Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Pokaż wątki - Paweł

Strony: [1] 2
1
ISDR - Tematy ogólne / Katowice
« dnia: 29 Wrzesień 2025, 21:12:51 »
Powtarzają się pytania o odwzorowanie stacji Katowice, przy której prace zostały już kiedyś zresztą napoczęte (wstępnie przygotowany jest układ torowy). Aby prace z tym mogły ruszyć do przodu, potrzebna jest pomoc osoby/osób które dobrze znają tą stację i dysponują materiałami źródłowymi dla rozkładu jazdy. Potrzebne jest:

1. Przeanalizowanie czy w ostatnich kilku-kilkunastu latach (przed aktualną modernizacją) zachodziły na stacji jakieś istotne zmiany w układzie torowym (np. likwidacja torów, rozjazdów) lub urządzeniach srk (np. zmiany w blokadach liniowych) - dla ustalenia okresu odwzorowania.

2. Przeanalizowanie i porównanie różnych rozkładów jazdy z tego okresu (np. wg SRJP), z ustaleniem ile (mniej więcej) było w poszczególnych latach pociągów z podziałem na przejeżdżające, kończące bieg EZT, kończące bieg wagonowe, zmieniające skład wagonowe (odłączanie/dołączanie/przełączanie wagonów, zmiany lokomotyw). Czy ruch prowadzony był normalnie, czy były jakieś istotne długotrwałe zamknięcia, komunikacja zastępcza itp. Porównanie potrzebne jest do wyboru możliwie ciekawego rozkładu, bez istotnych długotrwałych ograniczeń w ruchu. Oczywiście istotnym kryterium jest także dostępność materiałów źródłowych o rozkładzie.

3. Zebranie danych źródłowych do wybranego rozkładu jazdy - dostępne są SRJP, ale potrzebne będą także informacje o pociągach służbowych/podsyłach lokomotyw, składach, przejściach składów i lokomotyw (np. z dodatków - o ile jeszcze były wydawane), torach i peronach (np. rozkład plakatowy). Plus ruch towarowy - zdarzają się pociągi trasowane przez Katowice - ale to mniejszy problem.

4. Potrzebne są ogólne informacje o technologii pracy stacji, zwłaszcza typowe operacje podstawiania, odstawiania składów i lokomotyw, lokomotywy manewrowe, używane tory, zasady prowadzenia ruchu z bocznicami wagonowni i KŚ (telefoniczne zapowiadanie jazd manewrowych? z dziennikiem ruchu? z jakimi oznaczeniami jazd?). W opisie rozkładu do Krakowa Głównego jest opis typowych manewrów - potrzebne będzie przygotowanie czegoś podobnego.

Zainteresowanych pomocą zapraszam do kontaktu.

2
ISDR - Rozkłady jazdy / Poszukiwane dane do rozkładów jazdy
« dnia: 01 Kwiecień 2021, 17:56:34 »
Poszukuję danych o rozkładach jazdy dla stacji Kraków Główny, z dowolnego roku między 2009 i 2017. Potrzebne są rozkłady jazdy pociągów pasażerskich (dla 2009-2012 mam SRJP), lokomotyw luzem i pociągów służbowych, przejścia składów i lokomotyw, zestawienia składów (dodatki 2A/B/C/D lub dane w innej formie).

Edycja: nieaktualne.

3
Ten wątek powstał dla umożliwienia dyskusji na temat projektowania stacji oraz pulpitów nastawczych i jest kontynuacją dawnego wątku Pulpity fikcyjnych stacji, który cieszył się dużym zainteresowaniem, jednak z dodaniem kilku ustaleń dla utrzymania porządku:

1. Zamieszczone w wątku pulpity tworzone są przy pomocy programu EPK, który umożliwia stworzenie rysunku pulpitu oraz zapisanie go do pliku graficznego rastrowego, np. PNG. EPK używany był dawniej przy tworzeniu stacji do ISDR, jednak aktualna wersja ISDR wykorzystuje inne narzędzia edycyjne, a przy pomocy EPK nie ma możliwości stworzenia działającej w symulatorze stacji, w związku z czym tworzone pulpity mają wyłącznie charakter poglądowy. Nie ma również możliwości konwersji pulpitu z EPK do nowszych formatów w celu ewentualnego zastosowania w symulatorze (informacje dotyczące tworzenia nowych stacji do symulatora znajdują się w tym wątku).

2. Użytkownicy mogą zamieścić w wątku pulpit do oceny i dyskusji (wykonany w EPK, lub projekt pulpitu wykonany w innym programie, z zastosowaniem przyjętych w branży srk symboli), pod warunkiem że będzie on wykonany na bazie planu schematycznego srk posterunku - w przypadku pulpitu posterunku nieistniejącego w rzeczywistości należy najpierw przedstawić jego plan schematyczny, zawierający przynajmniej rozmieszczenie i oznaczenia zwrotnic, wykolejnic, torów, sygnalizatorów, przejazdów, peronów i posterunków technicznych. Pulpity dla niewiadomych stacji, a tym bardziej stacji niezgodnych z przepisami, nie będą komentowane.

3. Pulpity należy projektować zgodnie z Ie-4 oraz literaturą fachową, bez stosowania na nich rozwiazań nietypowych (np. nietypowe blokady liniowe, niezgodne z przepisami/wytycznymi symbole graficzne), chyba że zostaną dokładnie opisane i uzasadnione warunkami miejscowymi (nie należy również bez uzasadnienia powielać rozwiązań nietypowych z rzeczywistych pulpitów).

Powtarzające się posty naruszające te zasady, bądź posty z rysunkami pulpitów niekompletnych, albo pulpitów na których wciąż powtarzane są te same błędy, będą usuwane.

4
ISDR - Tematy ogólne / Tworzenie nowych stacji i posterunków
« dnia: 24 Grudzień 2020, 00:56:42 »
Przewidziane jest tworzenie nowych posterunków do symulatora przez użytkowników, jednak ze względu na istniejące ograniczenia oprogramowania, niezbędną wiedzę techniczną oraz dla uniknięcia publikowania posterunków niedopracowanych, niekompletnych bądź ze znaczymi rozbieżnościami z rzeczywistością proces ten nie ma charakteru w pełni otwartego. Narzędzia edycyjne mogą zostać udostępnione po uzgodnieniu tworzonego posterunku, a przed publikacją podlega on weryfikacji.

Ogólne założenia i warunki dla tworzonych nowych posterunków:

1. W projekcie zakłada się odwzorowanie posterunków rzeczywistych (propozycje posterunków fikcyjnych często zawierają błędy, wymagałyby kompleksowego zaprojektowania i są mniej interesujące ze względu na brak aspektu dokumentowania i pokazywania historii rzeczywistego posterunku i ruchu, poza tym jest dość dużo pomysłów i dostępnych materiałów dla posterunków rzeczywistych; istniejące stacje Testowo i Lisków opracowane zostały wcześniej i stanowią wyjątek), ze zgodnym z rzeczywistością typem urządzeń stacyjnych (aktualnie w symulatorze przewidziane są urządzenia przekaźnikowe typu E z pulpitem kostkowym lub z jednolitej płyty). Możliwe jest także odwzorowanie historycznego stanu posterunku, jeżeli został on przebudowany lub zlikwidowany.

2. Konieczna jest analiza urządzeń srk i technologii pracy posterunku oraz sprawdzenie czy typy urządzeń i specyfika prowadzenia ruchu jest możliwa do odwzorowania w bieżącej wersji symulatora, lub ewentualnie jakie muszą zostać zastosowane uproszczenia lub zmiany względem stanu rzeczywistego - należy jednocześnie określić, dla jakiego okresu czasowego posterunek zostałby odwzorowany, z wyszczególnieniem zmian wyznaczających ten okres (może być to stan archiwalny sprzed przebudowy urządzeń). Aktualnie w symulatorze przewidziane jest odwzorowanie:
  • stacji i posterunków odgałęźnych z jednym okręgiem nastawczym (brak obsługi blokad stacyjnych i nastawni wykonawczych lub więcej niż jednej nastawni dysponującej),
  • urządzeń stacyjnych typu E z pulpitem kostkowym lub z jednolitej płyty z punktowymi lampkami kontrolnymi, z opcjonalnym przebiegowym nastawianiem typu PN-COB-62,
  • blokad liniowych typu C, Eap (z max 1 posterunkiem odstępowym), Ea, Eac lub z blokiem Poz + it (uwaga: brak odwzorowania urządzeń bocznic szlakowych),
  • liczników osi zerowanych z pulpitu nastawczego (dZer),
  • urządzeń na przejazdach kat. A typu SPR-1 (z obsługą z manipulatora lub pulpitu kostkowego), SPR-2/EAB-7, RHR-A, UP-1, z opcjonalnym uzależnieniem jako element przebiegu (utwierdzanie i zwalnianie wraz z przebiegiem lub sekcją przebiegu),
  • urządzeń ssp starszego typu z uzk ERP-5, typu SPA-4/ERP-6, RASP-4F, z opcjonalnym powiązaniem z urządzeniami stacyjnymi (aktywacja przebiegiem i odcinkiem zbliżania),
  • centralek telefonicznych typu KTE, SLK lub DGT,
  • manipulatorów radiotelefonów RADMOR lub Koliber.
Ogólnie zakłada się, że dopuszczalne są pewne różnice w typach odwzorowanych urządzeń przejazdowych i łączności (wynikające z braku odwzorowania rzeczywistego typu w symulatorze). Dla blokad liniowych typ powinien być zgodny z rzeczywistością, z dopuszczalnym zastąpieniem przez typ o zbliżonym sposobie obsługi i sygnalizacji na pulpicie (np. Eap zamiast BEPSA, Eac zamiast blokady zintegrowanej ESTW L90 5 obsługiwanej z pulpitu kostkowego), lub wyjątkowo z zastosowaniem stanu blokad sprzed modernizacji, gdy zostały przebudowane na komputerowe, obsługiwane z oddzielnego pulpit komputerowego - o ile przebudowa nie obejmowała zmiany blokady jednoodstępowej na wieloodstępową.

3. Do odwzorowania posterunku niezbędne są:
  • plan schematyczny,
  • schemat lub przynajmniej poglądowe zdjęcie pulpitu nastawczego (z zasady nie jest przewidywane odwzorowanie posterunków z pulpitami narysowanymi "z pamięci" lub na podstawie samego planu schematycznego - aby uniknąć pulpitów z błędami bądź ze znacznymi niezgodnościami, czy wręcz z niezgodnością typu urządzeń z powodu niezweryfikowanych informacji o urządzeniach rzeczywistych),
  • wykaz torów szlakowych wraz z blokadami (typ blokady, dla sbl - oznaczenia i rozmieszczenie semaforów odstępowych),
  • wykaz przejazdów kolejowo-drogowych w obrębie posterunku i na przyległych szlakach (kilometr, typ i układ urządzeń, uzależnienia/powiązania z urządzeniami stacyjnymi),
  • w miarę potrzeb inne informacje o działaniu urządzeń i specyfice prowadzenia ruchu.
Użyte powinny być do tego celu materiały dostępne oficjalnie, np. fotografie urządzeń opublikowane lub pochodzące z ogólnodostępnych wizyt technicznych, projekty udostępnione w postępowaniach przetargowych, w publikacjach itp. W szczególnych przypadkach (zwłaszcza dla posterunków archiwalnych) dopuszcza się uzupełnienie brakujących materiałów źródłowych elementami zaprojektowanymi we własnym zakresie w oparciu o dostępne informacje o posterunku, zgodnie z obowiązującymi przepisami projektowania.

4. Zakładane jest przygotowanie i załączenie do plików posterunku przynajmniej skróconego regulaminu technicznego oraz planu schematycznego urządzeń srk obejmującego istotne dla symulacji informacje (oznaczenia urządzeń, kilometraż, odcinki kontroli niezajętości, drogi ochronne itp.), zgodnie z układem urządzeń przyjętym w symulatorze (z uwzględnieniem ewentualnych uproszczeń i zmian).

5. Zakładane jest przygotowanie dla posterunku przynajmniej jednego, domyślnego rozkładu jazdy, spełniającego warunki opisane w oddzielnym wątku. Rozkład jazdy musi być zgodny z zakładanym okresem czasowym dla którego posterunek ma być odwzorowany (przy czym jako okres odwzorowania rozumiany jest okres między ważniejszymi przebudowami - można pominąć mniej istotne zmiany, takie jak np. przebudowa urządzeń przejazdowych).

Ponadto niezbędna jest znajomość zasad działania urządzeń, przepisów ruchu, sygnalizacji i projektowania urządzeń srk (instrukcja Ie-4), umiejętność samodzielnej nauki i rozwiązywania problemów przy użyciu dostępnych instrukcji, a także dużo czasu i cierpliwości.

Osoby chętne do pomocy i posiadające pomysł na odwzorowanie nowego posterunku, który został przeanalizowany jak wyżej i spełnia powyższe założenia, oraz dla którego dostępne są niezbędne dane źródłowe, proszone są o kontakt ze mną - po uzgodnieniu pomysłu mogą otrzymać narzędzia edycyjne i dalsze szczegółowe informacje.

Poszukiwane są także osoby chętne do pomocy przy budowie i testowaniu innych posterunków (wiele rozpoczętych posterunków czeka na dokończenie), przygotowaniu materiałów źródłowych, przygotowaniu i sprawdzaniu regulaminu technicznego, planów schematycznych srk itp., a także przy opracowaniu bądź zebraniu danych niezbędnych do opracowania rozkładów jazdy.

5
ISDR - Rozkłady jazdy / Nowe rozkłady jazdy - wymagania
« dnia: 24 Grudzień 2020, 00:21:46 »
Nowe rozkłady jazdy, które mają zostać oficjalnie udostępnione na stronie pobierania symulatora, w tym jako domyślne rozkłady jazdy dla nowych posterunków, powinny spełniać następujące warunki:

1. Rozkład jazdy tworzony dla symulatora musi być oparty o rzeczywisty rozkład jazdy dla danego posterunku (nie dopuszcza się tworzenia "rozkładów fikcyjnych" dla rzeczywistych posterunków) i musi zawierać się w okresie dla którego odwzorowano posterunek w symulatorze (w przeciwnym razie nie zostanie wyświetlony na liście rozkładów jazdy w oknie konfiguracji symulacji).

2. Do odwzorowania rozkładu jazdy, dla każdego pociągu podstawowo potrzebne są następujące informacje: rodzaj (oznaczenie literowe), numer, relacja, godziny przyjazdu i odjazdu z własnego posterunku oraz dla sąsiednich posterunków zapowiadawczych, tor stacyjny, dni kursowania, zestawienie składu, przewoźnik, a w przypadku pociągu rozpoczynającego/kończącego bieg - przejścia składu i pojazdu trakcyjnego.

Uwaga: w aktualnej wersji symulatora w zestawieniach składów rozróżniane są pojazdy trakcyjne, natomiast składy wagonów odwzorowane są w uproszczeniu, jako jednolite grupy pojazdów. Docelowo planowane jest zastosowanie zestawień składów z rozróżnieniem poszczególnych wagonów (z możliwością graficznego podglądu), w związku z czym przy tworzeniu rozkładu jazdy zalecane jest również przygotowanie pełnych informacji o zestawieniach składów do wykorzystania w przyszłości.

3. Jeżeli w rzeczywistości prowadzony jest/był stały ruch pociągów towarowych lub służbowych, rozkład jazdy dla symulacji musi również obejmować takie pociągi (nie należy tworzyć rozkładów jazdy ograniczonych tylko do ruchu pasażerskiego, gdy w rzeczywistości ruch ma charakter mieszany). Dopuszczalne jest odwzorowanie rozkładu jazdy pociągów towarowych i służbowych w przybliżeniu, na podstawie dostępnych informacji i obserwacji, z zachowaniem zbliżonego do rzeczywistości natężenia ruchu oraz typowych relacji, przewoźników, zestawień składów itp. W przypadku nieregularnego charakteru ruchu pociągów możliwe jest zastosowanie pociągów przyjeżdżających ze zdefiniowanym prawdopodobieństwem.

4. Rozkład jazdy w symulacji działa w cyklu tygodniowym, bez rozróżnienia szczegółowych dat kursowania. Jeżeli rzeczywisty rozkład jazdy zawiera istotne różnice w poszczególnych dniach tygodnia, należy uwzględnić te różnice w tworzonym rozkładzie jazdy - nie należy definiować jako kursujących codziennie pociągów, które w rzeczywistości kursują/kursowały tylko w określonych dniach tygodnia. W przypadku różnic występujących w całym okresie obowiązywania rozkładu jazdy zalecane jest odwzorowanie rozkładu jazdy dla wybranego czasu z największym, bądź najbardziej urozmaiconym ruchem (np. okres wakacyjny). Możliwe jest także przygotowanie więcej niż jednego pliku rozkładu jazdy dla danego roku, jeżeli w rozkładzie jazdy następowały istotne zmiany (np. rozkłady "zamknięciowe").

5. Dla rozkładu jazdy powinien zostać przygotowany przynajmniej jeden plik stanu początkowego (plik startowy) dla godziny rozpoczęcia dziennej zmiany w poniedziałek lub inny dzień roboczy (np. dzień o największym ruchu pociągów). Wskazane jest przygotowanie dwóch plików, dla godziny rozpoczęcia dziennej i nocnej zmiany, a w miarę potrzeb dla innych dni tygodnia z innym charakterem ruchu.

Uwaga: w procesie dalszego rozwoju symulatora może okazać się konieczne wprowadzenie zmian, które będą skutkowały utratą kompatybilności ze starszymi plikami stanu symulacji, w tym z istniejącymi plikami startowymi - w takiej sytuacji symulacja rozpocznie się od wybranej godziny z pominięciem wczytania pliku, z wyświetleniem odpowiedniego komunikatu. W związku z tym zalecane jest zachowanie roboczego opisu przygotowywania pliku startowego, który pozwoli na szybkie odtworzenie działającego pliku startowego po zmianach.

6. Po opracowaniu rozkładu jazdy należy go przetestować poprzez przeprowadzenie symulacji 24h (w przypadku różnic w poszczególnych dniach tygodnia - 24h w dniu z przeciętnym ruchem, a w innych dniach tylko w godzinach w których występują różnice) w celu sprawdzenia braku konfliktów w rozkładzie jazdy, zgodności czasów jazdy planowych i symulowanych, prawidłowości przejść lokomotyw i składów itp. Testowanie należy przeprowadzić przy wyłączonych usterkach i opóźnieniach pociągów oraz z ustawionym maksymalnym natężeniem ruchu pociągów dodatkowych.

7. Do rozkładu jazdy należy przygotować plik PDF z opisem przejść pojazdów trakcyjnych i składów, opisem pracy manewrowej pociągów towarowych liniowych i zdawczych lub w miarę potrzeb zawierający inne informacje.

6
ISDR - Tematy ogólne / Aktualny stan rozwoju projektu
« dnia: 24 Styczeń 2019, 02:32:16 »
Projekt ISDR jest cały czas rozwijany, jednak od pewnego czasu prace prowadzone są w nieco innym kierunku, czego skutkiem jest brak aktualizacji dostępnej wersji. Efektem tych prac jest oficjalnie otwarte 22 stycznia 2019 r. Laboratorium Inżynierii Ruchu Kolejowego (LIRK) na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, z symulatorem ruchu kolejowego i urządzeń srk opartym na oprogramowaniu ISDR.

Pracownia obejmuje 12 stanowisk komputerowych odzwierciedlających stanowiska współpracujących ze sobą dyżurnych ruchu oraz stanowisko instruktora, który kontroluje i nadzoruje symulację, a także może wywoływać usterki urządzeń i inne zdarzenia nietypowe. Ruch kolejowy symulowany jest w zamkniętej sieci kolejowej z 9 zróżnicowanymi stacjami, 2 posterunkami odgałęźnymi i 1 posterunkiem odstępowym, o układzie zaprojektowanym specjalnie na potrzeby pracowni. Odwzorowane jest działanie urządzeń stacyjnych przekaźnikowych typu E oraz komputerowych z pulpitami typu EBIScreen 3, EBIScreen 300 oraz Command 900, różnego typu blokad liniowych na szlakach jedno- i dwutorowych, a także urządzeń przejazdowych. Pomiędzy stanowiskami funkcjonuje telefoniczna łączność zapowiadawcza, odwzorowany został również system SWDR z możliwością podglądu rozkładu jazdy dla posterunku lub trasy wybranego pociągu.


Laboratorium Inżynierii Ruchu Kolejowego - widok ogólny; stanowisko z urządzeniami typu E; stanowisko instruktora

Prace nad LIRK trwają od czterech lat przy współudziale dr inż. Jana Gertza, autora koncepcji pracowni i zarazem jej opiekuna, a także studentów kierunku Transport, którzy korzystają z symulatora na zajęciach dydaktycznych na specjalności Transport Kolejowy. W październiku 2018 pracownia została wyróżniona w III Konkursie Kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym, organizowanym przez Urząd Transportu Kolejowego, jako inicjatywa która może podnieść bezpieczeństwo ruchu kolejowego poprzez szkolenia. W planach jest dalszy rozwój projektu.

materiały prasowe na temat LIRK:

"Wyjątkowa pracownia powstała na Politechnice Krakowskiej" - www.pk.edu.pl
"Nagrody dla tworzących bezpieczną kolej" - utk.gov.pl

Podobna pracownia uruchomiona została w 2017 r. w Zespole Szkół Kształcenia Ustawicznego (ZSKU) w Rzeszowie, gdzie wykorzystywana jest na kierunku Technik Transportu Kolejowego. Zostało w niej zastosowane takie samo oprogramowanie jak w LIRK, jednak w innej konfiguracji - z 6 stanowiskami uczniów, na których symulowane jest działanie 5 stacji i 1 posterunku odgałęźnego.


Sala symulatora w Zespole Szkół Kształcenia Ustawicznego w Rzeszowie - widok ogólny; stanowisko instruktora

materiały prasowe na temat symulatora w ZSKU:

"Zespół Szkół Kształcenia Ustawicznego w Rzeszowie. Na symulatorach sterują ruchem kolejowym" - nowiny24.pl

Oprogramowanie symulatora ISDR zostało na potrzeby projektu w dużym stopniu przebudowane i rozszerzone, co ułatwiło odwzorowanie różnych stacji z nowymi typami urządzeń srk oraz umożliwiło działanie symulatora w sieci, pod nadzorem aplikacji na stanowisku instruktora. Równolegle trwają prace nad wersją programu przeznaczoną do publicznego udostępnienia, która docelowo zastąpi dotychczasowo dostępną, nie rozwijaną już ze względu na istotne ograniczenia techniczne wersję symulatora ISDR. Funkcjonalność tej wersji początkowo będzie zbliżona do obecnej wersji symulatora, a w dalszych etapach zakładane jest odwzorowanie nowych, rzeczywistych stacji i nowych typów urządzeń.

7
Inne / Problemy z serwerem
« dnia: 31 Lipiec 2018, 20:52:44 »
Z uwagi na awarię serwera i jego przywracanie, wysłane wiadomości i zmiany dokonane przez użytkowników w ostatnich dwóch dniach (30-31.07) mogły ulec usunięciu. W przypadku braku wiadomości proszę o ponowne wysłanie.

8
Inne / Usunięte konta
« dnia: 11 Kwiecień 2016, 11:08:14 »
Z uwagi na problemy ze spam-kontami usunięciu uległa część kont użytkowników którzy mieli 0 postów. W przypadku chęci odzyskania konta proszę napisać maila do mnie lub mateu i podać nick.

9
Program przeznaczony jest do sterowania ruchem w symulatorach pojazdów trakcyjnych MaSzyna EU07-424 lub TrainDriver 2, ew. w innych aplikacjach z kompatybilnym protokołem komunikacji, np. dla makiet kolejowych. Interfejs użytkownika ma postać komputerowego pulpitu nastawczego, który nie jest odwzorowaniem konkretnego rzeczywistego typu urządzeń, ale generyczną implementacją pulpitu z symbolami i nazwami poleceń opartymi na wytycznych Ie-104 PKP PLK SA, ze sposobem działania i obsługi zbliżonym do systemów rzeczywistych. Logika sterowania bazuje na geograficznym połączeniu elementów pulpitu oraz ich odpowiednich właściwościach, a także opcjonalnych dodatkowych definicjach pozwalających skonfigurować np. ochronę boczną czy też drogi ochronne. Do poprawnego działania program wymaga wyposażenia stacji w sygnalizację świetlną i odcinki izolowane (przynajmniej w torach głównych, w razie potrzeby bocznych). Możliwe jest częściowe zautomatyzowanie nastawiania przebiegów przy pomocy funkcji automatycznego nastawiania przebiegów (ANP). Do programu dołączony jest edytor pulpitu.

Program sam w sobie nie jest symulatorem i wymaga połączenia z symulatorem pojazdu trakcyjnego, który odpowiada za symulację ruchu i urządzeń wykonawczych. Wyjątkiem jest tryb testowy, w którym program działa bez połączenia, a stany zajętości odcinków zadawane są ręcznie.

Program dostępny jest tutaj (załącznik dostępny po zalogowaniu):
https://td2.info.pl/scs/symulacyjne-centrum-sterowania-najnowsza-wersja/msg823/#msg823

lub tutaj:
https://bsk.isdr.pl/tmp/SCS1.zip

Dla porządku, pytania i uwagi do działania programu w powiązaniu z TD2 proszę zgłaszać na forum https://td2.info.pl, tu prowadzona może być ogólna dyskusja na temat współpracy symulatorów.

Niezależnie od SCS-1, w bliżej nieokreślonej przyszłości planowane jest dostosowanie symulatora ISDR do współpracy z TD2/MaSzyną (z urządzeniami przekaźnikowymi, a być może również innymi).

Pozdrawiam, Paweł

10
Urządzenia srk / Ie-4
« dnia: 03 Luty 2014, 18:28:05 »
Witam,

Na stronie PKP PLK S.A. pojawiły się wytyczne Ie-4 (nowelizacja WTB-E10):

http://www.plk-sa.pl/dla-klientow-i-kontrahentow/akty-prawne-i-przepisy/instrukcje-pkp-polskie-linie-kolejowe-sa/instrukcje-z-mozliwoscia-wydruku/

Ważniejsze zmiany:

- zrównanie pojęć sbl z blokadą wieloodstępową oraz pbl z blokadą jednoodstępową,
- usunięcie zapisu o niestosowaniu Sz na post. odg.,
- usunięcie pojęć "semafor zaporowy", "semafor osłonny",
- wymóg ustawienia ostatniego semafora sbl 4-stawnej w odległości drogi hamowania,
- stosowanie drogi ochronnej 50 m do prędkości 60 km/h,
- usunięcie pojęcia "nastawnia zdalnego sterowania", które zostało zastąpione pojęciem "nastawnia centralna" (która do tej pory miała inne znaczenie),
- wprowadzenie pojęcia "automatyczny posterunek blokowy",
- wykaz symboli na schematach, w tym nowe symbole, np. nastawnia komputerowa, balisy, kontrolery, napędy nierozpruwalne.

11
ISDR - Tematy ogólne / Najczęściej zadawane pytania
« dnia: 08 Styczeń 2013, 23:06:58 »
Najczęściej zadawane pytania: https://www.symulator.isdr.pl/faq.php

12
Urządzenia srk / WTB-E10
« dnia: 22 Listopad 2012, 15:05:16 »
Poszukuję wytycznych WTB-E10 w formacie PDF lub innym, nadającym się do wydruku (te z kolej.krb.com.pl się raczej nie nadają).

13
Inne / Regulamin forum
« dnia: 15 Lipiec 2012, 00:04:37 »
Regulamin znajduje się tutaj.

14
Ruch kolejowy / Regulamin forum
« dnia: 15 Lipiec 2012, 00:04:16 »
Regulamin znajduje się tutaj.

15
Urządzenia srk / Regulamin forum
« dnia: 15 Lipiec 2012, 00:03:53 »
Regulamin znajduje się tutaj.

Strony: [1] 2