Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - stanislaw57

Strony: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 14
61
Ruch kolejowy / Odp: Rozkaz pisemny "N"
« dnia: 03 Luty 2013, 14:57:17 »
Jeszcze lepiej by było gdyby w takich sytuacjach na szlaku były wprowadzone zasady ruchu jak na szlakach jednotorowych. Jednak tak nie było i maszynista otrzymał faktycznie N na wyjazd i S na unieważnienie sbl. Ir-1 nie przewiduje sytuacji kiedy jednocześnie trzeba będzie wyprawić pociąg na tor lewy rozkazem N i jednocześnie tym rozkazem unieważnić sbl (SS). Poza tym w przypadku unieważnienia sbl chyba jest wymagane powiadomienie o zamknięciu toru sąsiedniego (N rubryka 1), bo trudno mówić, że tor czynny ma przystosowana blokadę liniową do prowadzenia ruchu dwukierunkowego, kiedy nie jest ona podstawą prowadzenia ruchu pociągów. Maszynista wyprawiony na tor lewy zastanawia się dlaczego (?) kiedy nie ma informacji co się dzieje na jego torze prawym i na pewno ma to wpływ na prawidłowe i bezpieczne prowadzenie przez niego pociągu.

62
Ruch kolejowy / Odp: Rozkaz pisemny "N"
« dnia: 03 Luty 2013, 11:18:57 »
ISDR nie jest idiotą i po każdym  torze zajętym nie puści pociąg na przeciw drugiemu. Mowa o torze wolnym. Na szlaku Boguszów Gorce - Boguszów Gorce Zachód nie ma sbl. Chodzi o sytuację kiedy w czasie modernizacji szlaku dwutorowego z sbl (SS) blokada liniowa jest unieważniona również dla toru czynnego i brak jest możliwości podania Sz z W24. Czy w takiej sytuacji winien być wydany rozkaz "N" czy "S" z informacją o unieważnieniu sbl. Poza tym dlaczego blokada liniowa dwukierunkowa ma usprawiedliwiać brak przekazania informacji o tym co się dzieje na torze sąsiednim (zamkniętym) kiedy pociąg jest wyprawiany w kierunku przeciwnym do zasadniczego (wyjątek od reguły), nawet jeśli blokada liniowa nie jest już podstawą prowadzenia ruchu po tym torze (czynnym). Przepis przepisem, ale czym to można uzasadnić?
Zgadzam się, że nikt nie powinien interpretować przepisów na własną rękę, ale dyskutować można i to forum chyba temu służy.

63
Ruch kolejowy / Odp: radiołączność pociągowa
« dnia: 02 Luty 2013, 17:06:18 »
Przyjmując, że maszynista nie musi się interesować jak są ustawione wskaźniki, a tylko do nich się stosować, to mam wątpliwości czy maszyniści i nie tylko, podzielają takie stanowisko. Maszynista to nie bezmyślny koń z klapkami na oczach. Jednym z elementów ich szkolenia jest też organizacja radiołączności pociągowej, która ma obowiązywać na całej sieci PKP PLK i to bez wyjątków. Stąd też nowoczesne urządzenia również mają spełniać wszystkie uwarunkowania dla spełnienia warunków przyjętej organizacji radiołączności pociągowej. Jak życie pokazuje z tym jest różnie i to nie ze względu na trudności eksploatacyjne ale organizację przyjętą przez niektóre zakłady IZ, wbrew własnym przepisom. Sami dyżurni ruchu nie rozumieją dlaczego tak a nie inaczej jest zorganizowane ich stanowisko pracy a czasami jest im to "na rękę". Niektórzy (PLK) twierdzą, że to przepisy PKP PLK są złe, a przyjęte rozwiązania są właściwe dla zachowania bezpieczeństwa nawet jeżeli na danym szlaku są dwa różne kanały dla przeciwnych kierunków lub gdy wskaźniki zmiany kanału ustawia się przed pierwszym rozjazdem na wjeździe pociągu. A wszystko wg Ie-1 wydaje się takie proste.

64
Ruch kolejowy / Odp: Rozkaz pisemny "N"
« dnia: 02 Luty 2013, 16:37:32 »
O rubryce 4 też nie należy zapominać. Poza tym ISDR nie popełni dużego błędu i włos mu z głowy nie powinien spaść, jeżeli przekaże informacje wg opcji 2. Nie warto opóźniać pociągu tylko z takiego powodu, gdyby jedna ze stron była innego zdania. Niemniej jednak opcja 1 odpowiada przepisom Ir-1. Rubryka 1 mogłaby być bardziej uniwersalna i nie było by dylematów. Omawiany przypadek odnosi się do tzw. jazdy równoległej. A czy z ISDR z przeciwnej strony też tak można postąpić dla jazdy po torze sąsiednim w tym samym czasie? Myślę, że ze względu na zasadę ruchu prawostronnego rozkaz pisemny "N" nie przewiduje takiego przypadku. Poza tym, jak powinien odbyć się wyjazd pociągu na lewy tor szlakowy z samoczynną blokadą liniową wg wrjp (SS), ze względu na modernizację toru sąsiedniego (zamknięty) a wskazania semaforów sbl toru lewego również z tego powodu są unieważnione? Czy rozkaz powinien zawierać informację o zamknięciu sąsiedniego toru?

65
Ruch kolejowy / Odp: radiołączność pociągowa
« dnia: 19 Styczeń 2013, 16:12:19 »
System GSM-R będzie funkcjonował na wybranych liniach i to nie tak szybko, ale LCS-y stają się powszechne i są wyposażone w koncentratory radiołączności pociągowej. Jak pracuje się z takim koncentratorem? Słyszałem, że aby rozmawiać na danym kanale ISDR musi się przełączyć ("myszką") na ten kanał. Czy to znaczy, że jak maszynista wywołuje ISDR-a, a ten jest na innym kanale, to on tego nie słyszy? Poza tym spotkałem się z opinią, że "Kolibry" nie bardzo współpracują z wysłużonym "Radmorem". Ciekawy jest też przypadek ustawienia W28 z "R4"w środku stacji Opole Groszowice dla jazdy okręgu OGA, pomimo dysponowania wszystkimi kanałami na przyległych szlakach . Czym to jest uzasadnione? Stacja węzłowa Ostrów Wlkp. ma jeden kanał nr 2, a zmiana kanału następuje dopiero na sąsiednich posterunkach w tym też na st. pośredniej. W RT nie ma wyjaśnienia. Na węźle wrocławskim wskaźnik W28 zmiany kanałów dla pociągów wjeżdżających i wyjeżdżających ustawiono przed pierwszym/ostatnim rozjazdem jako wskaźnik dwustronny. A może jest więcej takich przypadków różnorodnych rozwiązań organizacji radiołączności pociągowej? Maszynista musi znać je wszystkie ... Poza tym kierownik pociągu musi mieć zachowaną łączność z maszynistą i informacje w tym zakresie odczytuje w wrjp i wie, że zmiana kanału może nastąpić za ostatnim rozjazdem wyprowadzającym pociąg na szlak z innym kanałem radiowym, co winno mieć miejsce tylko na stacji węzłowej lub na podg.

66
Nie należy mylić ostrzeżeń z poleceniami czy zezwoleniami. Jak widać nie wystarczy w przedszkolu nauczyć się czytać, gdzie jest góra czy dół, prawa strona czy lewa. W dorosłym życiu należy też umieć czytać ze zrozumieniem i wyciągać wnioski (z całości a nie z wybranych sobie wygodnych elementów), wiedzieć kiedy ktoś coś twierdzi a kiedy pisze w trybie przypuszczającym. Pomyłki - rzecz ludzka, ale Paweł Piotr to chyba "nadczłowiek".

67
Urządzenia srk / Odp: Samoczynna blokada linowa SHL-12 jednoodstępowa
« dnia: 19 Styczeń 2013, 15:17:25 »
Ct-1 nie jest wykładnią dla wszystkich maszynistów. Natomiast Ir-1 - owszem.

Ir-1 § 62 ust. 8
8.   Prędkość  jazdy  należy  zmniejszyć  również  wtedy,  gdy  drużyna pociągowa zauważy  przeszkodę uniemożliwiającą stosowanie nakazanej prędkości. Maszynista obowiązany jest zmniejszyć odpowiednio prędkość jazdy, gdy z powodu złej widoczności nie może
w dostatecznym stopniu orientować się w terenie dla ustalenia miejsca znajdowania się urządzeń  sygnałowych,  bądź  w  rozpoznaniu  sygnałów  albo  gdy z powodu  gwałtownych zaburzeń atmosferycznych istnieje możliwość powstania przeszkody do jazdy.

Poza tym w tymże Ct-1, i nie tylko, jest uwzględniona nie tylko prędkość prowadzenia pociągu ale również odpowiednie zmniejszenie natężenia świateł w zależności od okoliczności. Warunki lokalne, mające wpływ na prowadzenie pociągu, mogą być przekazywane maszyniście właśnie rozkazami pisemnymi i nie tylko.

Odnośnie dobrej widoczności, to każdy chyba wie co należy przez to rozumieć, a w odniesieniu do przepisów kolejowych można wyciągnąć wnioski kiedy mamy dobrą widoczność dla ustalenia np. widoczności sygnałów, w szerokim pojęciu tego słowa znaczenia. Na pewno nie ustala się widoczności sygnałów w czasie mgły czy innych trudnych warunków atmosferycznych. Widoczność sygnałów i wskaźników jest z tym związana ale też uwzględnia się chyba warunkami lokalne, prędkość i inne parametry i nikt tu nie odkrywa Ameryki.
W Ir-1 można znaleźć też taki przepis:
§ 12 ust. 6.   Jazda manewrowa za wyprawionym pociągiem może odbywać się tylko na ściśle określonej drodze niezbędnej do wykonania manewru, przy dobrej widoczności w odległości nie mniejszej niż 500 m od pociągu,  jeżeli  pochylenie  na  szlaku  jest  mniejsze  niż  10‰.
Prędkość jazdy manewrowej za wyprawionym pociągiem nie może przekraczać 20 km/h i należy ją tak regulować, aby nie nastąpiło najechanie na tył pociągu, gdyby pociąg się zatrzymał.

Swego czasu (nie tak odległy) przepis ten określał dobrą widoczność minimum 400m, co chyba, przy obecnych zapisach, niedyskwalifikuje dyżurnego ruchu, jeżeli uzna właśnie, że ma takie warunki widoczności i spełni pozostałe uwarunkowania.
Inny przykład:
§81 ust. 12 pkt 6)  za pociągiem lub pojazdem pomocniczym, którego przyjazdu przedni posterunek ruchu nie potwierdził, pojazd pomocniczy bez przyczep może być wyprawiony w odstępie czasu 5 minut i w odległości nie mniejszej niż 1000 m tylko wówczas, gdy:
a)   jest pora dzienna i dobra widoczność,





68
Inne / Odp: Poszukuję instrukcji Ia-5
« dnia: 25 Listopad 2012, 17:17:04 »
Może odpowiedź przyniesie Rozporządzenie MI z 18.02.2011r (Dz.U. Nr 59 poz.301)

69
Przy niczym się nie upieram. Uważam, że ISDR, jak dał jeden rozkaz na jeden przebieg (na wjazd i wyjazd) przez swoją stację nie powinien się spotkać z zarzutem złamania przepisu, chyba, że inaczej był szkolony a inaczej postąpił.

70
Urządzenia srk / Odp: Samoczynna blokada linowa SHL-12 jednoodstępowa
« dnia: 25 Listopad 2012, 16:45:19 »
Dobra widoczność jest zdefiniowana (400m), a poza tym maszynista prowadzi pociąg odpowiednio do warunków lokalnych w tym atmosferycznych. Widoczność sygnalizatorów (zasady ich usytuowania)  też jest zdefiniowana.

71
Przytoczone przepisy Ir-1, §57, ust 22 i 23 nie zabraniają przekazania w jednym rozkazie "S" więcej niż jedno zezwolenie czy polecenie. Jeden druk R305 stanowi jeden rozkaz a nie jego działka. Ust. 25 mówi o obramowaniu działek z obowiązującą treścią, więc gdzie tu zakaz? A może tylko tak się przyjęło, tyle że nie wszyscy.

72
Może i maszynista pojedzie w takiej sytuacji "na gębę", ale zastanawia ich różnorodność postępowania i czym to jest podyktowane, a może co nie jest zakazane to jest dozwolone przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa ruchu kolejowego?

73
Dyktowanie dwóch rozkazów dla każdego semafora osobno (wjazd i wyjazd dla danej stacji - przejazd) tylko wydłuży czas ich przekazania. Rozumiem, jeżeli takie stawia się wymagania i tak przebiega szkolenie w tym zakresie, ale czy jest to uzasadnione przepisami? Rozkaz taki wymaga powtórzenia, więc ryzyko pomyłki jest takie same jak dyktowanie każdego z osobna.

74
Ruch kolejowy / Odp: Nr rozkazu przy jeździe na 2 maszynistów
« dnia: 24 Listopad 2012, 08:12:47 »
Może trochę odbiegnę od zasadniczego zagadnienia, ale chodzi mi, kto powinien potwierdzić przyjęcie rozkazu pisemnego dyktowanego na biegu w przypadku jazdy w dwuosobowej obsadzie i rozkaz ten przyjmuje z polecenia maszynisty pomocnik (może też mieć uprawnienia maszynisty) albo kierownik pociągu wezwany do jazdy w kabinie maszynisty? Czy ma być to nazwisko przyjmującego i maszynisty w pozycji przewidzianej dla maszynisty?

75
Jeżeli sygnałem "Stój" jest również ciemny semafor i mamy taki przypadek zarówno dla semafora wjazdowego i wyjazdowego na danym posterunku ruchu (stacji), to, w przypadku braku możliwości podania "Sz", rozkaz pisemny należy podyktować osobno dla każdego semafora, czy wystarczy jeden rozkaz "S" z wypełnionymi odpowiednimi działkami po zatrzymaniu pociągu przed semaforem wjazdowym? Czy dla każdego z osobna, dla wyjazdowego po wjeździe i zatrzymaniu pod wjazdowym? Mowa o pociągu bez planowego zatrzymania na tej stacji. 

Strony: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 14