ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego

Forum Główne => Urządzenia srk => Wątek zaczęty przez: jageer w 17 Marzec 2011, 19:09:27

Tytuł: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: jageer w 17 Marzec 2011, 19:09:27
Mam pytanie do osób znających kogoś, kto pracuje na podg jako isdr, zabezpieczeniowiec, chociaż niekoniecznie, ale ma informacje "pewne". Dowiedziałem się ostatnio, że w węźle Krakowskim na podg-ach wyłączone są SZ-ty po torach niewłaściwych. Związane jest to z pismem, które przyszło kiedyś, gdzieś od kogoś, bo był jakiś wypadek i kazali wyłączyć. Czy w innych "rejonach" kraju też tak jest to zrobione?
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 17 Marzec 2011, 20:44:56
Dziwne. Nie spotkałem się z czymś takim.

Mogę powiedzieć z 100% pewnością, że w innej części kraju Sz-ty na podg działają bez zarzutu :)
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: uetam w 17 Marzec 2011, 21:29:16
Dziwne. Nie spotkałem się z czymś takim.

Mogę powiedzieć z 100% pewnością, że w innej części kraju Sz-ty na podg działają bez zarzutu :)
W całym kraju :) To jakis jednorazowy przypadek.
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 04 Luty 2012, 17:56:10
Też słyszałem od automatyków o takich wew. wytycznych wg których zasadniczo nie instaluje się Sz na podg ale jak to bywa za zgodą jednostek nadrzędnych i warunków lokalnych wszystko może stać się możliwe. W Instrukcji WTB-E10 nie ma zakazu w tym względzie.
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: jageer w 04 Luty 2012, 17:58:16
Też słyszałem od automatyków o takich wew. wytycznych wg których zasadniczo nie instaluje się Sz na podg ale jak to bywa za zgodą jednostek nadrzędnych i warunków lokalnych wszystko może stać się możliwe. W Instrukcji WTB-E10 nie ma zakazu w tym względzie.

Przepis niby mówi, że za zgodą kogoś tam można na podg instalować Szty, a ja nie znam żadnego podg, na którym NIE ma Sz-tów....
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 04 Luty 2012, 17:59:48
Ja też nie.
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 15 Kwiecień 2012, 13:20:35
Nie dawno dowiedziałem się, że na podg Sprowa można było wyświetlić "Sz" z "W24" z toru lewego na tor prawy i tak prawdopodobnie było w fatalnym dniu wypadku pod Szczekocinami. Dyżurna nie była tego świadoma. Dlaczego dyżurni ruchu są pozbawieni podglądu obrazu (rzeczywistego) na obsługiwanych sygnalizatorach?
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 15 Kwiecień 2012, 13:29:54
TLK ze Sprowy wyjechał prawidłowo na tor prawy. Co ma do tego W24?
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 15 Kwiecień 2012, 13:35:45
Ale z toru lewego.
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 15 Kwiecień 2012, 14:15:23
Świecenie się wskaźnika W24 wraz z sygnałem zezwalającym (także z sygnałem Sz) oznacza wyjazd na tor szlakowy kierunku przeciwnego do zasadniczego (dawniej tor niewłaściwy). Nie ma żadnego znaczenia, z jakiego toru ten wyjazd następuje. Jeżeli rzeczywiście nastąpiło wyświetlenie sygnału Sz wraz ze wskaźnikeim W24 dla jazdy z toru lewego w kierunku na tor prawy, czyli na tor szlakowy kierunku zasadniczego, to jest to sygnał bez sensu i maszynista pociągu powinien zareagować (zażądać wyjaśnienia od dyżurnego ruchu, bowiem jedzie niezgodnie z wyświetlonym sygnałem. W przypadku wyświetlania sygnału Sz na wyjazd w kierunku przeciwnym do zasadniczego należy obsłużyć przycisk No (niewłaściwy odjazd) który spowoduje wyświetlenie wskaźnika W24. Co ciekawe, jest możliwe wyświetlenie sygnału Sz oraz wskaźnika W24 obsługując przycisk No, a ustawiając drogę przebiegu na tor właściwy... Tylko po co tak miałaby robić dyżurna ze Sprowy?..
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 15 Kwiecień 2012, 14:56:39
No właśnie. Wydaje się to niemożliwe.
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 15 Kwiecień 2012, 15:43:35
Z dostępnych do dzisiaj informacji wiemy, że dyż. ruchu post. odg. Sprowa po uzyskaniu zgody od dyż. ruchu post. odg. Starzyny na jazdę pociągu 31100/1 po torze 1 ustawiła drogę przebiegu z toru lewego na tor prawy i podała sygnał zezwalający na semaforze A.
W momencie, gdy pociąg 13126/7, jadący od strony post. odg. Starzyny w kierunku Sprowy wjechał na ten sam tor nr 1 (zamiast na tor nr 2), urządzenia kontroli zajętości toru wykryły zajęcie toru i nastąpiło wygaszenie semafora A na post. odg. Sprowa , uprzednio wyświetlonego na sygnał zezwalający. Mimo, że semafor został wygaszony (sygnał S6 został wygaszony i pojawił się sygnał S1), pozostała nadal utwierdzona droga przebiegu. Dyż. ruchu post. odg. Sprowa spostrzegła tą zmianę na ekranie komputera (zatem powinna również dostrzec na tym samym ekranie fakt zajęcia toru nr 1) i po uprzedzeniu maszynisty poc. 31100/1 przez radio,że pojedzie na sygnał Sz po utwierdzonej drodze przebiegu – wyświetliła na semaforze A sygnał Sz.
Aby w tym samym momencie nastąpiło również na semaforze A wyświetlenie wskaźnika W24 (co jest działaniem bez sensu w przypadku już utwierdzonej drogi przebiegu z tory lewego na tor prawy, czyli w kierunku zasadniczym ruchu pociągów), dyż. ruchu post. odg. Sprowa musiałaby przed wyświetleniem sygnału Sz obsłużyć przycisk No (niewłaściwy odjazd), co byłoby działaniem całkowicie irracjonalnym, dlatego informację o wyświetleniu sygnału Sz wraz ze wskaźnikiem W24 dla pociągu 31100/1 przez dyż. ruchu post. odg. Sprowa traktowałbym z dużą wstrzemięźliwością.
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: jageer w 15 Kwiecień 2012, 17:19:35
W sprowej jest MOR-3, więc pewno z menu można wybrać sobie Sz albo Nsz... zresztą, zawsze można podać Sz z W24 na tor właściwy.... przecież Sz "nie widzi" położenia rozjazdów.

Druga sprawa - media cała sprawę katastrofy przerobiły pod siebie. Uwierzcie mi, że jak wyjdzie raport Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, to będziecie w szoku.. jaka była przyczyna i kto zawinił....

Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 14 Październik 2012, 07:26:39
Nie sądzę aby PKBWK oceniała zdarzenie bez porozumienia się ze specami PLK i nie tylko. A  podanie sygnału Sz z W24 w podg Sprowa to prawdopodobnie usterka srk, a powtarzacza nie ma, stąd dyżurna nie była świadoma takiego stanu rzeczy. Jak ustalą to za fakt (kilkudniowy) to będą czesani z tego tytułu inni, również maszyniści. Szkoda, że u ISDR-a nie ma powtarzaczy wskazań semaforów odpowiednio do sygnałów na gruncie.
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 15 Październik 2012, 10:58:05
„Szkoda, że u ISDR-a nie ma powtarzaczy wskazań semaforów odpowiednio do sygnałow na gruncie.”
To oczywiście nieprawda, bowiem ISDR posiada wszystkie potrzebne informacje na temat stanów urządzeń srk w obsługiwanym przez siebie okręgu nastawczym, w postaci odpowiednich powtarzaczy. Powtarzacz wskazań semafora pokazuje dwie informacje: czy semafor wskazuje sygnał stój (światło czerwone) czy sygnał zezwalający na jazdę (światło zielone). Dla ISDR nie ma znaczenia faktyczny obraz sygnałowy, wyświetlany na semaforze, który jest zależny od drogi przebiegu i wskazań innych semaforów. Obraz taki jest istotny jedynie dla maszynisty pociągu. Dlatego przyjęto, że każdy sygnał zezwalający na semaforze (bez względu na jego faktyczny obraz sygnałowy) będzie powtarzany na pulpicie jednym światłem zielonym. Użycie sygnału Sz jest powtarzane na pulpicie białym migającym światłem na powtarzaczu semafora. Nie ma potrzeby użycia osobnego powtarzacza wskazań W24, bowiem jego wyświetlenie jest kontrolowane poprzez wyświetlenie się sygnału zezwalającego lub sygnał Sz (w obwodzie elektrycznym najpierw jest wyświetlany wskaźnik W24, a dopiero po jego wyświetleniu prąd idzie do komór sygnału zezwalającego lub do komory światła białego w przypadku sygnału Sz).
„A podanie sygnału Sz z W24 w podg Sprowa to prawdopodobnie usterka srk (...)”
Nigdzie taka informacja nie została oficjalnie podana, więc spekulacje na ten temat są nieuprawnione.
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 16 Październik 2012, 09:29:21
Światło czerwone lub zielone na powtarzaczu semaforowym nie jest odpowiednikiem sygnału (Ie-1) tego co jest faktycznie na gruncie. Dlaczego dopiero maszynista ma informować ISDR-a o usterce na sygnalizatorze, a nie odwrotnie? Przy obecnej organizacji tak być musi, co nie znaczy, że jest dobrze. Potwierdza się stara prawda - punkt widzenia zmienia się względem miejsca siedzenia.
Poza tym, forum to dyskusja również o tym co usłyszano a nie tylko co udokumentowano.
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: jageer w 16 Październik 2012, 09:51:53
Światło czerwone lub zielone na powtarzaczu semaforowym nie jest odpowiednikiem sygnału (Ie-1) tego co jest faktycznie na gruncie. Dlaczego dopiero maszynista ma informować ISDR-a o usterce na sygnalizatorze, a nie odwrotnie? Przy obecnej organizacji tak być musi, co nie znaczy, że jest dobrze. Potwierdza się stara prawda - punkt widzenia zmienia się względem miejsca siedzenia.
Poza tym, forum to dyskusja również o tym co usłyszano a nie tylko co udokumentowano.

Jak się nie postawi semafor to widać na pulpicie przecież.
Po drugie - znam dyżurnych i nie tylko ja, którzy nie wiedza jaki sygnał co oznacza. I teraz pomyśl - robisz drogę, stawiasz semafor i patrzysz na powtarzacz i myślisz: Droga ułożona w bok, następny stój to 2 pomarańcze - są, no są to jest ok. Jak masz dużo przebiegów to byś dostał zajoba....
Dyżurny nie musi tego widzieć - wystarczy rejestrator w konsoli i tyle.
Ostatnio u mnie na zajęciach padło stwierdzenie do dyżurnej przez prof. który jest wielkim teoretykiem - podczas trudnych warunków powinna Pani pytać maszynistów jaki mają sygnał na semaforze i go potwierdzać....
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 16 Październik 2012, 11:41:39
Kiedyś powtarzacze pokazywały rzeczywiste obrazy sygnałowe, ale z tego zrezygnowano. Kontrola czy wyświetlany jest właściwy sygnał jest zadaniem urządzeń. W starych urządzeniach brakuje diagnostyki która pozwalała by wykryć ewentualne błędy, jednak wyświetlenie sygnału dopuszczającego większą prędkość niż wynika to z przygotowanej drogi to sytuacje wyjątkowe - jak najbardziej słuszne jest w takim przypadku wstrzymanie ruchu i żądanie zbadania urządzeń przez komisję.
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 16 Październik 2012, 16:00:50
Jak się nie postawi semafor to widać na pulpicie przecież.
Po drugie - znam dyżurnych i nie tylko ja, którzy nie wiedza jaki sygnał co oznacza. I teraz pomyśl - robisz drogę, stawiasz semafor i patrzysz na powtarzacz i myślisz: Droga ułożona w bok, następny stój to 2 pomarańcze - są, no są to jest ok. Jak masz dużo przebiegów to byś dostał zajoba....

Nie należy robić z ISDR-a osoby "niepełnosprytnej". Z pewnością da sobie radę z rozpoznaniem jaki sygnał powinien być podany dla danego przebiegu. Maszynista też musi wiele znać w ramach obsługiwanych odcinków linii kolejowych (w tym posterunki ruchu a nie tylko jeden) i nie narzeka, pomimo różnorodności rozwiązań na poszczególnych IZ-tach. Dla ułatwienia życia ISDR-a tworzone są systemy komputerowe, choć jeszcze jest i będzie wiele do zrobienia i w tym względzie. Ile głów tyle pomysłów. I oto chodzi. Z tej burzy pomysłów powinno wykluć się dzieło ku zadowoleniu wszystkich, a przede wszystkim dla bezpieczeństwa. Jak na razie nasz kraj jest na 21 miejscu pod tym względem wśród 24 krajów europy.
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: jageer w 16 Październik 2012, 17:20:29
Ile głów tyle pomysłów. I oto chodzi. Z tej burzy pomysłów powinno wykluć się dzieło ku zadowoleniu wszystkich, a przede wszystkim dla bezpieczeństwa. Jak na razie nasz kraj jest na 21 miejscu pod tym względem wśród 24 krajów europy.

Z ciekawości - skąd te statystyki? Jakie parametry są brane pod uwagę? Chętnie bym to poczytał jako materiał do pracy dyplomowej.
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 18 Październik 2012, 09:15:32
http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/10122/Polska-kolej-na-koncu-branzowego-rankingu.html
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 18 Październik 2012, 13:54:05
To jest komentarz do jakiegoś rankingu, do którego nie ma nawet odnośnika. Jak napisano w artykule:

Cytuj
Autorzy raportu wzięli pod uwagę również te zdarzenia, w przypadku których kolej nie była winna.

No i wszystko jasne. Polecam lekturę raportów ERA (UE):

http://www.era.europa.eu/Document-Register/Pages/Railway-Safety-Performance-in-the-European-Union-2012.aspx

Wynika z nich, że w Polsce statystyki wypadków nabijane są przez idiotów na przejazdach oraz potrącenia osób postronnych. Pod względem zderzeń taboru (z winy służby ruchu, jak i maszynistów) nie odbiegamy specjalnie od normy, choć z pewnością było by lepiej gdybyśmy mieli sygnalizację kabinową - sprawa zaprzepaszczona lata temu, chyba nieodwracalnie (ETCS raczej tani nie jest i całej sieci nie obejmie, a do starych i prostych systemów nikt już nie powróci). Jest za to bardzo dużo wykolejeń, jednak z mała ilością ofiar - patrząc na stan linii kolejowych trudno się temu dziwić. Można by było jeszcze odnieść te statystyki do długości sieci i pracy przewozowej.
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 16 Luty 2013, 20:52:59
Sz-ty na posterunkach podg bez semaforów wyjazdowych prawdopodobnie zostaną "zalegalizowane" Rozporządzeniem MTBiGM jeszcze w 2013r. Do tej pory nie było o tym mowy, więc regulowały to chyba regulacje wewnętrzne sprzed restrukturyzacji a może PLK.
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: jageer w 17 Luty 2013, 10:03:52
Sz-ty na posterunkach podg bez semaforów wyjazdowych prawdopodobnie zostaną "zalegalizowane" Rozporządzeniem MTBiGM jeszcze w 2013r. Do tej pory nie było o tym mowy, więc regulowały to chyba regulacje wewnętrzne sprzed restrukturyzacji a może PLK.

Przecież Sz-ty na podg, są legalne. Jedynie przepisy mówią, że "mogą być zastosowane za zgodą..." już nie pamiętam dokładnie kogo. Po prostu zmienią ten zapis. Generalnie nie znam podg bez Sz-tów. Wiem tylko, że na dwóch znajomych mi są wyłączone po torze lewym (nie wiem po co, skoro tam jest blokada 2 kierunkowa SBL)
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: dyżurny w 17 Luty 2013, 20:59:19
Sz-ty na posterunkach podg bez semaforów wyjazdowych prawdopodobnie zostaną "zalegalizowane" Rozporządzeniem MTBiGM jeszcze w 2013r. Do tej pory nie było o tym mowy, więc regulowały to chyba regulacje wewnętrzne sprzed restrukturyzacji a może PLK.

Na podg Bolko, są Sz-ty od wielu lat i nigdy nie było zakazu ich używania, mimo, że nie ma semaforów wyjazdowych.
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 18 Luty 2013, 17:15:38
Nie ma co wymieniać, na 99% podg w Polsce mamy Sz-ty ;)
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 18 Luty 2013, 19:33:59
WTB E-10  §4 ust. 8
"8. W komorę sygnału zastępczego mogą być wyposażone wszystkie semafory z wyjątkiem semaforów odstępowych (samoczynnych i obsługiwanych), osłonnych oraz na posterunkach odgałęźnych nie posiadających semaforów wyjazdowych. W wyjątkowych przypadkach, za zgoda naczelnego dyrektora okręgu kolei państwowych, można stosować sygnał zastępczy na posterunkach odgałęźnych nie posiadających semaforów wyjazdowych."
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: jageer w 18 Luty 2013, 21:53:40
No, więc jest legalnie...
Tytuł: Odp: Sz-ty na podg
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 18 Luty 2013, 22:29:08
Rok wydania WTB E-10 to 1996, a Rozporządzenie ws. ogólnych warunków prowadzenia ruchu i sygnalizacji z 2004r. ze zmianami w latach następnych. Gdyby było wszystko w porządku nie byłoby w tym względzie żadnych propozycji zmian.