271
Ruch kolejowy / Odp: Nowa numeracja i oznaczenia pociągów
« dnia: 19 Styczeń 2013, 12:29:55 »
Od początku zawsze 2 pierwsze cyfry w pociągach dalekobieżnych niezależnie czy to towarowe czy to pasażerskie oznaczyły z i do jakiej dyrekcji kursują. Tak już wspominano i może już widziałeś że nawet osobowe kursujące na granicy obszarów mają początki numerów 12, 87,34 itd. Trzecia cyfra kiedyś to oznaczenie kategorii i kursowania pociągów, np kolnie 6, sezonowe 5, sztywne 0 bądź 1, nocne 2 (reszty nie pamiętam), a ostatnie cyfry to jak już wiadomo rodzaje pociągów 00-10 EX 11-20 Posp 21-40 osob itd.
Obecnie przy pociągach towarowych kursujących na katalog numery są z góry ustalone i niezależenie od relacji, np towarowy relacji Zbąszynek - Karlino jednego dnia ma 783000 a drugiego dnia ma 783004, ponieważ tamten numer zajął już towar Zbąszynek - Szczecinek. Nie ma już ogólnej zasady numeracji, i wszystko zależy od katalogu i przewoźnika. Jedynie co zostało to jeśli towar jedzie po swoim okręgu to ma tą samą cyfrę 1 i 2 np 8830xx
Jeszcze co mi wiadomo teraz się numeracje tworzy w ciągu dnia czyli w kolejności zgłoszeń na kursowanie pociągów z danego okręgu w danym dniu, czyli jak opisałem wyżej jednego dnia jedzie taki a drugiego jedzie już z innym numerem. Co do SRJP nie ma żadnej różnicy bo cyfry są od lat te same. Jedynie firmy co upadają to robią vacat, ale potem jakaś inna firma zajmuję je miejsce.
Dla przykładu PKP Cargo towarowe 30
Obecnie przy pociągach towarowych kursujących na katalog numery są z góry ustalone i niezależenie od relacji, np towarowy relacji Zbąszynek - Karlino jednego dnia ma 783000 a drugiego dnia ma 783004, ponieważ tamten numer zajął już towar Zbąszynek - Szczecinek. Nie ma już ogólnej zasady numeracji, i wszystko zależy od katalogu i przewoźnika. Jedynie co zostało to jeśli towar jedzie po swoim okręgu to ma tą samą cyfrę 1 i 2 np 8830xx
Jeszcze co mi wiadomo teraz się numeracje tworzy w ciągu dnia czyli w kolejności zgłoszeń na kursowanie pociągów z danego okręgu w danym dniu, czyli jak opisałem wyżej jednego dnia jedzie taki a drugiego jedzie już z innym numerem. Co do SRJP nie ma żadnej różnicy bo cyfry są od lat te same. Jedynie firmy co upadają to robią vacat, ale potem jakaś inna firma zajmuję je miejsce.
Dla przykładu PKP Cargo towarowe 30