Przewidziane jest tworzenie nowych posterunków do symulatora przez użytkowników, jednak ze względu na istniejące ograniczenia oprogramowania, niezbędną wiedzę techniczną oraz dla uniknięcia publikowania posterunków niedopracowanych, niekompletnych bądź ze znaczymi rozbieżnościami z rzeczywistością proces ten nie ma charakteru w pełni otwartego. Narzędzia edycyjne mogą zostać udostępnione po uzgodnieniu tworzonego posterunku, a przed publikacją podlega on weryfikacji.
Ogólne założenia i warunki dla tworzonych nowych posterunków:
1.
W projekcie zakłada się odwzorowanie posterunków rzeczywistych (propozycje posterunków fikcyjnych często zawierają błędy, wymagałyby kompleksowego zaprojektowania i są mniej interesujące ze względu na brak aspektu dokumentowania i pokazywania historii rzeczywistego posterunku i ruchu, poza tym jest dość dużo pomysłów i dostępnych materiałów dla posterunków rzeczywistych; istniejące stacje Testowo i Lisków opracowane zostały wcześniej i stanowią wyjątek), ze zgodnym z rzeczywistością typem urządzeń stacyjnych (aktualnie w symulatorze przewidziane są urządzenia przekaźnikowe typu E z pulpitem kostkowym lub z jednolitej płyty). Możliwe jest także odwzorowanie historycznego stanu posterunku, jeżeli został on przebudowany lub zlikwidowany.
2.
Konieczna jest analiza urządzeń srk i technologii pracy posterunku oraz sprawdzenie czy typy urządzeń i specyfika prowadzenia ruchu jest możliwa do odwzorowania w bieżącej wersji symulatora, lub ewentualnie jakie muszą zostać zastosowane uproszczenia lub zmiany względem stanu rzeczywistego - należy jednocześnie określić, dla jakiego okresu czasowego posterunek zostałby odwzorowany, z wyszczególnieniem zmian wyznaczających ten okres (może być to stan archiwalny sprzed przebudowy urządzeń). Aktualnie w symulatorze przewidziane jest odwzorowanie:
- stacji i posterunków odgałęźnych z jednym okręgiem nastawczym (brak obsługi blokad stacyjnych i nastawni wykonawczych lub więcej niż jednej nastawni dysponującej),
- urządzeń stacyjnych typu E z pulpitem kostkowym lub z jednolitej płyty z punktowymi lampkami kontrolnymi, z opcjonalnym przebiegowym nastawianiem typu PN-COB-62,
- blokad liniowych typu C, Eap (z max 1 posterunkiem odstępowym), Ea, Eac lub z blokiem Poz + it (uwaga: brak odwzorowania urządzeń bocznic szlakowych),
- liczników osi zerowanych z pulpitu nastawczego (dZer),
- urządzeń na przejazdach kat. A typu SPR-1 (z obsługą z manipulatora lub pulpitu kostkowego), SPR-2/EAB-7, RHR-A, UP-1, z opcjonalnym uzależnieniem jako element przebiegu (utwierdzanie i zwalnianie wraz z przebiegiem lub sekcją przebiegu),
- urządzeń ssp starszego typu z uzk ERP-5, typu SPA-4/ERP-6, RASP-4F, z opcjonalnym powiązaniem z urządzeniami stacyjnymi (aktywacja przebiegiem i odcinkiem zbliżania),
- centralek telefonicznych typu KTE, SLK lub DGT,
- manipulatorów radiotelefonów RADMOR lub Koliber.
Ogólnie zakłada się, że dopuszczalne są pewne różnice w typach odwzorowanych urządzeń przejazdowych i łączności (wynikające z braku odwzorowania rzeczywistego typu w symulatorze). Dla blokad liniowych typ powinien być zgodny z rzeczywistością, z dopuszczalnym zastąpieniem przez typ o zbliżonym sposobie obsługi i sygnalizacji na pulpicie (np. Eap zamiast BEPSA, Eac zamiast blokady zintegrowanej ESTW L90 5 obsługiwanej z pulpitu kostkowego), lub wyjątkowo z zastosowaniem stanu blokad sprzed modernizacji, gdy zostały przebudowane na komputerowe, obsługiwane z oddzielnego pulpit komputerowego - o ile przebudowa nie obejmowała zmiany blokady jednoodstępowej na wieloodstępową.
3. Do odwzorowania posterunku niezbędne są:
- plan schematyczny,
- schemat lub przynajmniej poglądowe zdjęcie pulpitu nastawczego (z zasady nie jest przewidywane odwzorowanie posterunków z pulpitami narysowanymi "z pamięci" lub na podstawie samego planu schematycznego - aby uniknąć pulpitów z błędami bądź ze znacznymi niezgodnościami, czy wręcz z niezgodnością typu urządzeń z powodu niezweryfikowanych informacji o urządzeniach rzeczywistych),
- wykaz torów szlakowych wraz z blokadami (typ blokady, dla sbl - oznaczenia i rozmieszczenie semaforów odstępowych),
- wykaz przejazdów kolejowo-drogowych w obrębie posterunku i na przyległych szlakach (kilometr, typ i układ urządzeń, uzależnienia/powiązania z urządzeniami stacyjnymi),
- w miarę potrzeb inne informacje o działaniu urządzeń i specyfice prowadzenia ruchu.
Użyte powinny być do tego celu materiały dostępne oficjalnie, np. fotografie urządzeń opublikowane lub pochodzące z ogólnodostępnych wizyt technicznych, projekty udostępnione w postępowaniach przetargowych, w publikacjach itp. W szczególnych przypadkach (zwłaszcza dla posterunków archiwalnych) dopuszcza się uzupełnienie brakujących materiałów źródłowych elementami zaprojektowanymi we własnym zakresie w oparciu o dostępne informacje o posterunku, zgodnie z obowiązującymi przepisami projektowania.
4. Zakładane jest przygotowanie i załączenie do plików posterunku przynajmniej skróconego regulaminu technicznego oraz planu schematycznego urządzeń srk obejmującego istotne dla symulacji informacje (oznaczenia urządzeń, kilometraż, odcinki kontroli niezajętości, drogi ochronne itp.), zgodnie z układem urządzeń przyjętym w symulatorze (z uwzględnieniem ewentualnych uproszczeń i zmian).
5. Zakładane jest przygotowanie dla posterunku przynajmniej jednego, domyślnego rozkładu jazdy, spełniającego warunki opisane w
oddzielnym wątku. Rozkład jazdy musi być zgodny z zakładanym okresem czasowym dla którego posterunek ma być odwzorowany (przy czym jako okres odwzorowania rozumiany jest okres między ważniejszymi przebudowami - można pominąć mniej istotne zmiany, takie jak np. przebudowa urządzeń przejazdowych).
Ponadto niezbędna jest
znajomość zasad działania urządzeń, przepisów ruchu, sygnalizacji i projektowania urządzeń srk (instrukcja Ie-4), umiejętność samodzielnej nauki i rozwiązywania problemów przy użyciu dostępnych instrukcji, a także dużo czasu i cierpliwości.
Osoby chętne do pomocy i posiadające pomysł na odwzorowanie nowego posterunku,
który został przeanalizowany jak wyżej i spełnia powyższe założenia, oraz
dla którego dostępne są niezbędne dane źródłowe, proszone są o kontakt ze mną - po uzgodnieniu pomysłu mogą otrzymać narzędzia edycyjne i dalsze szczegółowe informacje.
Poszukiwane są także osoby chętne do pomocy przy budowie i testowaniu innych posterunków (wiele rozpoczętych posterunków czeka na dokończenie), przygotowaniu materiałów źródłowych, przygotowaniu i sprawdzaniu regulaminu technicznego, planów schematycznych srk itp., a także przy opracowaniu bądź zebraniu danych niezbędnych do opracowania rozkładów jazdy.