ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego

Forum Główne => ISDR - Stacje i posterunki => Lisków (stara wersja symulatora) => Wątek zaczęty przez: macieksoft w 10 Grudzień 2015, 14:28:24

Tytuł: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: macieksoft w 10 Grudzień 2015, 14:28:24
Witam, znowu mam kilka pytań odnośnie symulacji.

1: Czemu blokady samoczynne typu EAP znajdujące się w Liskowie na szlaku Lisków-Wilamowice działają inaczej niż napisano w instrukcji? W instrukcji jest napisane o konieczności naciśnięcia przycisku POZ aby umożliwić wjazd przez blokadę, jednak posterunek w Wilamowicach może wyprawić pociąg nawet bez mojej zgody (bez naciskania POZ).

Cytuj
Żądanie pozwolenia przez sąsiedni posterunek sygnalizowane jest miganiem na biało strzałki kierunkowej
"przyjazd" oraz dzwonieniem dzwonka. Danie pozwolenia odbywa się poprzez wciśnięcie przycisku Poz -
strzałka kierunkowa przechodzi w światło białe ciągłe, a dzwonek przestaje dzwonić.

2: Czy jeśli jest napisane "wagony na ZYX" to oznacza to zmianę numeru wagonów (odsprzęgu) po odczepieniu loka na 66185, czy może chodzi o to że pociąg 66185 ma zabrać te wagony? No i jaki numer nadać luzowi co zostaje po odczepieniu wagonów?

Kolejną sytuacją jest 44181 bez uwag eksploatacyjnych. 964 zabiera mu wagony, ale co się dzieje z luzem 44181, jaki numer mu mam nadać bo automatycznie jest on zmieniany na "manewr1" (po odsprzęgnięciu) czy jakoś tak?

3: Po co przysłali mi drezynę? Nie piszą nigdzie po co ona jest, wiem tylko że kończy bieg.

4: Czy jak w uwagach eksploatacyjnych jest napisane "na poc 99172" to oznacza to zmianę numeru pociągu? Czy może chodzi o coś innego?

5: Gdzie jest cyngiel do dawania Sz na Tz1?
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: EN57-002 w 10 Grudzień 2015, 15:50:53
Ponieważ nie gram na tym RJ, tylko na swoim to do uwag eksploatacyjnych się nie odniosę, ale jeżeli jest na poc. 99172, to albo dot. to loka, albo wagonów, którym w odpowiedniej godzinie taki numer trzeba nadać i z nim wyprawić w drogę.
5: Gdzie jest cyngiel do dawania Sz na Tz1?
No nie ma cyngla, bo to Tz, a nie semafor, po za tym za nim nie ma już innego semafora, aby jechać na Sz, tam się podaje sygnał Ms2, po zwolnieniu przez skład izolacji torowej i przełożenia do położenia zasadniczego zwrotnic 201/202.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: macieksoft w 10 Grudzień 2015, 17:24:23
A czemu jestem zmuszony domyślać się tego że lok zmienia numer.
W rozkładze jazdy mam loka kończącego o numerze 967 i uruchamianego o numerze 966. Czemu więc nigdzie nie jest napisane że 967 zmienia numer na 966? Czemu jestem zmuszony się tego domyślać? Czy w rzeczywistości kierowanie ruchem też jest oparte na domysłach? ;-)
To samo z 66184 > 66187.

No i wreszcie wiem domyślam się jak odprawić to wszystko ;-)
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: melis w 10 Grudzień 2015, 20:19:53
Po pierwsze pobierz opis rozkładu, który napisał @Maku. Jest tam wyraźnie napisane, że  lokomotywy z Tefamy, obsługuja tylko i wyłącznie ten odcinek a więc, lokomotywa z 967 pojedzie z najbliższym składem skierowanym na Tefamę. A co z wagonami z 967 np, to masz już w uwagach eksploatacyjnych. Czytaj uwagi a będziesz wiedział co i jak, bo tak na ten przykład pociąg 969 ciągnie wagony na 66187. Jak jesteś początkujący i nie opanowałeś jeszcze rozkładu, to najlepiej wyłącz opóźnienia aby nie musieć szukać za dużo..
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: macieksoft w 10 Grudzień 2015, 20:37:33
Udało mi się odprawić te pociągi. Już wiem o co w tym chodzi.
Jednak co z tą blokadą? Czemu działa inaczej niż w instrukcji?
No i czemu testowo mnie opiernicza za niezablokowany blok początkowy mimo tego że pociąg jeszcze nie wyjechał ze stacji? Tak się zawsze dzieje jak wyprawiam pociąg z chociażby niewielkim opóźnieniem.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: Andrev w 10 Grudzień 2015, 20:54:20
Udało mi się odprawić te pociągi. Już wiem o co w tym chodzi.
Jednak co z tą blokadą? Czemu działa inaczej niż w instrukcji?

Może kolega zdający dyżur Ci podkołkował blok pozwolenia? IMHO obsługa blokady z Wilamowicami po torze 2 jest łatwiejsza jeśli blok pozwolenia blokuje się automatycznie. O pociągi towarowe i lokomotywy luzem Wilamowice i tak pytają w osobnym telefonogramie - a na linii dwutorowej (jeśli takiego zapisu w RTS nie ma) takiego obowiązku nie ma.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: melis w 10 Grudzień 2015, 21:21:25
No i czemu testowo mnie opiernicza za niezablokowany blok początkowy mimo tego że pociąg jeszcze nie wyjechał ze stacji? Tak się zawsze dzieje jak wyprawiam pociąg z chociażby niewielkim opóźnieniem.
Zbyt wcześnie prosisz testowo o wolną drogę i dajesz zielone. Dochodzi do tego opóźnienie i taka reakcja testowa. O wolną pytaj dopiero gdy skład dojeżdża do Twej stacji np na wysokości SSP, jeśli nie ma postoju. A jak postój jest, to dopiero o czasie odjazdu.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: macieksoft w 10 Grudzień 2015, 22:03:36
Udało mi się odprawić te pociągi. Już wiem o co w tym chodzi.
Jednak co z tą blokadą? Czemu działa inaczej niż w instrukcji?

Może kolega zdający dyżur Ci podkołkował blok pozwolenia? IMHO obsługa blokady z Wilamowicami po torze 2 jest łatwiejsza jeśli blok pozwolenia blokuje się automatycznie. O pociągi towarowe i lokomotywy luzem Wilamowice i tak pytają w osobnym telefonogramie - a na linii dwutorowej (jeśli takiego zapisu w RTS nie ma) takiego obowiązku nie ma.

Jest łatwiejsza, ale mi się wydaje że jest nierealistyczna. A przynajmniej niezgodna z instrukcją i mniej bezpieczna. Pytanie do twórcy, czy to bug?

Do tego stacja zbyszki po wyprawieniu przeze mnie pociągu po torze niewłaściwym (co oczywiście wcześniej zasygnalizowałem przez telefon) kazała mi zablokować blok początkowy. Ale ta blokada ma blok początkowy tylko dla toru właściwego. Zablokowałem ten blok korzystając dodatkowo z dPo2z bo inaczej się nie dało go zablokować bo przecież nie wyprawiałem pociągu po torze właściwym (a to po to żeby "Zbyszek" zawrył ryja) i potem nie mogłem wyprawić pociągu po torze właściwym. Musiałem wyprawić na Sz o dopiero wtedy "Zbyszek" odblokował Ko i mogłem normalnie prowadzić ruch.

Wygląda na to że "Zbyszek" zapomina że dla kierunku niewłaściwego nie mam bloku Po i każe mi czynić cuda żeby ten blok zablokować, zmuszając mnie do zablokowania bloku na właściwym torze mimo tego że pociąg jedzie niewłaściwym.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: EN57-002 w 10 Grudzień 2015, 22:32:56
Do tego stacja zbyszki po wyprawieniu przeze mnie pociągu po torze niewłaściwym (co oczywiście wcześniej zasygnalizowałem przez telefon) kazała mi zablokować blok początkowy. Ale ta blokada ma blok początkowy tylko dla toru właściwego. Zablokowałem ten blok korzystając dodatkowo z dPo2z bo inaczej się nie dało go zablokować bo przecież nie wyprawiałem pociągu po torze właściwym (a to po to żeby "Zbyszek" zawrył ryja) i potem nie mogłem wyprawić pociągu po torze właściwym. Musiałem wyprawić na Sz o dopiero wtedy "Zbyszek" odblokował Ko i mogłem normalnie prowadzić ruch.

Wygląda na to że "Zbyszek" zapomina że dla kierunku niewłaściwego nie mam bloku Po i każe mi czynić cuda żeby ten blok zablokować, zmuszając mnie do zablokowania bloku na właściwym torze mimo tego że pociąg jedzie niewłaściwym.
Nie blokuje się blokady na torze, po którym nic nie pojechało, nadto nie wysyła się poc. na tor, który sami zajęliśmy blokadą. Mnie to bardziej wygląda, iż nie zgłosiłeś do Borku, odjazdu po lewym w telefonogramie zapowiadawczym, stąd jeżeli zgłosiłeś tylko (np.) "35102 odjechał" to RSP z Borku przyjął odjazd tego poc. po torze właściwym, czyli nr 2. Po za tym,czy przed wyprawieniem następnego poc. na Sz, na niby zajęty tor, wprowadziłeś TZP? Czy na torze nr 1 wprowadziłeś ruch jednotorowy dwukierunkowy przy czynnych obu torach szlakowych?
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: macieksoft w 10 Grudzień 2015, 22:51:14
Rzeczywiście sprawdziłem i zapomniałem podać toru. Wybaczcie niekompetencję.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 10 Grudzień 2015, 23:41:49
A może macieksoft przed zadawaniem pytań najpierw powinien zapoznać się z następującymi dokumentami: Instrukcja Ie-10 (E-18) oraz Ir-1 (R-1), bez znajomości których poprawne korzystanie z symulatora będzie nastręczać szereg trudności?
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: ISEDR 1994 w 11 Grudzień 2015, 00:07:28
A może macieksoft przed zadawaniem pytań najpierw powinien zapoznać się z następującymi dokumentami: Instrukcja Ie-10 (E-18) oraz Ir-1 (R-1), bez znajomości których poprawne korzystanie z symulatora będzie nastręczać szereg trudności?

Ir-1 w zupełności wystarczy, tu chodzi w głównej mierze o sprawne prowadzenie ruchu, co do Ie-10 - ona jest bardziej ogólną instrukcją na temat samych urządzeń przekaźnikowych, taki bardziej rarytasik
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: melis w 11 Grudzień 2015, 06:53:07
Poza tym, kolega powinien zdaje się mi, dokładnie czytać instrukcję do symulatora. Skrócona dla Liskowa i rozszerzona dla Testowa. Pamiętam jak topornie mi szło, to czytanie :) Z czasem jednak, zgłębianie tej wiedzy, dawało dużo satysfakcji.
Edycja: Jako, że także myślę o sobie jak o początkującym uzytkowniku ISDR'a, podepne się pod temat i zadam pytanie - wybacz autorze tematu ;) - W Liskowie puszczając jakikolwiek skład na Sz w danym kierunku, nie musimy dyktować rozkazu, w którym zawarta jest informacja o uniewaznieniu wskazań SBL, jak to ma miejsce w Testowie w stronę Ślemienia. A czemu?
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: EN57-002 w 11 Grudzień 2015, 12:31:34
W Liskowie puszczając jakikolwiek skład na Sz w danym kierunku, nie musimy dyktować rozkazu, w którym zawarta jest informacja o uniewaznieniu wskazań SBL, jak to ma miejsce w Testowie w stronę Ślemienia. A czemu?
A w kierunku do jakiego posterunku zapowiadawczego mamy w Liskowie SBL, aby unieważniać to coś?
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: ISEDR 1994 w 11 Grudzień 2015, 13:12:41
W liskowie do żadnego posterunku nie ma SBL. Domyślam się że kolega ma na myśli szlak do Wilamowic, gdzie faktycznie jest tam jakiś semafor, z tym że jest semafor odstępowy posterunku ruchu. Wtedy jeśli wyjeżdżasz na rozkaz "S" przejeżdżając semafor wyjazdowy wskazujący sygnał stój, uwzględniasz na co ma być wjazd na posterunku odstępowym, w symulatorze chyba tego nie ma bo tu są jeszcze stare druki, ale normalnie jest tak że uwzględnia się w trzeciej rubryce "inne" na co ma być wjazd na posterunek odstępowy. Można też podyktować rozkaz tylko do semafora odstępowego posterunku ruchu a dalej PO wydaję ponownie rozkaz z uwzględnieniem swojego semafora lecz rzadko to się stosuję.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: jageer w 11 Grudzień 2015, 15:32:30
Jest łatwiejsza, ale mi się wydaje że jest nierealistyczna. A przynajmniej niezgodna z instrukcją i mniej bezpieczna. Pytanie do twórcy, czy to bug?

Z jaką instrukcją? Gdzie tam jest mniejsze bezpieczeństwo? Tam jest typowa blokada "EAP" ze stabilnym przyciskiem "poz" i tyle.....
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: macieksoft w 11 Grudzień 2015, 17:26:41
No jak to z jaką? Z instrukcją do symulatora w której jest napisane o przycisku Poz.
W symulatorze przycisk Poz nie działa (jest ładnie wyglądającym gadżetem, ale bez funkcji).

Powtarzam cytat z instrukcji:
Cytuj
    Żądanie pozwolenia przez sąsiedni posterunek sygnalizowane jest miganiem na biało strzałki kierunkowej
    "przyjazd" oraz dzwonieniem dzwonka. Danie pozwolenia odbywa się poprzez wciśnięcie przycisku Poz -
    strzałka kierunkowa przechodzi w światło białe ciągłe, a dzwonek przestaje dzwonić.

W symulacji dzwonek dzwoni przez około 2-3 sekundy, po tym czasie niezależnie od tego czy nacisnę Poz dzwonek milknie i strzałka zapala się na stałe. Generalnie nie ma nawet czasu na naciskanie Poz.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: melis w 11 Grudzień 2015, 18:05:07
Tu akurat jest to nie dopracowane, o czym Paweł wspominał. Jednak, gdy mi się zdarza - niestety rzadko ;) - że Wi prosza o zezwolenie, to dzwonek nie odpuszcza do chwili nie wydania pozwolenia.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: macieksoft w 11 Grudzień 2015, 20:33:25
Taki sobie programik napisałem. Żeby zwizualizować sobie pociągi które jadą (bo ten rozkład jak dla mnie nie jest zbyt przejrzysty). Do tej pory korzystałem z "karteczek" na pulpicie i nadal mam zamiar je stosować, jednak na mniejszą skalę.
Nie jest to nic specjalnego, ale może coś z tego będzie ;-)
Może w przyszłych opcjach programu będzie generowanie karteczek (tabliczek) na pulpit korzystając z emulacji myszy i klawiatury ;-)
Do tego ustawiłem sobie pod myszą macro żeby jednym kliknięciem otwierać opcję dodawania własnej tabliczki oraz zakładać kapturki na przyciski. Małe ułatwienia, ale nie są złe.

Nie wiem tylko jak wyciągnąć z ISDR symulowany czas, żebym zrobił sobie timer co by przypominał o uruchamianych pociągach, chociaż pewnie Paweł walnie mnie w łeb jak się go o to zapytam ;-)

(http://i68.tinypic.com/2enq9ut.jpg)
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: Andrev w 11 Grudzień 2015, 21:41:24
W liskowie do żadnego posterunku nie ma SBL. Domyślam się że kolega ma na myśli szlak do Wilamowic, gdzie faktycznie jest tam jakiś semafor, z tym że jest semafor odstępowy posterunku ruchu. Wtedy jeśli wyjeżdżasz na rozkaz "S" przejeżdżając semafor wyjazdowy wskazujący sygnał stój, uwzględniasz na co ma być wjazd na posterunku odstępowym, w symulatorze chyba tego nie ma bo tu są jeszcze stare druki, ale normalnie jest tak że uwzględnia się w trzeciej rubryce "inne" na co ma być wjazd na posterunek odstępowy. Można też podyktować rozkaz tylko do semafora odstępowego posterunku ruchu a dalej PO wydaję ponownie rozkaz z uwzględnieniem swojego semafora lecz rzadko to się stosuję.

Hola, hola, czegoś tu nie rozumiem. Jeśli chcemy wyjechać do Wilamowic na rozkaz pisemny "S", to wystarczy wprowadzić telefoniczne zapowiadanie pociągów (do Wilamowic - między post. zapowiadawczymi). Informacja co będzie na post. Tęcza nie jest wymagana w rozkazie. Przecież to jest autonomiczny posterunek (no chyba że pojedziemy hardkorem i w telefoniczym zapowiadaniu pociągu wyłączymy posterunek odstępowy z udziału w prowadzeniu ruchu pociągów - ale w związku z tym że Tęcza ma obsługiwany przejazd nie jest to zbyt bezpieczne). Po naszym wyprawieniu pociągu na "S", albo zastępczy, bo tutaj sytuacja jest analogiczna w zależności: Tęcza poda sygnał zezwalający, bądź podyktuje rozkaz pisemny "S". Tym bardziej że w każdym kierunku są semafory, a blokada jest przystosowana do prowadzenia ruchu zmiennokierunkowego.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: melis w 12 Grudzień 2015, 11:44:13
(no chyba że pojedziemy hardkorem i w telefoniczym zapowiadaniu pociągu wyłączymy posterunek odstępowy z udziału w prowadzeniu ruchu pociągów
Tego nie da sie uczynić. Łącznica jest jedna dla Wi i Te i, każdy komunikat odbierają oba posterunki. TZP nie będzie działac tylko do i z Tęczy. @macieksoft udostępnisz swój wynalazek?
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: macieksoft w 12 Grudzień 2015, 17:42:56
Jeśli do czegoś to Wam potrzebne to tak. Ale trzeba jeszcze dopracować bo to co jest to na szybko było robione, a ja leniem jestem ;-)
Do tego wszystko jest przystosowane pod ekran dotykowy.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: jageer w 12 Grudzień 2015, 21:15:54
No jak to z jaką? Z instrukcją do symulatora w której jest napisane o przycisku Poz.
W symulatorze przycisk Poz nie działa (jest ładnie wyglądającym gadżetem, ale bez funkcji).

To jest symulator, jak widzisz, tu jest dodatkowe "ułatwienie", na PLK też tak jest.... Więc, trzeba zmienić dokumentację nieco, a poziom bezpieczeństwa się nie obniża.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: miki w 12 Grudzień 2015, 21:59:53
Przycisk Poz działa, jeśli Wilamowice wyprawiają po torze lewym.
Wówczas lampka miga i trzeba potwierdzić Poz, aby pociąg mógł zostać wyprawiony.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: macieksoft w 13 Grudzień 2015, 12:37:29
No to ja proponuję opcję w ustawieniach. Żeby się dało wybrać czy Poz jest "podparty" czy nie.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: melis w 13 Grudzień 2015, 13:24:24
Dawno temu już, została zaproponowana opcja cierpliwości, na ewentualne poprawki. A czy takowe powstaną, nie wiadomo.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: jageer w 13 Grudzień 2015, 19:34:39
No to ja proponuję opcję w ustawieniach. Żeby się dało wybrać czy Poz jest "podparty" czy nie.

Podeprzeć to sobie możesz zestyki przekaźnika.... ;) Tu jest legalnie "wciśnięto-wkręcony" przycisk stabilny.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: macieksoft w 13 Grudzień 2015, 19:52:17
Jak ktoś ma chęci przetestować planszę planowania ruchu to można pobrać wersję alpha: http://www.macieksoft.cba.pl/softw/ppr.exe (http://www.macieksoft.cba.pl/softw/ppr.exe)
Należy skopiować link, hiperłącze niestety nie działa.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: EN57-002 w 14 Grudzień 2015, 00:49:11
Miałem napisać to już wcześniej, ale po ściągnięciu planszy i jej obejrzeniu są pewne przemyślenia. Otóż wydaje się, że zawody RSP i nastawniczego wymagają specyficznych predyspozycji. Takich, które pozwalają zapanować nad ruchem poc., zapamiętać co jest na stacji, co na podejściu, organizacyjnie mieć to w głowie, a nie otaczać się żółtymi karteczkami. To, że w zawodzie spotyka się ludzi, znajdujących się z przypadku na stanowiskach to efekt czasów braku pracy, przez ostatnie lata. Jednak pewnie zupełnie inaczej pracuje się z osobą na sąsiednim posterunku czującą tą pracę, realizującą się w niej.
  Przy moim RJ na używanie tego panela czasu już nie ma, bowiem RJ jest pełny, czy nasycony i nie ma czasu na wypełnianie jeszcze dodatkowych papierków.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: melis w 14 Grudzień 2015, 07:27:02
Rzuciłem okiem i jedno co można stwierdzić na pewno to to, że kolega ma pewne pojęcie o pisaniu programów. Jednak przydatność tego narzędzia, w mym odczuciu, jest znikoma. SWDR wyświetla wszystkie potrzebne nam informacje. Gdy dany skład ma długi postój u nas na posterunku, to tabliczka z godz i kierunkiem odjazdu, jest wygodniejsza, aniżeli przeskakiwanie do aplikacji zewnętrznej.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: macieksoft w 14 Grudzień 2015, 14:09:11
Bo to specyficzna aplikacja pod specyficzne (czytaj moje) potrzeby.
Ja jak mam za dużo na głowie to zwyczajnie nie daję rady więc zamiast generować dziesiątki karteczek napisałem aplikację.
Dla mnie SWDR nie jest zbyt przejrzysty. Za wiele informacji w jednym miejscu i szukanie interesującego mnie pociągu zajmuje czas. Do tego nie ma opcji wyświetlenia go na osobnym ekranie. Moja aplikacja to nie substytut SWDR tylko substytut (niektórych) karteczek.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: EN57-002 w 14 Grudzień 2015, 14:46:34
... i szukanie interesującego mnie pociągu zajmuje czas. Do tego nie ma opcji wyświetlenia go na osobnym ekranie...
Nie, nie zajmuje, w SWDR nad kolumną "Z kierunku post." jest pusta rubryka nad którą jest napis "Nr pociągu". Tam wpisujesz nr poc. np. 44015, walisz ENTER i już masz go wyświetlony. Bardzo często z tego korzystam, jak jedzie tak opóźniony, iż nie ma go w liście poc.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: melis w 14 Grudzień 2015, 15:23:21
Pod żadnym pozorem nie neguję Twego programu. @EN57-002 ma rację. Poza tym, wybierać sobie możesz czy interesują Cię składy kończące bieg w naszej stacji, uruchamiane itp.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: ISEDR 1994 w 14 Grudzień 2015, 16:06:12
W liskowie do żadnego posterunku nie ma SBL. Domyślam się że kolega ma na myśli szlak do Wilamowic, gdzie faktycznie jest tam jakiś semafor, z tym że jest semafor odstępowy posterunku ruchu. Wtedy jeśli wyjeżdżasz na rozkaz "S" przejeżdżając semafor wyjazdowy wskazujący sygnał stój, uwzględniasz na co ma być wjazd na posterunku odstępowym, w symulatorze chyba tego nie ma bo tu są jeszcze stare druki, ale normalnie jest tak że uwzględnia się w trzeciej rubryce "inne" na co ma być wjazd na posterunek odstępowy. Można też podyktować rozkaz tylko do semafora odstępowego posterunku ruchu a dalej PO wydaję ponownie rozkaz z uwzględnieniem swojego semafora lecz rzadko to się stosuję.

Hola, hola, czegoś tu nie rozumiem. Jeśli chcemy wyjechać do Wilamowic na rozkaz pisemny "S", to wystarczy wprowadzić telefoniczne zapowiadanie pociągów (do Wilamowic - między post. zapowiadawczymi). Informacja co będzie na post. Tęcza nie jest wymagana w rozkazie. Przecież to jest autonomiczny posterunek (no chyba że pojedziemy hardkorem i w telefoniczym zapowiadaniu pociągu wyłączymy posterunek odstępowy z udziału w prowadzeniu ruchu pociągów - ale w związku z tym że Tęcza ma obsługiwany przejazd nie jest to zbyt bezpieczne). Po naszym wyprawieniu pociągu na "S", albo zastępczy, bo tutaj sytuacja jest analogiczna w zależności: Tęcza poda sygnał zezwalający, bądź podyktuje rozkaz pisemny "S". Tym bardziej że w każdym kierunku są semafory, a blokada jest przystosowana do prowadzenia ruchu zmiennokierunkowego.

No to chyba oczywiste, że trzeba wprowadzić TZP, tego już nie pisałem. Kolega poruszył wątek Sz oraz rozkazu "S". Można pojechać na "Sz" obsługując oczywiście dPo bez wprowadzania TZP. Jeżeli nie można wyświetlić "Sz" wtedy jedziemy na rozkaz "S". W rozkazie uwzględniamy na co ma być rozkaz (ja zawsze daje na Rd1). W przypadku posterunku odstępowego można dać rozkaz uwzględniając nasz semafor, a potem PO daje swój rozkaz ( tak jest w życiu bo PO w symulatorze nie podyktuje rozkazu), ale można też dać po uzgodnieniu z PO, że w rozkazie uwzględnimy oba semafory czyli nasz i PO, ale tak jak wspomniałeś, PO ma przejazd także wybrałbym opcję pierwszą z uwzględnieniem mojego semafora. To samo również się tyczy jeśli chcemy pojechać do kilometra. Dla przykładu: wyjedź czymkolwiek i wpisz w rozkazie to co ja (w załączniku)
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: macieksoft w 14 Grudzień 2015, 19:11:23
... i szukanie interesującego mnie pociągu zajmuje czas. Do tego nie ma opcji wyświetlenia go na osobnym ekranie...
Nie, nie zajmuje, w SWDR nad kolumną "Z kierunku post." jest pusta rubryka nad którą jest napis "Nr pociągu". Tam wpisujesz nr poc. np. 44015, walisz ENTER i już masz go wyświetlony. Bardzo często z tego korzystam, jak jedzie tak opóźniony, iż nie ma go w liście poc.

Ja też z tego korzystam, ale to wszystko zajmuje czas. Oczywiście wpisywanie pociągów do programu też zajmuje czas, ale mi osobiście chodzi o planszę gdzie pociągi są podzielone według miejsca z którego jadą, czyli osobne kolumny dla każdego kierunku. Jednak gdy trzeba jednym rzutek oka sprawdzić co się dzieje to taki pseudo geograficzny układ jest dla mnie wygodny. Ważne jest to że SWDR wymaga pamiętania numeru składu żeby wyszukać konkretny pociąg, a ja nie mam pamięci do numerów. Do tej pory miałem sporo karteczek (na nich pisałem jaki jest numer, gdzie jedzie no i jaki ma czas postoju), umiejscowienie karteczki wskazywało gdzie jest pociąg i czy został zapowiedziany telefonicznie. W sumie to nadal korzystam z karteczek, ale to głównie dla składów obsługujących Tefamę, bo jak stoją na torach to muszę wiedzieć gdzie jest który. Nie chcę przecież wysłać manewrówki na Wilamowice i elektryka na Tefamę ;-) No i nie chcę też pomylić wagonów, chociaż dla symulatora jest to bez znaczenia.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: melis w 14 Grudzień 2015, 21:52:29
A więc da się pominąć posterunek Te, bez informowania go o odjeździe pociągu i przejechanie na S1. Pospiech wpadł na Tęcze z prędkościa 120km/h. Szczęściem przejazd pusty był. Dyżurny zszedł na miejscu na zawał :D W sumie zawierając informację o konieczności zwolnienia do 20km/h na przejeździe, można puszczać niemal jeden za drugim na Wi.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: ISEDR 1994 w 19 Grudzień 2015, 22:06:07
A więc da się pominąć posterunek Te, bez informowania go o odjeździe pociągu i przejechanie na S1. Pospiech wpadł na Tęcze z prędkościa 120km/h. Szczęściem przejazd pusty był. Dyżurny zszedł na miejscu na zawał :D W sumie zawierając informację o konieczności zwolnienia do 20km/h na przejeździe, można puszczać niemal jeden za drugim na Wi.

Tutaj z tego co zrobiłem to tak. W realu jest tak, że w rozkazie można po uzgodnieniu z następnym posterunkiem uwzględnić na co będzie wjazd na ten posterunek ( przeważnie na "Sz"). Można też podać rozkaz S ale tylko zezwolić na przejechanie swojego semafora wyjazdowego, a następny posterunek dyktuje osobny rozkaz S na wjazd, oczywiście stosowane jest TZP.
Tytuł: Odp: Kilka pytań od wiecznie początkującego
Wiadomość wysłana przez: macieksoft w 06 Listopad 2016, 15:37:56
Pozwolę sobie odkopać temat.
Znowu mam kilka pytań.

Co dokładnie robić w przypadku zdawczych i liniowych? Rozumiem że zależnie od tego jak opisane na podglądzie sytuacji są wagony to mam je wypchać na bocznicę albo włączyć do innych pociągów. I tutaj pytanie: Czy mogę je włączać do dowolnych towarowych (jadących zgodnie z kierunkiem przeznaczenia wagonów), czy może są jakieś restrykcje?
Po takich pociągach chyba zostają luzy, co a nimi mam zrobić? Czy są one jakoś uruchamiane, czy może mogę je dowolnie wykorzystać? Mogę je wyprawić jako nieplanowe?
Wiem że drezyny i sieciowe mogę dowolnie wykorzystać, jednak co mam z nimi zrobić jak mam ich dosyć? Czy mogę im nadać dowolny (z zachowaniem parzystości) numer i uruchomić jako pociąg nieplanowy? Czy może są one jakoś uruchamiane według rozkładu?