Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Paweł

Strony: [1] 2 3 4 ... 59
1
Nie zawsze oryginalny plan ze wszystkimi szczegółami jest dostępny. Lokalizację czujników/złączy izolowanych akurat zwykle widać w terenie, więc mając dokładne zdjęcia/nagrania przejazdu, albo mając możliwość podejścia do toru czasami uda się to stwierdzić. Jeżeli nie, pozostaje samodzielnie uzupełnić plan o te rzeczy w zgodzie z Ie-4 i innymi przepisami, jednak z zastrzeżeniem, że nie będzie to już plan 100% zgodny z rzeczywistością, ale "zbliżony do rzeczywistości", ponieważ ostateczne rozwiązanie nie wynika wprost z przepisów ale zależy od projektanta.

Podobnie z tablicą zależności: jeżeli nie ma dostępu do oryginalnej, można zaprojektować zależności przebiegowe - jeżeli stacja jest prosta, znamy odległości semaforów do ukresów itd., zależności będą dość oczywiste, ale dla większych stacji będą się pojawiać rozbieżności, ponieważ sami projektanci czasami nie są zgodni jak uzależniać nietypowe przypadki ochrony bocznej (niestety w polskich przepisach projektowania nie jest to ściśle zdefiniowane, i już spotkałem się z absurdami typu zaprojektowane wykluczenia przebiegów po równoległych drogach zwrotnicowych z powodu brakujących odległości w ochronie ukresów).

Nie mniej jednak, jeżeli jest to zrobione z głową, moim zdaniem taki posterunek można nadal odwzorować w symulatorze (z zastrzeżeniem o rozbieżnościach względem stanu faktycznego) - założenie 100% zgodności każdego szczegółu powodowałoby wykluczenie niemal wszystkich interesujących posterunków z powodu braku danych/braku możliwości odwzorowania konkretnego nietypowego rozwiązania.

2
Załączam dwie wersje tego projektu, różnica tkwi w odwzorowaniu pierwszych rozjazdów od strony zakładu.

Takie kostki rozjazdów stosowane są dla przejść krzyżowych, dla normalnych przejść raczej się ich nie stosuje, bo tylko niepotrzebnie wydłużają układ torowy i zmniejszają czytelność.

3
Osielec / Odp: Przyjmowanie pociągu na tor 3
« dnia: 19 Lipca 2022, 13:36:26 »
Taki przycisk często jest z licznikiem użyć aby nie było problemu z plombowaniem, ale w Osielcu faktycznie jest na nim plomba. Podobnie jest w pulpitach komputerowych, zwolnienie tej zwrotnicy będzie poleceniem specjalnym. Wynika to z tego, że jest to po prostu zwolnienie utwierdzonej drogi przebiegu przed pociągiem (semafor zezwalał na wjazd do końca toru), podczas gdy urządzenia nie mają informacji że pociąg się zatrzymał i nie pojedzie dalej.

Sytuacja typowa, wynika z braku semafora w miejscu możliwego zakończenia przebiegu - dla oszczędności i uniknięcia problemów z krótkimi drogami hamowania. Gdyby był tam ETCS L2, można zrobić w tym miejscu koniec zezwolenia na jazdę i zwalniać zwrotnicę (która byłaby wtedy w drodze ochronnej) samoczynnie wraz z zatrzymaniem pociągu.

4
Trochę się nazbierało w moim folderze w folderze prac wykonanych za pomocą EPK, a żeby się nie marnowały, to po krótkim namyśle postanowiłem je o tu wystawić na światło dzienne, aby dołączyło do reszty.

Tu trzeba zaznaczyć że większość tych rysunków to odwzorowanie wyglądu rzeczywistych pulpitów wg ich zdjęć, więc ich ocenianie pod kątem zgodności z zasadami projektowania trochę mija się z celem.

Cytuj
Kabaty.png

Dość interesujący pulpit stacji A01 Kabaty, czyli Metra Warszawskiego. Pierwsze stacje metra wyposażone były w takie pulpity, były to urządzenia typu E z kilkoma dodatkowymi funkcjami, których działania w szczegółach nie znam (zwłaszcza funkcja AZ - automatyczne zawracanie). Ten pulpit stoi na wystawie urządzeń w Parowozowni Skierniewice, jednak jest nieznacznie zmodyfikowany - na potrzeby "dydaktyczne" włożone zostały kostki przejścia zwrotnicowego 2-69 po lewej, którego w rzeczywistości nie ma.

Cytuj
Poniatoski.png

Wygląd tego pulpitu to wynik hybrydy urządzeń przekaźnikowych i mechanicznych scentralizowanych, przy pomocy których obsługiwana była część okręgu (ta gdzie brakuje szczelin torów i rozjazdów).

Cytuj
Rozkówka aktualne.png

Stan aktualny jest taki, że nic z tego posterunku nie zostało. Podobnie jak z posterunku Poniatowski, i w zasadzie z niemal całej sieci dawnych "kolei piaskowych".

5
Testowo / Odp: Problem z blokadą do Zbyszek
« dnia: 06 Czerwca 2022, 23:11:43 »
Przycisk dKo był obsłużony przed wjazdem pociągu? Jeżeli tak, czy wystąpiła usterka odcinków za semaforem wjazdowym?

6
Inne / Odp: Quo vadis ISDR?
« dnia: 11 Maja 2022, 17:00:34 »
czy w aktualnej wersji symulatora jest możliwość zrobienia sytuacji losowych związanych z prowadzeniem ruchu np. objazd, polegający na tym, że pociągi kierują się przez daną stację z powodu zamknięcia na innej stacji, albo też sytuacje losowe polegające na przejechaniu semafora S1 stój, przejechaniu W4 przez maszynistę, lub coś w takim stylu.

Takie sytuacje, wymagające interwencji dyspozytora lub innych służb, nie są przewidziane w symulatorze ze względu na stopień ich skomplikowania.

Czy jest możliwe zrobienie jakieś takie drobnostki w podglądzie sytuacji w terenie, że jest widać ile podróżnych jest na peronie czekających na pociąg, lub w pociągu, albo auta AI przejeżdżające co jakiś czas przez przejazd kolejowo drogowy,

Ruch na przejazdach to pomysł czekający na realizację w przyszłości, natomiast podróżni na peronie chyba nie mają szczególnego znaczenia dla dyżurnego ruchu.

Jeśli chodzi o edytor, to jak dużej wiedzy wymaga stworzenie pulpitu stacji średniej wielkości, jeśli mamy dostęp do dokumentacji technicznej i zdjęcia samego pulpitu?

Generalnie potrzebne jest zrozumienie podstawowych pojęć związanych z projektowaniem srk (Ie4) - np. rozmieszczanie semaforów i odcinków kontroli niezajętości, drogi ochronne, lokalizacja czujników ssp - no i znajomość działania usrk typu E. Przy czym najwięcej pracy jest z odwzorowaniem układu torowego oraz ze skonfigurowaniem zależności, sam pulpit jest dość prostą rzeczą.

7
Plany schematyczne standardowo tworzy się w AutoCAD. Są darmowe odpowiedniki, polecam nanoCAD.

Co do pulpitu, zwrócę tylko uwagę, że widoczna po prawej stronie sygnalizacja przejazdowa włączana ręcznie, skopiowana zapewne z Osielca, jest (albo już była) wynalazkiem specyficznym dla linii Kraków - Zakopane dla przejazdów stacyjnych (przy czym w Osielcu - jak się później okazało - jej działanie zostało odwzorowane nie do końca zgodnie z rzeczywistością).

8
Inne / Odp: Quo vadis ISDR?
« dnia: 19 Kwietnia 2022, 13:05:39 »
Obiekty obrotnic i przesuwnic były pierwotnie przewidziane, ale w obecnym interfejsie użytkownika nie ma możliwości sterowania nimi.

9
Inne / Odp: Quo vadis ISDR?
« dnia: 04 Kwietnia 2022, 15:12:12 »
Każdy chętny może dostać narzędzia edycyjne po kontakcie i uzgodnieniu co chciałby zrobić, przy czym ukończone posterunki przechodzą autoryzację, nie przewiduję "nieoficjalnych dodatków". O powodach dlaczego nie jest to w pełni otwarte już kilka razy pisałem.

10
Inne / Odp: Quo vadis ISDR?
« dnia: 03 Kwietnia 2022, 16:46:49 »
Głównym założeniem ostatniej wersji symulatora było uproszczenie tworzenia nowych stacji, i przy nowych stacjach najbardziej przyda się pomoc - zarówno przy edycji samych stacji, jak i zbieraniu materiałów, tworzeniu RJ czy przygotowywaniu RT (szczegóły na PW). Tak jak napisałem, aktualnie nie ma na to wielu chętnych, a sporo osób które dostały edytory z różnych powodów nie kontynuuje prac. Trzeba będzie jeszcze pomyśleć o jakiejś platformie komunikacji dla ułatwienia współpracy.

Zmiany w samej aplikacji w najbliższym czasie będą miały raczej charakter poprawek i usprawnień. Rozwój aplikacji na razie przyhamował z uwagi na brak czasu, ale także ograniczenia obecnej architektury, która wymaga sporych zmian - m.in. uporządkowania systemu modułów oraz ujednolicenia i uproszczenia interfejsów (w tym sieciowych) między nimi - obecnie jest w tym dużo prowizorek i kontynuowanie rozwoju w taki sposób nie ma dużego sensu, a już na pewno nie przez osoby z zewnątrz, które nie znają całego rozwiązania.

11
Inne / Odp: Quo vadis ISDR?
« dnia: 29 Marca 2022, 11:52:03 »
Prace nad nowymi stacjami trwają, ale nie ma wielu chętnych, a w dodatku przy prawie każdej stacji pojawiają się jakieś nietypowe rozwiązania i problemy, więc idzie to raczej wolno.

Rozwój kodu na razie raczej stoi z uwagi na brak czasu.

12
Semafory odstępowe mają na pulpicie inny układ niż miały w rzeczywistości, zostały przestawione?

Przyciski z licznikami u góry to nie są dKo, tylko coś innego. Masz zdjęcie w większej rozdzielczości na którym to widać?

13
Na stronie PKP PLK archiwalnych rozkładów nie będzie. Trzeba gdzieś znaleźć SRJP ściągnięty wcześniej. Jeszcze jest kwestia obiegów, ruchu pociągów służbowych, towarowych - jeżeli nie ma innych źródeł danych (np. dodatki do SRJ), to pozostaje odwzorowanie wg obserwacji.

14
Inne / Odp: Mozliwość realizacji połączenia ISDR z Open TDD
« dnia: 24 Marca 2022, 17:21:35 »
Chyba jednak prościej będzie zaimplementować tryb wieloosobowy w samym ISDR niż robić taki miks, pomijając kwestie realizmu sygnalizacji i ruchu pociągów (zwłaszcza czasów jazdy) w OTTD.

15
Wpisywanie dat kursowania jest przewidziane przyszłościowo w edytorze ale o ile pamiętam aktualnie symulator poprawnie ich nie zinterpretuje. Poza tym raczej nie ma to sensu, bo dla każdego przypadku zmian w rozkładzie trzeba by oddzielnie definiować pociągi, ich obiegi itp., a żeby użytkownik w ogóle zauważył różnicę, to musi mieć możliwość wyboru wielu momentów rozpoczęcia symulacji. Zakładane jest raczej definiowanie dni kursowania powtarzających się w cyklu tygodniowym i możliwość rozpoczęcia symulacji w dni robocze/weekend, o ile rozkład w te dni się różni.

Co do samego Grabowna Wielkiego, jak byłby zrobiony rozkład jazdy to w przyszłości można pomyśleć nad odwzorowaniem samej stacji (po dostosowaniu różnic w czasach jazdy, numeracji torów itp.). Tylko w tym układzie musiałby to być rozkład z 2018 lub wcześniejszy, bo później pulpit kostkowy został tam wymieniony na nakładkę komputerową.

Strony: [1] 2 3 4 ... 59