ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego

Forum Główne => Ruch kolejowy => Wątek zaczęty przez: miki w 30 Sierpień 2013, 21:26:41

Tytuł: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: miki w 30 Sierpień 2013, 21:26:41
Witam.

Czy sygnału Pc2 używa się zawsze podczas jazdy po lewym, czy tak jak było, że tylko w przypadku, gdy blokada liniowa nie jest przystosowana do jazdy w przeciwnym do zasadniczego kierunku? Pytam, bo wiem, że po Szczekocinach mieli to zmienić...
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: zolwik w 30 Sierpień 2013, 21:29:45
a sprawdzić przepisy ciężko?
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: miki w 30 Sierpień 2013, 21:37:20
Nie wiem która insrtukcja, ogólnie się na nich nie znam (jestem tylko amatorem :D )
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: marek_n0 w 30 Sierpień 2013, 21:57:53
Instrukcja Ie-1. Np. na stronie PLK znajdziesz.
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: uetam w 30 Sierpień 2013, 22:06:03
Było tylko zalecenie Panstwowej Komisji Badania Wypadkow Kolejowych. Przepisy sie do tej pory nie zmienily.
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: miki w 30 Sierpień 2013, 22:14:36
A powinny.

Ok, wielkie dzięki.
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 12 Wrzesień 2013, 23:25:05
A w przypadku kiedy blokada liniowa "SS" nie jest już podstawą prowadzenia ruchu po torze lewym (wadliwe działanie), wprowadzono ruch w odstępach posterunków zapowiadawczych - Pc2 obowiązuje czy nie?
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: uetam w 13 Wrzesień 2013, 09:10:41
Nie.
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 13 Wrzesień 2013, 20:26:47
No tak. Pc2 jest związany z jazdą po torze lewym po wprowadzeniu ruchu dwukierunkowego po jednym z torów szlaku dwutorowego, czy pociąg jadący torem prawym z zachowanym ruchem jednokierunkowym w takim przypadku również winien otrzymać rozkaz "O" jak ten z ruchem dwukierunkowym? Moim zdaniem powinien.
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 13 Wrzesień 2013, 20:58:13
Ir-1, §57, pkt. 3,

Za pomocą rozkazu pisemnego "O" wydaje się drużynie pociągowej (manewrowej) [...] polecenie i informacje dotyczące ostrożnej jazdy - z powodu:

"jazdy po torze w kierunku zasadniczym w przypadku zamknięcia jednego z torów szlaku dwutorowego i prowadzenia ruchu jednotorowego dwukierunkowego po torze czynnym lub prowadzenia ruchu dwukierunkowego po torze szlaku dwutorowego przy czynnych obu torach szlakowych, jeżeli blokada liniowa nie jest przystosowana do prowadzenia takiego ruchu,"
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: miki w 13 Wrzesień 2013, 21:38:42
Wtedy wpisuje sie tylko od km "x" do km "y" j.o.?
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 13 Wrzesień 2013, 23:02:05
Wtedy wpisuje sie tylko od km "x" do km "y" j.o.?

Nie. W rubryce inne piszesz.
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: jageer w 14 Wrzesień 2013, 09:21:51
Trochę odbiegając od tematu: Czy coś wiadomo, kiedy będzie "wspólny druk"?
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 14 Wrzesień 2013, 10:40:33
Przyjęto, że Sygnał Pc2, tam gdzie jest to wymagane, maszynista winien zmienić na posterunku ruchu zapowiadawczym z chwilą wyjazdu pociągu na tor lewy. Czy to znaczy z chwilą mijania semafora wyjazdowego z wyświetlonym wskaźnikiem W24, czy z miejsca zatrzymania (postoju) pociągu? Nie każdy tor główny ma semafor wyjazdowy. Chyba pojęcia odjazd a wyjazd mają różne znaczenia, ale są one traktowane zamiennie podobnie jak postój i zatrzymanie pociągu na posterunku ruchu (planowe i nieprzewidziane rjp - z przyczyn techniczno-ruchowych, awaryjne).
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 14 Wrzesień 2013, 11:25:13
Jest postój techniczny i postój handlowy. Jako, że mówisz o sytuacji czysto technicznej, postój przy peronie nie ma tu żadnego znaczenia.
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 14 Wrzesień 2013, 13:45:50
Czy postój techniczny czy inny, miejsce zatrzymania winno być maszyniście znane. Wskaźnik zatrzymania W4 mamy nie tylko przy peronach. W przypadku wyznaczonego wrjp postoju, pociąg pasażerski należy zatrzymać przed W4 odpowiednio aby ruch podróżnych był najdogodniejszy. Pociąg towarowy na torze bez peronów ale również z W4, gdzie ma zatrzymać się z powodu nieplanowego zatrzymania? Na pewno pod semaforem wskazującym S1 i może to być semafor drogowskazowy.Przy odjeździe pociągu z toru z peronem odjazd może być zezwolony sygnałem zezwalającym również na semaforze drogowskazowym. W przypadku postoju niehandlowego (techniczny) gdzie pociąg pasażerski ma się zatrzymać? Natomiast wyjazd na to lewy szlakowy jest związany z semaforem wyjazdowym ze wskaźnikiem W24 ale maszynista przed odjazdem otrzymuje rozkaz "N" lub przez st. ostatniego postoju czy wyznaczoną.
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 14 Wrzesień 2013, 15:59:30
Zacznijmy od tego, że dyżurnego ruchu nie obchodzi postój handlowy i wskaźniki W4. To czy drużyna pociągowa się tam zatrzyma, czy nie to już ich obowiązek.

Po drugie, po raz kolejny ciężko dojść do tego o co Tobie chodzi. Pisz poprawnie, nie poruszając kilku kwestii w jednym zdaniu.
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: taper w 14 Wrzesień 2013, 18:14:23
W przypadku postoju niehandlowego (techniczny) gdzie pociąg pasażerski ma się zatrzymać?
W Dęblinie wymiana załóg odbywała się w peronach, zawsze podczas planowanego postoju. Wyjątkiem był ex Bystrzyca jeszcze wtedy do Poznania, wtedy mechanik prowadził bez zmiany od Lublina.
 
Natomiast wyjazd na to lewy szlakowy jest związany z semaforem wyjazdowym ze wskaźnikiem W24 ale maszynista przed odjazdem otrzymuje rozkaz "N" lub przez st. ostatniego postoju czy wyznaczoną.
YYY? Miesza kolega pojęcia. Po co W24 przy N? I co Pc2 to ma do zmiany załóg?
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 14 Wrzesień 2013, 20:31:14
Z osygnalizowaniem czoła pociągu na Pc2 mamy chyba do czynienia kiedy nie ma lub blokada liniowa jest jednokierunkowa dla jazdy po torze lewym, więc rozkaz "N" w takich przypadkach jest chyba uzasadniony. A pytanie brzmi, kiedy należy zmienić to osygnalizowanie na Pc2? Stąd wtrącenie o miejscu zatrzymania pociągu (różnym: planowym postoju i nieprzewidzianym rjp), jeżeli jest ono istotne dla zmiany sygnałów Pc1 na Pc2, bo nie zawsze pociąg zatrzymuje się i odjeżdża spod semafora wyjazdowego. Czy można przepuścić pociągu bez zmiany osygnalizowania? Przepraszam jeżeli wrażam się nie jasno.
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 14 Wrzesień 2013, 21:03:13
A pytanie brzmi, kiedy należy zmienić to osygnalizowanie na Pc2?

Prosta dedukcja. Przepis mówi, że pociąg ma jechać z sygnałem Pc2 na szlaku. Więc sygnał ten zmienić ma, na wyjeździe ze stacji. Czyli, między semaforem wyjazdowym a wjazdowym, potocznie mówiąc "na rozjazdach".

Stąd wtrącenie o miejscu zatrzymania pociągu (różnym: planowym postoju i nieprzewidzianym rjp), jeżeli jest ono istotne dla zmiany sygnałów Pc1 na Pc2, bo nie zawsze pociąg zatrzymuje się i odjeżdża spod semafora wyjazdowego.

Sądzisz, że należy zatrzymać pociąg, żeby zmienił jedno światełko na czole? Ekspres też zatrzymał byś? A może taki co ma 3200 ton na haku i podjazd pod 15 promili za wyjazdowym?
Nie, nie musi się zatrzymywać, żeby przełącznik "pstryknąć".

Czy można przepuścić pociągu bez zmiany osygnalizowania?

Pociąg z samej definicji, ma być osygnalizowany zgodnie z przepisami.
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 14 Wrzesień 2013, 22:35:57
Tyle, że różnie są one interpretowane. Pociąg który zatrzymuje się czy nie, zasada zmiany sygnału Pc1 i na Pc2 winna chyba być ta sama. Semafory wyjazdowe są różnie usytuowane, stąd jeden pociąg będzie zmieniał sygnały w peronach a drugi może zrobić to za ostatnim rozjazdem? ISDR chyba winien wiedzieć, że pociąg wyjechał na szlak właściwie osygnalizowany?
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 15 Wrzesień 2013, 01:20:21
Nie rozumiem o co Ci chodzi. ISDR zawsze może krzyknąć na radiu, żeby mechu przełączył światełka. Nawiasem mówiąc, w nocy mimo nakazu jazdy na Pc2 po lewym na jednokierunkowej wolę mieć wszystkie reflektory zapalone, co poprawia widoczność szlaku.
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: jageer w 15 Wrzesień 2013, 07:13:22
Semafory wyjazdowe są różnie usytuowane, stąd jeden pociąg będzie zmieniał sygnały w peronach a drugi może zrobić to za ostatnim rozjazdem? ISDR chyba winien wiedzieć, że pociąg wyjechał na szlak właściwie osygnalizowany?

Zakładając, że masz szlaki SBL 1 kierunkowe i nastawnię z jednej strony, a z drugiej brak TUV/SKP - bo niby nie potrzebne, skoro jest SBL i go dajesz na lewy, to jak masz widzieć czy ma PC2? Dla mnie powinien zmienić na rozjazdach, które go kierują na tor lewy, nawet na ostatnim. Przełączenie hebelka, czy tam przełącznika zespolonego nie wymaga kilku minut...


Nawiasem mówiąc, w nocy mimo nakazu jazdy na Pc2 po lewym na jednokierunkowej wolę mieć wszystkie reflektory zapalone, co poprawia widoczność szlaku.

Jak nie widzisz nic to sobie lepiej umyj szyby w Pesie  ;)
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 15 Wrzesień 2013, 10:04:35
Czyli postawiono wymóg dla ISDR-a a nie dano narzędzi do jego realizacji. Maszynista nie powinien się bawić w kotka i myszkę z ISDR i ciąży na nim właściwe osygnalizowanie czoła pociągu ale przepis winien precyzyjnie określać zasady zmiany tego osygnalizowania, obserwacji w tym zakresie czego chyba brakuje w Ir-1 i chyba nie ma regulacji wewnętrznej.
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: jageer w 15 Wrzesień 2013, 10:22:19
Czyli postawiono wymóg dla ISDR-a a nie dano narzędzi do jego realizacji. Maszynista nie powinien się bawić w kotka i myszkę z ISDR i ciąży na nim właściwe osygnalizowanie czoła pociągu ale przepis winien precyzyjnie określać zasady zmiany tego osygnalizowania, obserwacji w tym zakresie czego chyba brakuje w Ir-1 i chyba nie ma regulacji wewnętrznej.

Taa... Dajmy kamery. I będzie jak na Bieżanowie: 2 monitory od sterowania Bieżanowa, 2 od Wieliczki, Centralka, SWDR, kontrola tablic i zapowiadania, ogrzewanie rozjazdów, oświetlenie przystanków, 4 monitory "monitoringu" peronów i 2 przejazdów.. Czy to jest takie fajne? Kilkanaście monitorów na nastawni...
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 15 Wrzesień 2013, 14:23:18
Z pewnością nie! A czy obsada posterunków technicznych nie powinna być adekwatna do natężenia pracy?  Wiem, że nie od ISDR-a to zależy ...
Tytuł: Odp: Sygnał Pc2
Wiadomość wysłana przez: Cezar w 15 Wrzesień 2013, 14:30:04
Tyle, że różnie są one interpretowane. Pociąg który zatrzymuje się czy nie, zasada zmiany sygnału Pc1 i na Pc2 winna chyba być ta sama. Semafory wyjazdowe są różnie usytuowane, stąd jeden pociąg będzie zmieniał sygnały w peronach a drugi może zrobić to za ostatnim rozjazdem? ISDR chyba winien wiedzieć, że pociąg wyjechał na szlak właściwie osygnalizowany?
Czy to naprawdę jest tak strasznie istotne w którym momencie mechanik zmieni światło na Pc2? Czy dla dyżurnego to różnica czy sygnał zostanie zmieniony przejeżdżając koło semafora wyjazdowego, czy 10 metrów dalej? A może tak sobie piszesz, aby tylko coś napisać?