ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego

Forum Główne => ISDR - Stacje i posterunki => Lisków (stara wersja symulatora) => Wątek zaczęty przez: Celador w 11 Listopad 2020, 18:21:57

Tytuł: Terminologia
Wiadomość wysłana przez: Celador w 11 Listopad 2020, 18:21:57
Witam.
Od jakiegoś czasu zastanawiam się co autor rozkładu jazy w Liskowie wbudowanego w symulator miał na myśli? Jest taki pociąg, który w Liskowie zostawia uszkodzony wagon. W opisie stoi informacja o "wybiciu uszkodzonego wagonu". Jak się "wybija" uszkodzony wagon ze składu? Z mojego doświadczenia uszkodzone wagony się wystawia ze składu. Po takim wystawieniu przeprowadza się uproszczoną próbę hamulca i w drogę.
Oczywiście nie chce tu się czepiać, czy kogoś pouczać, ale symulatorem interesuje się spora ilość osób z poza "światka" kolejowego wiec dbajmy o ich właściwą "edukację".  :)
Pozdrawiam.
Tytuł: Odp: Terminologia
Wiadomość wysłana przez: jageer w 11 Listopad 2020, 18:39:32
Ja akurat na codzień, gdy pracowałem w branży niedawno spotykałem się z wybijaniem wagonu ... czyli jego wyłączeniem ze składu. Tak samo jak obracanie wajchy, stawianie semafora (co bardziej pasuje do urządzeń mechanicznych i kształtowej sygnalizacji).
Tytuł: Odp: Terminologia
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 11 Listopad 2020, 18:46:02
To jest właściwa terminologia stosowana na kolei. Jeżeli ktoś interesuje się tym tematem, to powinien także zapoznać się z terminologią stosowaną na kolei, nie tylko w odniesieniu do przepisów i instrukcji, ale także do codziennej pracy pracowników kolejowych, posługujących się swoistym językiem i terminologią. Uszkodzony w składzie pociągu wagon właśnie się ze składu "wybija", a nie wystawia, wyłącza, wyprzęga czy inaczej. warto o tym pamiętać. Symulator jest także dla laików kolejowych - pod warunkiem, że posiądą wiedzę nie tylko w zakresie obowiązków i powinności dyżurnego ruchu, zasad obsługi urządzeń srk, techniki ruchu kolejowego, ale także specyficznego języka i terminologii, jakimi posługują się etatowi pracownicy kolei.
Tytuł: Odp: Terminologia
Wiadomość wysłana przez: Celador w 14 Listopad 2020, 18:11:19
Witam.

To jest właściwa terminologia stosowana na kolei.

Nie mogę się niestety w 100% z kolegą zgodzić. Nie dawało mi to co napisałeś spokoju (bardziej przez to, że pracując na koleji już trochę czasu nie spotkałem się nigdy z taka terminologią, niż żeby Ci udowadniać że nie masz racji). Pracuję na koleji w Łodzi. Popytałem współpracowników, którzy pracowali jeszcze za czasów "wspólnej koleji". Byli to i maszyniści i ustawiacze i rewidenci, a nawet dyspozytorzy (trakcjyjni i stacyjni) oraz dyżurni ruchu. Tylko rewidenci podpowiedzieli mi, że mieli styczność z takim terminem w momencie kiedy dokumenty pociągowe przychodziły z innego zakładu (rejonu Polski), np. ze śląska. Wspomnieli też, że mieli z takimi dokumentami trochę kłopotu, bo rewidenci z tego zakładu pisali gwarą śląską, więc mieli problem z dojściem o co w tych opisach chodzi.

Podsumowując w centralnej Polsce nie istnieje taki termin jak "wybijanie wagonu". U nas używa się określenia, że taki wagon się "wystawia ze składu" i u nas jest to termin poprawny.

Oczywiście nie zaprzeczam, że termin "wybijania wagonu" nie jest używany i może być właściwą terminologią, ale lokalnie lub w jakimś kolejowym środowisku zawodowym, ale nie jest to termin ogólnopolski.

Pozdrawiam.
Tytuł: Odp: Terminologia
Wiadomość wysłana przez: Tomiexpress w 14 Listopad 2020, 21:31:31
Witam,

Witam.

To jest właściwa terminologia stosowana na kolei.

Nie mogę się niestety w 100% z kolegą zgodzić. Nie dawało mi to co napisałeś spokoju (bardziej przez to, że pracując na koleji już trochę czasu nie spotkałem się nigdy z taka terminologią, niż żeby Ci udowadniać że nie masz racji). Pracuję na koleji w Łodzi. Popytałem współpracowników, którzy pracowali jeszcze za czasów "wspólnej koleji". Byli to i maszyniści i ustawiacze i rewidenci, a nawet dyspozytorzy (trakcjyjni i stacyjni) oraz dyżurni ruchu. Tylko rewidenci podpowiedzieli mi, że mieli styczność z takim terminem w momencie kiedy dokumenty pociągowe przychodziły z innego zakładu (rejonu Polski), np. ze śląska. Wspomnieli też, że mieli z takimi dokumentami trochę kłopotu, bo rewidenci z tego zakładu pisali gwarą śląską, więc mieli problem z dojściem o co w tych opisach chodzi.

Podsumowując w centralnej Polsce nie istnieje taki termin jak "wybijanie wagonu". U nas używa się określenia, że taki wagon się "wystawia ze składu" i u nas jest to termin poprawny.

Oczywiście nie zaprzeczam, że termin "wybijania wagonu" nie jest używany i może być właściwą terminologią, ale lokalnie lub w jakimś kolejowym środowisku zawodowym, ale nie jest to termin ogólnopolski.

Pozdrawiam.

To dorzucę moje 3 grosze

http://logistykakolejowa.pl/instrukcja_ir9_logistykakolejowa.pdf (http://logistykakolejowa.pl/instrukcja_ir9_logistykakolejowa.pdf)
par.2 pkt 9

Natomiast " wybijanie" jest terminem lokalnym , choć powszechnie stosowanym

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: Terminologia
Wiadomość wysłana przez: Wowas08 w 16 Listopad 2020, 10:42:14


Natomiast " wybijanie" jest terminem lokalnym , choć powszechnie stosowanym



Jeśli ,,wybijanie" to termin lokalny to skąd on pochodzi jestem ciekaw.
Tytuł: Odp: Terminologia
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 16 Listopad 2020, 13:05:12
Jeśli ,,wybijanie" to termin lokalny to skąd on pochodzi jestem ciekaw.

Ogólna odpowiedź jest w tym wątku - używany na południu Polski (pewnie nie tylko), w centralnej Polsce już mniej zrozumiały. Bardziej szczegółowo odpowiedzieć będzie trudno.


Dodam od siebie, że pojęcia typu "wybić wagon", "przerobić drogę", "podać semafor" może i nie są "niepoprawne", ale są to pojęcia potoczne, czasem lokalne, niezdefiniowane w instrukcjach i nie powinny być używane w dokumentacji.
Tytuł: Odp: Terminologia
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 16 Listopad 2020, 14:07:39
https://utk.gov.pl/pl/dokumenty-i-formularze/opracowania-urzedu-tran/13558,Maly-Slownik-Zargonu-Kolejowego.html