Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Pokaż wątki - axtomek

Strony: [1] 2
1
ISDR - Tematy ogólne / ISDR wersja społecznościowa
« dnia: 27 Styczeń 2023, 13:25:55 »
Jestem pod wrażeniem tytanicznej pracy, jaką wkładają w ten projekt twórcy. Jednakże odnoszę wrażenie, że jest to trochę zmarnowany potencjał. Przede wszystkim choć chwalebna jest najwyższa dbałość o to, aby w ISDR były tylko i wyłącznie autentyczne posterunki, to jednak ograniczona liczba osób dopuszczonych do prac, a co się z tym wiąże jeszcze bardziej ograniczona ilość czasu, którą udaje się poświęcić na pracę nad tym projektem skutkują tym, że nowe posterunki pojawiają się rzadziej, niż raz na rok.

Przyszła mi w związku z tym myśl, czy Paweł i pozostali twórcy nie utworzyliby czegoś w rodzaju wersji społecznościowej ISDR? Nie mówię tu bynajmniej o otwarciu kodu źródłowego, tylko stworzeniu drugiej aplikacji. Byłby to w zamyśle odrębny projekt, w którym aplikacja oznaczona byłaby inną nazwą (np. w stylu OpenISDR), a posterunków i rozkładów nie dałoby się przenieść wprost do zamkniętego ISDR. W OpenISDR do tworzenia dodatków dopuszczeni byliby wszyscy, ale niepełna kompatybilność z ISDR byłaby jednocześnie zabezpieczeniem przed zdegradowaniem oryginalnego projektu. Zapewne do OpenISDR powstałoby trochę kwasów, z racji nieumiejętności stworzenia prawidłowej symulacji posterunku, ale korzystanie z tego projektu byłoby opatrzone takim ryzykiem, a zapewne są osoby, które nie mają wygórowanych wymagań i chcą się jedynie pobawić w kolejarza. Nie można również wykluczyć, że być może niektóre projekty byłyby warte przeniesienia do ISDR, co ocenić i wykonać mogliby twórcy ISDR, na czele z Pawłem. Wszak na pewno sporo osób ma niezbędną wiedzę, aby stworzyć posterunek i pewne niezbędne informacje na temat różnych posterunków, ale np. niekompletne (brak np. RJP towarowych, który w takim otwartym projekcie  mógłby być fikcyjny).

To tylko pomysł, aby trochę ożywić projekt, a jak nam wszystkim wiadomo twórcy oprogramowania w dzisiejszych czasach często tworzą wersje społecznościowe w celu pobudzenia rozwoju i zaczerpnięcia z wersji społecznościowej jakichś pomysłów do wersji zamkniętej, która w zamyśle twórców ma być bardziej przemyślana i dopracowana (Przykład: openSUSE oraz SUSE Linux).
Przy czym często producenci otwierają kod aplikacji, zaś tu chodziłoby o cos innego, czyli o otwarcie dostępu do tworzenia dodatków.

To nie byłoby raczej nadmiernym obciążeniem, gdyż w oryginalnym ISDR zmieniłoby się nazwę aplikacji, opisy, gdzie trzeba i wprowadziło małą, choć nieoczywistą modyfikację do formatu pliku.

Czy takie coś jest warte rozważenia?

2
Urządzenia srk / Książki na temat projektowania linii
« dnia: 20 Lipiec 2022, 12:32:15 »
Chciałbym nabyć podstawową wiedzę nt. projektowania i budowy linii, a w szczególności stacji kolejowych. W bibliotece, do której jestem zapisany mam możliwość wypożyczenia np.:
  • Linie kolejowe / Tadeusz Basiewicz, Leszek Rudziński, Marianna Jacyna; Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2002
  • Drogi kolejowe / Robert Szajer; Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1977
  • Budowa i utrzymanie dróg kolejowych / Henryk Zamięcki; Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1972
Czy ktoś zna te pozycje i ewentualnie jest w stanie powiedzieć, czy są godne polecenia?

3
Inne / Quo vadis ISDR?
« dnia: 29 Marzec 2022, 08:28:45 »
Chciałbym rozpocząć luźną dyskusję o nowych planach dot. ISDR.

Czy np. jest szansa na powstanie stacji rzeczywistej o rozmiarze i pełniącej takie funkcje, jak fikcyjne Testowo? Czy w ogóle trwają prace nad jakimiś kolejnymi stacjami?

Żebyśmy się jednak źle nie zrozumieli, jak najdalszy jestem od jakiegokolwiek roszczeniowego podejścia, żadnego "zrób, bo ja potrzebuję", czy "no kiedy, bo czekam"? Sam bym chętnie coś w tenacie zrobił, ale pewne braki w zakresie wiedzy (brak umiejętności skompletowania poprawnej dokumentacji) i materiałów (brak dostęou do pełnych RJ, zawierających m.in. poc. towarowe) na tę chwilę to prawdopodobnie uniemożliwiają. Jeśli nie uniemożliwiają otwarty jestem na sugestie.

Czy mogę zapoczątkować taką dyskuscję o planach rozwojowych ISDR? Czy próbuję otworzyć tu puszkę Pandory?

4
Urządzenia srk / Semafory wyjazdowe za głowicą rozjazdową
« dnia: 02 Marzec 2022, 19:21:40 »
Mam pytanie. Kiedyś powszechne było, że na wjeździe na stację mieliśmy semafory wjazdowe przed głowicą rozjazdową, tak samo na wyjeździe ze stacji semafory wyjazdowe też przed głowicą rozjazdową i ew. drogowskazowe w środku stacji.
Od pewnego czasu obserwuje się nowy zwyczaj, że w miejscu, gdzie kiedyś znajdowały się semafory wyjazdowe, znajdują się semafory drogowskazowe, a wyjazdowe są już za głowicą rozjazdową. Sytuacja taka ma miejsce na stacji Otwock po modernizacji (semafory T oraz U) i taka sytuacja, jak wszystko wskazuje, będzie miała miejsce w Sulejówku Miłośnie, gdzie w miejsce semaforów wyjazdowych F, G, H ustawiane są semafory drogowskazowe H4, H2 i H1, a za głowicą ustawiane są semafory C i D. Jak dotąd spotkałem się z lakonicznym opisem, ze ma to związek z zabudową systemu ETCS. Jaki to jednak ma dokładniej sens? Na liniach, gdzie jest ETCS, jak chociażby CMK chyba nie spotyka się takich rozwiązań?
Czy ktoś potrafi to wytłumaczyć?

5
Ruch kolejowy / Perony boczne
« dnia: 24 Marzec 2017, 15:01:23 »
Witam,
Jak nam wszystkim wiadomo, jako jeden z najbardziej klasycznych podziałów peronów to na boczne i wyspowe. Są przystanki na szlakach dwutorowych, gdzie perony boczne są położone naprzemiennie, a są takie, gdzie są vis'a'vis siebie po dwóch stronach torów.
Gdzieś spotkałem się z informacją, że aktualnie budowane/przebudowywane przystanki powinny mieć perony umieszczane naprzemiennie. Czy to jest usankcjonowane jakimiś konkretnymi przepisami, czy bardziej traktowane ze względów bezpieczeństwa, jako coś w rodzaju "dobrej praktyki"?

6
Urządzenia srk / geograficzna/niegeograficza struktura obwodów
« dnia: 11 Sierpień 2015, 09:20:33 »
Zastanawia mnie to określenie. Czytam np. na stronie Pawła o urządzeniach typu E1 "cechą urządzeń jest niegeograficzna struktura większości obwodów". Natomiast o urządzeniach PB "Cechą charakterystyczną urządzeń PB jest połączenie znacznej części obwodów w strukturę geograficzną". Co to oznacza w praktyce? Czym się różni budowa jednych i drugich urządzeń SRK? Czy chodzi o oprogramowanie modułów, czy o coś jeszcze zupełnie innego?

7
Inne / GSM-R
« dnia: 02 Czerwiec 2015, 22:59:06 »
Ostatnio coraz więcej linii jest wyposażana w sieć GSM-R. To samo właśnie dzieje się na linii, którą często podróżuję. Zanosiłem się z zamiarem zakupu skanera nasłuchowego, aby mieć pojęcie, co się dzieje w okolicy, gdy będę jechał. Obawiam się jednak, że jak ukończą sieć GSM-R, to przejdą na nowy system i będę sobie mógł skaner do kieszeni schować. Czy mam rację?

9
Ruch kolejowy / Wypadek w Lublinie 2015
« dnia: 17 Styczeń 2015, 23:13:17 »
Czy ktoś mi powie, jak może dojść do takiej sytuacji? Przecież mechanika SRK zdaje się być dość skutecznym mechanizmem, wypracowanym dawno i funkcjonującym skutecznie od dawna, a jednak jest jeszcze miejsce na (najpewniej) błędy ludzi...
http://www.lublin112.pl/zderzenie-dwoch-pociagow-dworcu-lublinie-wideo-zdjecia/

10
Urządzenia srk / Nazwy/numery posterunków
« dnia: 02 Styczeń 2015, 13:58:30 »
Witam. W Testowie posterunek SKP, o ile dobrze pamiętam jest oznaczony post.11. Nie jestem zawodowo związany z koleją, nie mam zatem rzetelnej wiedzy zaczerpniętej z książek, lub instrukcji kolejowych. Jednakże zauważyłem, że nazwa post.11 jest czymś więcej, niż tylko numerem porządkowym (por.: http://semaforek.tk/wiki/index.php/Olszamowice). Zatem moje pytanie jest następujące. Gdzie znaleźć (w jakiej instrukcji np.) informację zawierającą opis tych posterunków (11-SKP, 3-przejazdowy, itp.). Interesuje mnie, co, który oznacza.

12
Ruch kolejowy / Stacje czołowe a semafory zaporowe
« dnia: 08 Grudzień 2014, 11:38:11 »
Mam wątpliwości i chciałbym poprosić o pomoc w ich rozwikłaniu. Wydawało mi się, że gdy mamy do czynienia ze stacją, z której ruch pociągowy obsługiwany jest tylko w kierunku jednej z głowic stacji, w kierunku, w którym ruch pociągowy nie jest prowadzony, powinny stać przynajmniej jednokomorowe semafory zaporowe. Tak jest w przypadku stacji Warszawa Śródmieście WKD, gdzie są semafory zaporowe na końcu linii. Przeglądałem sobie schemat stacji Suwałki http://semaforek.tk/wiki/images/7/74/Suwalki.png i tam nie ma semaforów zaporowych. Jak jest z koniecznością ustawiania semaforów zaporowych na zakończeniach linii?

14
Inne / System informacji pasażerskiej - sterowanie
« dnia: 07 Październik 2014, 13:51:05 »
Czy ktoś posiada i mógłby udostępnić jakieś ładne zdjęcia systemów sterowania informacją pasażerską (od strony ustawiającego). Szczególnie interesuje mnie najnowsze systemy, tj. "klapki" i LCD. Bardzo mnie ciekawi, jak to wygląda. Tu na tym forum bodajże kiedyś Paweł publikował jakieś fotki tego typu, ale ich rozmiar był nieduży. Mnie interesowałoby coś takiego w normalnych, czytelnych formatach. Ciekawi mnie temat takiej informacji pasażerskiej.

15
Urządzenia srk / Zwrotnice nierozpruwalne
« dnia: 05 Maj 2014, 10:06:58 »
Jako laik mam pytanie. Trafiłem na ciekawą informację na stronie http://transportszynowy.pl/kolsrknastscentralizowane.php, lecz nie ma szerszego opisu.
Cytuj
Zwrotnice zaryglowane są nierozpruwalne.
Co zatem dzieje się, gdy zestaw kołowy wkleszcza się pomiędzy iglicę dolegającą a opornicę, gdy zwrotnica jest zaryglowana, a pociąg wyjeżdża po nieustawionej dla niego drodze?

Strony: [1] 2