ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego

Forum Główne => Urządzenia srk => Wątek zaczęty przez: fazik w 19 Maj 2014, 17:17:51

Tytuł: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: fazik w 19 Maj 2014, 17:17:51
Hej !!!!

Interesuje mnie kolejność wykonywanych czynności przez Dyżurnego ruchu na nastawni mechanicznej  stacji wyposażonej w blokadę stacyjną. 2 okręgi nastawcze. Nastawnia Dysponująca i wykonawcza, drogi przebiegów ustawianie z nastawni.
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: jageer w 19 Maj 2014, 19:15:11
Zależy z której strony jest wjazd....
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: fazik w 19 Maj 2014, 20:22:24
Jak jestes w stanie omó♠wic mi obie strony to bedzie super :)
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: jageer w 20 Maj 2014, 10:42:26
Jak masz wjazd od dysponującej - to nastawniczy musi dać Ci zgodę (przekłada drążek i blokuje blok), a ty układasz drogę, potem drążek, blok Pu, stawiasz sema. Potem zwracasz zgodę.
Jak od wykonującej - dyżurny przekłada drążek, daje nakaz na przebieg, wykonawcza robi drogę, przekłada drążek przebiegowy, blokuje Pu, stawia wjazd, na koniec zwraca nakaz.
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: axtomek w 20 Maj 2014, 11:41:12
[...]stawiasz sema. Potem zwracasz zgodę.
[...]stawia wjazd, na koniec zwraca nakaz.
To przy wjeździe? A jak np. jest wyjazd od strony wykonawczej, to blokadę liniową i semafor wyjazdowy obsługuje wykonawcza? Czy potrzebuje też zgody dysponującej?

==dopisane==

Dzięki, wycofuję pytanie. Nie znałem się w temacie, a mnie zaciekawił, stąd pytanie, ale widze, że wszystko fajnie opisane jest u Pawła na stronce http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kolej/srk_blokstc.php (http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kolej/srk_blokstc.php)

Cytuj
Nastawnia wykonawcza dla nastawienia każdego przebiegu musi otrzymać nakaz od nastawni dysponującej.
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 20 Maj 2014, 11:46:57
Jeżeli ma nakaz to może obsłużyć semafor. Jeżeli musi dodatkowo obsłużyć NO/NP lub Sz, to dysp. dodatkowo daje nakaz DnNO/DnNP/DnSz. Jeżeli jest to blokada z blokiem pozwolenia i zachodzi potrzeba jego przeblokowania od strony wyk. to dysp daje zlecenie Dzl Poz. Wykonawcza blokadę obsługuje normalnie bez dodatkowych nakazów.
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: axtomek w 20 Maj 2014, 11:49:40
Super, dzięki :)
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 20 Maj 2014, 13:55:20
Jeżeli ma nakaz to może obsłużyć semafor. Jeżeli musi dodatkowo obsłużyć NO/NP lub Sz, to dysp. dodatkowo daje nakaz DnNO/DnNP/DnSz.

Gdzie stosowane są DnNO/DnNP? NO i NP czasami włączane są przez wykonawczą, czasami przez dysponującą, ale nie słyszałem o dodatkowym uzależnieniu blokadą. Za to stosowane są nakazy na danie pozwolenia, tzw. zlecenia (Dzl, Ozl).
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 20 Maj 2014, 15:56:36
Paweł, miałem z tym styczność na jednej stacji z blokadą mechaniczną i semaforami świetlnymi z możliwymi przebiegami niewłaściwymi.
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: jageer w 20 Maj 2014, 17:41:23
Gdzie stosowane są DnNO/DnNP? NO i NP czasami włączane są przez wykonawczą, czasami przez dysponującą, ale nie słyszałem o dodatkowym uzależnieniu blokadą. Za to stosowane są nakazy na danie pozwolenia, tzw. zlecenia (Dzl, Ozl).

Na stacjach z urządzeniami mechanicznymi :P Jak, kolega napisał, jest taki posterunek, gdzie blokada jest jednokierunkowa, a semafory przy każdym torze i możliwość jazdy na semafor na lewy / z lewego na zasadzie NO, NP, dlatego jest coś takiego, aby wykonawcza mogła działać. Ale fakt, faktem chyba nie jest to jakoś powiązane z blokadą stacyjną? Chociaż bloki Pu oraz nakazów, są na i z lewego....

Dzl i Ozl - dotyczą bloku "poz" na blokadzie 2 kier.
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 20 Maj 2014, 17:53:48
Ale fakt, faktem chyba nie jest to jakoś powiązane z blokadą stacyjną?

Miałem na myśli powiązanie NO/NP na wykonawczej "blokadą" DnNO/DnNP. Ja się z czymś takim jeszcze nie spotkałem.
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: uetam w 20 Maj 2014, 19:44:00
Nigdy nie spotkalem sie z czyms takim jak DnNO/NP.
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: IZKR w 20 Maj 2014, 20:57:56
A ja tak. Normalna procedura jazdy w kierunku przeciwnym do zasadniczego. Tylko dyżurny ruchu może dać polecenie takiej jazdy tak jak i użycie Sz: DnSzX/OnSzX,  DnNO1X/OnNO1X* (jako urządzenia współpracujące na zasadzie Dn  ->  On, Dz  ->  Oz)

*/1X numer toru szlakowego
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 21 Maj 2014, 11:34:59
@mateu:
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: Hedonista w 19 Sierpień 2014, 14:35:28
Przy grupowym bloku "Dn" nastawniczy nie ma możliwości nastawienia drogi dla innego przebiegu bo na wykonawczej ten blok rozdziela się na oddzielne bloki "On", ta?
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 19 Sierpień 2014, 17:41:00
Tak, odpowiedni obwód łączony jest zestykami drążka przebiegowego.
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: jageer w 20 Sierpień 2014, 09:50:10
Przy grupowym bloku "Dn" nastawniczy nie ma możliwości nastawienia drogi dla innego przebiegu bo na wykonawczej ten blok rozdziela się na oddzielne bloki "On", ta?

Do jednego bloku, masz podłączone kilka "drążków". Jak napisał Paweł. Przekładasz drążek, blokujesz blok i na wyk odpowiedni się blokuje.

Taka sytacja (ale dania zgody) jest na kopalni Wujek. Na wyk masz 1 blok dania zgody i 2 drążki (4 tory zdawczo/odbiorcze). A na dysp już odpowiednio 4 bloki otrzymania zgody...
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: Hedonista w 20 Sierpień 2014, 15:20:12
THX. Pewnie niebywałą wyjątkowością jest grupowy blok On lub Oz... Spotkaliście się z takim blokiem?
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 20 Sierpień 2014, 16:08:54
Nie może być grupowego otrzymania nakazu czy zgody, bo przeczyło by to idei blokady stacyjnej. Nastawniczy czy dyżurny nie może mieć dowolności, który tor wybierze, gdy współpracuje z drugą nastawnią. Ale z drugiej strony, na PLK mnie już nic nie zdziwi...
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: jageer w 20 Sierpień 2014, 16:27:52
Ale z drugiej strony, na PLK mnie już nic nie zdziwi...

 :D Ciągnąc nieco "boczny temat" na kolejach piaskowych, nie było typowych blokad stacyjnych. Przynajmniej na znanych mi stacjach. Jedyne co ograniczało to w sumie "blokada" kluczowa, działająca na zasadzie elektrozamków. Coś a`la zazul, ale z zamkami magnetycznymi. Po prostu dyżurny "zwalniał" klucz i nastawniczy mógł obrócić wajche. Było to o tyle fajne, że "układ" kluczy na wykonawczej był połączony z pulpitem świetlnym u dyżurnego i na zasadzie detekcji kluczy na wykonawczej, dyżurny widział, w jakim położeniu jest wajcha na wykonawczej  ;) (plan świetlny)
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: jageer w 21 Sierpień 2014, 10:23:03
te zamki elektromagnetyczne to fajna sprawa... u mnie na stacji obok to mieli a jak byłem we Włosienicy to zamieniali tam pędnie na zamki...

Tu nie o to chodzi. Tam były ręczne (są) urządzenia SRK. Zamki "elektromagnetyczne" służą do czegoś innego ;) Tam po prostu w zazulaku był zamek taki, że dopóki dyżurny nie wcisnął u siebie przycisku, nastawniczy nie mógł wyjąć klucza. A jak wsadził spowrotem, automatycznie się blokował. Aparat blokowy znajdował się tylko u dyżurnego, bo on miał wszystkie Pu.

A to, co piszesz, to proste dołożenie napędów elektrycznych, bez ingerencji w zależności. Jak wajcha "przejdzie" to wyciągasz klucz do zazulaka  ;)
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 21 Sierpień 2014, 16:22:10
:D Ciągnąc nieco "boczny temat" na kolejach piaskowych, nie było typowych blokad stacyjnych. Przynajmniej na znanych mi stacjach. Jedyne co ograniczało to w sumie "blokada" kluczowa, działająca na zasadzie elektrozamków. Coś a`la zazul, ale z zamkami magnetycznymi. Po prostu dyżurny "zwalniał" klucz i nastawniczy mógł obrócić wajche. Było to o tyle fajne, że "układ" kluczy na wykonawczej był połączony z pulpitem świetlnym u dyżurnego i na zasadzie detekcji kluczy na wykonawczej, dyżurny widział, w jakim położeniu jest wajcha na wykonawczej  ;) (plan świetlny)

Zamykane elektrycznie były zamki zwrotnicowe, czy przebiegowe?
Na kolejach piaskowych były (lub są) też nastawnie mechaniczne i raczej miały normalną blokadę stacyjną.
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: jageer w 21 Sierpień 2014, 16:48:03
Zamykane elektrycznie były zamki zwrotnicowe, czy przebiegowe?
Na kolejach piaskowych były (lub są) też nastawnie mechaniczne i raczej miały normalną blokadę stacyjną.

Zwrotnicowe. Przebiegowych nie było, bo te posterunki były tak na prawdę zwrotniczowskie. Klucze były tylko do rozjazdów. Dyżurny miał klucze przebiegowe i bloki Pu. Tak było na stacji Leboszowice, Przezchlebie, Czechowice, Korzonek i Leśniczówka chyba też. A na Ortowicach, nie wiem jak jest.
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 24 Sierpień 2014, 17:39:14
Zwrotnicowe. Przebiegowych nie było, bo te posterunki były tak na prawdę zwrotniczowskie. Klucze były tylko do rozjazdów.

Czyli na wykonawczych nie było skrzyni kluczowych, a tylko elektrycznie zamykane zamki na klucze zwrotnicowe? W jaki sposób dyżurny zwalniał klucze wykonawczej - przyciskiem, zamkiem kluczowym?
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: jageer w 30 Sierpień 2014, 13:18:12
Czyli na wykonawczych nie było skrzyni kluczowych, a tylko elektrycznie zamykane zamki na klucze zwrotnicowe? W jaki sposób dyżurny zwalniał klucze wykonawczej - przyciskiem, zamkiem kluczowym?

Jest zazul ale tylko z kluczami od wajch. A klucze zwalniał isdr z "pulpitu" przyciskiem, (z tego co wiem), ale jest jeszcze kwestia dotarcia i ofocenia tego ;)
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: dzwilu w 20 Maj 2015, 17:24:10
[...]stawiasz sema. Potem zwracasz zgodę.
[...]stawia wjazd, na koniec zwraca nakaz.
To przy wjeździe? A jak np. jest wyjazd od strony wykonawczej, to blokadę liniową i semafor wyjazdowy obsługuje wykonawcza? Czy potrzebuje też zgody dysponującej?
Na niektórych stacjach dyżurny ruchu wyświetla semafory wjazdowe i wyjazdowe te od strony wykonawczej i obsługuje blokadę liniową, nastawniczy daje zgodę, zamyka przejazd itp.

==dopisane==

Dzięki, wycofuję pytanie. Nie znałem się w temacie, a mnie zaciekawił, stąd pytanie, ale widze, że wszystko fajnie opisane jest u Pawła na stronce http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kolej/srk_blokstc.php (http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kolej/srk_blokstc.php)

Cytuj
Nastawnia wykonawcza dla nastawienia każdego przebiegu musi otrzymać nakaz od nastawni dysponującej.
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: fazik w 29 Grudzień 2015, 19:58:53
Jak wyglada Pu w nastawni mechanicznej scentralizowanej(mile widziane foto:)). Czy Pu znajduje sie w aparacie blokowym obok Dn Oz, czy jest to Osborne urzadzenie ??? takie same pytanie odnośnie blokady liniowej. Czy po zablokwaniu Pu można układać inny przebeg po rozjazdach nieuzależnionych w 1 przebegu? Ostatne pytanie czy semaforyn od strony nastawni wyoknawczej podaje nastawniczy czy Dyzury ruchy z nastawni dysponujacej ?
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: jageer w 29 Grudzień 2015, 20:49:20
Zależy. Najcześciej jest jeden aparat, również z blokadą liniową, chociaż ona najczęściej chyba wystepowała "osobno".
Co do układania niesprzecznej, niewykluczonej drogi, oczywiście, że można, o ile jak wspomniałem pozwalają na to uzależnienia itp itd....
Semafory "stawia" nastawnia wykonawcza.
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 29 Grudzień 2015, 23:10:23
Jak wyglada Pu w nastawni mechanicznej scentralizowanej(mile widziane foto:)). Czy Pu znajduje sie w aparacie blokowym obok Dn Oz, czy jest to Osborne urzadzenie ??? takie same pytanie odnośnie blokady liniowej. Czy po zablokwaniu Pu można układać inny przebeg po rozjazdach nieuzależnionych w 1 przebegu? Ostatne pytanie czy semaforyn od strony nastawni wyoknawczej podaje nastawniczy czy Dyzury ruchy z nastawni dysponujacej ?
W urządzeniach ręcznych kluczowych bloki liniowe i bloki blokady stacyjnej mogły być umieszczone w osobnych skrzyniach blokowych. W urządzeniach mechanicznych scentralizowanych bloki liniowe, blokady stacyjnej oraz Pu, pzz i pzn muszą znajdować się w jednej skrzyni blokowej. Kolejność sytuowania bloków w skrzyni blokowej jest następująca:
Stojąc frontem do skrzyni blokowej i mając szlak po lewej stronie, a stację po prawej stronie - dla sygnalizacji kształtowej - od lewej do prawej strony: bloki liniowe, bloki dania nakazu lub zgody, bloki otrzymania nakazu lub zgody, bloki Pu;
Dla sygnalizacji świetlnej obsługiwanej dźwigniami sygnałowymi: bloki liniowe, bloki Pu, bloki Dn/Dz, bloki On/Oz;
Dla sygnalizacji świetlnej obsługiwanej przyciskami na pulpicie kontrolno-nastawczym stosuje się jeden lub drugi układ (jak zakłada projekt).
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: jageer w 30 Grudzień 2015, 06:43:00
Swoją drogą, aparat powinien być od strony szlaku, jeżeli nie pomyliłem czegoś  :)
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 30 Grudzień 2015, 10:02:32
Wszyxtko się zgadza. Zgodnie z moim opisem (stojąc frontem do skrzyni blokowej, mając szlak po lewej stronie, a stację po prawej stronie), na lewym końcu skrzyni będą bloki liniowe - od strony szlaku. Natomiast na prawo od skrzyni będzie ława dźwigniowa. W sytuacji osobnych skrzyń blokowych (w urządzeniach ręcznych kluczowych), od strony szlaku pierwsza będzie skrzynia blokowa z blokami liniowymi, potem skrzynia z blokami blokady stacyjnej.   ;D
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: fazik w 01 Styczeń 2016, 20:23:30
Dzieki i sory ze tak o wszystko wypytuje. Jestem tylko pasjonatą i nie mam praktycznej wiedzy na temat, a materiały które sa dostępne w necie fajnie opsuja teoretyczną zasade działania, a ptaktyka to już chyba tajemnica państwowa ;p. Chociaż jak znam PKP to ile nastawni to tyle różnych urzadzeń i ich budowy ;p.
Tytuł: Odp: Blokada Stacyjna mechaniczne urządzenia SRK
Wiadomość wysłana przez: jageer w 02 Styczeń 2016, 12:48:44
Nie, no aż  tak źle nie ma. Fakt, różne miksy robiono w mechanicznych, ale generalnie aparaty, są takie same  ;)
Co było "ciekawego" to np różne sposoby podawania sygnału na semaforach (dźwignie, z pulpitu), zwalnianie przebiegów, są też mechaniczne, gdzie zależności są kluczowe, wtedy pod wajchą masz zamki.
No i podłączenie napędów elektrycznych, też różnie potem wpinano to w zależności.