Ostatnie wiadomości

Strony: [1] 2 3 4 ... 10
1
Ruch kolejowy / Odp: Wypadki kolejowe (wydzielone z: Egzamin zawodowy...)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez EN57-002 dnia Wczoraj o 20:52:52 »
  23-07-1974 w godzinach wieczornych na kilku stacjach i posterunkach odgałęźnych nastąpił z jakiś przyczyn zanik napięcia. Zdarzają się takie przypadki i niewielkie z tym są problemy w prowadzeniu ruchu pociągów i w obsłudze urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego - po prostu uruchamia się źródła zastępcze energii elektrycznej, tj. agregaty prądotwórcze - i tak zrobili pracownicy na wszystkich posterunkach ruchu, z wyjątkiem Henryka P. dyżurnego ruchu posterunku odgałęźnego Marciszów Górny, gdzie wystąpił zanik napięcia.
   Henryk P., pracownik z długoletnim stażem pracy i dużym doświadczeniem zawodowym na stanowisku dyżurnego ruchu, znał przezpisy służbowe i pracę na posterunku odgałęźnym Marciszów Górny, cieszył się niezłą opinią u przełożonych, lecz od czasu do czasu lubił zaglądać do kieliszka. Tym razem takż pił alkohol przed służbą nocną.
    Tej nocy Henryk P. nie prowadził na bieżąco dziennika ruchu, a dane dotyczące ruchu pociągów notował sobie na luźnych kartkach.
   0 21:20 wystąpił zanik napięcia elektrycznego i na posterunku zapanowała ciemność rozjaśniania tylko bateryjną latarką do podawania sygnałów. Od tego momentu ruch pociągów pomiędzy sąsiednimi posterunkami ruchu prowadzony był na podstawie telefonicznego zapowiadania. Dyżurni ruchu sąsiednich posterunków ruchu natychmiast uruchomili agregaty prądotwórcze zachowując jednocześnie zależność pomiędzy zwrotnicami i semaforami. Henryk P. wielokrotnie próbował uruchomić agregat prądotwórczy na posterunku Marciszów Górny, niestety bezskutecznie.
  Przy ciemnych (nieczynnych) semaforach wjazdowych, bez zależności pomiędzy semaforami, a zwrotnicami dyżurny ruchu Henryk P. od godz. 21:20 do 22:15 przepuścił  przez posterunek odgałęźny Marciszów Górny 6 pociągów na sygnały zastępcze "SZ". Następny, siódmy pociąg odszedł o 22:16 z posterunku odgałęźnego Krużyn (z kierunku Kamiennej Góry). Był to poc. 6891 prowadzony parowozem Ty-2-580 (kominem do przodu) przez maszynistę Mieczysława H. i jego pomocnika Krzysztofa K. i miał być skierowany na posterunku odgałęźnym Marciszów Górny w kierunku stacji Marciszów - naturalnie po torze właściwym szlaku dwutorowego.
  Po oznajmieniu odejścia tego pociągu, Henryk P. przystąpił do układania drogi przebiegu. Ułożył dla poc. 6891 drogę przebiegu na przebieg z posterunku odgałęźnego Marciszów Górny do stacji Marciszów torem szlakowym parzystym, niewłaściwym dla tego kierunku, Henryk P. wyświetlił także dla poc. 6891 na semaforze wjazdowym sygnał zastępczy "SZ". W chwilę po wyświetleniu tego sygnału mimo, że pociąg jeszcze nie przybył do posterunku odgałęźnego beztrosko potwierdził jego przybycie i podał godzinę odejścia poc. 6891 dyżurnemu ruchu stacji Marciszów.
  Maszynista poc. 6891 Mieczysław H. mając na semaforze wjazdowym wyświetlony sygnał zastępczy, przejechał przez posterunek odgałęźny Marciszów Górny i biegnąc po torze szlakowym niewłaściwym, miał tor szlakowy właściwy po swej prawej stronie. Pomimo tego, że na bieg pociągu po torze niewłaściwym powinien otrzymać zezwolenie rozkazem szczególnym "N" - nie zatrzymał pociągu, by sprawę wyjaśnić. Pomocnik Krzysztof K. także  nie zwrócił maszyniście uwagi.
  W tym czasie dyżurny ruchu stacji Marciszów  był przekonany, że tor szlakowy parzysty, do posterunku odgałęźnego Marciszów Górny jest wolny, przeto przygotował drogę przebiegu na odejście z tej stacji poc. pośpiesznego 63110 relacji Zgorzelec - Kraków w kierunku posterunku odgałęźnego Marciszów Górny. Gdy czoło poc. towarowego 6891 podchodziło do tarczy ostrzegawczej odnoszącej się do semafora wjazdowego do stacji Marciszów, maszynista Mieczysław H. zorientował się wreszcie, że prowadzi pociąg po torze szlakowym niewłaściwym. Jednocześnie zauważył, że ze stacji Marciszów tym samym torem biegnie pociąg. Zorientował się z jego szybkości, że jest to poc. pasażerski. W tej sytuacji użył hamulca nagłego hamowania, ale zapomniał o podstawowym obowiązku, podawania sygnałów "Alarm" (światła reflektorów i gwizdawką parowozu). Sygnały te umożliwiły by maszyniście poc. pośpiesznego wcześniejsze zorientowanie się w grożącym niebezpieczeństwie. Gdy maszynista pociągu pospiesznego zorientował się, że biegnie torem, na którym stoi pociąg, nie zdołał go już zatrzymać, a jedynie zdołał ograniczyć szybkość do około 15 km/h. Z taką szybkością najechał na stojący, zahamowany poc. 6891. Skutki czołowego zderzenia obu pociągów były tragiczne: 31 pasażerów poc. pospiesznego odniosło rany, wykoleiły się i zostały uszkodzone - parowóz Pt47-168 i 6 wagonów pasażerskich, a w poc. towarowym parowóz Ty2-580 i 3 wagony.
    Dodać należy, że o godz. 23:25 (tj. po upływie godziny od powstania wypadku) bez żadnych trudności uruchomiono agregat prądotwórczy na posterunku odgałęźnym Marciszów Górny.
    Tak to zakończyła się historia dyżurnego ruchu Henryka P. w stanie nietrzeźwym. Analiza krwi natychmiast po wypadku wykazała 1,66 ‰ alkoholu. Maszynista Mieczysław H. i jego pomocnik Krzysztof K.  - wykazali brak podstawowych wiadomości z zakresu zasad bezpieczeństwa ruchu.
  Przyczyny powstania tego wypadku są rażąco oczywiste:
- pełnienie służby na posterunku odgałęźnym Marciszów Górny przez nietrzeźwego dyżurnego ruchu,
- brak zależności pomiędzy semaforami, a zwrotnicami na tym posterunku spowodowany zanikiem napięcia i nieuruchomieniem agregatu prądotwórczego,
- te dwie pierwsze, najistotniejsze pociągnęły następną, tj. niewłaściwe ułożenie drogi przebiegu dla poc. 6891 i jej niesprawdzenie przez dyżurnego ruchu oraz
- bieg poc. 6891 po torze szlakowym niewłaściwym bez rozkazu szczególnego i bez uprzedniego wyjaśnienia przez maszynistę przyczyn takiego biegu,
- nie podawanie przez maszynistę poc. 6891 sygnałów alarmowych.
  Omówienie okoliczności i przyczyny powstania wypadku pociągowego jednoznacznie wskazują, że każde naruszenie lub zlekceważenie zasad bezpieczeństwa ruchu zawsze, wcześniej czy później, prowadzi do następstw, za które trzeba ponosić konsekwencje.
                                                                 tekst inż. Władysław Ryński.
2
ISDR Testowo / Odp: Lączenie z grupą wagonów ze Zbyszek
« Ostatnia wiadomość wysłana przez FRANEKSTEIN dnia 19 Październik 2018, 20:41:59 »
Dzięki!  ;)
3
ISDR Testowo / Odp: Lączenie z grupą wagonów ze Zbyszek
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Maszynista222 dnia 19 Październik 2018, 08:18:55 »
Ważne jest aby wagony ze Zbyszek podłączyć na końcu poc. 63116
4
ISDR Testowo / Odp: Lączenie z grupą wagonów ze Zbyszek
« Ostatnia wiadomość wysłana przez FRANEKSTEIN dnia 18 Październik 2018, 20:56:51 »
Dobra dzięki bardzo i życzę miłej nocki! Pozdrawiam!  :D
5
ISDR Testowo / Odp: Lączenie z grupą wagonów ze Zbyszek
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Meril dnia 18 Październik 2018, 19:55:18 »
Jeśli dobrze pamiętam tę akcje, to bierzesz wagony z pociągu z Testowa, łączysz je z drugim z borku i puszczasz do ślemienia :) A potem odsyłasz nadmiarową lokomotywe luzem.
6
ISDR Testowo / Lączenie z grupą wagonów ze Zbyszek
« Ostatnia wiadomość wysłana przez FRANEKSTEIN dnia 18 Październik 2018, 19:06:27 »
Witam, gdy w Testowie przyjmuje pociąg 63116 nie wiem co tak naprawde z nimi zrobić, to znaczy wiem że ten z Borka jest łącznikiem ale nie wiem jak taką akcję wykonać. Proszę o pomoc oraz pozdrawiam. :)
7
Ruch kolejowy / Odp: Usterka między wykonawczą a dysponującą czyli problem z odpisami
« Ostatnia wiadomość wysłana przez franklin dnia 16 Październik 2018, 12:56:51 »
paragrafu to ci nie przytocze ale w instrukcji powinno byc :)
8
Ruch kolejowy / Odp: Usterka między wykonawczą a dysponującą czyli problem z odpisami
« Ostatnia wiadomość wysłana przez centarail dnia 15 Październik 2018, 21:26:37 »
Przyjąłem, dzięki. A jakaś podstawa na to? Nie żebym Ci nie ufał, ale takie rzeczy się przydają potem do pisania pism treści: "uprzejmie wyjaśniam, że..." ;)
9
Inne / Odp: linia Wrocław-Międzylesie
« Ostatnia wiadomość wysłana przez jageer dnia 15 Październik 2018, 15:54:23 »
W jakim celu to potrzeba? Może warto napisać pismo do odpowiedniego IZ (Zakładu Linii Kolejowych)....
10
Kosz / urządzenia srk
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Dooominika dnia 15 Październik 2018, 12:19:00 »
Witam,
Poszukuję informacji na temat linii 276 Wrocław-Międzylesie
Interesuje mnie schemat rozmieszczenia urządzeń srk na linii oraz sposoby prowadzenia ruchu pociągów na szlaku (sbl itp.)

Dziękuję za wszelkie informacje

Jeden wątek wystarczy. Paweł
Strony: [1] 2 3 4 ... 10