67
« dnia: 19 Styczeń 2013, 15:17:25 »
Ct-1 nie jest wykładnią dla wszystkich maszynistów. Natomiast Ir-1 - owszem.
Ir-1 § 62 ust. 8
8. Prędkość jazdy należy zmniejszyć również wtedy, gdy drużyna pociągowa zauważy przeszkodę uniemożliwiającą stosowanie nakazanej prędkości. Maszynista obowiązany jest zmniejszyć odpowiednio prędkość jazdy, gdy z powodu złej widoczności nie może
w dostatecznym stopniu orientować się w terenie dla ustalenia miejsca znajdowania się urządzeń sygnałowych, bądź w rozpoznaniu sygnałów albo gdy z powodu gwałtownych zaburzeń atmosferycznych istnieje możliwość powstania przeszkody do jazdy.
Poza tym w tymże Ct-1, i nie tylko, jest uwzględniona nie tylko prędkość prowadzenia pociągu ale również odpowiednie zmniejszenie natężenia świateł w zależności od okoliczności. Warunki lokalne, mające wpływ na prowadzenie pociągu, mogą być przekazywane maszyniście właśnie rozkazami pisemnymi i nie tylko.
Odnośnie dobrej widoczności, to każdy chyba wie co należy przez to rozumieć, a w odniesieniu do przepisów kolejowych można wyciągnąć wnioski kiedy mamy dobrą widoczność dla ustalenia np. widoczności sygnałów, w szerokim pojęciu tego słowa znaczenia. Na pewno nie ustala się widoczności sygnałów w czasie mgły czy innych trudnych warunków atmosferycznych. Widoczność sygnałów i wskaźników jest z tym związana ale też uwzględnia się chyba warunkami lokalne, prędkość i inne parametry i nikt tu nie odkrywa Ameryki.
W Ir-1 można znaleźć też taki przepis:
§ 12 ust. 6. Jazda manewrowa za wyprawionym pociągiem może odbywać się tylko na ściśle określonej drodze niezbędnej do wykonania manewru, przy dobrej widoczności w odległości nie mniejszej niż 500 m od pociągu, jeżeli pochylenie na szlaku jest mniejsze niż 10‰.
Prędkość jazdy manewrowej za wyprawionym pociągiem nie może przekraczać 20 km/h i należy ją tak regulować, aby nie nastąpiło najechanie na tył pociągu, gdyby pociąg się zatrzymał.
Swego czasu (nie tak odległy) przepis ten określał dobrą widoczność minimum 400m, co chyba, przy obecnych zapisach, niedyskwalifikuje dyżurnego ruchu, jeżeli uzna właśnie, że ma takie warunki widoczności i spełni pozostałe uwarunkowania.
Inny przykład:
§81 ust. 12 pkt 6) za pociągiem lub pojazdem pomocniczym, którego przyjazdu przedni posterunek ruchu nie potwierdził, pojazd pomocniczy bez przyczep może być wyprawiony w odstępie czasu 5 minut i w odległości nie mniejszej niż 1000 m tylko wówczas, gdy:
a) jest pora dzienna i dobra widoczność,