ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego

Forum Główne => Urządzenia srk => Wątek zaczęty przez: pg747 w 14 Grudzień 2018, 14:11:21

Tytuł: Półsamoczynna blokada kodowa
Wiadomość wysłana przez: pg747 w 14 Grudzień 2018, 14:11:21
Witajcie! Czy posiada ktoś informacje na temat półsamoczynnej blokady kodowej? Pytałem wujka Google, ale niestety milczy. Blokada ta występowała między Lubiczem a Skępym na linii 27 (czy dalej to nie wiem).

https://drive.google.com/open?id=18LsuXGLkxXWXOO-AEvkXJUy7F2VG3v1K

Powyżej jest link do poglądowego zdjęcia ze zlikwidowanego posterunku Lubicz. (Nie mogłem dodać załącznika) :(

Pozdrawiam :)
Tytuł: Odp: Półsamoczynna blokada kodowa
Wiadomość wysłana przez: Maszynista222 w 14 Grudzień 2018, 16:10:52
Blokada ta istniała również na linii numer 30, jest to jedna z pierwszych blokad liniowych.
Tytuł: Odp: Półsamoczynna blokada kodowa
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 15 Grudzień 2018, 01:03:17
Półsamoczynna blokada kodowa (typ COB 64 - opracowana w latach 60) posiada przekaźnikowe odpowiedniki bloków Po/Poz/Ko których stan zmieniany jest kodami - seriami czterech impulsów o różnej biegunowości. Powiązanie z urządzeniami stacyjnymi realizowane jest elektrycznie, możliwa jest również współpraca z sygnalizacją kształtową poprzez zastosowanie sprzęgieł elektrycznych i zastawek pod dźwigniami.

Do obsługi służy oddzielny pulpit nastawczy (widoczny na zdjęciu z pierwszej wiadomości), do blokowania używane są przyciski Po/Poz/Ko naciskane jednocześnie z przyciskiem W. Stan bloków Po, Ko sygnalizowany jest parą lampek biała/czerwona, stan bloku Poz - parą lampek biała/czerwona w kształcie strzałek, do tego stosowane są podobne jak w zwykłej blokadzie przekaźnikowej przyciski/lampki Pwl, Ko, dPo, dKo, Ozl. Pozostałe lampki i przyciski to kontrola nadawania i odbierania kodów, stany awaryjne itp.

Blokada ta przeznaczona była zwłaszcza dla małych stacji z urządzeniami mechanicznymi, w tym kluczowymi, w których instalacja zwykłej blokady elektromechanicznej wymagałaby znacznej przebudowy urządzeń. Ponadto blokada do działania mogła wykorzystywać istniejące łącze teletechniczne łączności zapowiadawczej.

Szerszy opis blokady można znaleźć w książce A. Mikulskiego "Mechaniczne urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego".