadania, że wybiera się nr, tor, peron, relacje, ew opóźnienie, ale w Poznaniu działa taki system, że szkoda słów i tak połowę, ktoś dopowiada  ;) Każdy wyraz ma inną intonacje  ;D
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 06 Grudzień 2010, 19:38:57
Np w TW jest teraz ciekawy dźwięk od blokady C, a przykładowo Oborniki Śl, czy gaj mają taki dźwięk, jak praca prawdziwego bloku.

Właśnie - pytanie czy to możliwe, że blok został umieszczony w pulpicie, lub że tak wyraźnie słychać go z przekaźnikowni (w dolnej kondygnacji)? Bo raczej to jest dźwięk bloku, a nie jakiegoś brzęczyka który akurat brzmi tak samo.
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: rustsaltz w 06 Grudzień 2010, 20:08:51
Oczywiście, że tak można nagrać, tylko pytanie jaki będzie efekt "przy składaniu"
Kierownicy w większości i tak robią przerwę między 12 a 345  więc nie powinno być źle. Kwestia jest tylko taka, jakie są zapatrywania Szefostwa na to.
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: uetam w 06 Grudzień 2010, 20:37:53
Wg mnie takie dzwieki w tym momencie mijaja sie z celem ;)
Gdy bedzie porzadny widok 3d wtedy bedzie mozna sie zajac takimi rzeczami.
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: jageer w 06 Grudzień 2010, 20:47:55
Wg mnie takie dzwieki w tym momencie mijaja sie z celem ;)
Gdy bedzie porzadny widok 3d wtedy bedzie mozna sie zajac takimi rzeczami.

Tak, to by się jeszcze przydało wymodelować wnętrze nastawni i widoki zza okna .... Koncepcja chyba jest trochę inna, jako symulatora urządzeń E1...
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 06 Grudzień 2010, 20:57:50
Kierownicy w większości i tak robią przerwę między 12 a 345  więc nie powinno być źle. Kwestia jest tylko taka, jakie są zapatrywania Szefostwa na to.

Nie patrząc już nawet na problem objętości plików, nagranie wszystkich liczb (musiały by być osobno jedności, dziesiątki, setki - powyższy numer składał by się z 5 kawałków - wtedy wychodzi niecałe 40 plików), możliwych radiotelefonogramów, wszystkich nazwisk (w bazie jest prawie 300, można by ostatecznie część usunąć) może było by wykonalne, ale już nie wyobrażam sobie np. powtarzania treści rozkazów, a konkretnie zawartości pól typu "Inne", gdzie użytkownik może wpisać co chce. Wychodzi na to, że musiałbym w tym celu napisać od podstaw kompletny syntezator mowy ;)
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: robert051 w 06 Grudzień 2010, 21:22:55
Ewentualnie można by spróbować podpiąć ISDR pod Maszynę. Wtedy widoki 3D mamy z głowy
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 06 Grudzień 2010, 21:36:36
Jeżeli mowa o "połączeniu ISDR z Maszyną", to w grę wchodzi najwyżej zapożyczenie modeli z Maszyny. Zastosowany w niej silnik graficzny jest niezbyt wydajny (twórcy modeli niespecjalnie się tym przejmują, ale to pewnie ja mam "za stary" komputer...), natomiast silnik fizyczny wogóle nie uwzględnia specyfiki sterowania ruchem kolejowym - w ISDR się nie przydadzą.
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: rustsaltz w 06 Grudzień 2010, 21:49:01
może było by wykonalne, ale już nie wyobrażam sobie np. powtarzania treści rozkazów, a konkretnie zawartości pól typu "Inne", gdzie użytkownik może wpisać co chce. Wychodzi na to, że musiałbym w tym celu napisać od podstaw kompletny syntezator mowy ;)
Treść rozkazów faktycznie może być problematyczna, choć numery mamy, treść rozkazów można wysępić z TSowych jazd MaSzyny (odpada problem powtarzania się głosów mechaników). W kwestii rubryki "inne" to chwilowo (spieszyć się będziemy na emeryturze:P) można ją pominąć (kiedy się jej w ogóle używa, bo mi się nie zdarzyło). Problemem może być podanie powodu w rozkazie "O", tutaj można by zrobić listę opcji do wyboru (ilość usterek jest ograniczona), podobnie zrobić z prędkościami (np. 17 km/h i tak nikt normalny nie użyje).


40 plików to nie jest tak bardzo dużo. Gdyby to rozłożyć po 5 na tydzień (tyle się spokojnie da zrobić, nie stresując się) to tylko dwa miesiące pracy, plus obróbka gdzieś tyle samo (gdzie się spieszymy?). Generalnie nie jest źle. Głosy pań dyżurnych (no właśnie, czemu nie ma?:P) też pewnie by się udało zorganizować (tutaj odpada problem "zakłócania", więc szybciej pójdzie).
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: uetam w 06 Grudzień 2010, 22:54:52
Ale po co zajmowac sie takimi pierdolami skoro nawet TW nie jest skonczone i dokladnie przetestowane ?:)
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: rustsaltz w 07 Grudzień 2010, 16:58:26
Ale po co zajmowac sie takimi pierdolami skoro nawet TW nie jest skonczone i dokladnie przetestowane ?:)
Bo takie pierdoły dają klimat :). Testowanie odbywa się w każdej wolnej chwili, ostatnio na przykład zauważyłem, że gdyby było słychać "gotów" to więcej by się działo na nastawni :)
Zestaw dźwięków i tak nie powinien być zgrany z jakimkolwiek posterunkiem, wszak nikt nie będzie sto razy tego samego nagrywał :)
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 07 Grudzień 2010, 17:17:45
Owszem, dodają klimat, ale żeby to jakoś wyglądało, to przydało by się jednak zrobić syntezę wszystkiego co wyskakuje w radiu, a nie tylko "gotów" czy "proszę o wjazd". Tak więc ta pierdoła była by bardzo pracochłonna.
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: rustsaltz w 07 Grudzień 2010, 18:37:49
Owszem, dodają klimat, ale żeby to jakoś wyglądało, to przydało by się jednak zrobić syntezę wszystkiego co wyskakuje w radiu, a nie tylko "gotów" czy "proszę o wjazd". Tak więc ta pierdoła była by bardzo pracochłonna.

Owszem, jednak mnie chodzi o to, w jaki sposób zapatruje się na to szefostwo, czy w ogóle planuje takie coś, ewentualnie w jaki sposób widziałoby nagrania :). Wiadomo, że nie wszystko na raz, natomiast na czymś trzeba zacząć, żeby zobaczyć jak to wygląda.
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 07 Grudzień 2010, 19:01:45
Nie planuję czegoś takiego i nie widzę nagrywania a potem składania w programie tak dużej ilości radiotelefonogramów, nawet gdyby usunąć lub zastąpić listami wyboru wszystkie pola "otwarte".
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: jageer w 12 Grudzień 2010, 21:18:15
Np w TW jest teraz ciekawy dźwięk od blokady C, a przykładowo Oborniki Śl, czy gaj mają taki dźwięk, jak praca prawdziwego bloku.

Właśnie - pytanie czy to możliwe, że blok został umieszczony w pulpicie, lub że tak wyraźnie słychać go z przekaźnikowni (w dolnej kondygnacji)? Bo raczej to jest dźwięk bloku, a nie jakiegoś brzęczyka który akurat brzmi tak samo.

Sprawa się wyjaśniła, jeżeli inni chcą wiedzieć dlaczego tak jest: w pulpit wbudowany jest specjalny "dzwonek"
Tytuł: Odp: Udźwiękowienie symulatora
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 13 Grudzień 2010, 16:38:35
Sprawa się wyjaśniła, jeżeli inni chcą wiedzieć dlaczego tak jest: w pulpit wbudowany jest specjalny "dzwonek"
No raczej inaczej być nie mogło. Pulpit jest tylko "zabawką" do sterowania przekaźnikami, a wszystko znajduje się w przekaźnikowni.