ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego

Forum Główne => Urządzenia srk => Wątek zaczęty przez: axtomek w 11 Sierpień 2015, 09:20:33

Tytuł: geograficzna/niegeograficza struktura obwodów
Wiadomość wysłana przez: axtomek w 11 Sierpień 2015, 09:20:33
Zastanawia mnie to określenie. Czytam np. na stronie Pawła o urządzeniach typu E1 "cechą urządzeń jest niegeograficzna struktura większości obwodów". Natomiast o urządzeniach PB "Cechą charakterystyczną urządzeń PB jest połączenie znacznej części obwodów w strukturę geograficzną". Co to oznacza w praktyce? Czym się różni budowa jednych i drugich urządzeń SRK? Czy chodzi o oprogramowanie modułów, czy o coś jeszcze zupełnie innego?
Tytuł: Odp: geograficzna/niegeograficza struktura obwodów
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 11 Sierpień 2015, 16:15:18
Jeżeli dokładnie wczytasz się w teksty opisujące urządzenia srk, to znajdziesz odpowiedź:
dla urządzeń PB:
Cechą charakterystyczną urządzeń PB jest połączenie znacznej części obwodów w strukturę geograficzną, czyli odpowiadającą układowi torowemu stacji.
Dla urządzeń IZH111:
Moduły łączone są ze sobą zgodnie ze schematem geograficznym stacji i automatycznie realizują odpowiednie zależności i inne funkcje.
Idea struktury geograficznej obwodów zależnościowych polega na tym, że są one tworzone na bazie (geograficznego) układu torowego stacji, natomiast obwody zależnościowe o strukturze niegeograficznej nie mają związku z (geograficznym) układem torowym stacji.
Tytuł: Odp: geograficzna/niegeograficza struktura obwodów
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 11 Sierpień 2015, 20:35:20
Przykład - ścieżki obwodu sygnałowego w E rozgałęziają się tak jak układ torowy, w miejscu zwrotnic umieszczone są styki kontrolne położenia zwrotnic. Obwód od semafora początkowego zamknie się przez ścieżkę odpowiadającą ustawionej drodze przebiegu (o ile przebieg taki jest dopuszczalny i coś innego go nie wyklucza). Inny przykład, przebiegowe nastawianie w PB - w miejscu zwrotnic umieszczone są cewki przekaźników sterujących, zamknięcie obwodu po danej ścieżce (według wybranych punktów początkowych, końcowych, ew. pośrednich) powoduje wysterowanie zwrotnic które mają się ustawić w danym przebiegu. W IZH-111 natomiast obwody są bardziej skomplikowane, a interakcje między połączonymi geograficznie blokami mają bardziej charakter funkcji logicznych.

Dodam, że aktualnie trwają prace nad implementacją modułu zależnościowego do ISDR wzorowanego częściowo na geograficznej logice IZH-111. Dotychczas obwody systemu E symulowane były poprzez rozpisywanie obwodów w równaniach logicznych, co było metodą wierną, ale bardzo pracochłonną. W załączniku przykład, w jaki sposób docelowo projektowane mogą być zależności.