Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - suwak

Strony: [1] 2
1
Urządzenia srk / Odp: Semafory wyjazdowe za głowicą rozjazdową
« dnia: 11 Marca 2022, 19:37:14 »
Mam pytanie co jest przyczyną zastosowania takiego układu semaforów jaki występuje np. na stacji Zabrze?
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/3/39/Zabrze.png
Chodzi mi o to że są semafory wyjazdowe C i Y poza rozjazdami ale tylko po torze lewym. Czy to ma związek z np. późniejszą dobudową blokady dwukierunkowej?

Przypuszczam, że przebiegi zorganizowane są wyłącznie na tor właściwy. Żeby pociąg znalazł się pod semaforem C i Y trzeba mu wcześniej podać sygnał zastępczy na odpowiednim semaforze wyjazdowym(D, E, M lub X). A ponieważ wyjeżdżanie na SZ na sbl wiąże się z wprowadzaniem obostrzeń to zabudowano te semafory.

2
Nie wiem jaki sens ma to żądanie zgody .... Tak na prawdę to SP3 po spełnieniu warunków daje zgodę do dysponującej, a wtedy dopiero dysponująca nakaz na sp5 - tak to wygląda... - jeżeli jedna nastawnia np. układa część drogi, a druga drugi kawałek i wyświetla semafor

Żądanie zgody ma sens informacyjny. Spotkałem się z takim rozwiązaniem. Oczywiście bez żadnych zależności. Przycisk na dysponującej, a na wykonawczej lampka i tyle.

3
Ruch kolejowy / Odp: Tor lewy i cofanie
« dnia: 07 Maja 2021, 13:46:40 »
Że tak powiem moja codzienność. Nigdy mi się nie zdarzyło, żeby semafor przebudowywany nie był "kasownikiem" oznaczony, dopóki nie zostanie sprawdzony.... A jeżeli przebudowuje się przebiegi na dany tor i grzebie w zależnościach to już w ogóle tor wyłączony jest z ruchu (fazowanie)....
A jeżeli nie był "cały przerabiany" to chociaż mogli wyłączyć przebieg na "lewy" przed sprawdzeniem....
Ale tak niestety się zdarza, bo gonią terminy "bo na wczoraj" itp....


I jeszcze bym dodał, że często w czynnych urządzeniach pracują ludzie, którzy niekoniecznie powinni tam się znaleźć. I to raczej nie wyjątki, bo znam przypadki zarówno z bezpośredniej obserwacji jak i z relacji. Więc mogą oni "przebudować" przez pomyłkę nie ten obwód co trzeba. Na ogół po prostu coś przestanie działać, ale jak ktoś będzie miał dużego pecha to może stworzyć taką "ciekawą" sytuację.

4
Ruch kolejowy / Odp: Tor lewy i cofanie
« dnia: 06 Maja 2021, 20:52:09 »
Ale jeżeli przebudowa jeszcze trwa to różne cuda mogą się dziać zanim komisja rozpocznie prace. Teoretycznie regulamin tymczasowy powinien jasno określać, kiedy możemy jechać na semafor, a kiedy nie, ale w praktyce trochę luźniej to było traktowane. Nie twierdzę, że tak jest wszędzie(mam nadzieję, że to wyjątek), ale na taki teren miałem okazję trafić.

5
Ruch kolejowy / Odp: Tor lewy i cofanie
« dnia: 06 Maja 2021, 15:24:43 »
Jestem w stanie uwierzyć, że takie coś się wydarzyło podczas przebudowy. Popełniono błąd podczas wykonywania połączeń i nagle wszystko się staje możliwe.

6
Urządzenia srk / Odp: Urządzenia suwakowe
« dnia: 14 Marca 2021, 16:45:09 »
Wszystkie semafory czy tarcze kształtowe w urządzeniach suwakowych miały napęd elektryczny. Jak to wyglądało możemy zobaczyć tutaj:
https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/doccontent?id=9475

Rysunki z tej książki wykorzystał później inż. Zazulak:

7
Urządzenia srk / Odp: Urządzenia suwakowe
« dnia: 14 Marca 2021, 09:32:43 »

W Chojnicach jest jednorzędówka : https://www.youtube.com/watch?v=FDJyqRFGrpU&t=23s

Jednorzędówka jest na wykonawczej. Nastawnica dysponująca ma czterorzędowe(podobno).

8
Urządzenia srk / Odp: Urządzenia suwakowe
« dnia: 11 Marca 2021, 16:19:33 »
Dzięki. Dwurzędowe od VES to po prostu połowa czterorzędowych? Być może się mylę, ale nie widzę z tyłu skrzyni zależności.

A co do tych jednorzędowych Siemens&Halske 1907 to tam w głębi jest aparat blokowy? To typowy element takiej nastawnicy czy jakieś niestandardowe rozwiązanie?

9
Urządzenia srk / Urządzenia suwakowe
« dnia: 10 Marca 2021, 17:05:55 »
Jakie obecnie istnieją w Polsce typy nastawnic suwakowych? Najpopularniejszy to pewnie jednorzędówka typu VES. Do tego czterorzędowe typu VES, dwurzędowe Pintsh(np. Czechowice) i jednorzędowe Orenstein&Koppel(np. Opole Główne). Są jeszcze jakieś inne typy? A jeżeli tak to może zna ktoś ich lokalizację i ewentualnie posiada zdjęcia.

10
Urządzenia srk / Odp: Nastawnia bez rozjazdów
« dnia: 13 Listopada 2020, 17:19:51 »
Z ciekawostek można zobaczyć np. odmiany tych stacji gdzie nastawniczy przekładał rozjazdy bułami, zaś zaś ryglowanie było pędniami z nastawni dysponującej.
Ciekawe było też utwierdzanie przebiegu. Nie było typowego jak u nas bloku na prąd stały, a utwierdzenie realizowano przez odpowiednia wymianę bloków między dyżurnym a nastawniczym.


Bardzo ciekawe informacje, dziękuję.

Kończąc temat: znalazłem jeszcze jeden przypadek stacji nawiązującej do tematu i chyba najciekawszy. Chodzi o Głuchołazy, gdzie mamy 4 nastawnie i dysponująca ma praktycznie obok siebie wykonawczą do obsługi rozjazdów w środku stacji(co prawda nie jest to typowy układ torowy małej stacji). To tak jako ciekawostka.

11
Urządzenia srk / Odp: Nastawnia bez rozjazdów
« dnia: 31 Października 2020, 22:24:50 »
Dodatkowo transport towarów koleją przynosił ogromne dochody w porównaniu do kosztów budowy takiej nastawni. Nie było autostrad, TIRów — nie było konkurencji dla kolei. Pracownikom nie opłacono miliona składek ZUS. Na stacji był dworzec, poczekalnia, kasa, zaplecze dla tormistrza itd. Łącząc powyższe z tym co napisał jageer widzimy, że dawniej pojedyncza stacja była (według dzisiejszych kryteriów) małym przedsiębiorstwem.

Wiadomo. Nie trudno zauważyć, że kiedyś temat optymalizacji kosztów personelu był na dalekim planie. Dość zabawnie natomiast to wygląda w dzisiejszych czasach, bo na ogół takie stacje nie cierpią na nadmiar ruchu.

12
Urządzenia srk / Odp: Nastawnia bez rozjazdów
« dnia: 31 Października 2020, 17:38:23 »

Twój komentarz jest właśnie przykładem takiego widzenia kolei - DZISIAJ I TERAZ...

Ok, po prostu w swoich przemyśleniach błędnie ograniczyłem się do branży srk, w której uzasadnienia nie znalazłem. A konkretniej do urządzeń kluczowych, ale te akurat raczej pasują do KIEDYŚ niż DZISIAJ. W każdym razie dziękuję za rozjaśnienie tematu i przepraszam za swoją "kompromitację".

Właśnie miało to znaczenie i to nawet duże

Miło by było posłuchać rozwinięcia. Panowie wyżej stwierdzili, że to jednak raczej kwestia organizacji pracy i spraw ruchowych.

13
Urządzenia srk / Odp: Nastawnia bez rozjazdów
« dnia: 31 Października 2020, 16:22:50 »
Przestań człowieku się kompromitować i szukać problemów tam, gdzie ich nie ma.

Hmm. Nie szukam problemów, przecież nikt teraz nie buduje takich stacji. To pytanie z czystej ciekawości i nie bardzo rozumiem skąd taka reakcja. A jeżeli chodzi o historię kolei to rzadko dotyka ona tematów srkowskich, więc uznałem że tu uda mi się zaspokoić moją ciekawość. W każdym razie dziękuję wszystkim za odpowiedzi, są dla mnie wystarczające.

14
Urządzenia srk / Odp: Nastawnia bez rozjazdów
« dnia: 30 Października 2020, 22:26:32 »
Przypomnę niewiedzącym, że istniały graniczne długości pędni drutowych dla poszczególnych urządzeń srk:

Niewiedzący pamiętają o tym przepisie. Natomiast nie ma to wpływu na pytanie. Przecież pędnie będą występować w nastawniach na głowicach, więc to nie tłumaczy po co trzecia nastawnia w budynku dworca. 

Argument z Rd 1 ma jakiś sens, choć nie do końca mnie przekonuje. Wystarczyłoby zlokalizować budynek dworca wraz z nastawnią w pobliżu jednej z głowic. Takie rozwiązania się zdarzają(dworzec nie musi być na wysokości środka stacji). 


15
Urządzenia srk / Odp: Nastawnia bez rozjazdów
« dnia: 30 Października 2020, 18:59:49 »
Ok, czyli nie miało to technicznego uzasadnienia.

Strony: [1] 2