Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Paweł

Strony: 1 ... 46 47 48 [49] 50 51 52 ... 62
721
ISDR - Tematy ogólne / Odp: Dokumentacja
« dnia: 14 Październik 2011, 17:05:11 »
Dokumentacja składać się będzie z trzech części.

1. Ogólne informacje o programie
2. Informacje o posterunku ruchu w formie przypominającej nieco RTS, tzn.: położenie posterunku na linii, sposób prowadzenia ruchu na szlakach, wykaz posterunków technicznych, przejazdów, torów stacyjnych itp.
3. Instrukcja obsługi programu, zawierająca dodatkowo trochę informacji o zasadach prowadzenia ruchu i postępowania w różnych przypadkach (Ir-1, Ie-10).

W stosunku do obecnej wersji całość będzie bardziej obszerna i przejrzysta, poszczególne rozdziały i podpunkty ponumerowane, a wszystko powiązane ze sobą odnośnikami (np. opis obsługi blokad z opisem zapowiadania telefonicznego).

722
Testowo / Odp: Przejazd do Zbyszek
« dnia: 13 Październik 2011, 22:31:55 »
Po wybraniu polecenia trzeba je potwierdzić klawiszem Enter.

723
Testowo / Odp: Przejazd do Zbyszek
« dnia: 13 Październik 2011, 13:26:18 »
Rzeczywiście w pomocy nie ma o tym ani słówka,

Bez przesady znowu, jest tam strona o RASPie, na której są opisane dostępne polecenia.

Swoją drogą można by było pozbierać te i inne pytania i metodą Ctrl+C, Ctrl+V zrobić FAQ.

Dobry pomysł, też o tym myślałem.

Prędzej ktoś odwiedzi ten dział, niż przeczyta dokumentację, tym bardziej że powstaje nowa, lepsza (i dłuższa) dokumentacja, a takiej z pewnością każdy czytać nie będzie.

Ale z FAQ wszystkiego się nie dowie. Mam jednak nadzieję że ktoś do nowej dokumentacji zajrzy, bo co prawda będzie dłuższa, ale za to dużo łatwiej będzie w niej znaleźć potrzebne rzeczy i będą one dokładniej opisane.

724
Testowo / Odp: Przejazd do Zbyszek
« dnia: 11 Październik 2011, 22:35:49 »
To jest taka pseudousterka, która nie jest trwałym stanem, tylko zdarzeniem (niepoprawne zliczenie osi) - zatem nie można jej naprawić i nie jest pokazywana w usterkach. Powoduje jednak "zawieszenie" liczników osi, które trzeba wyzerować. W obecnej wersji helpa faktycznie nie jest to dość przejrzyście opisane.

PS. Jesteś setnym użytkownikiem :)

725
ISDR - Tematy ogólne / Odp: Dokumentacja
« dnia: 11 Październik 2011, 20:25:47 »
Chodzi o sygnał dzwonkowy:

Cytuj
6.    W razie stwierdzenia lub dowiedzenia się o powstaniu na szlaku wypadku kolejowego lub zagrożenia bezpieczeństwa ruchu, osób lub mienia kolejowego dyżurny ruchu lub dróżnik przejazdowy powinien zawiadomić o tym wszystkie posterunki włączone do telefonicznego łącza strażnicowego, wzywając ich sygnałem dzwonkowym "Alarm".
 Na ten sygnał powinni zgłosić się natychmiast dyżurni ruchu sąsiednich posterunków zapowiadawczych i wszyscy dróżnicy przejazdowi.

726
ISDR - Tematy ogólne / Odp: Dokumentacja
« dnia: 11 Październik 2011, 12:49:44 »
Panowie. Czy nie widzicie różnicy w łączu strażnicowym i zapowiadawczym? Zapowiadawcze, raz wzbudzone napiernicza aż ktoś odbierze.
Strażnicowe, jest jak telefon. Z tym jeszcze, że dzwonki wychodzą tak jak naciśnie się guzik.

Właśnie to napisałem...

Czyli w przypadku strażnicowego łąca, kiedy dajemy alarm dróżnikowi, dajemy -... (długi i trzy krótkie) i tak to wychodzi u dróżnika.

To wiadomo, ale jak alarm dany przez dróżnika "wychodzi" u dyżurnego? Jest jakiś inny dźwięk dzwonienia centralki, niż przy normalnym wywołaniu dyżurnego (dwa/trzy krótkie)?

727
ISDR - Tematy ogólne / Odp: Dokumentacja
« dnia: 10 Październik 2011, 22:35:50 »
No właśnie najczęściej na centralce jak ktoś wzbudzi sygnał wywoławczy to dzwonić będzie cały czas, z resztą pamiętasz Paweł jak to zrobiłeś w ISDR. Ale potem uznałeś, że lepiej jest zrobić rzekome rozróżniacze sygnałów, które blokowałyby niechciany sygnał. Z tym, że w takim wypadku taki posterunek 17 musiałby mieć albo dwa aparaty (jeden na Ślemień i jeden na Testowo), albo jeden selektor na dwa łącza, bo szczerze wątpię, żeby centralka umiała rozróżnić, skąd po drucie idzie sygnał.

Najczęściej - tzn. na prostych łączach od aparatu do aparatu - owszem tak jest. Ale jeżeli posterunków na łączu (strażnicowym, stacyjno-ruchowym) jest więcej, sytuacja jest inna: każdy posterunek ma sygnał wywoławczy (ustalany w regulaminie) i każdy może do każdego indywidualnie zadzwonić, używając tego sygnału. W przypadku prostych aparatów telefonicznych pracownik posterunku sam rozpoznaje sygnał, w przypadku centralki stosuje się wyróżniacze, które włączają dzwonienie tylko wtedy, gdy dyżurnego dany sygnał interesuje (zapewne reagują także na sygnały typu alarm - no i właśnie pytanie jak dyżurny ma rozpoznać, że wyróżniacz rozpoznał ten sygnał, a nie normalne wywołanie). Na łączach strażnicowych niekiedy dodatkowo stosuje się wzajemne powiadamianie dróżników o przejeździe pociągu przez kolejne posterunki (w tym wypadku chyba samymi dzwonkami, też ustalanymi regulaminem) - było by to bardzo uciążliwe gdyby za każdym razem włączały się centralki u dyżurnych. Sam zresztą nieraz widziałem, jak na centralce migała lampka łącza strażnicowego bez włączania dzwonienia.

Jeszcze na temat moich pytań:

Cytuj
Na szlakach (odstępach) krótkich oznajmienie odjazdu pociągu należy dawać odpowiednio wcześnie do 5 minut, co powinno być określone w regulaminie technicznym.

4.    O mającej nastąpić jeździe pociągu lub zamierzonych manewrach przez przejazdy znajdujące się w obrębie posterunku ruchu należy zawiadamiać pracowników obsługujących rogatki w sposób ustalony w regulaminie technicznym tego posterunku ruchu.

Wiem, że Ir-1 odsyła w takich sytuacjach do regulaminu technicznego - chodzi mi właśnie o to, jak w takich regulaminach jest to przykładowo określane. Dobrze by było gdybym mógł się na czymkolwiek wzorować, zamiast ustalać wszystko wedle własnego uznania.

728
ISDR - Tematy ogólne / Odp: Dokumentacja
« dnia: 10 Październik 2011, 22:00:06 »
6.    W razie stwierdzenia lub dowiedzenia się o powstaniu na szlaku wypadku kolejowego lub zagrożenia bezpieczeństwa ruchu, osób lub mienia kolejowego dyżurny ruchu lub dróżnik przejazdowy powinien zawiadomić o tym wszystkie posterunki włączone do telefonicznego łącza strażnicowego, wzywając ich sygnałem dzwonkowym "Alarm".

Jak ten sygnał ma wyglądać u dyżurnego ruchu, skoro łącze kończy się centralką? O ile dobrze pamiętam lampka łącza na centralce zapala się zgodnie z dzwonkami (nie odwzorowane w ISDR), ale bez sygnału akustycznego.

729
ISDR - Tematy ogólne / Odp: Dokumentacja
« dnia: 09 Październik 2011, 17:47:58 »
Nowa dokumentacja jest w trakcie opracowania, jak również coś w rodzaju uproszczonego regulaminu technicznego. Mam w związku z tym kilka wątpliwości odnośnie czynności które zapewne określane są nie przez Ir-1, ale indywidualnie dla danego posterunku:

1. Zgłaszanie odjazdu na szlakach do TF i TZ

Ponieważ szlaki te są dosyć krótkie, zastosowane jest tam zgłaszanie odjazdu z wyprzedzeniem - w praktyce od razu po telefonicznym otrzymaniu pozwolenia. Opierałem się tu na przepisie:

Ir-1 §25 Telefoniczne oznajmienie odjazdu pociągu

"3. Oznajmienie odjazdu (przejazdu) pociągu, daje się niezwłocznie po odjeździe (przejeździe) pociągu. Na szlakach (odstępach) krótkich oznajmienie odjazdu pociągu należy dawać odpowiednio wcześnie do 5 minut, co powinno być określone w regulaminie technicznym. Wówczas w telefonogramie wzór nr 13 słowo "odjechał" zastępuje się słowem "odjedzie", a czas odjazdu podaje si przypuszczalny."

Nie mam jednak pewności czy jest to w ogóle potrzebne na szlaku jednotorowym, ponieważ zgodnie z:

Ir-1 §28 Prowadzenie ruchu pociągów na szlakach z półsamoczynną blokadą liniową

"3. Na szlakach jednotorowych z półsamoczynną blokadą liniową ruch pociągów prowadzi się na podstawie obsługi bloku początkowego i końcowego oraz bloku pozwolenia, a ponadto telefonicznego żądania i dania pozwolenia na wyprawienie pociągu."

w przypadku takim nie stosuje się telefonicznego zgłoszenia odjazdu, ponieważ jego funkcję pełni obsłużenie blokady liniowej. Informacja o odjeździe pociągu z odpowiednim wyprzedzeniem jest w zasadzie zawarta już w żądaniu pozwolenia, z drugiej strony raz pozwolenia żąda się kilka minut wcześniej, a innym razem tuż przed wyprawieniem pociągu - gdy dopiero nastąpiło zwolnienie szlaku przez poprzedni pociąg - nie wiadomo więc, kiedy ma nastąpić odjazd, za to na pulpicie nastawczym znajdują się powtarzacze semaforów wyjazdowych. Pytanie więc czy telefonogram "odjedzie" powinien być nadawany wraz z otrzymaniem pozwolenia (tak jak jest obecnie), czy jest to zbędne (najlepiej na przykładzie rzeczywistych przypadków)? Wiem że w praktyce różnie bywa (godzinę odjazdu podaje się przy blokadzie półsamoczynnej prawie zawsze wraz z żądaniem pozwolenia, żeby była zgodność w dziennikach), interesują mnie jednak przepisy (regulaminy).

2. Powiadamianie posterunków technicznych w obrębie stacji

Sprawa tyczy się posterunku 20 i posterunku SKPRS. W przypadku powiadamiania dróżników łączem strażnicowym stosowane jest wywołanie jednym/dwoma długimi dzwonkami (sygnały dzwonkowe). Czy w przypadku powiadamiania posterunków w obrębie stacji poprzez łącze stacyjno-ruchowe również stosuje się sygnały dzwonkowe? Czy aktualny sposób powiadamiania jest poprawny ("Pociąg ... wjedzie [o godzinie ...]")?

Druga rzecz dotycząca tych posterunków - jak powinno wyglądać postępowanie w przypadku usterek urządzeń przejazdowych oraz urządzeń blokady liniowej, gdy nie można potwierdzić SKP przez urządzenia? Działa to pewnie na zasadzie telefonicznego polecania i zgłaszania, jednak nie są to typowe nastawnie wykonawcze. W aktualnej wersji wprowadza się przyciskiem Zapowiadanie tel.:

a) Posterunek 20
"Wprowadzam telefoniczne zgłaszanie zamknięcia przejazdu [od godziny ... z powodu ...]"
zgłaszanie:
"Dla pociągu ... przejazd został zamknięty."

b) Posterunek SKPRS
"Wprowadzam telefoniczne zgłaszanie sygnałów końca pociągu [od godziny ... z powodu ...]"
zgłaszanie:
"Pociąg ... przyjechał z sygnałami końca pociągu."

W obu przypadkach powiadamianie o jeździe pociągów odbywa się analogicznie jak w normalnej sytuacji ("Pociąg ... wjedzie [o godzinie ...]").

Czy takie formy powiadamiania i zgłaszania mogą być, czy należało by to zmienić? Jak to wygląda według regulaminów rzeczywistych posterunków?

3. Ogólnie odnośnie powiadamiania dróżników, zarówno przy odjeździe jak i przyjeździe

Czy można powiadamiać dróżników z kilkuminutowym wyprzedzeniem podając godzinę przyjazdu/odjazdu, czy też należy zawsze zgłaszać pociąg bezpośrednio przed jazdą?

730
Inne / Odp: pulpit kostkowy 3d
« dnia: 07 Październik 2011, 21:24:06 »
Dołączę się do dyskusji. Do celów modelarskich wraz z kolegą zrobiliśmy taki pulpit:

Skoro już mamy improwizować, to ja bym bardziej widział pulpit podobny do tych stosownych w urządzeniach mechanicznych - powtarzacze kontroli położenia zwrotnic i odcinków izolowanych punktowe, a nie szczelinowe; zamiast przełączników po dwa przyciski - np. + i -, wA i oA, wSzA i oSzA - zresztą tak właśnie wyglądały pierwsze urządzenia typu E, kiedy jeszcze nie było pulpitów kostkowych (początek lat 50 - do niedawna jeszcze takie coś działało na podg. Michałów, były to pierwsze urządzenia E na PKP, nie wiem niestety jakie są ich dalsze losy).

731
Inne / Odp: pulpit kostkowy 3d
« dnia: 24 Wrzesień 2011, 00:07:26 »
Poza tym są dość drogie. Cena waha się od kilku do kilkunastu zł/szt,

Gdzie znalazłeś przyciski do pulpitów za kilka/kilkanaście zł/szt.?

732
Inne / Odp: pulpit kostkowy 3d
« dnia: 23 Wrzesień 2011, 19:14:14 »
Z tego co wiem Paweł zajmował się budową modemu in/out do transmisji między jakimś wyjściem z komputera, a symulatorem.

To było jedynie dopisanie interfejsu wejścia/wyjścia do modułu programowego odpowiedzialnego za działanie pulpitu - odpada problem rozgrzebywania kodu w celu wyciągnięcia stanów kontrolek i symulowania działania przycisków. Przekształcenie poleceń i meldunków z modułu pulpitu na sygnały wymieniane przez port to całkiem inna sprawa (nie ma sensu tego robić, dopóki nie będzie z czym wymieniać tych sygnałów).

733
Inne / Odp: pulpit kostkowy 3d
« dnia: 22 Wrzesień 2011, 17:34:10 »
gdzie można zdobyć (tzn od którego magika)
kontroler podleczenia pulpitu do kompa ( tak jak na filmie)

Trzeba go samemu stworzyć i zaprogramować, a także mieć symulator stacji dostosowany do tego. Problem polega na tym, że kontroler taki musi obsłużyć bardzo dużo wejść i wyjść.

a następne pytanie gdzie można zdobyć elementy potrzebne do wykonania takiego pulpitu

Ciężka sprawa, nawet jak masz dobre znajomości na PKP - nie pozbywają się takich rzeczy od tak (elementy pulpitów likwidowanych stacji są wykorzystywane na innych), a nowe kostki są robione tylko na zamówienie i kosztują bardzo dużo (100-200 zł za jedną albo i więcej, zależnie od rodzaju).

734
Lisków (stara wersja symulatora) / Odp: Testowo Fabryczne
« dnia: 18 Wrzesień 2011, 11:18:55 »
Pewnie nie zwolniłeś blokady po poprzednim pociągu.

735
Inne / Odp: Konsultacje w sprawie ułożenia torów
« dnia: 17 Wrzesień 2011, 12:18:42 »
Bardziej istotne od ciekawych układów torów bocznych (nie wszędzie stosuje się rampy czołowe, przykładowo w moich okolicach praktycznie nie występują) jest zapewnienie ochrony torom głównym poprzez stosowanie żeberek ochronnych i wykolejnic, a tego bardzo często brakuje w sceneriach.

Strony: 1 ... 46 47 48 [49] 50 51 52 ... 62