ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego

Forum Główne => Ruch kolejowy => Wątek zaczęty przez: Najdos w 23 Lipiec 2022, 12:08:47

Tytuł: Przyjmowanie pociągów na jednoodstępowej blokadzie liniowej
Wiadomość wysłana przez: Najdos w 23 Lipiec 2022, 12:08:47
Cześć!
Mam pytanie, jak w praktyce wygląda podawanie semafora wjazdowego i powiadamianie posterunków od strony wjazdu pociągu na jednoodstępowej blokadzie liniowej. Tzn. skąd dyżurny wie, kiedy ma te czynności wykonać? Jeżeli zrobiły to zaraz po zajęciu odstępu przez pociąg, a szlak byłby długi i jeszcze mała prędkość pociągu, to przejazdy byłyby zamknięte kilkanaście minut albo dłużej. Trzeba czekać na zgłoszenie maszynisty przez radio o zbliżaniu się do semafora, czy jeszcze są inne sposoby?
Tytuł: Odp: Przyjmowanie pociągów na jednoodstępowej blokadzie liniowej
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 23 Lipiec 2022, 13:06:50
Semafor wjazdowy dyżurny ruchu może podać w każdej chwili - tuż po zgłoszeniu odjazdu z posterunku sąsiedniego (telefonicznym lub blokowym), lub w czasie wynikającym ze służbowego rozkładu jazdy, jest to m. in. zależne od bieżącej sytuacji ruchowej na posterunku przyjmującym pociąg. Stosując służbowy rozkład jazdy semafor wjazdowy należy podać z takim wyprzedzeniem, by maszynista otrzymał informację o sygnale zezwalającym semafora wjazdowego na odnoszącej się do niego tarczy ostrzegawczej - paragraf 42, pkt. 8 instrukcji Ir-1 (R-1).
Dyżurny ruchu wyprawiający pociąg najpierw powiadamia dróżników przejazdowych, a dopiero potem podaje sygnał zezwalający na semaforze wyjazdowym. Dróżnik przejazdowy o czasie zamknięcia przejazdu decyduje kierując się służbowym rozkładem jazdy pociągów wg zasad określonych w instrukcji Ir-7 (R-20) https://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Instrukcje/Wydruk/Ir/Ir-7__-_obowiazuje_od_03.08.2020__z_wyjatkiem___1_ust._5_-_od_01.12.2020_.pdf
Tytuł: Odp: Przyjmowanie pociągów na jednoodstępowej blokadzie liniowej
Wiadomość wysłana przez: Romek94 w 26 Styczeń 2023, 09:45:24
Podawanie semafora wjazdowego i powiadamianie posterunków na jednoodstępowej blokadzie liniowej wygląda w praktyce następująco: dyżurny ruchu otrzymuje informację o zbliżaniu się pociągu do semafora wjazdowego za pomocą sygnałów radiowych od maszynisty lub przez system automatycznego przesyłania danych. Na podstawie tych informacji, dyżurny ruchu ustala odpowiedni moment, w którym należy udzielić sygnału do semafora wjazdowego i powiadomić posterunki. Czas ten może być różny w zależności od długości trasy pociągu, prędkości jazdy oraz warunków ruchu. Dyżurny ruchu musi również uwzględnić ewentualne przeszkody na trasie, takie jak zwrotnice lub inne urządzenia torowe, aby zapewnić bezpieczeństwo ruchu.