ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego
Forum Główne => Urządzenia srk => Wątek zaczęty przez: axtomek w 05 Maj 2014, 10:06:58
-
Jako laik mam pytanie. Trafiłem na ciekawą informację na stronie http://transportszynowy.pl/kolsrknastscentralizowane.php (http://transportszynowy.pl/kolsrknastscentralizowane.php), lecz nie ma szerszego opisu.
Zwrotnice zaryglowane są nierozpruwalne.
Co zatem dzieje się, gdy zestaw kołowy wkleszcza się pomiędzy iglicę dolegającą a opornicę, gdy zwrotnica jest zaryglowana, a pociąg wyjeżdża po nieustawionej dla niego drodze?
-
Rygiel "staje dęba". W dosłownym znaczeniu tego słowa. Czyli, rozwalone urządzenia.
-
Dochodzi wtedy do całkowitej dewastacji tarcz ryglowych, pogięcia suwaków kontrolnych i co tam jeszcze da się zniszczyć...
-
Co zatem dzieje się, gdy zestaw kołowy wkleszcza się pomiędzy iglicę dolegającą a opornicę, gdy zwrotnica jest zaryglowana, a pociąg wyjeżdża po nieustawionej dla niego drodze?
Ogólnie to nie musi być zwrotnica zaryglowana. Są posterunki na których napędy elektryczne są nierozpruwalne i wtedy też jest niezła chryja, jak ktoś rozpruje...
-
Idąc tym tokiem myślenia, ręczne z trzepieniowymi też nie są rozpruwalne ;D
Natomiast elektryki nierozpruwalne, są łatwiejsze w utrzymaniu i lepiej zamknięcie trzyma.
-
dlatego dobrze że rygle są głównie dla jazd pociągowych, wtedy jest mniejsze prawdopodobieństwo rozprucia
-
dlatego dobrze że rygle są głównie dla jazd pociągowych, wtedy jest mniejsze prawdopodobieństwo rozprucia
Jeżeli mówimy o SRK "ręcznych" to OIDP rozjazdy podczas manewrów powinny być "otwarte" ;-) Najgorzej jak jest zamykanie w jedyn położeniu, a klucz zamiast w skrzyni leży pod papierami i się mówi "z wyciągowego można" ;)
-
i tutaj zastanawiam się dlaczego uznano że dla manewrów nie trzeba takich samych zabezpieczeń jak dla jazd pociągowych- a tyle rozjazdów mogło do dziś "żyć" :'( wystarczyłby klucz w skrzyni :)
______________________________
Stosuj proszę język polski.
Zdania z dużej litery, przecinki w środku i kropka na końcu zdania.
MaKu
-
dlatego dobrze że rygle są głównie dla jazd pociągowych, wtedy jest mniejsze prawdopodobieństwo rozprucia
Bynajmniej. Stosowane są w urządzeniach mechanicznych scentralizowanych do ryglowania rozjazdów dla jazd pociągów w przebiegach "pasażerskich", dla zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych.
i tutaj zastanawiam się dlaczego uznano że dla manewrów nie trzeba takich samych zabezpieczeń jak dla jazd pociągowych- a tyle rozjazdów mogło do dziś "żyć" :'( wystarczyłby klucz w skrzyni :)
Ryglowanie rozjazdu stosuje się dla jazd ze zwiększoną prędkością, by dodatkowo zabezpieczyć iglice dolegające. Jakoś nie widzę potrzeby ryglowania kilkudziesięciu tysięcy rozjazdów w Polsce, by wykonać manewry, często z prędkością około 20-tu km/h.
-
Ryglowanie rozjazdu stosuje się dla jazd ze zwiększoną prędkością, by dodatkowo zabezpieczyć iglice dolegające. Jakoś nie widzę potrzeby ryglowania kilkudziesięciu tysięcy rozjazdów w Polsce, by wykonać manewry, często z prędkością około 20-tu km/h.
Może nie koniecznie ryglować ale utwierdzenie to tarczy tak jak to jest przy semaforach nie stwarzałoby większego problemu, można powiedzieć że jest drążek przebiegowy, który pomaga przy manewrach ale w praktyce jakoś nie po drodze jest z niego korzystać...
-
Przy urządzeniach mechanicznych w większości tarcze manewrowe nie są uzależnione w przebiegach. Oprócz wykolejnic. Wynika z tego, ze rozpruwalność musi być.... no dobra, nie wymaga się ryglowania.
Dla jazd pociągowych z szybkością większą od 40 km/h oraz dla wszystkich jazd pociągów pasażerskich rozjazdy muszą być ryglowane, z kontrolą położenia iglic itd.
-
Hedonista - generalnie po rozpruciu to jest do wymiany zamek trzpieniowy.
Co do rygli - wystepują też z urządzeniami ręcznymi.
-
i tutaj zastanawiam się dlaczego uznano że dla manewrów nie trzeba takich samych zabezpieczeń jak dla jazd pociągowych
Jak wspomniano, prędkości jak i konsekwencje ewentualnego błędu są mniejsze, a drugim istotnym powodem jest konieczność rozbudowy w takim przypadku urządzeń zależnościowych - gdyby chcieć uzależnić wszystkie przebiegi manewrowe w urządzeniach mechanicznych, to nastawnica/skrzynia kluczowa rozrosła by się kilkakrotnie. Dlatego zorganizowane przebiegi manewrowe na szerszą skalę wprowadzone zostały dopiero w urządzeniach przekaźnikowych.