Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Paweł Piotr

Strony: 1 ... 25 26 27 [28] 29 30 31
406
Urządzenia srk / Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« dnia: 13 Marzec 2015, 16:03:07 »
Tak, drogowskazowym. Rozwijając niezbyt szczęśliwe obecne określenie semafora drogowskazowego, jest to semafor (ten z jedną komorą światła czerwonego lub z dwoma komorami: światła czerwonego i białego), który stanowi zakończenie przebiegu pociągowego, sygnalizowanego sygnałami S5, S9, S13 i S13a i pokazuje, co będzie działo się dalej: nic - kozioł oporowy, lub jazda dalsza, jako jazda manewrowa na sygnał Ms2. Sygnalizatory te są oznaczane wg zasad oznaczania semaforów, natomiast w przypadku, gdy posiada on możliwość podawania sygnału Ms2, na pulpicie do jego obsługi stosuje się przycisk biały - tak, jak dla wszystkich innych semaforów, które posiadają taki sygnał (Ms2). Przycisk zielony służy natomiast do podawania sygnałów zezwalających na jazdę pociągową - to takie uściślenie.

407
Urządzenia srk / Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« dnia: 13 Marzec 2015, 15:18:40 »
Nieprawda. Zielony przycisk jest używany wyłącznie jako przycisk do semaforów.

Tarcza zaporowa też jest semaforem :P Ogólnie zielony do jazd pociągowych, ale to tyle w teorii. W praktyce, czasem i błękitne, są. Zależy co "było pod ręką" jak się popsuło.

Tarcza zaporowa (to pojęcie jest adekwatne wyłącznie do sygnalizatora kształtowego) nigdy nie była semaforem.
Semaforem było stałe urządzenie sygnalizacyjne, które zabraniało jazdy czerwonym światłem na semaforze kształtowym lub czerwonym światłem na semaforze świetlnym. W obydwu tych przypadkach sygnał ten nosił nazwę S1.
Tarcza zaporowa podawała sygnał Z1. Funkcjonujące obok kształtowych (tzw. normalnych) tarcz zaporowych, istniały świetlne tarcze zaporowe, które podawały sygnał Zs1 dwoma białymi światłami w poziomie (odpowiednik sygnału Z1), a sygnał Zs2 dwoma światłami białymi w linii ukośnej, wznoszącej się od lewej do prawej strony (odpowiednik sygnału Z2).
Problemy zaczęły się w momencie, kiedy jakiś mędrzec wpadł na debilny pomysł, żeby tarczę zaporową świetlną zrobić jako sygnalizator z czerwonym i białym światłem, wycofując z użytku dotychczasowe tarcze zaporowe świetlne ze światłami białymi.
Złamano w ten sposób obowiązującą do dzisiaj zasadę, że semaforem jest tylko taki sygnalizator, który ma czerwone światło.
Wobec tego wycofano się z terminu „tarcza zaporowa świetlna” i zaczęto kombinować z nazwą semafor: najpierw zrobiono semafor manewrowy, potem semafor zaporowy.
Nazwa „semafor manewrowy” jest semantycznie błędna, bo „semafor” jest sygnalizatorem odnoszącym się do ruchu pociągów (zarówno sygnałem zabraniającym jazdy, jak i sygnałami zezwalającymi na jazdę). Dlatego zarzucono i tą nazwę, ukuto nową: semafor zaporowy, czego wymagały, zawarte w przepisach, definicje sygnałów świetlnych S5, S9, S13 (S13a) w przypadku, gdy wjazd pociągu odbywał się na tor zakończony kozłem oporowym lub taki tor, gdzie dalsza jazda mogła być tylko jazdą manewrową, bowiem tam umieszczano taki sygnalizator z czerwonym i białym światłem, lub tylko z jedną komorą światła czerwonego (zamiast dotychczasowego sygnału Z1). Nadal jednak nazwa ta była semantycznie błędna.
Dopiero obecnie obowiązujące przepisy zniosły nazwę „semafor zaporowy”, likwidując wszystkie kontrowersje wokół tego sygnalizatora, który w obecnej nomenklaturze jest po prostu semaforem, zgodnie z definicją, podaną w Ie-4 (WTB-E10):
Semafor - sygnalizator pociągowy umożliwiający
przekazywanie sygnału „Stój” oraz w zależności od
przeznaczenia innych sygnałów.


408
Urządzenia srk / Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« dnia: 12 Marzec 2015, 22:43:10 »
Spokojnie, to nie są zawody sportowe ;D Jak się wszystkie klocki do "kupy " ułoży i sensownie, to można numerować tory, Tm-y , nazywać sygnalizaatory, oraz wstawiać odpowienio opisane przyciski.
Tylko że przy takich korektach będzie konieczna zmiana wymiarów całego pulpitu, o czym autor chyba nie pomyślał...  ;D

409
Urządzenia srk / Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« dnia: 12 Marzec 2015, 22:40:30 »
Tarcza zaporowa powinna mieć przycisk zielony tak jak w Liskowie Miasto. ;)
Nieprawda. Zielony przycisk jest używany wyłącznie jako przycisk do semaforów. Tarcza zaporowa świetlna od dawna już nie istnieje i nigdy semaforem nie była. Sygnalizator ten, zwany potem semaforem manewrowym, jeszcze potem semaforem zaporowym (obecne już nie ma takiego pojęcia) podawał - jako sygnał zezwalający na jazdę - sygnał Ms2, więc do jego podania stosowano przycick biały.

410
Urządzenia srk / Odp: Pulpity fikcyjnych stacji
« dnia: 12 Marzec 2015, 01:21:35 »
Gdzie przyciski zwolnienia przebiegów pociągowych i manewrowych? Gdzie przyciski kontroli rozprucia? Gdzie przyciski pomocnicze izolacji zwrotnicowych? Gdzie przyciski i licznki sygnałów Sz? A gdzie opisy przycisków? Coś ten pulpit niekompletny..  :o

411
Ruch kolejowy / Odp: zadanie dotyczące zerwanej sieci trakcyjnej
« dnia: 27 Luty 2015, 13:47:54 »
Jeżeli sieć nie będzie stykała się bezpośrednio z gruntem tylko np zawiśnie na jakimś drzewie istnieje możliwość, że w sieci będzie dalej napięcie.
Bardzo błyskotliwe. Zapomniałem, że szlaki kolejowe wysadzane są drzewami. Raz słup sieci trakcyjnej - raz drzewo...

412
Ruch kolejowy / Odp: zadanie dotyczące zerwanej sieci trakcyjnej
« dnia: 27 Luty 2015, 00:37:52 »
Hmmm. Przepraszam, za OT. Po zerwaniu nie powinno wywalić podstacji i "zabraknąć" prądu w sieci? Chyba, że dojechał z wybiegu :)
Nie musi tak być. Może zdarzyć się zerwanie bez zwarcia.
Może jakiś przykład, djuzi?....  :o

413
Inne / Odp: Wypełnianie dziennika ruchu Lisków w stronę Wilamowic
« dnia: 14 Styczeń 2015, 12:15:26 »
Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1(R-1), paragraf 36.

414
Urządzenia srk / Odp: Nazwy/numery posterunków
« dnia: 02 Styczeń 2015, 21:45:20 »
Ie–4 (WTB–E10)

415
Ruch kolejowy / Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
« dnia: 16 Grudzień 2014, 15:11:06 »
Różne są przepisy i instrukcje, ale właśnie dlatego wymyślono dla określonego posterunku ruchu jeden Regulamin Techniczny Stacji...

416
Ruch kolejowy / Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
« dnia: 16 Grudzień 2014, 14:00:38 »
Należy uściślić - wszystkie szczegółowe zasady i sposób wykonywania manewrów na sieci kolejowej PKP PLK SA zawarte są w w dwóch dokumentach: Instrukcji Ir-9 oraz w Regulaminie Technicznym Stacji. Zasady podane w tych dokumentach należy traktować łącznie (zgodnie z zapisem paragrafu 11, pkt. 4 instrukcji Ir-1(R-1)).
Zezwolenie na użycie środków radiołączności jest w paragrafie 10, pkt. 22 instrukcji Ir-9.

417
Ruch kolejowy / Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
« dnia: 16 Grudzień 2014, 13:29:23 »
na kolei (w dalszym ciągu) podstawą do wykonywania manewrów są sygnały ręczne
To nie tak. Proszę sobie dokładnie przeczytać paragraf 10, pkt 15 instrukcji Ir-9.

418
Urządzenia srk / Odp: Dziwne komory
« dnia: 15 Grudzień 2014, 10:49:53 »
Do niedawna na stacji Kraków Batowice były eksploatowane semafory wyjazdowe trzykomorowe, gdzie na wyjazd po krzywym wyświetlano dwa zielone światła..

419
Urządzenia srk / Odp: S12 na semaforze, a na następnym S2
« dnia: 10 Grudzień 2014, 21:28:21 »
Gdyby srk na tej stacji nie były tak skomplikowane, nie mielibyśmy o czym dyskutować :D

Ale przyjmując wersję, że TaKeT ma rację, to pod semaforem O powinien być umieszczony wskaźnik W20 ;)
Niekoniecznie. Tłumaczy to odpowiedni przepis:
Ie-4 (WTB-E10)
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Zakres Wytycznych
3. Wytyczne obowiązują przy budowie oraz przy remontach urządzeń srk na liniach
kolejowych normalnotorowych i szerokotorowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Urządzenia zainstalowane przed wejściem w życie wytycznych mogą być nadal eksploatowane na warunkach, według których zostały pobudowane.

420
Ruch kolejowy / Odp: Stacje czołowe a semafory zaporowe
« dnia: 09 Grudzień 2014, 17:44:35 »
A jak masz stację kompletnie ślepą? Kudowa po modernie posiada semafor 2 komorowy z jednym stałym światłem, ale np Mielno, Trzebnica już posiadają tylko tarcze Z1.
Jak było pisane co stacja to masz inne zakończenia i nigdy nie wiadomo co projektant miał na myśli :) Kiedyś gdzieś czytałem że właśnie kolej w Zakopanym miała być przedłużana jeszcze gdzieś dalej, no ale jak to pisali w Trybunie Ludu to nie ma co się dziwić.
Sam sobie odpowiedziałeś - co stacja, to inny czas jej powstania, inny czas jej modernizacji (jeśli w ogóle), inne urządzenia srk itd....

Strony: 1 ... 25 26 27 [28] 29 30 31