ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego

Forum Główne => Ruch kolejowy => Wątek zaczęty przez: axtomek w 30 Styczeń 2014, 10:45:25

Tytuł: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
Wiadomość wysłana przez: axtomek w 30 Styczeń 2014, 10:45:25
Witam. Mamy tarczę manewrową podającą sygnał Ms1/Ms2 oraz dwukomorową tarczę zaporową podającą S1/Ms2/Sz. Rozumiem różnicę co do zasady pomiędzy tymi dwoma. Chodzi mi jednak o pewien szczegół. Kiedy przy torach stacyjnych stosuje się dwukomorową tarczę zaporową z możliwością podania sygnału Ms2, a kiedy manewrową? Czy dobrze rozumuję, że tor, przy którym stoi tarcza zaporowa może przyjąć pociąg bezpośrednio ze szlaku i dalej służyć do obsługi pracy manewrowej, a tor przy którym jest tylko tarcza manewrowa zasadniczo nie może przyjąć pociągu ze szlaku?
Tytuł: Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
Wiadomość wysłana przez: Slowcio1111 w 30 Styczeń 2014, 11:34:55
Kiedy przy torach stacyjnych stosuje się dwukomorową tarczę zaporową z możliwością podania sygnału Ms2, a kiedy manewrową?
Tarczę zaporową dwukomorową stosuje się na torze, na który odbywają się normalne wjazdy pociągów ze szlaku, a później odbywają się tylko manewry (nie jazda pociągowa, jak w przypadku zwykłego semafora z możliwością podania Ms2).
Na tor z tarczą manewrową nie możesz normalnie przyjąć pociągu, chyba że na rozkaz pisemny ,,S". Czyli rozumujesz dobrze (według mnie).
[Jeżeli źle mówię, proszę o poprawę.] ;)
Tytuł: Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 30 Styczeń 2014, 17:52:45
Z tym, że tarcza zaporowa może podać tylko Ms2. Tarczę, która budową się nie różni, a jedynie nazwą, mogącą podać również Sz stosuje się przy wyjazdach/wjazdach z toru lewego, bądź przy każdym przebiegu, gdzie urządzenia stacyjne nie są przystosowane.
Tytuł: Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
Wiadomość wysłana przez: Slowcio1111 w 30 Styczeń 2014, 18:17:58
Z tym, że tarcza zaporowa może podać tylko Ms2.
Miałem na myśli, że oprócz Sz (ew. S1).
Tytuł: Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 30 Styczeń 2014, 18:43:56
Z tym, że tarcza zaporowa może podać tylko Ms2. Tarczę, która budową się nie różni, a jedynie nazwą, mogącą podać również Sz stosuje się przy wyjazdach/wjazdach z toru lewego, bądź przy każdym przebiegu, gdzie urządzenia stacyjne nie są przystosowane.

Spotyka się również semafory o układzie czerwone-białe stosowane zamiast wyjazdowych na niektórych grupach torów, sygnalizujące przy pomocy Sz jazdę do semafora grupowego wyjazdowego, który wyświetla normalny sygnał zezwalający (jest to przebieg zorganizowany, zamknięta jest cała droga przebiegu, nie tylko za wyjazdowym grupowym). Pojęcie tarcza zaporowa świetlna nie jest już używane, zostało zastąpione przez semafor zaporowy, jednak i ten termin prawdopodobnie zostanie usunięty (i nie bardzo wiadomo jak taki semafor teraz nazywać).
Tytuł: Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
Wiadomość wysłana przez: jageer w 30 Styczeń 2014, 22:50:42
Czy dobrze rozumuję, że tor, przy którym stoi tarcza zaporowa może przyjąć pociąg bezpośrednio ze szlaku i dalej służyć do obsługi pracy manewrowej, a tor przy którym jest tylko tarcza manewrowa zasadniczo nie może przyjąć pociągu ze szlaku?

Jeżeli jest wskaźnik W4, a dalej tarcza manewrowa, to można przyjąć pociąg ze szlaku na ten tor. Musi zatrzymać się pod W4. Znany jest taki przypadek m.in w Lublińcu.
Tytuł: Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
Wiadomość wysłana przez: axtomek w 31 Styczeń 2014, 11:24:23
Aż popatrzyłem z ciekawości na Lubliniec. Chodzi o tor nr 2 i 3, gdzie z toru przyperonowego nie ma wyjazdu na szlak (Jest tylko tarcza manewrowa, ale z zaciemnioną komorą białą)? Musi tam obowiązywać coś w rodzaju niepisanej umowy, że od strony Herbów/Kalet/Toszka można wpuszczać tam tylko poc. kończące bieg w Lublińcu... Czy nie jest tak? No bo zasadniczo jak nie ma semafora wyjazdowego a komora biała tarczy manewrowej jest nieużytkowana, to nie ma możliwości prowadzenia ani ruchu pociągowego, ani manewrowego, chyba, że na rozkaz szczególny.
Tytuł: Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
Wiadomość wysłana przez: jageer w 31 Styczeń 2014, 12:56:41
No i tak jest, bo tam przerabiali SRK i tam w 99% zajeżdżają kible, które kończą bieg. Wjazd jest normalnie na drogę utwierdzoną i sygnał zezwalający.

Nie wiem, na jaki schemat patrzyłeś, ale jeżeli tam, gdzie myślę, są często popieprzone. Manewr można podać dalej.
Kolega Krzaq zna szczegóły tej sytuacji.
Tytuł: Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
Wiadomość wysłana przez: zolwik w 03 Luty 2014, 13:19:38
Rozkaz szczególny?

a co to jest?;d

Białą komorę może mieć nawet zaspawaną, na kolei (w dalszym ciągu) podstawą do wykonywania manewrów są sygnały ręczne, więc taki skład sobie wjedzie i potem na sygnał Nastawniczego pociąg wykonuje manewry,

Tytuł: Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
Wiadomość wysłana przez: Borys_q w 16 Grudzień 2014, 11:59:12
Witam to mój pierwszy post na tym forum, sory że odgrzewam kotleta ale musiałem, przeczytałem to i aż mnie zmierzwiło.

Cytuj
Z tym, że tarcza zaporowa może podać tylko Ms2.

Tarcza zaporowa świetlna i kształtowa podaje sygnały z-1 i z-2, wszystko co stoi na biało czerwonej nodze jest semaforem, kiedyś był to semafor zaporowy, obecnie jest to po prostu semafor. Czasów kiedy takie coś było tarcza zaporową, to już chyba najstarsi górale nie pamiętają, a przynajmniej nie powinni.
Tytuł: Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 16 Grudzień 2014, 13:29:23
na kolei (w dalszym ciągu) podstawą do wykonywania manewrów są sygnały ręczne
To nie tak. Proszę sobie dokładnie przeczytać paragraf 10, pkt 15 instrukcji Ir-9.
Tytuł: Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
Wiadomość wysłana przez: Borys_q w 16 Grudzień 2014, 13:39:58
Z tym, że zezwolenie na podawanie sygnałów środkami radiołączności musi być w RTS-ie.
Tytuł: Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 16 Grudzień 2014, 14:00:38
Należy uściślić - wszystkie szczegółowe zasady i sposób wykonywania manewrów na sieci kolejowej PKP PLK SA zawarte są w w dwóch dokumentach: Instrukcji Ir-9 oraz w Regulaminie Technicznym Stacji. Zasady podane w tych dokumentach należy traktować łącznie (zgodnie z zapisem paragrafu 11, pkt. 4 instrukcji Ir-1(R-1)).
Zezwolenie na użycie środków radiołączności jest w paragrafie 10, pkt. 22 instrukcji Ir-9.
Tytuł: Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
Wiadomość wysłana przez: jageer w 16 Grudzień 2014, 14:03:29
Z tym, że zezwolenie na podawanie sygnałów środkami radiołączności musi być w RTS-ie.

Wyobrażasz sobie niewielką stację, po przebudowie, gdzie wyleciała wykonawcza, wsadzili tam napędy elektryczne i nie ma Tm itp... i z dysp machasz mu? A on jest na drugiej głowicy ;) Ja się nie spotkałem, ze stacją, która by tego zabraniała. Chyba, że podg, ale to nie stacja  :P
Tytuł: Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
Wiadomość wysłana przez: Borys_q w 16 Grudzień 2014, 14:24:05
Różne sytuacje są na kolei, różne zapisy w regulaminach, niektóre stacje maja Tm inne nie, czasem piszą o manewrach na radio w innych nie piszą, w jeszcze innych należy łącznie radiem i ręcznie. Znam sytuacje gdzie mimo podania sygnału na tarczy dyżurny ma obowiązek dodatkowo podać z nastawni ''Do mnie",  miedzy wyjazdem z hali a tarczą manewrową jest po drodze jedna nie uzależniona przebiegowo wykolejnica.
Tytuł: Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 16 Grudzień 2014, 15:11:06
Różne są przepisy i instrukcje, ale właśnie dlatego wymyślono dla określonego posterunku ruchu jeden Regulamin Techniczny Stacji...
Tytuł: Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
Wiadomość wysłana przez: axtomek w 21 Styczeń 2015, 12:04:13
Różne są przepisy i instrukcje, ale właśnie dlatego wymyślono dla określonego posterunku ruchu jeden Regulamin Techniczny Stacji...

A czy ktoś, kto ma dostęp do jakiegoś RTS mógłby udostępnić w jakiś sposób do wglądu (z ciekawości, jak to wygląda), czy to jest super hiper ściśle tajne?  ;)
Tytuł: Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
Wiadomość wysłana przez: jageer w 21 Styczeń 2015, 12:07:12
Hiper ściśle tajne. Tak jak wszystko na PLK ;) RTS masz w ISDR do każdej stacji, tam możesz popatrzeć  ;)
Tytuł: Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
Wiadomość wysłana przez: axtomek w 21 Styczeń 2015, 12:09:50
Hiper ściśle tajne. Tak jak wszystko na PLK ;) RTS masz w ISDR do każdej stacji, tam możesz popatrzeć  ;)

Orly? No to chyba muszę dokładniej przeglądać zawartość archiwów...  ;)
Tytuł: Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
Wiadomość wysłana przez: Droznik w 21 Styczeń 2015, 15:10:29
http://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Instrukcje/Wydruk/Instrukcja_o_sporzadzaniu_regulaminow_technicznych_Ir-3..pdf

A tu masz jak się takowy RTS pisze :)
Tytuł: Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 21 Styczeń 2015, 17:51:47
RTS masz w ISDR do każdej stacji, tam możesz popatrzeć  ;)

Dokumentacja dla danego posterunku pełni funkcję RTS, ale to nie do końca jest RTS.
Tytuł: Odp: Tarcza manewrowa a tarcza zaporowa
Wiadomość wysłana przez: Xzart w 23 Styczeń 2015, 12:25:20
Jak by powstała taka inicjatywa to posiadam RTS i Regulamin pracy bocznicy kolejowej (różne dokumenty z różnych miejsc) jako przykład. Proszę nie prosić o kopię bo niestety nie mogę ich udostępnić, ale na ich podstawie możemy porządnie opisać wszystkie działki włącznie z parametrami technicznymi dla posterunków ruchu w symulatorze. Administrator będzie pełnił funkcję dyrektora IZ i podpisze dokument wraz z ładną czerwoną pieczątką :D