ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego

Forum Główne => Ruch kolejowy => Wątek zaczęty przez: axtomek w 24 Marzec 2017, 15:01:23

Tytuł: Perony boczne
Wiadomość wysłana przez: axtomek w 24 Marzec 2017, 15:01:23
Witam,
Jak nam wszystkim wiadomo, jako jeden z najbardziej klasycznych podziałów peronów to na boczne i wyspowe. Są przystanki na szlakach dwutorowych, gdzie perony boczne są położone naprzemiennie, a są takie, gdzie są vis'a'vis siebie po dwóch stronach torów.
Gdzieś spotkałem się z informacją, że aktualnie budowane/przebudowywane przystanki powinny mieć perony umieszczane naprzemiennie. Czy to jest usankcjonowane jakimiś konkretnymi przepisami, czy bardziej traktowane ze względów bezpieczeństwa, jako coś w rodzaju "dobrej praktyki"?
Tytuł: Odp: Perony boczne
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 24 Marzec 2017, 16:04:21
Poczytaj sobie paragraf 1 wskazanego dokumentu - tam są podane podstawy prawne i techniczne dotyczące budowy peronów.
http://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Instrukcje/Wydruk/Wytyczne_w_sprawie_doboru_wysokosci_peronow_na_liniach_kolejowych_zarzadzanych_przez_PKP_Polskie_Linie_Kolejowe_S.A._Id_118.pdf
Tytuł: Odp: Perony boczne
Wiadomość wysłana przez: axtomek w 28 Marzec 2017, 14:00:19
Przeglądam to rozporządzenie z 1998 roku i nie widzę tam zapisu o położeniu peronów w układzie naprzemiennym. Są opisane warunki usytuowania przy torach zasadniczych i dodatkowych, na łuku, na pochyleniu, pomiędzy torami... Ani słowa o sytuowaniu peronów w układzie naprzemiennym. Czy coś przeoczyłem, czy nie ma formalnie takiego zapisu?
Tytuł: Odp: Perony boczne
Wiadomość wysłana przez: jageer w 28 Marzec 2017, 16:17:03
W skrócie to się stosuje dla linii >120 km/h taka była idea.
Tytuł: Odp: Perony boczne
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 28 Marzec 2017, 17:33:36
Nie mogę znaleźć w literaturze żadnego porównania obu rozwiązań, ale korzyściami podłużnego (naprzemiennego) układu zewnętrznych peronów na przystanku może być ograniczenie ryzyka przechodzenia z peronu na peron przez tory w niedozwolonych miejscach (i tak trzeba dojść do końca peronu, gdzie jest wyznaczone przejście), czy też - przy semaforach odstępowych między peronami - możliwość oczekiwania pociągu na sygnał na semaforze odstępowym każdego kierunku przy peronie (o ile jazda torem prawym), bez potrzeby rozsuwania semaforów obu torów względem siebie.