ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego

Forum Główne => Ruch kolejowy => Wątek zaczęty przez: stanislaw57 w 22 Styczeń 2012, 15:39:28

Tytuł: zmiana kierunku jazdy
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 22 Styczeń 2012, 15:39:28
Jak brzmi żądanie i danie pozwolenia zmiany kierunku jazdy na szlakach z dwukierunkową sbl oraz telefonogramy między dyżurnym ruchu a maszynistą na odc. zpr bez uzs? Kto decyduje o wprowadzeniu ruchu dwukierunkowego po jednym ( przy czynnych obu torach) lub obu torach szlaku dwutorowego. Czy jazda dwóch pociągów na takim szlaku, każdy w kierunku przeciwnym do zasadniczego jest normalna? Czy maszyniści powinni być o tym powiadomieni? Dlaczego sygnał Pc2 jest zastrzeżony tylko dla takiej jazdy na szlaku z jednokierunkową blokadą liniową?
Tytuł: Odp: zmiana kierunku jazdy
Wiadomość wysłana przez: jageer w 22 Styczeń 2012, 15:46:05
Chyba normalne, że decydują dyżurni sąsiednich posterunków. Obracanie blokady SBL ? Po prostu się zwalnia, drugi posterunek włącza i ten piewszy daje pozwolenie zmiany kierunku. Jeżeli tor, którym dysponuje jest zamknięty bo np spadło na nie drzewo, albo coś, no to raczej normalne, że dogaduje się z ISDR-em obok i jeździmy po jednym. W wyjątkowych sytuacjach jakiś awarii, uszkodzeń to wnoszą np automatycy czy drogowcy o zamknięcie.

Jazda pociągów normalnie się odbywa na zasadzie SBL, chyba że blokada jest popsuta, to jeździ się pomiędzy posterunkami zapowiadawczymi.

Maszynista generalnie nie musi nic wiedzieć, że jedzie na tor lewy - blokada jest przystosowana do prowadzenia ruchu po torze w obu kierunkach.
Sygnał Pc2? Nie wiem skąd się wziął, najlepiej pytać kogoś kto się zna....
Tytuł: Odp: zmiana kierunku jazdy
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 22 Styczeń 2012, 16:08:52
Pytanie dotyczyło sytuacji przy czynnych obu torach i jak brzmią telefonogramy zmiany i dania zgody dla kierunku jazdy. Czy takowe istnieją w świetle Ir-1lub RT i czy zapisy z tym związane są poprawne? Odnośnie maszynistów, chodzi o przypadek odcinka zdalnego prowadzenia ruchu bez urz. zdalnego sterowania, gdzie bierze udział maszynista i obowiązują go telefonogramy podane tylko w RT. Ciekawy jestem jak to wygląda.
Tytuł: Odp: zmiana kierunku jazdy
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 22 Styczeń 2012, 16:23:22
telefonogramy między dyżurnym ruchu a maszynistą na odc. zpr bez uzs?

Tak jak wspomniałeś, ustalane jest to w regulaminie technicznym odcinka zpr. Przykładowe radiotelefonogramy dla Miastka:

"Pociąg Nr ... czy jest wolno wjechać na mijankę ... i wyjechać w kierunku ..."
"Pociąg Nr ... zezwalam wjechać na mijankę ... i wyjechać w kierunku ..."
"Pociąg Nr ... stój na wjazd na mijankę ... "
"Pociąg Nr ... zezwalam wjechać na mijankę ... stój na wyjazd z mijanki ... krzyżowanie z pociągiem Nr ... wjeżdżasz jako ..."
"Pociąg Nr ... zezwalam wyjechać w kierunku ..."

Dlaczego sygnał Pc2 jest zastrzeżony tylko dla takiej jazdy na szlaku z jednokierunkową blokadą liniową?

Ponieważ blokada taka nie zabezpiecza przed wyprawieniem pociągu z przeciwnego kierunku.

Pytanie dotyczyło sytuacji przy czynnych obu torach i jak brzmią telefonogramy zmiany i dania zgody dla kierunku jazdy.

Stosuje się typowe telefonogramy żądania i dania pozwolenia, tak jak przy odcinku jednotorowym.
Tytuł: Odp: zmiana kierunku jazdy
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 22 Styczeń 2012, 16:43:02
Paweł, czy tym samym zaprzeczasz przepisowi z Ir-1 par.55 ust.2 pkt 1, gdzie wspomina się o braku konieczności zapisu o wprowadzeniu i odwołaniu taki ruch pociągów, czy zapis w Ir-1 jest winien wyglądać inaczej?
Tytuł: Odp: zmiana kierunku jazdy
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 22 Styczeń 2012, 16:57:59
Żądanie pozwolenia na jazdę po torze lewym nie oznacza, że trzeba wprowadzić ruch dwukierunkowy osobnym telefonogramem.
Tytuł: Odp: zmiana kierunku jazdy
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 22 Styczeń 2012, 17:00:40
Przy blokadzie dwukierunkowej nie ma nawet potrzeby informowania radiowo maszynisty o wyjeździe na "lewy". Robi się to tylko i wyłącznie z grzeczności, chociaż nie ma takiej potrzeby.
Tytuł: Odp: zmiana kierunku jazdy
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 22 Styczeń 2012, 17:28:12
Chodzi o to czy zapis w Ir-1 w przedmiotowej sprawie jest poprawny. Miejmy na uwadze młodych dyżurnych ruchu a przede wszystkim kandydatów na to stanowisko, dla których Ir-1 ma być "elementarzem". Chciałbym aby w tym świetle przebiegała dyskusja.
Tytuł: Odp: zmiana kierunku jazdy
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 22 Styczeń 2012, 17:32:14
W przypadku dwukierunkowej blokady nie ma szczególnych wymogów. Regułka telefoniczna, wpisanie godziny w rubryce 4 i jazda.
Tytuł: Odp: zmiana kierunku jazdy
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 22 Styczeń 2012, 17:48:26
No właśnie, ale jaka regułka (?) -  napisał Paweł. Dzięki
Tytuł: Odp: zmiana kierunku jazdy
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 22 Styczeń 2012, 18:42:24
Nie istotne jaka. Jest. I nie jest to regułka telefonogramu zapisywana w dzienniku ruchu. :)
Tytuł: Odp: zmiana kierunku jazdy
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 11 Luty 2012, 16:25:37
Czy to normalne kiedy dwa pociągi jadą torami lewymi w kierunkach przeciwnych do zasadniczego na szlaku dwutorowym? Kto lub co o takim ruchu pociągów decyduje? Dla blokady dwukierunkowej po każdym torze nie jest wymagana zmiana sygnałów na Pc2, co w porze nocnej budzi obawy maszynistów w przypadkach nagłego pojawienia się pociągu z przeciwnego kierunku (np. z za łuku w lesie). Czy maszyniści winni wiedzieć o takiej jeździe po torze sąsiednim?
Tytuł: Odp: zmiana kierunku jazdy
Wiadomość wysłana przez: jageer w 11 Luty 2012, 17:26:43
Czy to normalne kiedy dwa pociągi jadą torami lewymi w kierunkach przeciwnych do zasadniczego na szlaku dwutorowym? Kto lub co o takim ruchu pociągów decyduje? Dla blokady dwukierunkowej po każdym torze nie jest wymagana zmiana sygnałów na Pc2, co w porze nocnej budzi obawy maszynistów w przypadkach nagłego pojawienia się pociągu z przeciwnego kierunku (np. z za łuku w lesie). Czy maszyniści winni wiedzieć o takiej jeździe po torze sąsiednim?

Jak się nudzi dyżurnemu ruchu to pewnie i tak.... Czemu ma budzić obawy w porze nocnej? W nocy jak nie widzi nic zza łuku dużego to w dzień pewnie ma ten sam problem... Maszynista raczej jest kumaty i wie, że jest blokada dwukierunkowa z SRJP więc nie może trząść gaciami.... dyżurni też swój rozum mają. A sygnał Pc2 co do tego ma? Jakby była taka sytuacja i poszły na czołówkę to też nie zdążą wyhamować. I to nieważne czy 1 kierunkowa czy dwu..
Tytuł: Odp: zmiana kierunku jazdy
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 11 Luty 2012, 18:07:11
Łatwo Ci mówić, bo nie ty stracisz życie. Jeżeli oboje dadzą w nagłe być może przeżyją nie tylko oni. Do takich przypadków dochodzi po błędach najczęściej ludzkich. Przykład wyjazdu z za łuku to wyjątkowy przypadek. Jazda na odcinku prostym nocą lub przy ograniczonej widoczności nie pozwala ocenić po którym torze jedzie pociąg z przeciwnego kierunku z sygnałem Pc1. Sygnał Pc2  jest konkretną informacją ale niestety stosowany tylko dla blokady jednokierunkowej. Przy niskich prędkościach jest czas na ocenę sytuacji i reakcję z wyprzedzeniem. Punkt widzenia zmienia się względem siedzenia ...
Tytuł: Odp: zmiana kierunku jazdy
Wiadomość wysłana przez: ZiomalCl w 11 Luty 2012, 21:29:24
Do takich przypadków dochodzi po błędach najczęściej ludzkich.

Ja poproszę o przypadek, gdzie oba pociągi jechały po przeciwnym do zasadniczego (prócz prowadzenia ruchu dwukierunkowego po torze lewym przy jednoczesnym cofaniu jakiegoś składu np. EZT z toru prawego z powodu jakiejś przeszkody na torze itd) i z tego tytułu coś się stało. Możliwe technicznie jest, ale jest też bez sensu - dlatego nikt tego nie robi. Co z tego, że jednemu dyżurnemu będzie się nudziło, jak drugi z posterunku obok nie da zgody na taki manewr? Daj sobie spokój z wymyślaniem dziwnych, teoretycznych przypadków.
Tytuł: Odp: zmiana kierunku jazdy
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 11 Luty 2012, 22:10:25
Takie przypadki są rzadkie ale się zdarzają. To że nic się nie wydarzyło, czy nie można o tym porozmawiać? Nie wymyślam i jest to możliwe np. miało miejsce jazda po torze lewym pociągu opóźnionego przy zajętym prawym, ale gdy ten po prawym dojechał, z przeciwnego kierunku ISDR nie będzie czekał na zwolnienie prawego toru przez opóźniony pociąg i wyprawia po lewym następny. Przy blokadzie dwukierunkowej po każdym torze chyba nie ma większego problemu dla takiego ruchu pociągów? Ale czy tak można? Kto o tym decyduje? I na miejscu maszynisty porą nocną wyobraźmy sobie co on widzi. Może to demagogia ale nie dla maszynisty. Maszynista chce się czuć pewnie na szlaku i nie chce być zaskakiwany. Wystarczy ich posłuchać.
Tytuł: Odp: zmiana kierunku jazdy
Wiadomość wysłana przez: ZiomalCl w 11 Luty 2012, 22:23:58
Wystarczy, że dyżurny go poinformował że jedzie lewym i dlaczego tak. Nic więcej do szczęścia mu nie trzeba.
Tytuł: Odp: zmiana kierunku jazdy
Wiadomość wysłana przez: jageer w 12 Luty 2012, 21:16:31
Maszynista chce się czuć pewnie na szlaku i nie chce być zaskakiwany. Wystarczy ich posłuchać.

Czasem mech narzeka na dyżurnego, a sam dupy nie ruszy, żeby na radiu zapytać jak czegoś do końca nie wie. Często zdarzają się przypadki, że mech pyta na posterunku, czy dane ograniczenie go obowiązuje jak nie jest pewien. Nie wiem z jakiej perspektywy masz okazję widzieć ruch kolejowy. Czy od strony maszynisty, dyżurnego itp.
Jeżeli jesteś kumaty - sąsiedzi na posterunkach obok też, maszynista też uprzejmy, a są dziwne sytuacje, to lepiej zrobić coś wolniej, nawet spowodować to 1-2 minuty opóźnienia, ale się dogadać spokojnie.... chyba, że pracuje się z burakami...
Tytuł: Odp: zmiana kierunku jazdy
Wiadomość wysłana przez: igor w 14 Luty 2012, 18:49:50

Jak się pracuje z burakami, to lepiej jeszcze wolniej, a pewniej...
Tytuł: Odp: zmiana kierunku jazdy
Wiadomość wysłana przez: dp116 w 15 Luty 2012, 18:27:41
U mnie jak zamykam ruch na torze 1 do Ślemienia, a potem otwieram, to żadne pociągi nie chcą mi jechać.  :(
Tytuł: Odp: zmiana kierunku jazdy
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 28 Październik 2012, 17:59:45
Pewnie zapytałeś dlaczego? Wiec ...
Tytuł: Odp: zmiana kierunku jazdy
Wiadomość wysłana przez: Droznik w 09 Sierpień 2013, 14:43:43
Powiedzcie mi bo gdzieś był ten wątek ale nie wiem gdzie
Jeśli pociąg przyjezdza na stację gdzie z powodu wyższych (zerwana siec trakcyjna) musi wykonać oblot i wrócić na stację poprzednią aby jechać inną trasą to wystawiamy mu S?? Oraz jaki on numer przyjmuje, skoro on wraca. W Ir1 napisali aby powiadomić maszynistę o jeździe inną trasą ale co mam w nim uwzględnic? Wszytkie posterunki? Prędkości?
Tytuł: Odp: zmiana kierunku jazdy
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 09 Sierpień 2013, 14:53:01
1. polecenie IDDE na zmianę rozkładu jazdy
2. numer zachowuje ten sam, tylko zmieniasz parzysty/nieparzysty
3. Wystawiasz mu "S" z informacjami o prędkościach szlakowych, lub "stoować czasy jazdy oraz prędkości jazdy pociągu xxxx z zszytu xxx"
4. dopisujesz mu informację z nazwiskiem IDDE oraz numerem polecenia.
__________________________________

Ad. 3 i 4, informacje te musisz umieścić na całej zmienionej trasie. Czyli do momenctu, gdzie pociąg wjedzie na swoją linie ujętą w SRJP. Jak braknie jednego R-305, to używasz kilku :)
Tytuł: Odp: zmiana kierunku jazdy
Wiadomość wysłana przez: Droznik w 09 Sierpień 2013, 16:52:09
Cholera to troche skoniciłem ale grunt że cały pojechał co do numeru właśnie był jako 9 dostal od idde numer 10 a potem w swdr wpisali mu 8. Zresztą dostał S tylko do stacji większej, co zmienia kierunek i wjazd na inna linie i ona wystawiła mu S właściwą. Z drugiej strony obecnie 3/4 poc jezdzi na irj wiec nawet wzoru nie masz zadnago co by mechanik mógł się tego trzymać ;p