ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego

Forum Główne => Urządzenia srk => Wątek zaczęty przez: Paweł w 24 Grudnia 2020, 01:11:03

Tytuł: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 24 Grudnia 2020, 01:11:03
Ten wątek powstał dla umożliwienia dyskusji na temat projektowania stacji oraz pulpitów nastawczych i jest kontynuacją dawnego wątku Pulpity fikcyjnych stacji (https://isdr.pl/index.php/topic,521.0.html), który cieszył się dużym zainteresowaniem, jednak z dodaniem kilku ustaleń dla utrzymania porządku:

1. Zamieszczone w wątku pulpity tworzone są przy pomocy programu EPK (http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/epk.zip), który umożliwia stworzenie rysunku pulpitu oraz zapisanie go do pliku graficznego rastrowego, np. PNG. EPK używany był dawniej przy tworzeniu stacji do ISDR, jednak aktualna wersja ISDR wykorzystuje inne narzędzia edycyjne, a przy pomocy EPK nie ma możliwości stworzenia działającej w symulatorze stacji, w związku z czym tworzone pulpity mają wyłącznie charakter poglądowy. Nie ma również możliwości konwersji pulpitu z EPK do nowszych formatów w celu ewentualnego zastosowania w symulatorze (informacje dotyczące tworzenia nowych stacji do symulatora znajdują się w tym wątku (https://isdr.pl/index.php/topic,1009.0.html)).

2. Użytkownicy mogą zamieścić w wątku pulpit do oceny i dyskusji (wykonany w EPK, lub projekt pulpitu wykonany w innym programie, z zastosowaniem przyjętych w branży srk symboli), pod warunkiem że będzie on wykonany na bazie planu schematycznego srk posterunku - w przypadku pulpitu posterunku nieistniejącego w rzeczywistości należy najpierw przedstawić jego plan schematyczny, zawierający przynajmniej rozmieszczenie i oznaczenia zwrotnic, wykolejnic, torów, sygnalizatorów, przejazdów, peronów i posterunków technicznych. Pulpity dla niewiadomych stacji, a tym bardziej stacji niezgodnych z przepisami, nie będą komentowane.

3. Pulpity należy projektować zgodnie z Ie-4 oraz literaturą fachową, bez stosowania na nich rozwiazań nietypowych (np. nietypowe blokady liniowe, niezgodne z przepisami/wytycznymi symbole graficzne), chyba że zostaną dokładnie opisane i uzasadnione warunkami miejscowymi (nie należy również bez uzasadnienia powielać rozwiązań nietypowych z rzeczywistych pulpitów).

Powtarzające się posty naruszające te zasady, bądź posty z rysunkami pulpitów niekompletnych, albo pulpitów na których wciąż powtarzane są te same błędy, będą usuwane.
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 24 Grudnia 2020, 17:16:12
 :)  :)  :)  BRAVISSIMO!  :)  :)  :)
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: dawid2005 w 25 Grudnia 2020, 21:38:39
Chciałbym, żeby ktoś na to spojrzał profesjonalnym okiem i mi powiedział co jeszcze dodać lub poprawić.
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: jageer w 26 Grudnia 2020, 09:20:45
Układ przycisków trochę do poprawy. Opisy nie najgorzej. Dlaczego amperomierz wbudowany jest w blaszkę z lampkami od blokady? No i zamiast lampek w powtarzaczach są przyciski ....
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 26 Grudnia 2020, 13:06:21
Chciałbym, żeby ktoś na to spojrzał profesjonalnym okiem i mi powiedział co jeszcze dodać lub poprawić.

- co robi nastawnia wykonawcza mechaniczna Kos1?
- cyfry prędkości przy semaforach powinny być w indeksie górnym, cyfry w linii liter oznaczają coś innego
- błędne opisy JT3 i JT4 (złe numery torów)
- opis JT3 przy Wk jest w miejscu gdzie nie ma takiego odcinka
- błędne opisy JTA1/2, JTB2 (źle umiejscowione odcinki, zbędne cyfry)
- błędne opisy przycisków zwalniających, odnoszą się one do przebiegów, więc nazwy powinny być małą literą, np. "za" zamiast "zA"
- do czego służą liczniki przy Wbl i Ko?
- co sygnalizują lampki przy przyciskach Iz?
- generalnie błędne użycie grafik w edytorze, np. panelu z amperomierzem, przyciski użyte jako lampki, źle wstawione szczeliny ukośne
- powinno się unikać umieszczania przycisków "pod" układem torowym, zawadzają przy obsłudze przycisków zwrotnic i sygnałowych
- dlaczego kostki blokady są zielone?
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: jageer w 27 Grudnia 2020, 20:35:12
Pozwoliłem sobie załączyć dwa "pulpity", których jestem autorem. Odwzorowane, z oryginałów. W tym jeden z czasu praktyk na PKP-PLK S.A ;) Obydwie nastawnie już nie istnieją. Pszenno kilka ładnych lat, a Gaj chyba też już nie. Ciekawostką na podg. Gaj było "zobrazowanie" blokady dwukierunkowej w kierunku Kraków Prokocim PrB i PrD, natomiast, blokada działała jako jednokierunkowa. W kierunku podg. Gaj z PrB, a od podg. Gaj do PrD.
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 27 Grudnia 2020, 21:00:31
Mistrzu! Na Pszennie trzeba założyć plomby na zwalniaczach przebiegów pociągowych, na przyciskach Kr i pIz, oraz domalować przyciski doraźnego zwolnienia przebiegów manewrowych i będzie OK! Monter już jedzie!
Zdrówka!
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: jageer w 27 Grudnia 2020, 21:11:04
Na stacji Pszenno przebiegi manewrowe były zamykane, brak było przycisków "doraźnego zwalniania przebiegów manewrowych". Co do plomb, fakt moje przeoczenie ;) Rysowałem ze zdjęć, po demontażu pulpitu na nastawni, więc plomb też już nie było - moje przeoczenie.
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 27 Grudnia 2020, 21:54:04
Należy się przeprosić za te zamykane przebiegi manewrowe, jasne, wystarczyło wyciągnąć przycisk biały i po "ptokach"... ;)
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: wojtasss298 w 22 Stycznia 2021, 15:56:05
Cytuj
http://www.symulator.isdr.pl/2_3.php
Na tej stronie jest bardzo dobry przykład opisu pulpitu kostkowego do symulatora
Istnieje jeszcze gdzieś kopia tej strony? albo jakaś inna dokumentacja?
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 22 Stycznia 2021, 16:46:51
To jest instrukcja obsługi symulatora, obecnie jest tylko w pdf.
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Amder555 w 17 Sierpnia 2021, 17:33:05
Przedstawiam Pulpit Nastawni Wykonawczej "Sp5" w Słupsku.
Jako iż oryginalnie na terenie całej stacji (poza drobnymi wyjątkami) używa się urządzeń mechanicznych scentralizowanych to jedynie mój projekt przedstawia wizualizację jakby to wyglądało gdyby postanowili  je przebudować na Przekaźniki typ E.

Mógłby ktoś okiem eksperta powiedzieć co jest do poprawy?

Do budowy pulpitu wykorzystałem tylko układ torów stacyjnych i zdjęcia. Semafory które są wygaszone lub skasowane są bez powtarzaczy oraz liczników przy Sz i zwalnianiu przebiegów
 
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 17 Sierpnia 2021, 18:21:10
Przede wszystkim, jeżeli miałaby to być nastawnia wykonawcza, to blokada stacyjna obejmowałaby otrzymanie nakazów z nastawni dysponującej na wszystkie przebiegi, czego tu brakuje. Ponadto, otrzymany nakaz z zasady obejmuje również zależności zgody innych nastawni wykonawczych, więc zbędne jest wówczas bezpośrednie żądanie i otrzymanie zgody od Sp3 (teoretycznie takie rozwiązanie jest możliwe, ale nie spotkałem się z tym w praktyce).
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Amder555 w 17 Sierpnia 2021, 18:50:27
Czyli wystarczy dodać Bloczek Otrzymania Zgody i Żądania Zgody z Nastawni Dysponującej? (W tym przypadku z Sp)
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 18 Sierpnia 2021, 00:29:14
Jeżeli od nastawni dysponującej do wykonawczej, to otrzymanie nakazu, a nie zgody, i bez żądania, ponieważ to nastawnia dysponująca żąda nastawienia przebiegu od wykonawczej (przez danie nakazu), a nie odwrotnie.
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: jageer w 18 Sierpnia 2021, 20:07:13
Nie wiem jaki sens ma to żądanie zgody .... Tak na prawdę to SP3 po spełnieniu warunków daje zgodę do dysponującej, a wtedy dopiero dysponująca nakaz na sp5 - tak to wygląda... - jeżeli jedna nastawnia np. układa część drogi, a druga drugi kawałek i wyświetla semafor
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: suwak w 18 Sierpnia 2021, 21:39:22
Nie wiem jaki sens ma to żądanie zgody .... Tak na prawdę to SP3 po spełnieniu warunków daje zgodę do dysponującej, a wtedy dopiero dysponująca nakaz na sp5 - tak to wygląda... - jeżeli jedna nastawnia np. układa część drogi, a druga drugi kawałek i wyświetla semafor

Żądanie zgody ma sens informacyjny. Spotkałem się z takim rozwiązaniem. Oczywiście bez żadnych zależności. Przycisk na dysponującej, a na wykonawczej lampka i tyle.
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: jageer w 21 Sierpnia 2021, 16:58:18
No właśnie - dysponująca żąda zgody, a tu wykonawcza do wykonawczej o ile dobrze widziałem .... Dlatego jestem zdziwiony. Oczywiscie jest to obwód informacyjny bez zależności ...
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: michAL_en57 w 23 Października 2021, 11:50:52
Do czego miałyby służyć przełączniki Vmax/40/60 km/h/Stój/100 km/h?
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 23 Października 2021, 15:22:06
W załącznikach dołączam pulpity ;).

Przeczytaj pierwszy post w wątku.
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Dawid_201 w 23 Listopada 2021, 18:23:49
Ok, usunę i spróbuję narysować jakieś schematy do tych pulpitów
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: dyzurnygorzow w 31 Stycznia 2022, 14:17:10
Szkoda że link do EPK nie działa  :(
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 31 Stycznia 2022, 18:09:04
Działa.
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: dyzurnygorzow w 08 Lutego 2022, 12:00:40
Po małych problemach z pobraniem EPK (Chrome nie pozwala pobrać pliku, ale Edge już owszem) przedstawiam pulpit stacji Zwierzyniec z Kolejki Parkowej Maltanka na której pracowałem jako kierownik pociągu. Pulpit stworzyłem na podstawie zdjęcia które wykonałem w 2021 roku. Warto zauważyć że nie jest to typowy pulpit z kolei normalnotorowej, gdyż mamy do czynienia z pętlą. Dodatkowo warto zwrócić uwagę, że Zwierzyniec steruje zdalnie swoim okręgiem mijanki Balbinka na której zamontowane są rozjazdy samopowrotne - z tego powodu nie widzimy kontroli położenia rozjazdu nr. 10, dyżurny steruje wyłącznie semaforami.
Jeżeli się spodoba, to jestem w trakcie tworzenia stacji Maltanka, która posiada trochę większy pulpit i będę mógł ją wrzucić niedługo.
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 08 Lutego 2022, 15:13:01
Wąskotorówka z pulpitem kostkowym to dość nietypowe rozwiązanie. Są tam jakieś odcinki izolowane/czujniki do zwalniania przebiegów?
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: jageer w 08 Lutego 2022, 17:52:51
Maltanka ma 2 albo i 3 pulpity …. Izolacje tez są przynajmniej rozjazdów z tego co pamietam jak byłem 2 lata temu i napędy Jea29

Ps. Rozjazd 11 ma krzywo wstawione podświetlenie ;)
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: dyzurnygorzow w 09 Lutego 2022, 07:38:19
Odpowiadając na pytanie Pawła - czujniki zajętości znajdują się tylko na rozjazdach sterowanych z nastawni, dodatkowo zamontowane są czujniki do zwalniania przebiegów. Ze względu na brak blokady liniowej, gdy pociąg wjedzie na mijankę Balbinka i zwolni się przebieg to na nastawniach uruchamia się dzwonek który potwierdza dyżurnemu, że może dać wyjazd dla drugiego pociągu stojącego na Balbince więc w pewnym sensie jest stosowana "jazda na berło" w weekendy (w dni robocze kursuje jeden skład).
Wrzucam pulpit stacji Maltanka która oprócz pętli posiada też bocznicę do naszego "lokogarażu" - bocznica posiada zwrotnice ręczne, z czego rozjazd nr. 4 leżący na torze głównym jest zamknięty na zamek i uzależniony z wykolejnicą.
Kolejwizja w 2010 roku nagrała film o Maltance i jest tam pokazany pulpit z nastawni stacji Maltanka wraz z obsługą. https://www.youtube.com/watch?v=57InvRwi7AU&ab_channel=KOLEJWIZJA
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: pbzylek w 10 Lutego 2022, 13:25:31
O kurcze, może zrobię Maltankę do symulatora. Tylko chwilowo ze sterowanymi rozjazdami w Balbince.
Co Ty na to @Paweł?
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: dyzurnygorzow w 10 Lutego 2022, 13:35:45
O kurcze, może zrobię Maltankę do symulatora. Tylko chwilowo ze sterowanymi rozjazdami w Balbince.
Co Ty na to @Paweł?

Z mojej strony mogę powiedzieć, że pomysł jest fantastyczny. Z własnej ciekawości stworzyłem jakiś czas temu rozkład jazdy dla Maltanki w edytorze ISDRa na podstawie rozkładu z sezonu 2021, oczywiście nie jest to wykonane idealnie, ale jest  ;D
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 11 Lutego 2022, 12:49:12
O kurcze, może zrobię Maltankę do symulatora. Tylko chwilowo ze sterowanymi rozjazdami w Balbince.
Co Ty na to @Paweł?

Aktualna wersja symulatora nie przewiduje specyfiki wąskotorówek, a tym bardziej takiej urządzeń i sytuacji - dwóch dyżurnych obsługujących po połowie mijanki. Może kiedyś, choć będzie to wymagało istotnych zmian, a nie wiem na ile taka symulacja byłaby faktycznie interesująca.
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: dyzurnygorzow w 13 Lutego 2022, 12:34:42
O kurcze, może zrobię Maltankę do symulatora. Tylko chwilowo ze sterowanymi rozjazdami w Balbince.
Co Ty na to @Paweł?

Aktualna wersja symulatora nie przewiduje specyfiki wąskotorówek, a tym bardziej takiej urządzeń i sytuacji - dwóch dyżurnych obsługujących po połowie mijanki. Może kiedyś, choć będzie to wymagało istotnych zmian, a nie wiem na ile taka symulacja byłaby faktycznie interesująca.

Ale z drugiej strony można by oddać Balbinkę w obsługę całkowicie przez jedną ze stacji, zaznaczając, że odwzorowano kolejkę w miarę możliwości symulatora.
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Zero14 w 23 Kwietnia 2022, 11:31:59
Witam!
Zrobiłem tę stację.
To prawdziwa stacja, ale nie polska.

Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 23 Kwietnia 2022, 19:41:40
Poproszę o plan schematyczny tej stacji, na podstawie którego zaprojektowałeś ten pulpit.
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Dawid_201 w 05 Maja 2022, 22:16:49
Oto pulpit fikcyjnej mijanki "Bobrówek" oczywiście wraz z schematem.

Pozdrawiam.
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 05 Maja 2022, 22:38:58
Podstawą projektowania pulpitu nastawczego (np. kostkowego AC-20) jest plan schematyczny posterunku ruchu, a nie schemat pulpitu...
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Dawid_201 w 06 Maja 2022, 11:20:54
A jaki jest najlepszy program do narysowania planu schematycznego posterunku ruchu?
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 06 Maja 2022, 11:34:50
Plany schematyczne standardowo tworzy się w AutoCAD. Są darmowe odpowiedniki, polecam nanoCAD.

Co do pulpitu, zwrócę tylko uwagę, że widoczna po prawej stronie sygnalizacja przejazdowa włączana ręcznie, skopiowana zapewne z Osielca, jest (albo już była) wynalazkiem specyficznym dla linii Kraków - Zakopane dla przejazdów stacyjnych (przy czym w Osielcu - jak się później okazało - jej działanie zostało odwzorowane nie do końca zgodnie z rzeczywistością).
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Zero14 w 07 Maja 2022, 06:52:19
Poproszę o plan schematyczny tej stacji, na podstawie którego zaprojektowałeś ten pulpit.

Jest to polska wersja Rubiera, Włochy
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: pan_kura w 07 Lipca 2022, 21:19:48
Trochę się nazbierało w moim folderze w folderze prac wykonanych za pomocą EPK, a żeby się nie marnowały, to po krótkim namyśle postanowiłem je o tu wystawić na światło dzienne, aby dołączyło do reszty. Większa część załączników to kopie pulpitów nastawczych odwzorowane tak jak materiały na to pozwalały z przeróżnych unikatowych stacji/posterunków. Druga część, niestety nieco mniejsza to projekty stacji fikcyjnych: Sosna, Wschodnia i Parczew. Jak będzie taka potrzeba, mogę dorzucić plan schematyczny do Sosny i Wschodniej.
Miłego przeglądania :)
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 08 Lipca 2022, 10:01:01
Użyłeś w tytule tekstu:
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Nie więc przypomnę te zasady:
2. Użytkownicy mogą zamieścić w wątku pulpit do oceny i dyskusji (wykonany w EPK, lub projekt pulpitu wykonany w innym programie, z zastosowaniem przyjętych w branży srk symboli), pod warunkiem że będzie on wykonany na bazie planu schematycznego srk posterunku - w przypadku pulpitu posterunku nieistniejącego w rzeczywistości należy najpierw przedstawić jego plan schematyczny, zawierający przynajmniej rozmieszczenie i oznaczenia zwrotnic, wykolejnic, torów, sygnalizatorów, przejazdów, peronów i posterunków technicznych. Pulpity dla niewiadomych stacji, a tym bardziej stacji niezgodnych z przepisami, nie będą komentowane.
3. Pulpity należy projektować zgodnie z Ie-4 oraz literaturą fachową, bez stosowania na nich rozwiazań nietypowych (np. nietypowe blokady liniowe, niezgodne z przepisami/wytycznymi symbole graficzne), chyba że zostaną dokładnie opisane i uzasadnione warunkami miejscowymi (nie należy również bez uzasadnienia powielać rozwiązań nietypowych z rzeczywistych pulpitów).
Twój ostatni wpis wraz z załącznikami tych zasad (głównie zaznaczonych pogrubioną czcionką) nie dotrzymuje, więc komentarzy merytorycznych raczej się nie spodziewaj.
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: pan_kura w 08 Lipca 2022, 14:47:12
Użyłeś w tytule tekstu:
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Nie więc przypomnę te zasady:
2. Użytkownicy mogą zamieścić w wątku pulpit do oceny i dyskusji (wykonany w EPK, lub projekt pulpitu wykonany w innym programie, z zastosowaniem przyjętych w branży srk symboli), pod warunkiem że będzie on wykonany na bazie planu schematycznego srk posterunku - w przypadku pulpitu posterunku nieistniejącego w rzeczywistości należy najpierw przedstawić jego plan schematyczny, zawierający przynajmniej rozmieszczenie i oznaczenia zwrotnic, wykolejnic, torów, sygnalizatorów, przejazdów, peronów i posterunków technicznych. Pulpity dla niewiadomych stacji, a tym bardziej stacji niezgodnych z przepisami, nie będą komentowane.
3. Pulpity należy projektować zgodnie z Ie-4 oraz literaturą fachową, bez stosowania na nich rozwiazań nietypowych (np. nietypowe blokady liniowe, niezgodne z przepisami/wytycznymi symbole graficzne), chyba że zostaną dokładnie opisane i uzasadnione warunkami miejscowymi (nie należy również bez uzasadnienia powielać rozwiązań nietypowych z rzeczywistych pulpitów).
Twój ostatni wpis wraz z załącznikami tych zasad (głównie zaznaczonych pogrubioną czcionką) nie dotrzymuje, więc komentarzy merytorycznych raczej się nie spodziewaj.

Tu się zgodzę, że nie do końca przeczytałem punkt drugi ze zrozumieniem. Jednakże można się spytać, w którym projekcie i w jakim miejscu została wykonana rzecz odchodząca od standardów Ir-4? Byłbym bardzo za to wdzięczny. W załącznikach wstawiam plany
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 08 Lipca 2022, 23:02:31
Jest taka instrukacja: Instrukcja o sporządzaniu i aktualizacji planów schematycznych Ig-10 [D-27]: https://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Geodezja/Ig-10_WCAG_2022.pdf
która dokładnie określa, czym jest i co musi się znaleźć na planie schematycznym posterunku ruchu.
Według tego właśnie planu schematycznego można przystąpić do planowania pulpitu kostkowego AC-20.
Nie wszystkie zamieszczone przez Ciebie rysunki spełniają wymogi instrukcji Ig-10, zatem nie mogą one być podstawą do zrobionych przez Ciebie planów pulpitów kostkowych AC-20, na których brakuje wielu podstawowych informacji - np. podziału na odcinki izolowane torowe i zwrotnicowe.
Informacja o wszystkich usrk w terenie musi znaleźć się na planie schematycznym, a w dalszej konsekwencji na pulpicie kostkowym AC-20, czego w wielu Twoich projektach brakuje... (np. oznaczenie Izt).
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 10 Lipca 2022, 00:25:16
Trochę się nazbierało w moim folderze w folderze prac wykonanych za pomocą EPK, a żeby się nie marnowały, to po krótkim namyśle postanowiłem je o tu wystawić na światło dzienne, aby dołączyło do reszty.

Tu trzeba zaznaczyć że większość tych rysunków to odwzorowanie wyglądu rzeczywistych pulpitów wg ich zdjęć, więc ich ocenianie pod kątem zgodności z zasadami projektowania trochę mija się z celem.

Cytuj
Kabaty.png

Dość interesujący pulpit stacji A01 Kabaty, czyli Metra Warszawskiego. Pierwsze stacje metra wyposażone były w takie pulpity, były to urządzenia typu E z kilkoma dodatkowymi funkcjami, których działania w szczegółach nie znam (zwłaszcza funkcja AZ - automatyczne zawracanie). Ten pulpit stoi na wystawie urządzeń w Parowozowni Skierniewice, jednak jest nieznacznie zmodyfikowany - na potrzeby "dydaktyczne" włożone zostały kostki przejścia zwrotnicowego 2-69 po lewej, którego w rzeczywistości nie ma.

Cytuj
Poniatoski.png

Wygląd tego pulpitu to wynik hybrydy urządzeń przekaźnikowych i mechanicznych scentralizowanych, przy pomocy których obsługiwana była część okręgu (ta gdzie brakuje szczelin torów i rozjazdów).

Cytuj
Rozkówka aktualne.png

Stan aktualny jest taki, że nic z tego posterunku nie zostało. Podobnie jak z posterunku Poniatowski, i w zasadzie z niemal całej sieci dawnych "kolei piaskowych".
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: ArturG w 30 Lipca 2022, 20:16:29
Kłaniam się.

Popełniłem przy pomocy EPK własną wizję pulpitu z nastawni Pł, mieszczącej się w stacji sąsiadującej z Enea Elektrownią Połaniec. Sporo tu domysłów i własnej interpretacji, bo poza schematem i regulaminem bocznicy niewiele udało mi się znaleźć. Między innymi brakuje mi informacji o typie blokady liniowej pomiędzy Połańcem a p. odg. Rytwiany, sterowanym ze Staszowa. Nie mam też wiedzy na temat rzeczywistego stanu urządzeń kontroli niezajętości torów stacyjnych (w tym torów dojazdowych 51 i 52 z Ep), toru szlakowego czy uzależnienia posterunku 11 w USRK.

Załączam dwie wersje tego projektu, różnica tkwi w odwzorowaniu pierwszych rozjazdów od strony zakładu.

Kilka fragmentów regulaminu pracy bocznicy:

Cytuj
Bocznica Elektrowni w Połańcu odgałęzia się od torów stacyjnych stacji PKP PLK S.A. Połaniec rozjazdem nr 35 położonym w torze nr 2 w km. 16.980 linii nr 75 Rytwiany – Połaniec i rozjazdem nr 39 położonym w torze nr 1 w km. 17.043 linii nr 75 Rytwiany – Połaniec. Tory dojazdowe do bocznicy nr 51 i 52 są przedłużeniem torów stacyjnych stacji PKP PLK S.A. Połaniec. Początkiem bocznicy jest kilometr 17.474 linii PKP PLK S.A. nr 75 Rytwiany – Połaniec, który jest jednocześnie kilometrem 0.00 bocznicy Elektrowni w Połańcu.

[...] prowadzenie ruchu pociągów pomiędzy stacją PKP PLK S.A. w Połańcu, a stacją zakładową Elektrowni po torach dojazdowych nr 51 i 52 odbywa się na podstawie telefonicznego zapowiadania przewidzianego dla linii dwutorowej.

Semafory wyjazdowe ze stacji zakładowej Elektrowni pełnią rolę tarcz ostrzegawczych dla semafora wjazdowego do stacji PKP PLK S.A. Połaniec W2.
Semafory wyjazdowe ze stacji PKP PLK S.A. Połaniec pełnią rolę tarcz ostrzegawczych dla semafora wjazdowego na stację zakładową Elektrowni B2.
Urządzenia srk na stacji zakładowej Elektrowni umożliwiają wjazd na stację zakładową z kierunku przeciwnego do zasadniczego po torze nr 52 na sygnał zezwalający na semaforze A2. Przebiegi te są zorganizowane.

Źródło schematu to oczywiście Semaforek (semaforek.kolej.org.pl).
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: dawid plk w 30 Lipca 2022, 22:52:20
Napisałem PW ;)
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 31 Lipca 2022, 14:24:54
Załączam dwie wersje tego projektu, różnica tkwi w odwzorowaniu pierwszych rozjazdów od strony zakładu.

Takie kostki rozjazdów stosowane są dla przejść krzyżowych, dla normalnych przejść raczej się ich nie stosuje, bo tylko niepotrzebnie wydłużają układ torowy i zmniejszają czytelność.
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 31 Lipca 2022, 14:28:46
Należy zmienić opis przycisków do obsługi semaforów. Zielony przycisk (do podawania sygnału zezwalającego) oznacza się wyłącznie literą nazwy semafora, jeśli są one nazwane kolejnymi literami alfabetu (tak jest na stacji Połaniec). W tym opisie nie robi się znaczników, stosowanych w dokumentacji technicznej, oznaczających określone zmniejszenia prędkości dla sygnałów zezwalających. Opis B2 stosuje się w alfanumerycznym systemie opisu semaforów, zatem użyty przez Ciebie symbol literowy z cyfrą 2 po literze nie oznacza, że sygnał zezwalający na semaforze B jest z ograniczeniem prędkości jazdy do 40 km/h, ale oznacza on semafor B stojący przy torze nr 2, w odróżnieniu od innych semaforów B, stojących przy innych torach (np. B4, B6, B8 itp.) Dla przycisku białego do wyświetlania sygnału Ms 2 stosuje się oznaczenie nazwy semafora (patrz powyższe uwagi) z dodaniem w wykładniku potęgi literki m.
W oznaczeniach szczelin rozjazdów stosuje się elementy, jakich użyłeś na pierwszym planie, pochylenie szczelin, pokazane na drugim planie stosuje się wówczas, gdy poprzednie rozwiązanie może nastręczać kłopotów - np. gdy na stacji są stosowane równoległe drogi zwrotnicowe lub przejścia trapezowe ze skrzyżowaniem torów (krzyżowe połączenie dwóch torów równoległych) - patrz obrazek. (Paweł już odpowiedział ciut wcześniej na temat tych szczelin)...
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: ArturG w 31 Lipca 2022, 14:36:26
Panowie @Paweł i @Paweł Piotr - dzięki za sprawdzenie planów.
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 31 Lipca 2022, 15:15:54
Dodam jeszcze, że podobnie należy poprawić opis przycisków zwalniających przebiegi pociągowe, które oznacza się małą literą nazwy semafora, bez żadnych znaczników, skoro semafor nazywa się B, zwolnienie utwierdzenia przebiegu spod tego semafora - b, jeżeli semafor nazywa się B2, zwolnienie przebiegu - b2 (przy zachowaniu poprzednich uwag dotyczących opisu semaforów na pulpicie).
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: dominpiano@gmail.com w 31 Lipca 2022, 17:27:06
Witam, przedstawiam swoje odwzorowanie pulpitu nastawczego na posterunku "Ne" w miejscowości Niedoradz na odcinku Nowa Sól - Stary Kisielin (pod Zieloną Górą).
Schemat oczywiście z semaforka wzięty.
Proszę o przejrzenie i uwagi  ;D
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: ArturG w 31 Lipca 2022, 17:38:23
Na pierwszy rzut oka: zmieniłbym oznaczenia przycisków do sygnału Ms2 (literka m w wykładniku potęgi, jak kilka postów wyżej pisał @Paweł Piotr) + na planie "świecimy" tylko te kontrolki, które świecą w stanie zasadniczym - czerwony w powtarzaczu semafora i niebieski w powtarzaczu tarczy manewrowej. U Ciebie (jak dobrze widzę) w powtarzaczach są przyciski.
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: dominpiano@gmail.com w 31 Lipca 2022, 17:53:23
Okej, poprawione. W semaforach są lampki, przyciski są obok
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 31 Lipca 2022, 19:49:20
Opisy dotyczące tarcz manewrowych umieszcza się przy białych przyciskach sterujących sygnałami na tych tarczach, nie gdzie indziej. Brakuje opisu odcinków izolacji torowej w torach stacyjnych.
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: dominpiano@gmail.com w 31 Lipca 2022, 20:37:20
Ok, pododawane, tylko nie wiem czy Iz też się wpisuje czy nie?
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 31 Lipca 2022, 20:43:35
Dlaczego odwrócona kolejność tarcz Tm1, Tm2 i Tm3?
Na pulpitach AC-20 nie umieszcza się opisów odcinków izolowanych zwrotnicowych.
Jak napisałeś - plan pulpitu powstał na podstawie rysunku Karwata z jego strony, niestety rysunki te nie są planami schematycznymi w rozumieniu instrukcji Ig10 (D-27) i nie mogą być podstawą do planowania pulpitu kostkowego, Karwat nie zaznaczył na swoim rysunku stacji Niedoradz odcinków izolacji torowych, więc te zaznaczone przez Ciebie są nieadekwatne do rzeczywistości. Poruszamy się zatem trochę w sferze zabawy z edytorem pulpitu kostkowego.
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: dominpiano@gmail.com w 31 Lipca 2022, 20:59:31
Ah faktycznie patrząc po swoich zdjęciach widzę że Tm3 to ten przy koziołku.
Zatem moje pytanie - skąd wziąć taki plan, który będzie adekwatny do tego co faktycznie się znajduje na stacji w Niedoradzu?
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 31 Lipca 2022, 21:07:57
skąd wziąć taki plan, który będzie adekwatny do tego co faktycznie się znajduje na stacji
Plan schematyczny jest częścią regulaminu technicznego każdego posterunku ruchu, plany schematyczne są także w działach archiwalnych dyrekcji kolejowych... o uzyskaniu uprawnień projektanta usrk nie wspomnę...
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: dominpiano@gmail.com w 31 Lipca 2022, 21:09:38
Czyli o utworzeniu z tego działającego pulpitu (chociażby przeze mnie, jestem programistą) nie ma mowy?
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 31 Lipca 2022, 21:28:15
Pewnie można z tego zrobić działający pulpit, tylko z rzeczywistością kolejową i z konkretnym posterunkiem ruchu będzie miał mało wspólnego...
Nie znając istniejących izolacji zwrotnicowych i torowych jak masz zamiar np. wprowadzić do działania zajmowanie i zwalnianie ich przez tabor?
Jak masz zamiar zaplanować właściwe przebiegi i warunki dla nich określone? Jak zbudujesz tablicę zależności?
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: dominpiano@gmail.com w 31 Lipca 2022, 21:44:28
No akurat ze zwrotnicowmi jest prosto, bo np. zwrotnica 5 to Iz5 itp. ...chyba że się mylę?
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 31 Lipca 2022, 21:54:09
Nie wiemy, czy rozjazd 5 nie jest na wspólnej izolacji z rozjazdem 4, czy nie, podobnie nie wiemy, czy rozjazdy 101, 2 i 3 nie są na wspólnej izolacji, czy każdy ma osobną izolację, to samo dotyczy rozjazdów 22, 25 i 26... to są dane niezbędne do prawidłowego zbudowania prawidłowej tablicy zależności...
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: dominpiano@gmail.com w 31 Lipca 2022, 21:55:16
No to prawda.. postaram się zdobyć schemat i wtedy się zobaczy
Tytuł: Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 01 Sierpnia 2022, 20:33:35
Nie zawsze oryginalny plan ze wszystkimi szczegółami jest dostępny. Lokalizację czujników/złączy izolowanych akurat zwykle widać w terenie, więc mając dokładne zdjęcia/nagrania przejazdu, albo mając możliwość podejścia do toru czasami uda się to stwierdzić. Jeżeli nie, pozostaje samodzielnie uzupełnić plan o te rzeczy w zgodzie z Ie-4 i innymi przepisami, jednak z zastrzeżeniem, że nie będzie to już plan 100% zgodny z rzeczywistością, ale "zbliżony do rzeczywistości", ponieważ ostateczne rozwiązanie nie wynika wprost z przepisów ale zależy od projektanta.

Podobnie z tablicą zależności: jeżeli nie ma dostępu do oryginalnej, można zaprojektować zależności przebiegowe - jeżeli stacja jest prosta, znamy odległości semaforów do ukresów itd., zależności będą dość oczywiste, ale dla większych stacji będą się pojawiać rozbieżności, ponieważ sami projektanci czasami nie są zgodni jak uzależniać nietypowe przypadki ochrony bocznej (niestety w polskich przepisach projektowania nie jest to ściśle zdefiniowane, i już spotkałem się z absurdami typu zaprojektowane wykluczenia przebiegów po równoległych drogach zwrotnicowych z powodu brakujących odległości w ochronie ukresów).

Nie mniej jednak, jeżeli jest to zrobione z głową, moim zdaniem taki posterunek można nadal odwzorować w symulatorze (z zastrzeżeniem o rozbieżnościach względem stanu faktycznego) - założenie 100% zgodności każdego szczegółu powodowałoby wykluczenie niemal wszystkich interesujących posterunków z powodu braku danych/braku możliwości odwzorowania konkretnego nietypowego rozwiązania.