ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego
Forum Główne => Urządzenia srk => Wątek zaczęty przez: klon200 w 25 Marzec 2016, 22:32:13
-
Witam
Czy zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami na posterunkach odgałęźnych można stosować sygnały zastępcze + W24 ??
Linia dwutorowa z samoczynną blokadą liniową Eac czterostawną.
Na posterunku odgałęźnym są tylko 4 semafory. Kiedyś nazywano je wjazdowo -wyjazdowymi.
Są tylko semafory wjazdowe które są jednocześnie wyjazdowymi.
Czy zgodnie z obecnymi przepisami można stosować Sz + W24 na takim posterunku??
Czy trzeba mieć odstępstwo od BAiT na zastosowanie Sz + W24?
Mógłby ktoś podać przepisy prawne bo w nowej Ie-4 (WTBiE10) oraz rozporządzeniu o sygnalizacji kolejowej nie jest to jasno, jednoznacznie opisane.
-
Teoretycznie, UTK + PKBWK, dąży do wyłączenia/likwidacji Sz-tów na podg. I to nieważne, czy na lewy, prawy, jaki typ blokady.
Znam kilka podg, gdzie tylko przy prawym można mrugać, a przy lewym, są wyłączone.
Kiedyś byłem na szkoleniu i był gość, który bada wypadki itp itd, robił jakieś "bajery" pod pendolino. Twardo pokazywał, ile to złego jest przez Sz-ty. Fakt, "wystarczy podciągnąć", a dyktując rozkaz już człowiek "myśli".
Co do tych przepisów - jest kilka "kruczków", gdzie można łatwo uzasadnić, że Sz na podg jest potrzebny...
Semafory na podg, są "wjazdowymi", ale z tego co wiem to działki w RTS na PKP PLK na podg zwą się "przejazd przez posterunek odgałęźny, bez semafora wyjazdowego".
-
a jeśli na post. odgł. są tylko cztery semafory - są tylko semafory wjazdowe a nie ma wyjazdowych - czy zgodnie z obowiązującymi przepisami powinny być Sz czy nie ??
-
Szczerze, to nie kojarzę podg. z wyjazdowymi :) Chyba, że jakaś zdegradowana stacja.
Na wielu podg. obecnie tylko z wjazdowym, są zastępcze i wątpię, by to się zmieniło. Chyba, że po modernizacji zamontują "MOR" oszczędnościową wersję, bez SZtów ;)
-
No to zgodnie z obowiązującymi przepisami można stosować Sz na post odgł. czy nie ??
-
Szczerze, to nie kojarzę podg. z wyjazdowymi :) Chyba, że po modernizacji zamontują "MOR" oszczędnościową wersję, bez SZtów ;)
Z tego co wiem to w Sprowie było wydane odstępstwo z BAiT
-
Szczerze? To mnie to nie interesuje i tego nie wiem, nie mam styczności zawodowej z tym biurem.
A co głowa, to inne pomysły. A SZ był jednym z wielu czynników tej tragedii. Jego "niezabudowanie" wcale nie oznacza, że nic by się nie stało. Kiedyś tam był odstępowy z blokadą jednokierunkową, a jak zrobili 2 kierunkową i pełne izolacje, sami widzimy, czy to podniosło bezpieczeństwo....
-
Paragraf 4, ust. 7 Ie-4(WTB-E10):
7. Liczba komór sygnałowych w latarni sygnalizatora świetlnego powinna być taka, aby
możliwe było wyświetlanie sygnałów wg. dokumentów [1] i [2], odpowiednio do potrzeb
ruchowych i funkcji sygnalizatora.
W komorę sygnału zastępczego mogą być wyposażane wszystkie semafory z wyjątkiem
semaforów odstępowych (samoczynnych i obsługiwanych).No to zgodnie z obowiązującymi przepisami można stosować Sz na post odgł. czy nie ??
;D ;D ;D
-
Paragraf 4, ust. 7 Ie-4(WTB-E10):
7.
W komorę sygnału zastępczego mogą być wyposażane wszystkie semafory z wyjątkiem
semaforów odstępowych (samoczynnych i obsługiwanych).
Semafory na podg. są semaforami wjazdowymi, nie odstępowymi, więc w/g powyższego mogą byś Sz-ty stosowane. Jednak w zależności od sytuacji i "mody", a teraz po Starzynach i Sprowej, jest na niestosowanie, na nowych podg. nie daję się komór Sz. Tak jest np. w Paczynie, gdzie stację przebudowano na podg. bez komór Sz-ów. Częściowo za to jest odpowiedzialny "system" komputerowy, w którym na ekranie nie ma czegoś takiego jak powtarzacz semafora, tylko strzałka pokazująca wyświetlenie się sema na zezwalający.
-
W tym wątku padło pytanie:
Czy zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami na posterunkach odgałęźnych można stosować sygnały zastępcze + W24 ??
Odpowiedziałem na nie cytując odpowiedni przepis Ie-4(WTB-E10):
Paragraf 4, ust. 7 Ie-4(WTB-E10):
7. Liczba komór sygnałowych w latarni sygnalizatora świetlnego powinna być taka, aby
możliwe było wyświetlanie sygnałów wg. dokumentów [1] i [2], odpowiednio do potrzeb
ruchowych i funkcji sygnalizatora.
W komorę sygnału zastępczego mogą być wyposażane wszystkie semafory z wyjątkiem
semaforów odstępowych (samoczynnych i obsługiwanych).
I nigdzie w przepisach nie znalazłem żadnego zapisu, który mówi, że nie wolno, albo że nie stosuje się, bo Starzyny, Sprowa, czy inna Paczyna...
Cała ta dyskusja, także na sąsiednich forach, dotycząca tego tematu, pokazuje, jak duży jest bałagan i jak duża jest dowolność w stosowaniu przepisów, a to jest niestety smutne..
-
Częściowo za to jest odpowiedzialny "system" komputerowy, w którym na ekranie nie ma czegoś takiego jak powtarzacz semafora, tylko strzałka pokazująca wyświetlenie się sema na zezwalający.
Czytałeś DTR-ki systemów takich jak Ebilock, MOR-3, itp itd? Jeżeli wydaje Ci się, że nie widać tam, że podawany jest zastępczy, to się grubo mylisz.
A najlepsze - system firmy Pintsch Thiefenbach, którego kolej nie dopuściła (ma mniejszą liczbę zabezpieczeń) na pulpicie obrazuje pełen sygnał, jaki jest na semaforze.
W Paczynie pewno zamontowano MOR-3 w wersji oszczędnościowej, a jego podstawą jest brak sygnałów zastępczych :) A dla stacji - nieco inne sterowanie manewrami (przechodzenie w tryb manewrowy, jak w OSA-H2)