16
Urządzenia srk / Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« dnia: 01 Lipiec 2014, 21:22:39 »
A ja powiem więcej. Dr M. (Politechnika Warszawska) kiedyś wykazywał nam skąd się wziął system szybkościowy sygnalizacji i jaka była geneza systemów przekaźnikowych na PKP. Pakowano w latach 70-tych bardzo dużo kasy i nie było rady - trzeba było kupić system Erocsson "E" od Szwedów i sygnalizację szybkościową od Ruskich (oni tam mają/mieli sbl-ki ze stopniowaniem co 20 km/h). My zapożyczyliśmy od nich tylko 0, 40, 60, 100 i max (160). No ale to "lata świetlne" temu było i nie wgłębiałem się w temat czy to prawda. Coś w tym jednak jest. Nakłady finansowe na system izolacji torów były potężne. W sporej części było też naszych pomysłów powodowanych bylejakością torów. System taki dużo wybaczał i byle zaniżona oporność toru nie robiła problemów. Podnosiło się napięcie na wejściu i mimo sporych strat w izolacji na wyjściu było wymagane minimum. Potem przyszły czasy restrykcyjnego podejścia do parametrów srk i taki myk już u nas nie przechodzi. .... wali po łapkach za takie przekręty. A sz-ty idą w setki.