ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego

Forum Główne => Ruch kolejowy => Wątek zaczęty przez: stanislaw57 w 22 Styczeń 2012, 13:53:55

Tytuł: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 22 Styczeń 2012, 13:53:55
Ciekawe co było powodem likwidacji zapisu o informowaniu maszynisty o zmianie toru wjazdowego? Są posterunki, gdzie wjazd pociągu na kierunek zwrotny jest tak samo sygnalizowany na semaforze wjazdowym sygnałem, np. S2, bo zabudowane rozjazdy i zamknięcia na to pozwalają. A jeżeli na tym torze są ograniczenia poniżej wskazań semafora podane w komputerowym rozkazie pisemnym "O" lub w WOS, lecz maszynista nie jest informowany o jeździe na inny tor niż ten, po którym zwykle jedzie, jako ten wyznaczony stacyjnym rozkładem jazdy, co wtedy?
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: igor w 22 Styczeń 2012, 15:04:36
Jeżeli przyjmujesz pociąg na tor, na którym obowiązuje prędkość niższa niż wskazania semafora - to zatrzymujesz pociąg pod semaforem, dyktujesz (doręczasz) R-307 (albo wcześniej upewniasz się, że maszynista takie ostrzeżenie ma) i dopiero podajesz semafor.

Jeśli kierujesz pociąg na inny tor (szlak) niż przewidziane jest to w rozkładzie jazy np. na posterunku odg, to niezależnie od wskazań semafora - musisz uprzedzić o tym drużynę rozkazem R-305. W innym wypadku maszynista ma obowiązek zatrzymać skład.
A Ty masz wypadek bez następstw :)
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 22 Styczeń 2012, 15:19:25
Z tego wynika, że pomimo likwidacji zapisu o informowaniu maszynistów o zmianie toru wjazdowego, to taki obowiązek i tak istnieje ale w przypadku wjazdu na zmieniony tor a nawet bez jego zmiany o ile ma miejsce obniżenie prędkości od wskazań na semaforze. Jak to się ma do par 57 ust. 1 pkt 1 o zbędności powiadamiania, jeżeli okoliczności wykazane są w wrjp i dodatkach do niego. Osobiście chciałbym aby było jak mówisz "igor", z tym że, jeżeli chodzi o wyjazd, to nie zawsze będzie to rozkaz pisemny, wszystko zależy jaka blokada linowa ma zastosowanie.
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: jageer w 22 Styczeń 2012, 15:31:02
Rozkaz pisemny w przypadku wyjazdu na szlak, dyktuje się, jeżeli pociąg jedzie torem lewym, gdy pomiędzy posterunkami blokada jest jednokierunkowa. Wtedy istnieje tzw ruch jednotorowy dwukierunkowy. Jaka jest blokada ? Maszynista wie z SRJP. Nie należy się sugerować Sztami itp, bo na tor lewy przy blokadach 1 kierunkowych często się jeździ na semafor (mało już zostało, gdzie po niewłaściwym wylecimy tylko na Sz lub wjedziemy).

Co do jazdy "S2" w "bok" to nigdy z czymś takim szczerze się nie spotkałem. Wątpie, żeby takie urządzenia, gdzieś istniały?

Zresztą, Twój temat przypomina mi wszystkie wywody na temat wypadku w "Babach".
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 22 Styczeń 2012, 16:33:11
Przypadek taki chyba nie jest odosobniony, np. Grabowno Wielkie dla wjazdu z kierunku Twardogóra Sycowska. Jeżeli chodzi o Baby, to nie chodzi o to, ale czy takie informacje (zmiana toru wjazdowego) tam gdzie było by to wskazane w RT nie mogło by pozostać do czasu likiwidacji przypadków jak w Grabownie Wielkim. Nie wierzę aby powrócił taki obowiązek obligatoryjnie i w pierwotnej postaci.
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 22 Styczeń 2012, 16:56:02
A jeżeli na tym torze są ograniczenia poniżej wskazań semafora podane w komputerowym rozkazie pisemnym "O" lub w WOS, lecz maszynista nie jest informowany o jeździe na inny tor niż ten, po którym zwykle jedzie, jako ten wyznaczony stacyjnym rozkładem jazdy, co wtedy?

No tak. Ale należy pamiętać, że w wykazie WOS, oraz w wydruku rozkazu pisemnego z systemu ostrzeżeń maszynista otrzymuje ostrzeżenia wszystkie dla danego odcinka. Czyli, nawet jeżeli dla danego ociągu na stacji A wyznaczony jest tor nr 2, to na wydruku rozkazu, znajdują się również wszystkie ostrzeżenia oraz ograniczenia biegu pociągu obowiązujące na stacji A na torach pozostałych.

Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: igor w 22 Styczeń 2012, 17:01:03
Cyt: Osobiście chciałbym aby było jak mówisz "igor", z tym że, jeżeli chodzi o wyjazd, to nie zawsze będzie to rozkaz pisemny, wszystko zależy jaka blokada linowa ma zastosowanie.

Ja nie pisałem o wyprawianiu pociągu na tor lewy, tylko o przypadku, gdy kierujesz pociąg inną drogą niż w rozkładzie jazdy.
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: jageer w 22 Styczeń 2012, 17:10:27
Ostatnio przez przypadek oglądałem wywiad w "Kawa czy Herbata" odnośnie wypadku w Babach. I był Instruktor i Maszynista. I chcieli pisali listy masowe (jakieś petycję) do PLK, żeby dyżurny przed wjazdem każdego pociągu powiedział "Jazda prosto" lub "Jazda w bok" niby zabezpieczenie, jakby semafor wskazał złe sygnały.

Jeżeli chodzi o S2 na prosto i w bok to pewnie ma obowiązek informować. Jeżeli chodzi o "normalne" sytuacje to po co? Przecież w rozkładzie nie ma, że pociąg się zatrzyma na peronie 3 tor 7 czy coś. O zmianie peronu to się informuje, ale podróżnych....

A jak nie o to chodzi to sorki ;) Ale sypiesz paragrafami, różnymi przepisami, a zadajesz dziwne pytania typu dlaczego taka jest praktyka, a taka teoria. A teoria nigdy się nie pokrywa z praktyką ;)
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 22 Styczeń 2012, 17:14:47
Jeżeli zatrudniają ślepych, co nie widzą co wskazuje tarcza, powtarzacz czy semafor to faktycznie. Trzeba im mówić, bo nie widzą co na semaforze. De facto, taka próba zrzucenia odpowiedzialności na ISDR to kpina!

Z tego co wiem, większość maszynistów jest przeciwko temu o informowaniu. Tylo oczywiście po babach trzeba pokazać, że to nie nasza wina. Ale to inna sprawa.

Jeżeli tak ma być, to proszę bardzo. Ale w takim razie powinno się zlikwidować wskazania na SS. Z osiemnastu zrobimy 2. "Stój" oraz "zapytaj jak jedziesz". Ot i wszystko!
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: jageer w 22 Styczeń 2012, 17:20:44
Jeżeli tak ma być, to proszę bardzo. Ale w takim razie powinno się zlikwidować wskazania na SS. Z osiemnastu zrobimy 2. "Stój" oraz "zapytaj jak jedziesz". Ot i wszystko!

Albo zawsze "wjazd na stój", a jak się zatrzyma to się poda :D I zawsze Vmax 40 przez stacje niech robią ;) Wiadomo, że mech oskarża ISDR-a i odwrotnie. Są różne dziwne sytuacje, czasem fakt ktoś zawini... Ale praca jest jaka jest i trzeba myśleć przede wszystkim !!

A jak mech się boi to niech sam spyta na radiu ;) I niektórzy jak nie są pewni czegoś np. ograniczenie to się grzecznie spytają czy ich obowiązuje.
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 22 Styczeń 2012, 17:21:46
Jest to tylko dyskusja dla rozwiania wątpliwości i na zasadzie co by było lepsze choć w tym miejscu ja i nikt inny niczego nie zmieni.
Odnośnie wypowiedzi Mak_86, to owszem informacje o ograniczeniach prędkości są podane w rozkazie pisemnym i w WOS ale postaw sie na stanowisku maszynisty i wjeżdżasz w stacje bez informacji o zmianie toru i nagle spostrzegasz, że jedziesz na inny tor niż zwykle (stacyjny rozkład jazdy jest elementem całości) ale nie wiesz ostatecznie na który. Może to być jazda z prędkością 100km/h a tor na który wjeżdżasz należy do innej linii kolejowej (inna str w WOS). Nie masz pomocnika a widzisz przed sobą W9 lub W14
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 22 Styczeń 2012, 17:29:15
Całkowicie się z Tobą zgadzam. Ale jeszcze jedno.

W przypadku linii węzłowej, to ostrzeżenia pojawiające się na wydruku dotyczą całej stacji. Zaliczamy stację w całości. Bierz pod uwagę, że tory dodatkowe, postojowe nie są przedłużeniem danej linii przechodzącej przez daną stację, a ostrzeżenia na nich pojawiają się.

Więc nawet, jeżeli masz wyznaczony tor nr. 2.  Otrzymasz ostrzeżenia na torze 2, na torze 1 (który będzie inną linią kolejową, oraz z toru 22.
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 22 Styczeń 2012, 18:02:10
Właśnie z tego powodu, czy zapisy w Ir-1 są wystarczające. Poza tym jednym z warunków zbędności zatrzymania pociągu pod semaforem, jest powiadomienie o zmianie toru rozkazem pisemnym, ale kiedy lub jakie okoliczności muszą być spełnione? Chyba właśnie dotyczące ograniczenia prędkości poniżej wskazań na semaforze bez względu na to czy jest to podane w WOS i rozkazem "O". Jak to jest w praktyce?
W Rozporządzeniu o ogólnych warunkach prowadzenia ruchu i sygnalizacji zapis w tym temacie brzmi "nie ma konieczności zatrzymania" a nie że jest "zbędne" (par. 37 ust.3). Czy taka różnica ma jakieś znaczenie?
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: jageer w 22 Styczeń 2012, 18:06:29
W Rozporządzeniu o ogólnych warunkach prowadzenia ruchu i sygnalizacji zapis w tym temacie brzmi "nie ma konieczności zatrzymania" a nie że jest "zbędne" (par. 37 ust.3). Czy taka różnica ma jakieś znaczenie?

Nie ma konieczności, jeżeli sygnał jest "adekwatny" do sytuacji.....
USRK są na tyle rozwinięte i bezpieczne, że zatrzymywanie przy zmianie toru zawsze pod wjazdem czy pi... się w rozkazy nie ma sensu....

Po drugie znajomość szlaku robi swoje. Przykładowo jedziemy z Rudzic w stronę Bieżanowa. Pośpiechem np. I na Gaju jest wjazd, semafor pokazuje "na bok". I co, wiem, że na bok to zjadę na stację towarową. I co jadę dalej? Czy hamuję i pytam dyżurnego jak postawił drogę. Innej opcji nie ma jadąc po właściwym na bieżanów.
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 22 Styczeń 2012, 18:14:33
No właśnie, "jeżeli sygnał jest adekwatny..." Jak dyżurny ruchu upewnia się, że sygnał na semaforze wjazdowym (drogowskazowym) jest tym właściwym? Czy ma wierne odwzorowanie tego sygnału na posterunku, czy tylko, że wskazuje sygnał zezwalający ale jaki jest na gruncie już nie koniecznie? Weźmy pod uwagę różne urządzenia srk.
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: jageer w 22 Styczeń 2012, 18:18:39
No właśnie, "jeżeli sygnał jest adekwatny..." Jak dyżurny ruchu upewnia się, że sygnał na semaforze wjazdowym (drogowskazowym) jest tym właściwym? Czy ma wierne odwzorowanie tego sygnału na posterunku, czy tylko, że wskazuje sygnał zezwalający ale jaki jest na gruncie już nie koniecznie? Weźmy pod uwagę różne urządzenia srk.

Urządzenia SRK są tak zbudowane, że powinny pokazać to co mają pokazać. Fakt faktem, jakimś cudem może pokazać coś innego. Ale jak wyobrażasz sobie patrzenia na gruncie jaki jest sygnał? Nastawnie są tak usytuowane, że jak coś to widzą wyjazdowe prędzej. W przypadku urządzeń mechanicznych z kształtowymi semkami można to "zobaczyć" albo wywnioskować po położeniu dźwigni - jak się urwie pędnia to też widać....

Poza tym przed oddaniem USRK na danym posterunku robi się próby, sprawdzenia czy wszystko jest ok. Szybciej semafor nie wyświetli sygnału, niż sygnał wskazujący wyższą prędkość niż dopuszczalna.

Też już nie panikujmy, bo spadnie nam cegłówka w drewnianym budynku na głowę xD
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 22 Styczeń 2012, 19:29:58
Miałem na myśli powtarzacze lub w inny sposób odwzorowanie obrazu na semaforze. Zapis par 37 ust.3 pkt 1 mówi o niezatrzymywaniu pociągu pod semaforem wjazdowym, o ile sygnał na nim uprzedza z jaką prędkością należy przejechać. Taka formuła sugeruje, o sprawdzeniu czy sygnał jest właściwy. Oczywiście, że urz. srk zanim oddane zostaną do użytku (umówmy się) są testowane, ale jak to bywa projektuje i sprawdza omylny człowiek i czasem mamy błędy, co może stwierdzić ISDR i/lub maszynista.
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: jageer w 22 Styczeń 2012, 19:46:18
Jeżeli tarcza jest dobrze podpięta i powtarzacz to nie powinno być problemu. Nie szukajmy dziury w całym :/

Ten zapis nie sugeruje, że mamy na gruncie sprawdzić jaki jest sygnał (ISDR) tylko, jeżeli wpuszczamy np na tor boczny, a nie możemy podać tam sygnału na zmniejszoną prędkość zatrzymujemy.

Mówię: praktyka z teorią się zawsze mija.
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 22 Styczeń 2012, 19:59:27
Nie kumam stanisław Twojego kierunku działania. Jakiś wywiad o "Babach" przeprowadzasz? Non stop sugerujesz, że wszystko co związane z USRK działa źle i wadliwie. Dopytujesz się i szukasz jakiegoś haczyka? Co tu się w ogóle dzieje? Nie wiem jak inni. Ja odmawiam odpowiedzi na dalsze Twoje pytania ze względu na to, po której strony barykady stoję. Dziękuje za uwagę i upominam kolegów!
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: jageer w 22 Styczeń 2012, 20:15:19
Nie kumam stanisław Twojego kierunku działania. Jakiś wywiad o "Babach" przeprowadzasz? Non stop sugerujesz, że wszystko co związane z USRK działa źle i wadliwie. Dopytujesz się i szukasz jakiegoś haczyka? Co tu się w ogóle dzieje? Nie wiem jak inni. Ja odmawiam odpowiedzi na dalsze Twoje pytania ze względu na to, po której strony barykady stoję. Dziękuje za uwagę i upominam kolegów!

Dokładnie czuję to samo. Jakiś wywiad? Sypiesz paragrafami porównujesz, że ma być tak, a nie inaczej.

To nie forum dyżurnych ruchu, ale symulatora i nie każdy jest fachowcem pracującym na PLK....

Może jakieś wytłumaczenie? Może to już początki ACTA, którego się wszyscy boją :D
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 22 Styczeń 2012, 20:36:47
Absolutnie nie. Czytam przepisy i konfrontuję je z wypowiedziami, przekonany jestem, doświadczonych fachowców. Po prostu uważam, że w przepisach jest jeszcze wiele do zrobienia, jest wiele starego pochodzenia przepisów w obecnych instrukcjach. Życie wyprzedza je. Obecnie przecież nie ma szkół kolejowych i trzeba się samemu uczyć, a młodzi często uczą się pod nadzorem przydzielonego opiekuna. Młodzi potrafią myśleć i czytać ze zrozumieniem, stad pytania dla sytuacji nie do końca jasnych, zbyt ogólnych ujęć zagadnienia, dwuznaczność też nie jest rzadka, np. dla sformułowań "jeżeli", "lub", "powinien" itd, itp. A czasami jest w tym trochę filozofowania. Zaskoczony jestem Twoją podejrzliwością.
 
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: jageer w 22 Styczeń 2012, 20:40:20
Zaskoczony jestem Twoją podejrzliwością.

Życie uczy ;) Przepisy to się zmienią za X lat ;) Także, temat, który poruszasz jest jak dla mnie obecnie zbyt szeroki..... szczerze to to forum jest zbyt "małe" na takie "fachowe" dyskusje  ;) Pozdrawiam
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 22 Styczeń 2012, 20:44:16
A ja się spytam: co chcesz zdziałać? Na przepisy nie masz żadnego wpływu. Tak jak pisano wcześniej: praktyka różni się od teorii i nie widzę sensu doszukiwania się nie wiele znaczących kruczków. Jak to kolejarze mawiają, gdyby trzymano się przepisów całkowicie, żaden pociąg by nie wyjechał. Robisz po prostu wokół siebie zamieszanie i tym samym wzbudzasz podejrzliwość. Tyle ode mnie.
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 22 Styczeń 2012, 20:44:36
Miło było i proszę o wyrozumienie. Dobranoc.
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: MK w 22 Styczeń 2012, 21:22:48
Nie doszukujcie się Panowi złych intencji u Stanisława57. Gdyby chciał prowadzić jakieś prywane śledztwo to łatwiej informacje uzyskac w innych miejscach niż forum ISDR.
Mam natomiast wrażenie, że w Polsce ktoś usilnie pracuje nad tym, aby skłócić środowisko maszynistów ze środowiskiem dyżurnych ruchu. Jest robione odgórnie i do manipulacji wykorzystywane są m.in. związki zawodowe.  Skłócenie tych środowisk powoduje, że nie sa ujawniane i nagłaśniane np. istotne sprawy dotyczące zagrożeń związanych ze stanem infrastruktury. Powoduje to, że zarówno dyżurni ruchu jak i mechanicy mają coraz bardziej niebezpieczną i konfliktową pracę.
Jeśli chodzi o wypadek w Babach to trudno uwierzyć, żeby mechanik był samobójcą i dobrowolnie pojechał 120 jak ma semafor na 40. Trudno też uwierzyć, żeby ISDR coś kombinował, bo w jaki sposób i w jakim celu doprowadzałby do takiej różnicy stanu zwrotnicy i semafora (ponadto zostałyby zerwane plomby). Natomiast w nieprawidłowe wskazanie z powodu usterki urządzeń srk jak najbardziej można uwierzyc. Prawdopodobnie dlatego aresztowano mechanika, żeby prawda o stanie urządzeń PLK nie wyszła na jaw przed wyborami. A ostatnio w Polsce było kilka niebezpiecznych zdarzeń na tym samym motywie co w Babach (np. Flirt na Ślasku)
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: jageer w 22 Styczeń 2012, 22:28:04
Ale kolego, jeżeli jazda była "w bok", a semafor wyświetlił S2 no to był prawie "cud"..... no chyba, że mało widziałem.....
Fakt faktem, trzeba zmian, ale też wkurzyłem się jak wypowiedział się instruktor, że urządzenia w Babach to urządzenia, które mają 50 lat (mianowicie przekaźniki) no i co z tego ? Przekaźniki niby czemu są gorsze od komputerowych ? Porozmawiajcie z automatykami, taka OSA-H niby wynalazek lat 90 tych jest gorsza od E, które powstały faktycznie ponad 50 lat temu, a np. w Krakowie Głównym zostały zabudowane w 1990 roku. Na wielu stacjach o wiele wcześniej i nic nie wykazywało usterek i nie było super wypadków.

Nie wiadomo jak było na prawdę nie byłem tam nie wiem czy mech jechał 120, a semek pokazywał 40. Gdyby ISDR nagle zmienił drogę to by była masakra, szybkie zerwanie plomb i przestawienie rozjazdu .... miał dosłownie chwilę więc nie wiem czy by zdążył... chyba, że pod jadącym taborem.

Tak jak kolego napisałeś, trzeba współpracować. To nie tramwaj, który jedzie na widoczność.....  Tylko zamknięcie maszynisty wg. mnie to też nie było dobre posunięcie...
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 22 Styczeń 2012, 23:10:55
Jeśli chodzi o wypadek w Babach to trudno uwierzyć, żeby mechanik był samobójcą i dobrowolnie pojechał 120 jak ma semafor na 40. Trudno też uwierzyć, żeby ISDR coś kombinował, bo w jaki sposób i w jakim celu doprowadzałby do takiej różnicy stanu zwrotnicy i semafora (ponadto zostałyby zerwane plomby). Natomiast w nieprawidłowe wskazanie z powodu usterki urządzeń srk jak najbardziej można uwierzyc.

Mylisz się, błąd człowieka jest o wiele bardziej prawdopodobny (nie wiem dlaczego piszesz o celowym działaniu) niż błąd takich urządzeń. Nie bez powodu przekaźniki zabezpieczeniowe mają rozmiar cegły zamiast pudełka zapałek bądź są dodatkowo kontrolowane innymi obwodami, a urządzenia elektroniczne niezależnie przetwarzają dane różnymi kanałami. Usterki naruszające zależności i zagrażające bezpieczeństwu są naprawdę rzadkie - nie mylić z usterkami powodującymi jedynie utrudnienia w ruchu. Nie wiem też skąd wziąłeś informację że powodem wypadku Flirta na Mąkołowcu były źle działające urządzenia. Nie dziwi mnie, że maszynista się w takich przypadkach upiera że sygnał był niewłaściwy (a całe środowisko zawodowe mu wtóruje) - bo kto mu na 100% udowodni że nie, skoro stare urządzenia nie mają żadnych "czarnych skrzynek"? Dopóki nie będziemy mieli powszechnie stosowanej sygnalizacji kabinowej (a nie będziemy mieli długo, może poza paroma głównymi liniami), takie sytuacje będą się powtarzać.
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: jageer w 23 Styczeń 2012, 09:01:59
Nawet w Ebilocku "czarna skrzynka" pokazuje tylko stan zajętości odcinków o danej godzinie i położenie rozjazdów i sygnał na Tm i Semkach - ale tylko zezwalający lub stój.

Poza tym, idealne rejestrowanie sygnału by pewno nic nie dało, bo znowu by były "mega komisje" badania i już że ktoś kombinował.
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: ZiomalCl w 23 Styczeń 2012, 10:38:33
Dlatego właśnie UTK kombinuje z wprowadzeniem rejestratorów obrazu w pojazdach trakcyjnych.

Co do jazdy "S2" w "bok" to nigdy z czymś takim szczerze się nie spotkałem. Wątpie, żeby takie urządzenia, gdzieś istniały?

Istnieją :) W WOSie jest wzmianka "z torów głównych dodatkowych przy sygnale S2 na semaforach wyjazdowych i drogowskazowych" 40 km/h, "semafor wskazuje sygnał S2 zamiast S10".
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: jageer w 23 Styczeń 2012, 11:00:53
Dlatego właśnie UTK kombinuje z wprowadzeniem rejestratorów obrazu w pojazdach trakcyjnych.

Co do jazdy "S2" w "bok" to nigdy z czymś takim szczerze się nie spotkałem. Wątpie, żeby takie urządzenia, gdzieś istniały?

Istnieją :) W WOSie jest wzmianka "z torów głównych dodatkowych przy sygnale S2 na semaforach wyjazdowych i drogowskazowych" 40 km/h, "semafor wskazuje sygnał S2 zamiast S10".

To zrobić lepiej szlakową w obrębie stacji 40 tkę i heya XD wszędzie będzie S2
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: ZiomalCl w 23 Styczeń 2012, 11:10:22
W miejscu, które miałem na myśli właśnie jest 40ka szlakowa po stacji :) WOS i tak jest prócz tego. Niewiele jest takich miejsc i myślę, że na wszystkich celowo jest właśnie dodatkowo wprowadzona taka prędkość przez stacje. Nie ma co ryzykować, gdy nie ma kasy na modernizację.
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: jageer w 23 Styczeń 2012, 13:04:00
W miejscu, które miałem na myśli właśnie jest 40ka szlakowa po stacji :) WOS i tak jest prócz tego. Niewiele jest takich miejsc i myślę, że na wszystkich celowo jest właśnie dodatkowo wprowadzona taka prędkość przez stacje. Nie ma co ryzykować, gdy nie ma kasy na modernizację.

No tak, mając szlakową 40 tkę to w bok może być spokojnie S2 ;) Tylko, trzeba pamiętać jaka jest szlakowa...
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 23 Styczeń 2012, 14:39:33
Nawet w Ebilocku "czarna skrzynka" pokazuje tylko stan zajętości odcinków o danej godzinie i położenie rozjazdów i sygnał na Tm i Semkach - ale tylko zezwalający lub stój.

Nie wiem jak jest w Ebilocku, np. w SIMIS-W rejestracja obejmuje najdrobniejsze szczegóły. Może masz na myśli jakiś uproszczony rejestrator dostępny dla dyżurnego ruchu na komputerach zobrazowania.

No tak, mając szlakową 40 tkę to w bok może być spokojnie S2 ;) Tylko, trzeba pamiętać jaka jest szlakowa...

Dokładnie tak jest to rozwiązane na kolejach piaskowych - prawie wszędzie się jeździ nie więcej niż 40 km/h, dzięki czemu można uprościć sygnalizację. Na PKP byłby to kiepski pomysł - podniesienie prędkości wymuszało by przerabianie sygnalizacji.
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 23 Styczeń 2012, 15:55:52
Nawet w Ebilocku "czarna skrzynka" pokazuje tylko stan zajętości odcinków o danej godzinie i położenie rozjazdów i sygnał na Tm i Semkach - ale tylko zezwalający lub stój.

Nieprawda :)
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: jageer w 23 Styczeń 2012, 20:19:53
Nawet w Ebilocku "czarna skrzynka" pokazuje tylko stan zajętości odcinków o danej godzinie i położenie rozjazdów i sygnał na Tm i Semkach - ale tylko zezwalający lub stój.

Nieprawda :)

EDIT: Byłem pewien, że aż tak szczegółowo nie podaje - wiedziałem, że podaje położenie wajch itp itd.. ale myślałem, że tylko sygnał stój/droga wolna.
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: robert051 w 24 Styczeń 2012, 16:20:38
Co do kwiatków że zamiast ograniczenia do 40-tki podaje v max. To powód może być inny. Chodzi mnie o słabo palącą się żarówkę w pomarańczowej dolnej komorze sygnalizatora. Bodajże taka była przyczyna wypadku w Pruszkowie w latach 90-tych. O ile dobrze pamiętam.
Btw. co do Sz przy jeździe na tor lewy to znam takie kwiatki. Patrz chociażby Pruszków gdzie wyjazd na tor lewy odbywa się na Sz po mimo tego że blokada liniowa jest przystosowana do ruchu dwukierunkowego.
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: Andrev w 24 Styczeń 2012, 17:45:26
Btw. co do Sz przy jeździe na tor lewy to znam takie kwiatki. Patrz chociażby Pruszków gdzie wyjazd na tor lewy odbywa się na Sz po mimo tego że blokada liniowa jest przystosowana do ruchu dwukierunkowego.

Zgadza się, ja też znam co najmniej jeden taki przypadek. Blokada jest przystosowana, ale nie ma przebiegów wyjazdowych na tor lewy. Wtedy wyświetla się Sz wraz z wskaźnikiem W24.
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: jageer w 24 Styczeń 2012, 18:20:17
Jeżeli urządzenia nie są przystosowane to się jedzie na Sz na lewy....

Co do słabo jarającej się żarówce pomarańczowej to pamiętajmy, że przy wjeździe jest zawsze dodatkowo To....

Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 25 Styczeń 2012, 12:41:18
Zgadza się, ja też znam co najmniej jeden taki przypadek. Blokada jest przystosowana, ale nie ma przebiegów wyjazdowych na tor lewy. Wtedy wyświetla się Sz wraz z wskaźnikiem W24.

Po prostu blokada dwukierunkowa budowana była dużo później od urządzeń stacyjnych, w miejsce blokady jednokierunkowej, a dodatkowe przebiegi nie zostały utworzone ponieważ budowa urządzeń stacyjnych mocno to komplikuje (np. Pruszków - urządzenia suwakowe).

Co do słabo jarającej się żarówce pomarańczowej to pamiętajmy, że przy wjeździe jest zawsze dodatkowo To....

Podczas mijania której semafor mógł być jeszcze nie podany.
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 25 Styczeń 2012, 15:10:00
Podczas mijania której semafor mógł być jeszcze nie podany.
Ale w takim wypadku tarcza albo będzie na stój, albo ciemna (zakładając, że również na To padła żarówka), co obliguje maszynistę do wdrożenia hamowania.
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 25 Styczeń 2012, 15:17:37
Jeżeli tarcza miga na pomarańczowo, maszynista wie że semafor jest podany na 40 i jak po tym zobaczy jedno zielone, może przejdzie mu przez myśl że coś jest nie tak. Jeżeli minie stałe pomarańczowe, po czym zobaczy z daleka zielone, to już niekoniecznie.
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: jageer w 25 Styczeń 2012, 17:57:31
Jeżeli miałbym To na "stój" czyli semafor też, to tak bym regulował prędkość, żeby zatrzymać się pod wjazdem, chyba, że miał wjazd na stój, zmniejszył prędkość zobaczył że jest podane i załóżmy nawet to S2, a nie S10 - bo się pomarańczowa żarzyła to szybko się musiał "ponownie" zebrać, żeby pocisnąć do 120 ....

Jakby mi tarcza "mrugała" pomarańczą, a semafor świecił na zielono - to chyba prewencyjnie bym 40 tką jechał....
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 29 Styczeń 2012, 19:09:52
Dla szlaku Luboń C - Poznań Gł. (PoA) też jest blokada liniowa dwukierunkowa (PP) ale dla toru zasadniczego nr 2 Luboń C nie ma semafora wyjazdowego w kierunki Poznania, jest karzełkowy sygnalizator "Sz" lecz bez W24. Dla wyjazdu z toru 1 nie ma problemu - jest przystosowany. Ciekawe dlaczego w zeszytach nie ma właściwej uwagi lub skrótu dla takich przypadków? Czy ktoś ma pomysł na taki skrót?
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: jageer w 29 Styczeń 2012, 20:18:41
Zapewne po przebudowaniu urządzeń na PoA dali blokadę 2 kierunkową, ale wyjazdu z Lubonia nie dołożyli i został Sz.

Pewnie kiedyś przerobią. A jak masz ten zeszyt to zeskanuj i pokaż dokładniej ;)
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: uetam w 29 Styczeń 2012, 20:35:37
Dla szlaku Luboń C - Poznań Gł. (PoA) też jest blokada liniowa dwukierunkowa (PP) ale dla toru zasadniczego nr 2 Luboń C nie ma semafora wyjazdowego w kierunki Poznania, jest karzełkowy sygnalizator "Sz" lecz bez W24. Dla wyjazdu z toru 1 nie ma problemu - jest przystosowany. Ciekawe dlaczego w zeszytach nie ma właściwej uwagi lub skrótu dla takich przypadków? Czy ktoś ma pomysł na taki skrót?
Ale po co ma byc?
Wystarczy przenosny wskaznik W24 przyklejony do sygnalizatora Sz ;)
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: robert051 w 30 Styczeń 2012, 15:55:27
Sytuacją którą opisałem co do Pruszkowa dotyczyła jak ostatni blokady samoczynnej wskazywał "Następny sygnalizator wskazuje stój" a nie pamiętam czy była rozmowa dyżurny - maszynista odnośnie wjazdu pociągu. Btw. to wykolejenie powstało w okręgu nastawczym nastawni wykonawczej która wyposażona jest w przekaźniki. Choć na wykonawczej są elektromechanicze urządzenia które jeszcze II Wojnę Światową pamiętają.
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 05 Luty 2012, 14:04:45
A ja mam pytanko jak powinna wyglądać sytuacja przy wjeździe pociągu na tor nie posiadający semafora wyjazdowego/drogowskazowego/tarczy zaporowej? Dokładniej chodzi mi o to, czy w przypadku dyktowania rozkazu S należy podać dodatkową informację w działce Inne?
Tytuł: Odp: zmiana toru wjazdowego
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 05 Luty 2012, 16:50:12
A ja mam pytanko jak powinna wyglądać sytuacja przy wjeździe pociągu na tor nie posiadający semafora wyjazdowego/drogowskazowego/tarczy zaporowej? Dokładniej chodzi mi o to, czy w przypadku dyktowania rozkazu S należy podać dodatkową informację w działce Inne?

Pewnie tak, w myśl zasady o informowaniu o wszystkim co ma wpływ na prawidłowe i bezpieczne prowadzenie pociągu a nie jest ujęte w wrjp i dodatkach do niego oraz nie jest odpowiednio sygnalizowane. Można też ustawić tarczę D1.