ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego

Forum Główne => Ruch kolejowy => Wątek zaczęty przez: Hedonista w 02 Maj 2014, 19:08:18

Tytuł: polecanie i zgłaszanie
Wiadomość wysłana przez: Hedonista w 02 Maj 2014, 19:08:18
Witam,
w jakich sytuacjach dyżurny wprowadza polecanie i zgłaszanie? Chodzi o praktykę czyli przykładowe sytuacje np.:

1. ISDR wprowadza TZP z powodu usterki w blokadzie liniowej + polecanie i zgłaszanie dla wyjazdów poc. z powodu jazdy poc. bez podania sygnału zezwalającego na sem.

2. ISDR zamyka tor szlakowy z powodu prac torowych + polecanie i zgłaszanie dla wyjazdów i wjazdów poc. z powodu jazdy poc. bez podania sygnału zezwalającego na sem.
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: jageer w 02 Maj 2014, 19:46:06
O ile dobrze kojarzę, to przy zamknięciu toru stosuje się TZP, a nie wprowadza. Stosowanie TZP i wprowadzanie to dwa różne zagadnienia...
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: Hedonista w 02 Maj 2014, 20:32:19
jageer jest tak jak mówisz ale spójrz że są podane dwie niezależne sytuacje i przy tej drugiej nie zostało wprowadzone TZP. Chodzi o inne sytuacje, które powodują jednoczesne wprowadzanie polecania i zgłaszania łącznie z wprowadzanymi innymi obostrzeniami
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 02 Maj 2014, 20:50:54
"TPIZDPP" wprowadzasz, gdy nastawnia wykonawcza nie może podać sygnału zezwalającego na jazdę, lub na nastawni wyk. zerwana jest plomba od Pu.
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: Hedonista w 02 Maj 2014, 21:40:07
dzięki Zacha rozumiem.

Czyli np. gdy wyprawiam poc. na "Sz" lub rozkaz to wprowadzam TZP z sąsiednim post. + polecanie i zgłaszanie z wykonawczą.
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 02 Maj 2014, 23:15:45
Jeżeli na torze szlakowym wjazdowym od sąsiedniego posterunku obowiązuje TZP, a ty wjeżdżasz od wykonawczej na semafor, to nie musisz wprowadzać dodatkowo polecania i zgłaszania, bądź, jeżeli na torze Twoim wyjazdowym obowiązuje TZP, a wyk. może podać wyjazd to też nie wprowadzasz.
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: Hedonista w 02 Maj 2014, 23:31:38
Więc jeśli np. pękła szyna na szlaku i ISDR zamyka tor szlakowy wyprawiając Roba na szlak ze zjazdem do następnej stacji to nie wprowadza z wykonawczą polecania i zgłaszania ponieważ Rob wyjechał na sygnał zezwalający.
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: jageer w 02 Maj 2014, 23:33:19
Powiedz mi, z jakiej racji, wyprawiając pociąg na SZ wprowadzasz TZP? Jeżeli blokada dobrze działa, to po co. To jest błędne myślenie... Mrugasz sygnał zasadniczy i używasz dPo i jedziesz....
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: Hedonista w 02 Maj 2014, 23:42:09
Nie chciałbym za bardzo uciec od wątku ale dPo=TZP Ie10 §28 ust.6 (TZP nie wprowadza się gdy wygaśnie wcześniej wyświetlony sygnał zezwalający na semaforze bo wtedy nie używalibyśmy dPo)
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: jageer w 02 Maj 2014, 23:59:36
TZP=dKO.

Edit: Przepraszam, dPo, też. Po prostu nie siedzę w przepisach, bo mi to nie jest potrzebne, więc wszystkiego nie pamiętam  ;)
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 03 Maj 2014, 10:45:57
Jeżeli wpuszczamy wyjątkowo jeden pociąg na Sz/rozkaz, to używając dKo nie wprowadzamy TZP. Co innego, jeśli to stała usterka, wtedy należy wprowadzić, jeśli blokada działa nieprawidłowo lub nie można jej prawidłowo obsługiwać. Natomiast przed użyciem dPo zawsze należy wprowadzić TZP, bądź jeżeli wypuszczamy pociąg bez bloku. W przypadku, gdy Pwl umożliwia nam zablokowanie Po, a jedziemy na Sz/rozkaz nie wprowadzamy TZP. Myślę, że wyjaśniłem.
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: IZKR w 03 Maj 2014, 17:44:52
Powiedz mi, z jakiej racji, wyprawiając pociąg na SZ wprowadzasz TZP? Jeżeli blokada dobrze działa, to po co. To jest błędne myślenie... Mrugasz sygnał zasadniczy i używasz dPo i jedziesz....
Nie zgadzam się z tym i wyjaśniam:
Jazda na Sz/R-305/R-306 nie zawsze generuje TZP. Ale.. jeżeli ingerujesz potem w blokadę liniową tj używasz dPo... to wtedy wprowadzasz par 28 ust 16 punkt 2a Ir-1. Jeżeli natomiast semafor ustawiony na "wolna droga" ci wygasł to wtedy blokadę liniową obsługujesz bez dPo... bo Pwl już już zadziałało par 28 ust.9 Ir-1. Dla takiej jazdy dobra praktyka wskazuje stosowanie TZP - upewniasz się, że na pewno blokada liniowa działa prawidłowo. Jest jeszcze sytuacja ruchowa: wyjazd z toru nie posiadającego semafora wyjazdowego, lub na przebieg, dla którego nie da się ustawić semafora. Na zasadzie quizu: co wtedy należy zrobić, jeżeli jazda odbywa się w rejonie nastawni wykonawczej?
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: jageer w 03 Maj 2014, 18:16:50
No tak, o tym zapomniałem, bo miałem na myśli przypadek z wygaszeniem.  ;)
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: IZKR w 03 Maj 2014, 18:20:06
Przypadek z samoistnym wygaszeniem ma być w nowej edycji Ir-1 traktowany tak jak usterka w blokadzie liniowej czyli za każdym razem TZP. Tylko celowe wygaszenie (kontrolowane przez ISDR) będzie traktowane jako sytuacja ruchowa. Podobno...
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 03 Maj 2014, 18:23:57
Słyszałem, że mieli coś takiego wprowadzić. Wg mnie pomysł bez sensu, zwiększy biurokrację i doprowadzi do większego olewnictwa przepisów wśród dyżurnych. A nijak ma się do bezpieczeństwa, bo przy wygaśnięciu semafora i tak możemy blokadę obsłużyć prawidłowo.
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: uetam w 03 Maj 2014, 18:25:14
Na zasadzie quizu: co wtedy należy zrobić, jeżeli jazda odbywa się w rejonie nastawni wykonawczej?
Wprowadzasz z nastawnia wykonawcza TPiZPDP a z sasiednim posterunkiem w ktorego kierunku ma odbyc sie ta jazda TZP.
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: jageer w 03 Maj 2014, 18:29:40
Przypadek z samoistnym wygaszeniem ma być w nowej edycji Ir-1 traktowany tak jak usterka w blokadzie liniowej czyli za każdym razem TZP. Tylko celowe wygaszenie (kontrolowane przez ISDR) będzie traktowane jako sytuacja ruchowa. Podobno...

A co w przypadku utwierdzenia drogi i wypalenia się kontroli pwl?
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: IZKR w 03 Maj 2014, 18:32:10
....Wg mnie pomysł bez sensu, zwiększy biurokrację i doprowadzi do większego olewnictwa przepisów wśród dyżurnych. A nijak ma się do bezpieczeństwa, bo przy wygaśnięciu semafora i tak możemy blokadę obsłużyć prawidłowo.
A jednak. Każde wygaśnięcie semafora czy to z powodu "mignięcia" izolacji czy też problem z izolacją przy dużym poborze prądu przy rozruchu pociągu można w tej chwili podciągnąć pod zanik zasilania. A to jest naciąganie. Bo jak pamiętam przepis zwalniający z wprowadzenia TZP (poprawka nr 13 do Ir-1) zezwalał tylko na niewprowadzanie TZP po wygaśnięciu semafora przy zaniku zasilania. ISDR tego nadużywają. Mam kontakty w dyspozyturze zasilania i w związku z tym wgląd do zestawienia zaników. Porównując je z zapisami w E-1758 ... sami rozumiecie...

A co w przypadku utwierdzenia drogi i wypalenia się kontroli pwl?
Nie wiem. Będzie projekt do konsultacji to będę wiedział.
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 03 Maj 2014, 18:39:26
Z tym, że na naszej sieci większość "zaników napięcia" w srk występuje z powodu fatalnej izolacji i dławików a nie zasilania... Nie jeden mechanik się śmiał, że może sobie sam semafory wygaszać.
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: IZKR w 03 Maj 2014, 18:52:08
Mechaniku... jak pan dasz więcej na koło to panu wygaśnie... to delikatnie proszę...
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: jageer w 03 Maj 2014, 19:11:54
Z tym, że na naszej sieci większość "zaników napięcia" w srk występuje z powodu fatalnej izolacji i dławików a nie zasilania... Nie jeden mechanik się śmiał, że może sobie sam semafory wygaszać.

Dlatego kumaty stanie dalej, żeby podczas rozruchu nie "zbić" semafora, a jak wygaśnie "z jego winy" to powie dyżurnemu i po wymianie zdań poleci dalej, bez biurokracji ;)
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: IZKR w 03 Maj 2014, 19:18:36
Przestrzegam jednak przed zbędnym "gadulstwem" przez radio. Jak sie jakaś "głupota" nagra i taki IZKR to odsłucha to może chcieć drążyć temat :)
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: Hedonista w 03 Maj 2014, 19:29:32
Zwalanie dyżurnych wygaszania semaforów na zaniki to moim zdaniem właśnie takie niepotrzebne gadulstwo, wygasło i tyle, tak naprawdę nie zna się rzeczywistej przyczyny wygaśnięcia, Pwl trzyma więc jedzie się dalej i nie ma co wnikać...

A w sprawie polecania i zgłaszania można jeszcze coś dodać jeśli chodzi o sytuacje, w których przy okazji innych obostrzeń dodatkowo się je wprowadza czy temat już został wyczerpany?
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: IZKR w 03 Maj 2014, 19:40:45
W kwestii TPIZPDP: reguluje to par 39 ust 7 pkt. 1 i 2 Ir-1. Jest dużo przypadków takiego działania. Nie mam wersji edytowalnej Ir-1, żeby tu to wkleić. Odsyłam do instrukcji.

...tak naprawdę nie zna się rzeczywistej przyczyny wygaśnięcia, Pwl trzyma więc jedzie się dalej i nie ma co wnikać...
I to jest właśnie podstawa, żeby usunąć taką dowolność. Dyżurny ruchu nie ma odpowiedniej wiedzy, żeby ot tak sobie ... jechać dalej i nie wnikać...
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: Hedonista w 03 Maj 2014, 20:20:26
§38, tak wiem, chodziło o przykłady praktyczne ale ok można zamknąć temat.

I to jest właśnie podstawa, żeby usunąć taką dowolność. Dyżurny ruchu nie ma odpowiedniej wiedzy, żeby ot tak sobie ... jechać dalej i nie wnikać...

Przy wygaśnięciu sem. to Pwl-ka stoi na straży bezpieczeństwa, dlatego nie trzeba zastanawiać się nad przyczyną wygaśnięcia, to że dyżurny wprowadzi TZP nie zwiększy bezpieczeństwa.
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: jageer w 03 Maj 2014, 20:39:15
Przestrzegam jednak przed zbędnym "gadulstwem" przez radio. Jak sie jakaś "głupota" nagra i taki IZKR to odsłucha to może chcieć drążyć temat :)

Ja w tym momencie mówię o zaufaniu osób, które razem długo pracują. A co do dodatkowych przepisów, jak wiadomo. Im więcej biurokracji, tym chętniej ją lubimy omijać. I to dotyczy każdego, więc nie piszcie, że pracujecie idealnie przepisowo w każdej minucie swojej pracy.

Jak to powiedział u nas raz w firmie kontroler, z którym byłem na kontroli u dyżurnego: "Miło, że pan pracuje wg przepisów. Ale ja wiem, że jak wyjdę, to wróci pan do swoich standardów."
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: IZKR w 03 Maj 2014, 20:52:05
Przy wygaśnięciu sem. to Pwl-ka stoi na straży bezpieczeństwa, dlatego nie trzeba zastanawiać się nad przyczyną wygaśnięcia, to że dyżurny wprowadzi TZP nie zwiększy bezpieczeństwa.
No to napisze tak: co wchodzi w obwód przekaźnika sygnałowego semafora wyjazdowego? Co powiesz na temat przekaźnika Poz w jego obwodzie? i jaki wpływ ma np zwarcie/przerwa w żyłach bloku Po/Ko (jako pary współpracującej) itd... no bo ja nie wiem bez zobaczenia schematu. A jak go zobaczę to znajdę kilka usterek, które wygaszą semafor i Pwl będzie wzbudzony (odpadnięty? chyba odpadniety) itd... i nie będzie miało to nic wspólnego z zanikiem zasilania. Deprecjacja stosowania zaniku zasilania jako przyczyny wygaszenia sygnału zezwalającego doprowadziło właśnie do konieczności zmiany przepisu, który zezwalał na taki myk.
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: jageer w 03 Maj 2014, 21:02:08
To już trzeba debatować o obwodach blokady i powiązaniu z obwodami sygnałowymi (czasem potrzeba więcej niż 1 przekaźnik :P). Nie mniej, jeżeli nie masz poz nie postawisz semafora. A jak pwl nie działa, też go nie postawisz...

Tak czy siak, w dyskusji jest dalej temat, że semafor S1, a pwl świeci na czerwono  ;)

To teraz zagadka - dlaczego na blokadzie typu "C" pojazdu wracającego z np. toru zamkniętego z kilometra, nie można przyjąć na zezwalający, mimo, że SRK pozwala?
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: uetam w 04 Maj 2014, 00:48:12
To teraz zagadka - dlaczego na blokadzie typu "C" pojazdu wracającego z np. toru zamkniętego z kilometra, nie można przyjąć na zezwalający, mimo, że SRK pozwala?
Po pierwsze przy jednokierunkowej blokadzie w taki sposób zasymulujesz wjazd pociągu ze szlaku i przygotujesz blokadę do zwolnienia dlatego dla następnego pociągu już po otwarciu toru mógłbyś fizycznie zwrócić blok końcowy parę sekund po jego zablokowaniu przez sąsiedni posterunek z pociągiem wciąż znajdującym się na szlaku co oczywiście byłoby sytuacją niebezpieczną.
Przy blokadzie dwukierunkowej wystarczy oddać pozwolenie do sąsiedniej stacji i już sobie możesz bezproblemowo wjeżdżać pociągiem roboczym na semafor.
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: jageer w 04 Maj 2014, 09:59:41
To nie było pytanie do Ciebie, bo wiedziałem, że znasz odpowiedź  :P
Ale fakt, największym bólem tu jest "zastawka".
Tytuł: Odp: Telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania drogi przebiegu
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 04 Maj 2014, 18:35:08
Przy blokadzie dwukierunkowej wystarczy oddać pozwolenie do sąsiedniej stacji i już sobie możesz bezproblemowo wjeżdżać pociągiem roboczym na semafor.

Niekoniecznie.  ;-)
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: IZKR w 04 Maj 2014, 18:59:23
Z tego co wiem, to obwód zastawki bloku końcowego nie jest powiązany z blokadą liniową tylko z urządzeniami w torze (odcinek izolowany, przycisk szynowy, EON itd) Na blokadzie półsamoczynnej dwukierunkowej lub dla kierunku zasadniczego blokady jednokierunkowej semafora w taki przypadku podawać nie wolno par. 53 ust. 6 Ir-1

MaKu ma też rację, ale to odnosi się właśnie do przytoczonego paragrafu: urządzenia są lub nie są przystosowane do takiej jazdy
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: jageer w 04 Maj 2014, 19:37:09
Ja nie mówię o blokadzie EAP, czy po modyfikacji EAP_94 oidp i 05. Jak masz blokadę "C" i wjedziesz na sem, to zastawka się zwolni.
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 04 Maj 2014, 19:53:02
Miałem przyjemność pracować na EAP, C (jedno-, oraz dwukierunkowej), EAC dwukierunkowej, oraz mechanicznej jedno oraz dwukierunkowej.

Na blokadach mechanicznych, oraz typu C, podanie semafora wjazdowego zawsze powodowało uruchomienie dKo czy zastawki. I położenie bloku pozwolenia nie miało tutaj znaczenia.
Co dziwniejsze. Przy mechanicznej (półsamoczynnej blokadzie 3-okienkowej) dwukierunkowej, przy podanym semaforze wjazdowym, można bez problemu przeblokować blok pozwolenia.

Przy EAP na systemie Ebilock 950, uruchomienie dKo nastąpi kiedy blokada jest ustawiona "na wjazd". Bez problemu można zrobić to, przy zasadniczym położeniu blokady liniowej, tj. "na szaro".

Przy EAC zaś, jak to przy "sbl-ce". Do woli, bez ingerencji na stan blokady i urządzeń SRK.
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: jageer w 04 Maj 2014, 21:59:24
Osobiście od strony SRK nie widzę różnicy pomiędzy blokadą typu C oraz mechaniczną. Jedyna różnica, to taka, że tutaj mamy typowy blok, a w przekaźnikach tzw. wkładkę. Zasada działania jest taka sama - miałem okazję "pracować" od strony zabezpieczenia na nastawni z srk kluczowymi, gdzie blokada w jedną stronę była z typowego aparatu, a drugi z pulpitu, czyli "przekaźnikowa C" i dokładnie wszystko wyglądało tak samo.

Ja osobiście lubię najbardziej "najnowszą EAP" połączoną z licznikami osi i samoczynnym zwracaniem końca.

Za to znam i miałem okazję, również tam działać, na posterunku, gdzie jest SBL. Jednak po podaniu i wygaszeniu semafora, gdybym chciał obrócić blokadę na danym torze, a pociąg, dla którego był podany sem nie pojechał na szlak, nie ma szans obrócenia blokady, dopóki coś nie przejedzie prawidłowo wszystkich odcinków. Jednak to był typowy eksperyment na 2 posterunkach i zrezygnowali z tego.
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: EN57-002 w 08 Maj 2014, 13:32:33
Odnośnie TZP to miałem taką sytuację. Z Testowa odjechał 35585 i w km. 1,450 szlaku Testowo – Lisków zdechł. Zamknąłem tor dla ruchu oraz wprowadziłem, choć powinno się stosować TZP. Wyprawiłem na zamknięty tor na R305 lok. 06066 i telefonicznie poinformowałem o tym Testowo. Po podpięciu loka do składu i ściągnięciu go do stacji w debugu pozostał  na szlaku poc. 06066. Aby się go pozbyć i  „odblokować” tor, następny poc. do Testowa wyłałem z nr 06066. A jak to powinno być zrobione ze stosowaniem TZP? Czy dzwonię bez wprowadzania TZP do Testowa i zgłaszam odj. 06066 o godz. na zamkniety tor i to wszystko?
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: jageer w 08 Maj 2014, 14:26:51
Bo pewno był zablokowany Po.
Pewnie musiałbyś dać przybycie tego 06066 jako "Pociąg xxx przyjechał" i loka osobno ;-)

I tyle, a po kolejnym pociągu w tym kierunku "reset" blokady.
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 08 Maj 2014, 14:46:21
Jak zamykasz, to nie wprowadzasz.
TZP obowiązuje z obligu na zamkniętym i się je stosuje.
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: EN57-002 w 08 Maj 2014, 14:52:10
Testowo jak wyprawiło 35585 to zablokowało blokadę. Jednak później zamknąłem tor dla ruchu i podstawą prowadzenia było TZP. Po wjeździe 35585 oddałem końcowy, ale nadal podstawą prowadzenia było TZP, a nadto w debugu pozostał wyprawiony na zamknięty 06066. Jednak zjechał na czole 35585 więc teoretycznie znikł na szlaku stąd wyprawienie do Testowa innego składu z numerem 06066. To czy przy wyprawianiu loka do ściągnięcia składu w ogóle powinno się go zgłaszać do Testowa skoro wraca już z numerem poc. ściąganego? No, a jak z obligu obowiązuje to zgłaszam tel. numer poc. godz. wyprawienia i co jak tam nie dojeżdża?
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 08 Maj 2014, 15:39:25
Zgłaszasz 06066 do km i z powrotem.
Następnie, że 06066 wrócił do Ciebie i osobno, że 35585 przyjechał.
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: jageer w 08 Maj 2014, 16:18:32
Dokładnie. Bo AI widzi, że na szlaku są dwa pociągi, a nie, że wysłałeś loka, spiąłeś i przyjechał jako całość.
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: EN57-002 w 08 Maj 2014, 16:56:10
Przetestuję przy następnym włączeniu. A inna sytuacja. Z Wilamowic wpuściłem poc. z lewego (wiemy o co chodzi, bo tą nazwę zmieniano tyle razy, że nie pamietam która obecnie obowiązuje) na Sz, bo w stacji miałem poc. na rozjazdach wchodzących w drogę ochronną to też nie mogłem podać semafora. Przy okazji zapomniałem wcisnąć dKo. Efektem tego był wjazd i niemożność odblokowania blokady. Aby z tego wybrąć wypuściłem loka manewrowego do km., tam zmieniłem mu nr na pociąg aby wjechał na semafor i dopiero wtedy zwolniłem blokadę. W tym czasie usunąłem poc. z rozjazdów więc mogłem podać wjazdowy. Czy w jakiś inny sposób oprócz przepuszczenia następnego poc. po lewym można zwolnić blokadę dla jazdy po właściwym?
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: jageer w 08 Maj 2014, 17:14:48
Z przekaźnikowni  ;)
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: EN57-002 w 08 Maj 2014, 17:22:32
Niestety nie mam kluczy do niej.
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: IZKR w 08 Maj 2014, 19:55:39
Niestety nie mam kluczy do niej.
Żałuj...
Z lokiem to jest jedyny sensowny sposób bez wchodzenia do przekaźnikowni. Mnie natomiast kiedyś wpadł jedyny sensowny sposób na hybrydzie, mianowicie: ponownie podałem wjazd i z pomocą zwrotniczego i dwóch przewodów zwierałem kolejne odcinki na gruncie symulując wjazd. I poszło. Dodam jeszcze, że jako urządzenia kontroli niezajętości na tej hybrydzie były EON-y. Powodem mojej ingerencji było... przejechanie sem przez uwaga! osobowy... W godzinach nocnych stacja była zamknięta i ostatni osobowy jechał już na unieważnionych sygnalizatorach 40 km/h przez stację. A w omawianym przypadku maszyniście się .. lejce pomerdały. Ale żem sumienny pracownik i rozjazdy miałem w stanie zasadniczym to nic się nie stało, tylko trzeba było blok wrócić.

Wracając do tematu: W przedmiotowej sytuacji jazda lokiem jest oczywiście niedozwolonym manewrem. Należy wprowadzić telefoniczne zapowiadanie pociągów pojechać na R-305/R-306/Sz, doprowadzić blokadę do stanu zasadniczego po czym po odpisaniu prawidłowego działania blokady przez automatyka odwołać TZP.
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: EN57-002 w 08 Maj 2014, 20:13:47
Czyli jazda lokiem tak, ale nie jako wyjazd manewrowy tylko jako poc. do km. i powrót na stację na sygnał zezwalający na sem. przy TZP wprowadzonym wcześniej przed wyjazdem loka/poc. To jest tor lewy do Wilamowic i gdyby coś miało przejechać po nim aby blokada zwolniła się prawidłowo to musiałbym zamknąć tor nr 2 wprowadzić ruch dwukierunkowy po torze nr 1 i w ten sposób jakby "zmusić" Wilamowice do wyprawiania poc. po tym torze.
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: jageer w 08 Maj 2014, 20:24:03
Generalnie nie tylko na hybrydzie. Jakiekolwiek SRK z kontrolą zajętości i po kolei jedziesz z odcinkami, tak samo możesz rozwiązać przebieg. No chyba, że masz liczniki osi.

Ale fakt, jak jest monter na dole to często przyda się pomoc ;-)
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: IZKR w 08 Maj 2014, 20:34:17
No nie koniecznie zmusić. To kwestia zrozumienia problemu przez obu dyżurnych ruchu. Ale... instrukcja Ir-1 nie postanawia szczegółowo kierunku jazdy pociągu, po którym można odwołać TZP.  Par 28 ust. 24 pkt. 2 instrukcji Ir-1 określa kiedy TZP można odwołać. Nie ma jednak konkretnie napisane, że dla szlaku dwutorowego przy blokadzie dwukierunkowej dla obu torów, TZP można odwołać po przejechaniu pociągu po torze i dla kierunku dla którego zaistniała potrzeba jego wprowadzenia. Ja to kwestionuję, i polecam ISDR odwołać TZP dopiero po jeździe pociągu dla kierunku dla którego to TZP było wprowadzone.
Czyli jak blokada jest przystosowana to jeżeli jest taka możliwość przepuścić pociąg po lewym, jeżeli dla tego kierunku TZP zostało wprowadzone. W innym przypadku jest to bez sensu.
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: EN57-002 w 08 Maj 2014, 21:40:42
No nie koniecznie zmusić. To kwestia zrozumienia problemu przez obu dyżurnych ruchu.
Owszem tu się zgodzę, ale w symulatorze mamy AI i tu raczej trudno będzie się zrozumieć. Stąd moje pytanie dotyczyło rozwiązania w symulatorze. W realu to bym zadzwonił do Wilamowic i uzgodnił wyprawienie poc. po lewym aby blokadę "przepracować". Tu niejako muszę "zmusić" (celowo w cudzysłowiu) Wilamowice do wyprawienia po lewym poc. zamykając 2-kę, bo jak inaczej coś wpuści po 1-ce?
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 09 Maj 2014, 07:00:52
Tu niejako muszę "zmusić" (celowo w cudzysłowiu) Wilamowice do wyprawienia po lewym poc. zamykając 2-kę, bo jak inaczej coś wpuści po 1-ce?

"Wstrzymać wyprawianie pociągów po torze 2." :)
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: EN57-002 w 09 Maj 2014, 13:47:38
Czasami szukając różnych skomplikowanych rozwiązań zapomina się o tych prostych.
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: Hedonista w 12 Maj 2014, 18:17:44
Poprawcie mnie jak źle myślę- jeśli wygaśnie semafor od strony wykonawczej to pociąg wyprawia/przyjmuje się na Sz lub rozkaz (Ir1 §46 ust.6) i w ta sytuacja nie wymaga wprowadzenia polecania i zgłaszania, a zmieniony nr licznika odnotowuje się w R142
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 12 Maj 2014, 19:43:43
Poprawcie mnie jak źle myślę- jeśli wygaśnie semafor od strony wykonawczej to pociąg wyprawia/przyjmuje się na Sz lub rozkaz (Ir1 §46 ust.6) i w ta sytuacja nie wymaga wprowadzenia polecania i zgłaszania, a zmieniony nr licznika odnotowuje się w R142

Nie wymaga.
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 12 Maj 2014, 21:12:56
A nie wymaga, ponieważ jazda odbywa się po utwierdzonej drodze przebiegu.
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: EN57-002 w 16 Maj 2014, 20:49:32
Mam TZP od Wilamowic do Liskowa. W dzienniku R146 w rubryce poc. odj. wpisuję godzinę odj. poc. z Wilamowic, ale w na trasie przejazdu zgłasza mi Tęcza przejazd poc. gdzie to należy wpisać lub jak? Podobnie w drugą stronę. Zgłaszam odj. poc. Tęcza zgłasza mi jego przejazd to wpisuję to w rubrykę poc. przyjechał czy dopiero godzinę z Wilamowic?
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: IZKR w 16 Maj 2014, 21:13:32
Jeżeli na szlaku masz posterunek odstępowy to dziennik ruchu prowadzisz tylko do niego ale wolna droga wpisujesz tak jakby tego posterunku nie było. Wolną drogę uzgadniają ze sobą posterunki zapowiadawcze a jak jest odstęp wolny to można następną wolną uzgodnić. W realu zapisywaliśmy w uwagach odejście (odjazd pociągu) tylko jako info dla dyspozytora. Zauważ, że na górze każdej strony masz wybór: "szlak/odstęp do..... ". I tak po jednej stronie możesz mieć szlak a po drugiej odstęp lub inną kombinację.
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: EN57-002 w 16 Maj 2014, 21:46:30
ale wolna droga wpisujesz tak jakby tego posterunku nie było. Wolną drogę uzgadniają ze sobą posterunki zapowiadawcze
Czy jak wyprawiam po właściwym to muszę uzgadniać z Wilamowicami wolną, czy tylko zgłaszam godz. odj. poc.? Nie wprowadzam ruchu jednotorowego dwukierunkowego, właściwość ruchu jest zachowana.
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 16 Maj 2014, 22:41:17
Nie pytasz o wolną, jeżeli jedziesz po "swoim" torze, a nie jest wprowadzony ruch dwukierunkowy.
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: IZKR w 17 Maj 2014, 11:14:32
Nie pytasz o wolną, jeżeli jedziesz po "swoim" torze, a nie jest wprowadzony ruch dwukierunkowy.
Założenie wstępne w temacie było: "mam TZP..."
A jak jest TZP to podstawą prowadzenia ruchu jest TZP. I tu pojawia się coś czego nie do końca można rozgryźć w zgodzie z instrukcja Ir-1.
Mianowicie sytuacja gdy ruch prowadzimy po szlaku dwutorowym z dwukierunkową blokadą po jednym lub po obu torach. Normalnie na szlaku jednotorowym obowiązują cztery telefonogramy:
1. czy droga dla pociągu jest wolna?
2. droga jest wolna godz.... min....
3. pociąg odjechał (godz... min...)
4. pociąg przybył (godz... min...)
Ale dla szlaku dwutorowego przy TZP stosuje się tylko dwa telefonogramy odpowiednio 3 i 4
Ale jak blokada jest przystosowana to tak jakby były dwa szlaki jednotorowe - i teraz spróbuje wyjaśnić dlaczego....
Kiedyś dla elektromechanicznej (i półsamoczynnej Eap) blokady liniowej blok pozwolenia pozwalał na stałe ustalić kierunek ruchu. Zawsze na jednej stacji pozwolenie było na biało a na drugiej na czerwono. Jasna sprawa. Teraz przy blokadach dla których każdorazowo żąda się pozwolenia na wyprawienie pociągu (występuje blokada w stanie neutralnym) nie jest to już takie pewne. Do tego dochodzi rozkład jazdy, w którym są pociągi, które należy przeprowadzić po lewym... No to jest konflikt.
Wg mnie dla takiego szlaku dwutorowego z blokadą dwukierunkową po każdym lub jednym torze powinno się stosować cztery telefonogramy.
Jest jeszcze sprawa "włączenia kierunku ruchu" a raczej zmiana tego kierunku. Jak wyżej - jak blok pozwolenia ustalony to zmiana kierunku ruchu po tym torze wpisywana jest w rubrykę 4 dziennika ruchu (tak jak wolna droga). i dla takiego zapisu może przejechać kilka pociągów po czym następuje zmian kierunku ruchu, wpisujemy w rubrykę 4 czas tej zmiany i znowu kilka pociągów... Ale jak to ma się dla blokady, która ma stan neutralny i na każdy pociąg trzeba ustawiać kierunek?
Par 55 ust. 2 pkt. 1 instrukcji Ir-1...
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 17 Maj 2014, 12:52:18
Tak mówiąc obrazowo, to "automatyczna" blokada półsamoczynna, EAP nie jest w ogóle regulowana poprzez przepisy Ir-1.
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: jageer w 18 Maj 2014, 21:03:05
Kiedyś dla elektromechanicznej (i półsamoczynnej Eap) blokady liniowej blok pozwolenia pozwalał na stałe ustalić kierunek ruchu. Zawsze na jednej stacji pozwolenie było na biało a na drugiej na czerwono. Jasna sprawa. Teraz przy blokadach dla których każdorazowo żąda się pozwolenia na wyprawienie pociągu (występuje blokada w stanie neutralnym) nie jest to już takie pewne.

Automatyczne "załączanie" się blokady EAP jest uzależnione od konstrukcji jej obsługi na pulpicie (mam na myśli np kostkowy). Jeżeli jest przycisk niestabilny wciśnięty i przekręcony, to automatycznie będziemy dawać poz, a sąsiad żądał WBL. Czasami trzeba włączać za każdym razem.

Blokada "automatyczna" to inna bajka. To taka, w której koniec jest stwierdzany przez SRK. I to jest np EAP w odmianie EAP_05 - tam koniec jest zwracany automatycznie, jeżeli liczniki zliczą i zwolnią szlak. Tam nie obsługujemy 'KO". Podobnie nie ingerujemy w "C" z poz + it.
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 19 Maj 2014, 23:33:38
..."Jest jeszcze sprawa "włączenia kierunku ruchu" a raczej zmiana tego kierunku. Jak wyżej - jak blok pozwolenia ustalony to zmiana kierunku ruchu po tym torze wpisywana jest w rubrykę 4 dziennika ruchu (tak jak wolna droga). i dla takiego zapisu może przejechać kilka pociągów po czym następuje zmian kierunku ruchu, wpisujemy w rubrykę 4 czas tej zmiany i znowu kilka pociągów... Ale jak to ma się dla blokady, która ma stan neutralny i na każdy pociąg trzeba ustawiać kierunek? "

Czy zasada prowadzenia ruchu po torze prawym nie ma tu znaczenia? Jazda po torze lewym (w kierunku przeciwnym do zasadniczego) może mieć miejsce w przypadkach określonych w §22. Blokada dwukierunkowa nie upoważnia dyżurnego ruchu do wyprawienia pociągu po dowolnym torze. Zmiana kierunku jazdy dla toru lewego i rejestracja w rubryce 4 dziennika ruchu ma sens. Powrót do ruchu prawostronnego również.
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 20 Maj 2014, 11:42:11
Jeżeli na Eap mamy tak, jak w Liskowie, tzn. przycisk Poz wciśnięty i przekręcony, oraz sposób prowadzenia ruchu na tej blokadzie jest omówiony w RTS-ie, to po prostu stosujemy się do niego. Gdzie nigdzie jest wymagana wolna droga, gdzie indziej nie. Znam przypadek, gdzie na Eap na szlaku dwutorowym Poz nie jest wciśnięty i wolną drogę pisze się tylko przy jeździe po lewym (choć tutaj może @MaKu się wypowie więcej ode mnie). Co do zwykłej C z Poz na szlaku dwutorowym uważam, że o wolną powinno się pytać każdorazowo przy jeździe na lewy, nie ważne od stanu bloku.
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 20 Maj 2014, 13:52:46
Co do zwykłej C z Poz na szlaku dwutorowym uważam, że o wolną powinno się pytać każdorazowo przy jeździe na lewy, nie ważne od stanu bloku.

Skoro jest jazda na lewy, to na torze obowiązuje ruch dwukierunkowy, zatem wymagane jest żądanie i danie pozwolenia.
Tytuł: Odp: TPiZPDP
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 20 Maj 2014, 22:32:25
@MaKu się wypowie więcej ode mnie

Skoro zostałem wywołany do tablicy, to przy EAP wciska się tylko "wbl" i jedzie do przodu oznajmiając odjazd.

Przy szlakach dwutorowych może wystąpić konieczność zapytania o wolną drogę z przyczyn techniczno - ruchowych.

Ale, jak wspomniałem w innym poście. Zgodnie z przepisami, postępowanie z blokadą EAP jest identyczne jak z blokadą C.