ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego
Forum Główne => ISDR - Stacje i posterunki => Testowo => Wątek zaczęty przez: MaKu w 14 Kwiecień 2011, 16:15:21
-
ja tak w chwili wolnej chciałem zadać pytanie, które pewnie większość nurtuje.
Jak idą prace nad nową wersją symulatora? Macie może już w głowie przybliżoną date premiery TZ i TF?
Czy może skupiacie się na jednej stacji a drugą pomijacie?
Zmieniłem tytuł wątku z "Data premiery?"
Paweł
-
ja tak w chwili wolnej chciałem zadać pytanie, które pewnie większość nurtuje.
Jak idą prace nad nową wersją symulatora? Macie może już w głowie przybliżoną date premiery TZ i TF?
Czy może skupiacie się na jednej stacji a drugą pomijacie?
Nie tylko Ty czekasz na nową wersje :) A może będzie miła niespodzianka i całkiem coś nowego powstaje :)
-
tz?? albo jestem níe poinforowany albo tz w ogole nie jest robione
-
Nie widomo co tam ''w kichni pichcą'' chłopaki.
Zobaczymy co to bedzie, jak sie pokaże.
Po prostu ciekawy jestem kiedy ;)
-
Jak idą prace nad nową wersją symulatora? Macie może już w głowie przybliżoną date premiery TZ i TF?
Czy może skupiacie się na jednej stacji a drugą pomijacie?
Paweł się skupia nad poprawkami i nowościami w TW
Tak jak już mówiłem nowa wersja TF będzie wydana jakiś czas po nowej wersji TW a kiedy to będzie - tego nie wiedza najstarsi gorale ;)
-
Paweł mówił, że najlepiej zadzwonić do znanego ostatnio w tym kraju wróżbity Macieja, on na pewno wam powie, kiedy wyjdzie nowa wersja.... ;)
-
Ja pracuję przy TW, mateu ze swoim TF czeka aż skończę i wtedy przeniesie poprawione/dodane rzeczy do swojego projektu. Co mniej więcej będzie to już napisałem wcześniej, kiedy - tego nie wiadomo. Jak skończę to będzie ;) Trwa to dość długo nie dlatego, że w nowej wersji będą jakieś cuda, tylko po prostu jestem już trochę zmęczony siedzeniem godzinami przy kodzie i zwolniłem tempo prac. Będzie parę nowych detali plus poprawki różnych błędów które w niektórych sytuacjach wręcz uniemożliwiają korzystanie z programu (np. nadmierne pobieranie pamięci przy rysowaniu tabeli rozkładu, złe formatowanie godzin na niektórych systemach), ale dotyczy to niewielkiej części userów więc zapewne mało kto zwróci na to uwagę - jednym zdaniem nowa wersja nie będzie się wiele różniła od obecnej. Najważniejsza rzecz która była w planie, czyli opisy pociągów przy zapowiadaniu ("xxx z przekroczoną skrajnią") jest już skończona.
-
No, to ja mam nadzieję, że ruszę również z projektem po wydaniu nju werszyn :D
-
No, to ja mam nadzieję, że ruszę również z projektem po wydaniu nju werszyn :D
No ja ze swoim rozkładem też oczekuje :)
-
Nowa wersja wrzucona. Lista zmian w wątku "Info".
-
Mateu... kiedy Fabryczne? ;)
-
A ja mam inne pytanie;p
Bo tak się zastanawiam, czy dało by się zrobić symulator nast. wykonawczej? Z urządzeniami mechanicznie scentralizowanymi. Wiem, że jest taki czeski symulator, ale niestety w czeskim się nie łapię;p chyba że ktoś mi wytłumaczy;p a może znacie jakieś dobre symulatory tego typu?
Te czeskie symulatory na skomplikowanie zrobione nie wyglądają, więc może dało by radę stworzyć coś takiego, przenosząc na realia PKP ? ;)
-
Rozmawiałem już kilka razy o tym z Pawłem. To wbrew pozorom dużo roboty - pisanie wszystkiego od nowa. Czeskie symulatory działają na czeskich zasadach funkcjonowania i obsługi SRK, nie są takie same jak u nas. Być może kiedyś powstaną i symulatory polskich nastawni mechanicznych scentralizowanych, ale jeśli nikt się za to nie zabierze szybciej, to pewnie troszkę to może potrwać jeszcze.
-
Mateu... kiedy Fabryczne? ;)
Narazie odłożone, ja działam jeszcze z zależnościami i SWDR, a jak to zostanie skończone i zostanie opracowana dokumentacja dla nowych wersji modułów (bo bez tego ani rusz), to mateu się weźmie za przepakowywanie tego do TF ;)
Bo tak się zastanawiam, czy dało by się zrobić symulator nast. wykonawczej? Z urządzeniami mechanicznie scentralizowanymi.
Dysponująca z mechanicznymi bez wykonawczej (np. podg) - teoretycznie do zrobienia. Zależności nawet prostsze niż w urządzeniach przekaźnikowych, ale za to bardziej skomplikowany interfejs i wizualizacja (dźwignie, bloki, drążki, zawórki itd.). Dysponująca z mechanicznymi i wykonawcza obsługiwana przez AI (bez wizualizacji urządzeń w wykonawczej, jedynie polecenia przez telefon) - też do zrobienia, ale będzie dużo zabawy z AI wykonawczej (dostosowanie łączności, wszelkie sytuacje awaryjne, problem z prowadzeniem manewrów przez AI). Dysponująca i wykonawcza z mechanicznymi, z obsługą obu przez użytkownika lub drugiej przez AI, jak Jedlova - to by była podwójna robota przy symulacji urządzeń, i nie wiem czy ma to sens - obsługa urządzeń w nastawni wykonawczej to generalnie nie jest zajęcie dyżurnego ruchu (choć na PLK i to się zdarza :P). Sama wykonawcza i AI na dysponującej - odpada, jak sobie wyobrażacie AI które ma decydować o całym ruchu na stacji? Co prawda jest AI sąsiednich posterunków, ale to zupełnie inna rzecz - jedynie wpuszcza/wypuszcza pociągi, a i tak ciągle są z tym problemy jakieś.
Jeżeli już, to najprędzej widzę wariant symulacji dysponującej, a na wykonawczej AI, podobnie jak teraz jest z posterunkami dróżników i SKP. Znakomicie uprości to symulację urządzeń na wykonawczej, do tego umożliwi odwzorowanie stacji, z których dostępne są materiały tylko z nastawni dysponującej. Nie jest to oczywiście pisanie wszystkiego od nowa. Ale jeszcze trochę ten pomysł poczeka.
Te czeskie symulatory na skomplikowanie zrobione nie wyglądają, więc może dało by radę stworzyć coś takiego, przenosząc na realia PKP ? ;)
Czeskie urządzenia mocno się różnią od polskich i na pewno nie znajdą zastosowania w ISDR. Poza tym nie da się od tak połączyć dwóch różnych programów, to nic że oba są symulatorami nastawni, każdy działa według innych zasad.
Boże, przecież Jedlowa to kultowa stacja, nie wiem co tam można Panowie ruchowcy wam tłumaczyć, przecież ja stary h... maszynista nie będę chyba wam tłumaczyć podstawowych urządzeń zabezpieczenia ruchu pociągów, które były stosowane w Polsce, Niemczech i Czechach.
Jak obsługiwać to pół biedy. Mnie ciekawi natomiast jak to działa i co siedzi w środku, np. jaką rolę w blokadzie stacyjnej spełniają te "Hradlove Zvonky".
-
Jak działa to nie wiem, ale ma połączenie chyba elektryczne z suwakiem na pulpicie DK (hradlo to igła po czesku) w zależności od jego położenia wskazującego tor na który ma być utwierdzona droga przebiegu, po naciśnięciu przycisku chyba w induktorze sygnał na nastawni wykonawczej uruchamia hradlowy zvonek blach spada, i w okienku urządzenia utwierdzającego pojawia sie cyfra z nr toru dla którego sygnalista ma utwierdzić drogę przebiegu. System komunikacji dysponującego z sygnalistami - nastawniczymi. Bo oni też uruchamiają hradlowy zvonek jak utwierdzą drogę przebiegu. W przypadku Jedlowej jest możliwość uruchomienia hradlowego zvonku w stacji Chribska.
-
No i jak tam idzie z TF? Jest już jakaś wstępna wersja ponad Beta? ;)
-
Aktualnie TF stoi. Najprawdopodobniej ruszy po:
1) ukończeniu kolejnej wersji TW - stadium zaawansowane,
2) uaktualnieniu i uzupełnieniu dokumentacji programu i jego modułów (nie dokumentacji użytkownika, choć to też koniecznie trzeba będzie zrobić) - do tego się zabiore po powyższym.
-
Yyyy... a może jakoś wam pomóc? O ile będe potrafił :P
-
Yyyy... a może jakoś wam pomóc? O ile będe potrafił :P
Nie denerwować Pawła i czekać cierpliwie ;) Mi też zależy na czymś, a z tego co wiem nie ma czasu na dokończenie wszystkiego póki co. Zapewne sesja ;)
-
Tutaj jest ostatnia wersja beta:
http://www.speedyshare.com/files/29253127/Project1.rar
Niestety nadal zawiera ona ogromna liczbe bugow wiec wstawiam to tylko jako ciekawostke.
- nie dziala wyprawianie pociagow do TEFAMY
- duza liczba bugow w przebiegach i zaleznosciach
- bledy w centralce
- i wiele wiele innych.
Zamykam temat.
-
Nowa wersja na serwerze. Miało być tylko doszlifowanie paru rzeczy, wyszło jak zwykle.
Zadania na chwilę obecną:
- Uporządkowanie projektu i aktualizacja dokumentacji
- Stworzenie nowej dokumentacji użytkownika (obecna jest mało przyjazna dla początkujących)
- Standardowo - testowanie wszystkiego co się da (z pewnością znajdzie się jeszcze kilka niedociągnięć)
Jako że symulator być może wkrótce zostanie szerzej zaprezentowany, pomysły na stworzenie nowych posterunków chwilowo odkładam na bok, za to dokonany zostanie drobny lifting TW w celu uzyskania bardziej "typowej" stacji:
- wydłużenie szlaków do TW i TZ
- zmiana nazw stacji (pomijając fakt że "Testowo" brzmi dość dziwnie, trzy podobne nazwy obok siebie nie są wygodnym rozwiązaniem)
- prawdopodobnie likwidacja posterunku 20, przeniesienie sterowania przejazdem w km. 20,239 do nastawni (w "Urządzeniach dodatkowych" pojawił by się dodatkowo manipulator przejazdu), w zamian za to dodanie przejazdu obsługiwanego z posterunku SKP
-
- prawdopodobnie likwidacja posterunku 20, przeniesienie sterowania przejazdem w km. 20,239 do nastawni (w "Urządzeniach dodatkowych" pojawił by się dodatkowo manipulator przejazdu)
A jakieś stwierdzanie, że na przejeździe nie znajduje się samochód/pieszy będzie? ;)
-
Jako że symulator być może wkrótce zostanie szerzej zaprezentowany, pomysły na stworzenie nowych posterunków chwilowo odkładam na bok,
Szkoda, bo symulator już obecnie jest naprawdę bardzo dobry dokumentacja też jest czytelna, ale trochę brakuje właśnie urozmaicenia w postaci innych stacji.
P.S. Fajnie by było także jakby się pojawiła w pełni działająca wersja Testowa Fabrycznego
-
A jakieś stwierdzanie, że na przejeździe nie znajduje się samochód/pieszy będzie? ;)
Kto wie, pojawił się już pomysł zrobienia animacji ruchu na przejazdach ;)
Szkoda, bo symulator już obecnie jest naprawdę bardzo dobry dokumentacja też jest czytelna, ale trochę brakuje właśnie urozmaicenia w postaci innych stacji.
P.S. Fajnie by było także jakby się pojawiła w pełni działająca wersja Testowa Fabrycznego
Dokumentacja to obecnie luźny tekst z obrazkami, potrzebne jest coś konkretniejszego i przejrzystszego, i nie jest to tylko moja opinia - po przedstawieniu projektu na uczelni zwrócono mi uwagę właśnie na to. Druga sprawa to dokumentacja do samego kodu i poszczególnych komponentów, nie ma to znaczenia dla użytkownika, ale bez tego nowe stacje (w tym TF) nie ruszą. To są dwie najważniejsze sprawy - drobne przeróbki TW to przy tym pikuś.
-
Nowa wersja na serwerze. Dużo zmian, m.in. nazw, wydłużenie szlaków, poprawki pulpitu (teraz wygląda trochę estetyczniej) i obsługa przejazdu z nastawni. Dokładniejsze informacje w przyklejonym wątku "Info".
Na dokończenie nadal czeka nowa dokumentacja... Jej próbka (coś na kształt RTS; linki do opisów urządzeń nie działają): http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kolej/rts.html
-
Osobiście powiem, że sterowanie P20 z nastawni to dobry pomysł.
A teraz mała sugestia. Czy nie lepiej byłoby zamienić sposób zabezpieczenia P-17 z przejazdem do... na zbyszki?
Trochę to się gryzie w/g mnie. Sbl-ka, dwutorówka, Vmax 120 i nie uzależniony przejazd z dróżnikiem...
-
Osobiście powiem, że sterowanie P20 z nastawni to dobry pomysł.
A teraz mała sugestia. Czy nie lepiej byłoby zamienić sposób zabezpieczenia P-17 z przejazdem do... na zbyszki?
Trochę to się gryzie w/g mnie. Sbl-ka, dwutorówka, Vmax 120 i nie uzależniony przejazd z dróżnikiem...
Masz na mysli rasp-a ? Z tego co wiem, to Paweł eksperymentalnie robił dróżnika na szlaku. Chociaż teraz RASP byłby tam fajny, a za to przejazdy od strony SKP ;) zamykane z SKP :D
-
Dobrze jest jak jest. Już nie cudujcie.
-
Usunąłem starą wersję i pragnę zapytać, czy w nowej jest zmieniony kilometr nastawni bądź przejazdu, żeby był z "miejsca"? ;)
-
Przejazd jest tam gdzie był, przesunięta za to została nastawnia (żeby zmieścić się w przepisowych 60m) ;)
-
Wiadomo mniej więcej kiedy wyjdzie oficjalna wersja Fabrycznego w wersji BETA bez żadnych błędów itp? Tak się juz nie mogę doczekać,że aż mną telepie ;D
-
jak wyjdzie to bedzie. a jak nie wyjdzie to nie bedzie
-
Wersja beta bez żadnych błędów - to chyba jakiś oksymoron? ;)
-
Wersja beta bez żadnych błędów
Hmm, pewnie zjadło jeden wyraz - znanych. W takim stanie permanentnie żyje Linux ;)
-
Chodziło mi o to wersję beta bez żadnych większych błędów,aby w miarę normalnie funkcjonował ;D
-
http://www.speedyshare.com/files/29253127/Project1.rar ta stronka nie działa. jest możliwe , że podać aktualny?
-
aktualna wersje ISDR - Testowa masz w pierwszym temacie na forum na stronei głównej
-
Pytanie było o link do wersji roboczej TF. Ja tej wersji u siebie nie mam, musi to wstawić mateu.
-
tak pytałem o link do TF
-
Nie bede uploadowal juz tej wersji gdyz miala w sobie duza ilosc bugow.
Musicie poczekac az Paul skonczy TW i wtedy po jakims czasie pojawi sie nowa wersja Liskowa (TF)
-
Witam. Pozwolę sobie odświeżyć temat, ponieważ już minęło sporo czasu, a jestem strasznie ciekaw jak idą prace na fabrycznym ;)
-
Nowa wersja ISDR Testowo na serwerze. Oprócz kilku usprawnień dodana została nowa dokumentacja użytkownika, dostępna w formacie pdf lub do przeglądania online. Mam nadzieję że wyczerpuje ona temat obsługi programu.
Rzeczy do sprawdzenia:
1. Dokumentacja - działanie odnośników podrozdziałów, wskazanie nieścisłości w opisach, błędów na schematach i w tabelach, literówek czy innych błędów,
2. Funkcjonalność - testowanie kolejnych funkcji programu według dokumentacji użytkownika (sprawdzenie czy wszystko działa tak jak zostało opisane; sprawdzenia wymaga przede wszystkim działanie AI posterunków i AI maszynistów w nietypowych przypadkach, takich jak zamknięcia, TZP, rozkazy pisemne itp.),
3. Zależności - testowanie przebiegów według tablicy zależności (tu akurat pewnie prędzej wyjdą błędy w tablicy...).
Prace nad ISDR Lisków, tudzież ISDR Testowo Fabryczne narazie są wstrzymane z uwagi na ciągłe zmiany w kodzie (nie jest to zupełnie nowy program - bazuje na ISDR Testowo, a nie ma sensu ciągle robić wszystkiego podwójnie) i bałagan w dokumentacji technicznej projektu - cierpliwości.
-
Dzięki za super sprecyzowaną odpowiedź i szeroką wiedzę. Pozdrawiam i czekamy z niecierpliwością :)
-
Gdyby prace nad tą drugą stacją zostały uruchomione, może warto zastanowić się również nad małą lokomotywownią?
-
Ewentualnie parowozownią. ;) Wtedy byłby nowy gadżet: obrotnica. ;D
-
Jeżeli pojawi się jakiś nowy posterunek, to zapewne będzie to w pierwszej kolejności jakaś niewielka rzeczywista stacja lub podg. (pomijając Lisków, nad którym obecnie prowadzone są prace; równolegle pisze się nowa dokumentacja techniczna która pozwoli lepiej to ogarnąć osobom które nad projektem pracują lub będą chciały przy czymś pomóc - ale o tym za jakiś czas). Do stacji z lokomotywownią jeszcze daleko :)
-
Lisków to w porównaniu z Testowem już stacja średniej wielkości, gdzie przy logicznym ustawieniu rozkładu da się zrobić całkiem niezły ruch. Czekamy więc na Lisków oraz interesująco brzmiącą "nowa dokumentacja techniczna która pozwoli lepiej to ogarnąć osobom które nad projektem pracują lub będą chciały przy czymś pomóc".
-
Lisków to w porównaniu z Testowem już stacja średniej wielkości, gdzie przy logicznym ustawieniu rozkładu da się zrobić całkiem niezły ruch. Czekamy więc na Lisków oraz interesująco brzmiącą "nowa dokumentacja techniczna która pozwoli lepiej to ogarnąć osobom które nad projektem pracują lub będą chciały przy czymś pomóc".
Szybko to nie nastąpi 8) Jest więcej osób chętnych na realne posterunki i niektóre już są troszkę zrobione ;) A czekają do złożenia w całość ;D
-
Nowa wersja ISDR Testowo na serwerze, changelog w dokumentacji.
-
Pawle, publicznie Ci dziękuję za nową wersję ;)
Czy prace nad edytorami nadal postępują ? (podpowiedź: post Bochnia)
-
Nowa wersja ISDR Testowo na serwerze, changelog w dokumentacji.
Jakaś jest nowa wersja Testowo?? :o A co w niej? ::)
-
A co płacisz za transfer, że nie możesz ściągnąć? :D
-
:o
Dokumentacja i czytanie jeszcze nie gryzą.
A ja mam pytanie, bo nie udało mi się odnaleźć tej informacji. Czy jest to już finalna wersja programu, czy będą prowadzone jeszcze jakieś prace dopieszczające symulator? :)
P.S Dokumentacja jakby co jest też dostępna przez internet. ;)
-
A co płacisz za transfer, że nie możesz ściągnąć? :D
Właśnie pobrałem. Podoba mi się zakładka rozkłdu jazdy. :)
-
Ale chyba w dokumentacji (tej obecnej) zbrakło informacji jak tworzyć rozkład jazdy. Bo jakiś nowy użytkownik będzie miał z tym problem i was będzie się pytał... jak stworzyć nowy rozkład jazdy? :)
-
@Mikol, no weź... A zuważyłeś, ze w spakowanej paczuszce, oprócz instrukcji do programu w pdf, jest jeszcze druga do obsługi edytora rozkładu jazdy ? To tylko taka podpowiedź. Ale znając zwyczaje panujące na rozmaitych forach od lat, to i tak się skończy, że będą pytali ( bo po co czytać, skoro na forum zapytają i dostaną gotowca?).
-
Czy jest to już finalna wersja programu, czy będą prowadzone jeszcze jakieś prace dopieszczające symulator?
Jeżeli zauważone będą jakieś błędy, to będą poprawiane. Nowych funkcji raczej nie będzie, chyba że będą proste do zrobienia.
Ale chyba w dokumentacji (tej obecnej) zbrakło informacji jak tworzyć rozkład jazdy.
Dokumentacja opisująca tworzenie RJ dołączona jest do edytora, dodatkowo wrzuciłem wersję online.
-
Jeżeli zauważone będą jakieś błędy, to będą poprawiane. Nowych funkcji raczej nie będzie, chyba że będą proste do zrobienia.
A i jeszcze trzeba uwzględnić ewentualne zmiany wyglądu SWDR i przepisów. :P Ale to pikuś ;)
-
Fajne jest to nowe ręczne generowanie ruchu, ale można wpaść na niezdrowe pomysły :D
http://img713.imageshack.us/img713/4373/h2n5.png
P.S. Tył przedstawionego pociągu dopiero minął tyłem wjazdowy do Ślemienia, a czoło p.o. Kukułka :D
-
Te niezdrowe pomysły też mają swój cel. Dzięki temu można generować różne sytuacje, które mogą doprowadzić do wypadku i ćwiczyć zapobieganie im.
-
Nowa wersja ISDR Testowo wrzucona. Lista zmian w dokumentacji użytkownika, która została podzielona na "Część ogólną" oraz "Specyfikę posterunku ruchu". W przygotowaniu jest "Specyfika posterunku ruchu" dla ISDR Lisków (uwaga: ISDR Lisków wymaga jeszcze paru poprawek i aktualizacji niektórych części kodu, dlatego niektóre funkcje opisane w "Części ogólnej" mogą nie działać zgodnie z dokumentacją).
-
Szefie... a można liczyć na jakiś Resume zmian tutaj dla tych bardziej leniwych, którzy nie chcą przekopywać dokumentacji? ;)
Ewentualnie można rozważyć w dokumentacji dział w stylu "What's new"... to też będzie fajna dokumentacja rozwoju symulatora:
"wersja x:
-...
-...
wersja y:
..."
;)
-
Szefie... a można liczyć na jakiś Resume zmian tutaj dla tych bardziej leniwych, którzy nie chcą przekopywać dokumentacji?
Patrz "Dokumentacja_specyfika.pdf" p.1.2. Lista zmian:
Zmiany wprowadzone w wersji 2014.05.11:
▪ Wybór daty symulacji
▪ Nowa wersja SWDR
▪ Możliwość przestawiania kolumn w SWDR
▪ Centrowanie widoku w wybranym miejscu
▪ Zmieniony wygląd formularzy rozkazów pisemnych
▪ Możliwość poinformowania składu o jeździe na tor lewy
▪ Poprawiony błąd w działaniu RASP-UZK
▪ Poprawki w działaniu AI posterunków, AI składów, listy poleceń składów, blokady Eac
-
Ups :-[ OK... sorry za gapiostwo... :-X
-
Nie trzeba ściągać pdf, wszystko jest też w wersji html dokumentacji, do której odnośnik jest na głównej stronie forum. A historię zmian można przejrzeć w wątku "ISDR - Informacje" w dziale "O symulatorze" - jak z niej widać, na początku rozwój symulatora był bardziej dynamiczny, ale to m.in. dlatego, że podstawowe funkcje były dopiero rozwijane, trzeba było poprawiać dużo błędów, no i wtedy byłem na studiach ;)
-
... no i wtedy byłem na studiach ;)
Hmm... skąd ja to znam 8)