ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego

Forum Główne => Ruch kolejowy => Wątek zaczęty przez: stanislaw57 w 09 Kwiecień 2012, 14:22:18

Tytuł: prowadzenie ruchu lewostronnego
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 09 Kwiecień 2012, 14:22:18
Czy w naszym kraju na kolei jest przyzwolenie na ruch lewostronny, czyli dla jazdy pociągów torami lewymi, nie tylko po jednym torze szlaku dwutorowego? Kto o tym decyduje i jakie okoliczności muszą temu towarzyszyć? Czy można taki ruch prowadzić w dni nieparzyste, a  w dni parzyste - ruch prawostronny? Jakie przepisy to regulują?
Tytuł: Odp: prowadzenie ruchu lewostronnego
Wiadomość wysłana przez: ZiomalCl w 09 Kwiecień 2012, 18:57:42
Wyślij pismo/maila do PLK w tej sprawie. Obserwując podobny temat widać, że nikt nie potrafi odpowiedzieć na to pytanie konkretnie.
Tytuł: Odp: prowadzenie ruchu lewostronnego
Wiadomość wysłana przez: uetam w 09 Kwiecień 2012, 23:48:46
Cytuj
1.    Na szlaku dwutorowym pociągi powinny kursować po torze prawym, patrząc w kierunku jazdy pociągu (kierunek zasadniczy). Odstępstwa od tej zasady dopuszczalne są:
1)   w razie zamknięcia jednego z torów szlaku dwutorowego i wprowadzenia ruchu jednotorowego dwukierunkowego po torze czynnym,
2)   na szlakach dwutorowych, jeżeli urządzenia srk przystosowane są do ruchu zmiennokierunkowego,
3)   w razie wprowadzenia ruchu dwukierunkowego po jednym torze szlaku dwutorowego przy obu torach czynnych,
4)   w razie konieczności cofnięcia pociągu,
5)    dla powrotu pociągu lub pojazdu pomocniczego, wyprawionego do określonego miejsca na szlaku i z powrotem,
6)    dla powrotu lokomotywy popychającej pociąg na części szlaku (do kilometra),
7)    dla jazdy po torze zamkniętym,
8)   za zezwoleniem Zarządu PKP PLK S.A., jeżeli tego wymaga układ torów.
Tytuł: Odp: prowadzenie ruchu lewostronnego
Wiadomość wysłana przez: ZiomalCl w 09 Kwiecień 2012, 23:58:24
Zgadza się, ale biorąc pod uwagę podpunkt 2 - ludzie potrafią snuć teorię, że to już jest podstawa do prowadzenia ruchu lewostronnego przez dyżurnego na jego widzimisię.
Tytuł: Odp: prowadzenie ruchu lewostronnego
Wiadomość wysłana przez: jageer w 10 Kwiecień 2012, 07:50:13
Czy w naszym kraju na kolei jest przyzwolenie na ruch lewostronny, czyli dla jazdy pociągów torami lewymi, nie tylko po jednym torze szlaku dwutorowego? Kto o tym decyduje i jakie okoliczności muszą temu towarzyszyć? Czy można taki ruch prowadzić w dni nieparzyste, a  w dni parzyste - ruch prawostronny? Jakie przepisy to regulują?

Nie wiem, czy widziałeś gdzieś taką sytuację? Dyżurni w przypadku normalnego funkcjonowania infrastruktury i sytuacji ruchowej stosują ruch prawostronny - to jest kierunek "zasadniczy". Jak wspomnieli koledzy, po to są różne paragrafy, które mówią, co w razie "W".

Może u Ciebie są jacyś dyżurni, co sobie robią równoległe wyścigi pociągów na szlaku albo zmieniają ruch w dni parzyste i nieparzyste...
Owszem, zdarzają się sytuacje, że ze względu na brak np. przejść w torach szlak dwutorowy traktowany jest jako dwa jednotorowe... być może wynika też to czasem z różnych prędkości szlakowych po każdym torze...
Tytuł: Odp: prowadzenie ruchu lewostronnego
Wiadomość wysłana przez: uetam w 10 Kwiecień 2012, 10:47:24
Może u Ciebie są jacyś dyżurni, co sobie robią równoległe wyścigi pociągów na szlaku albo zmieniają ruch w dni parzyste i nieparzyste...
Owszem, zdarzają się sytuacje, że ze względu na brak np. przejść w torach szlak dwutorowy traktowany jest jako dwa jednotorowe... być może wynika też to czasem z różnych prędkości szlakowych po każdym torze...
Ja tak robie czesto i nie czuje sie z tego powodu winnym. Jezeli mam taka mozliwosc to dlaczego jej nie wykorzystywac ;-)
Tytuł: Odp: prowadzenie ruchu lewostronnego
Wiadomość wysłana przez: jageer w 10 Kwiecień 2012, 11:02:51
Może u Ciebie są jacyś dyżurni, co sobie robią równoległe wyścigi pociągów na szlaku albo zmieniają ruch w dni parzyste i nieparzyste...
Owszem, zdarzają się sytuacje, że ze względu na brak np. przejść w torach szlak dwutorowy traktowany jest jako dwa jednotorowe... być może wynika też to czasem z różnych prędkości szlakowych po każdym torze...
Ja tak robie czesto i nie czuje sie z tego powodu winnym. Jezeli mam taka mozliwosc to dlaczego jej nie wykorzystywac ;-)

"Wyścigi na 1/4 mili"? :D Jak będzie SBL to będzie wyścig na 4 odstępy  ;D ;D
Tytuł: Odp: prowadzenie ruchu lewostronnego
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 15 Kwiecień 2012, 14:00:39
Może zagadnienie zostało przedstawione przewrotnie dla uwypuklenia obecnych przepisów w tym względzie i jak widać nie jest z tym dobrze, bo przepisy wykonawcze (wytyczne), bo za takie uważam Ir-1), nie powinny umożliwiać dowolność interpretacji. Poza tym kontrowersyjny jest przepis par. 52 ust. 19, z którego wynika, że przywrócenie ruchu dwutorowego po ustaniu przeszkody, która powodowała wprowadzenie ruchu jednotorowego dwukierunkowego po torze czynnym, jest możliwy dopiero kiedy pociąg zjedzie z toru lewego. Jak widać w tym przypadku ruch lewostronny jest zakazany. Więcej, nawet ruch równoległy. Czy to ma związek z zasadą ruchu prawostronnego? Jeśli tak, to par. 55 ust. 1 pkt 2 (ruch dwukierunkowy po każdym torze - jednocześnie) dla szlaków nieprzystosowanych do ruchu dwukierunkowego jest chyba w sprzeczności? Zrozumiałe jest, że w przypadku uzasadnionej konieczności wykorzystuje się blokadę liniową dwukierunkową (czynną) dla ruchu jednotorowego dwukierunkowego na szlakach dwutorowych ale dla szlaków nieprzystosowanych ruch lewostronny ... mam wątpliwości.
Tytuł: Odp: prowadzenie ruchu lewostronnego
Wiadomość wysłana przez: uetam w 15 Kwiecień 2012, 15:24:40
przepis par. 52 ust. 19, z którego wynika, że przywrócenie ruchu dwutorowego po ustaniu przeszkody, która powodowała wprowadzenie ruchu jednotorowego dwukierunkowego po torze czynnym, jest możliwy dopiero kiedy pociąg zjedzie z toru lewego. Jak widać w tym przypadku ruch lewostronny jest zakazany.
To jest zwiazane tylko z tym, ze urzadzenia blokady liniowej sa dostosowane tylko do ruchu jednokierunkowego i niemozliwym jest odwolanie ruchu dwukierunkowego gdy pociag jedzie 'pod prad' gdyz w tym momencie taki pociag nie ma wplywu na urzadzenia i mozliwym by bylo wyprawienie pociagu w kierunku przeciwnym.
Tytuł: Odp: prowadzenie ruchu lewostronnego
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 23 Kwiecień 2012, 16:40:10
Chodzi o tor prawy, że po jego otwarciu nie można po nim wyprawić pociągu nawet w kierunku zasadniczym kiedy po lewym jeszcze nie zjechał ostatni pociąg. Poza tym par. 52 ust. 19 nie odnosi się tylko do blokady jednokierunkowej.
Tytuł: Odp: prowadzenie ruchu lewostronnego
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 23 Kwiecień 2012, 21:33:52
@stanisław57, mylisz się.

Wprowadzenie ruchu dwukierunkowego przy obu torach czynnych po torze (patrząc od nas) niewłaściwym, a ruch jednotorowy dwukierunkowy przy jednym z torów zamkniętych co dwie różne sprawy.

Przykład...
Stacja, która w kierunku B nie posiada przejścia rozjazdowego z toru 1, na tor 2. Krawędzie peronowe znajdują sie tylko przy torze 1 i 2. Z kierunku A na stacje wjeżdża pociąg parzysty na tor 2 i defektuje. Po 30 minutach, kolejny pociąg parzysty się zbliża, więc bierze się go na tor 1, niestety dalszą trase kontynuować musi po torze niewłaściwym. Więc wprowadza się ruch "Przy obu torach czynnych, ruch dwukierunkowy po torze nr 1". Nie ma konieczności zamykania toru szlakowego nr 2. W tym momencie na torze bocznym, pociąg towarowy zgłasza gotowość odjazdu w kierunku parzystym... Co wychodzi? Osobowy sunie po lewym, towarowy po prawym...

Sytuacja jak najbardziej normalna, regulowana przepisami i dozwolona.
Tytuł: Odp: prowadzenie ruchu lewostronnego
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 28 Kwiecień 2012, 09:46:33
Dziwna to stacja bez przejścia między torami zasadniczymi. Ale nie chodzi oto. Ja przedstawiam stan przepisów a nie na co pozwalają urządzenia srk. Rozpoczynający swoja przygodę z koleją i czytają te przepisy mogą mieć wątpliwości co można a co nie można, a w przypadku wypadku można mieć kłopoty. Par. 52 ust. 19 przedstawia kiedy można przywrócić ruch dwutorowy kiedy jeden z torów był zamknięty, a ruch jednotorowy dwukierunkowy może dotyczyć każdego toru szlaku dwu- i wielotorowego.
Tytuł: Odp: prowadzenie ruchu lewostronnego
Wiadomość wysłana przez: uetam w 28 Kwiecień 2012, 16:50:46
Par. 52 ust. 19 przedstawia kiedy można przywrócić ruch dwutorowy kiedy jeden z torów był zamknięty, a ruch jednotorowy dwukierunkowy może dotyczyć każdego toru szlaku dwu- i wielotorowego.
W Polsce obecnie nie ma szlakow wielotorowych. Sa tylko jedno i dwutorowe.
Ruch jednotorowy dwukierunkowy na linii dwutorowej mozna wprowadzic tylko i wylacznie po torze czynnym przy zamknieciu jednego toru na szlaku dwutorowym.
Ruch jednotorowy dwukierunkowy na linii jednotorowej prowadzi sie z definicji ;-)
Tytuł: Odp: prowadzenie ruchu lewostronnego
Wiadomość wysłana przez: jageer w 28 Kwiecień 2012, 17:58:03
Ruch jednotorowy dwukierunkowy na linii dwutorowej mozna wprowadzic tylko i wylacznie po torze czynnym przy zamknieciu jednego toru na szlaku dwutorowym.
Ruch jednotorowy dwukierunkowy na linii jednotorowej prowadzi sie z definicji ;-)

Ruch jednotorowy dwukierunkowy wprowadza się tj. zapisy w dokumentacji o ile jest blokada jednokierunkowa dobrze kojarzę? Tzn wiadomo, że przy 2 kierunkowej też będzie to "Jednotorowy 2 kierunkowy".
Tytuł: Odp: prowadzenie ruchu lewostronnego
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 30 Kwiecień 2012, 09:35:05
Szlaki wielotorowe to zbieg dwóch linii kolejowych do jednego posterunku i tworzących szlak do następnego posterunku ruchu. W Polsce nie ma tylko linii wielotorowych. O ruchu jednotorowym dwukierunkowym mówi par. 24 ust.1 Ir-1
Tytuł: Odp: prowadzenie ruchu lewostronnego
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 30 Kwiecień 2012, 13:28:34
@stanislaw57 - to może się w końcu pochwal o co Tobie chodzi? Bo ja się pogubiłem i najnormalniej nie kumam  o_O
Tytuł: Odp: prowadzenie ruchu lewostronnego
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 14 Październik 2012, 08:03:56
Ir-1 par. 22 ust. 1 określa kiedy dopuszcza się jazdę po torze lewym a nie jednoczesną jazdę torami lewymi. Tylko zarządzenie Centrali PLK może to zmienić lub ewentualnie dyspozytor dla wykorzystania przepustowości linii w przypadkach nagromadzenia się pociągów z jednej strony. Par. 55, który mówi o prowadzeniu ruchu dwukierunkowego po każdym torze nawet na szlakach dwutorowych bez blokady liniowej jest zaprzeczeniem par. 22. Rozwinięciem ust. 1 pkt 1 jest par. 52 a dla pkt 2 i 3 jest par 55, ale już ze zmienionym tytułem. Ruch jednotorowy dwukierunkowy jest zdefiniowany w par. 24 ust. 1. Przeglądając zmiany zachodzące w przepisach natknąłem się na zapis o prowadzeniu ruchu równoległego, co dzisiaj jest nazwane prowadzeniem ruchu jednotorowego dwukierunkowego przy czynnych obu torach. Nawet par. 55 określając jak należy wprowadzić ruch jednotorowy dwukierunkowy mówi o zachowaniu na drugim torze kierunek zasadniczy i nie ma takiego telefonogramu miedzy ISDR-ami dla wprowadzenia ruchu dwukierunkowego po obu torach jednocześnie i zmieniać ruch prawostronny na lewostronny. Być może jest to uzasadnione w czasach, gdzie prawie wszystko można i życie wyprzedza przepisy. Mamy teraz różne blokady liniowe na jednym szlaku, różne kanały radiowe dla przeciwnych kierunków, różne prędkości drogowe dla obu torów i nie tylko (szynobusy mają swoje, reszta świata - swoje). Blokada "SS" można nagle przemianować na "PP".  Wskaźniki W19 i 20 mogą być wykonane z materiałów odblaskowych, Wskaźniki zwrotnicowe - jak kto woli, W28 może być dwustronny choć przepis mówi co innego i ustawiany już na wjeździe. Zabudowuje się semafory wyjazdowe z W24 za ostatnim rozjazdem dla wyjazdu na tor lewy albo W24 można spotkać niepodświetlany umieszczony na stałe na Sz. Czy na odcinkach zdalnie sterowanych można spotkać numeracje torów na podległych posterunkach? Tak nie było, ale czy dzięki takim zmianom jest lepiej?