ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego

Forum Główne => Urządzenia srk => Wątek zaczęty przez: dp116 w 18 Luty 2013, 15:30:37

Tytuł: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: dp116 w 18 Luty 2013, 15:30:37
Witam! Mam pytanie dot. stacji Warszawa Zachodnia. Jest ona podzielona na 3 czesci. WZP - tory podmiejskie
WZD - tory dalekobiezne i WZS - peron 8 (dawniej Warszawa Wola) i tory postojowe. Jak wyglada przejazd z torow podmiejskich na dalekobiezne. Przepraszam, ze pisze bez polskich znakow, ale moj telefon takowych nie obsloguje. :-(
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: Pr1 w 18 Luty 2013, 16:07:55
Zależy o co pytasz?
Masz pod semaforem wskaźnik W26a, bądź W26b. Działa on chyba na takiej samej zasadzie jak W24.
Cytuj
Wskaźnik W26a/W26b - oznaczają przejazd z grupy torów dalekobieżnych na grupę torów podmiejskich (wskaźnik W 26a) lub przejazd z grupy torów podmiejskich na grupę torów dalekobieżnych (wskaźnik W 26b)
(http://www.polskakolej.com.pl/pliki/wsk/w26.gif)

Ciekawostką jest to, że tylko na Zachodniej (i podobno Wschodniej) są takie wskaźniki (chyba, że gdzieś w Polsce są jeszcze). 

Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 18 Luty 2013, 17:14:10
Z tego, co się orientuję, to przebieg między rejonami WZP i WZD polega na zasadzie bloku zgody między obsługą jednego pulpitu, a drugiego, jeśli chodzi Tobie o kwestie ruchowe.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: dp116 w 18 Luty 2013, 18:02:57
Z tego, co się orientuję, to przebieg między rejonami WZP i WZD polega na zasadzie bloku zgody między obsługą jednego pulpitu, a drugiego, jeśli chodzi Tobie o kwestie ruchowe.
Czyli dyżurni dogadują się czy pociąg można już puścić?
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: dp116 w 18 Luty 2013, 18:10:49
Zależy o co pytasz?
Masz pod semaforem wskaźnik W26a, bądź W26b. Działa on chyba na takiej samej zasadzie jak W24.
Cytuj
Wskaźnik W26a/W26b - oznaczają przejazd z grupy torów dalekobieżnych na grupę torów podmiejskich (wskaźnik W 26a) lub przejazd z grupy torów podmiejskich na grupę torów dalekobieżnych (wskaźnik W 26b)
(http://www.polskakolej.com.pl/pliki/wsk/w26.gif)
Nie o to mi chodziło
Ciekawostką jest to, że tylko na Zachodniej (i podobno Wschodniej) są takie wskaźniki (chyba, że gdzieś w Polsce są jeszcze).
Na Wschodniej też są. Co ciekawe, stację przed Warszawą Zachodnią - Warszawa Włochy nie ma już takich mimo, że tory dalekobieżne z podmiejskimi łączą się dopiero w Grodzisku Maz. - przy wjeździe na CMK.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: jageer w 18 Luty 2013, 19:18:39
Z tego, co się orientuję, to przebieg między rejonami WZP i WZD polega na zasadzie bloku zgody między obsługą jednego pulpitu, a drugiego, jeśli chodzi Tobie o kwestie ruchowe.
Czyli dyżurni dogadują się czy pociąg można już puścić?

Dzwonisz i żądasz zgody. Jak dostaniesz poz, to SRK Ci pozwala na wjechanie w "inny" okręg.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: Zacha w 18 Luty 2013, 19:59:11
Równie dobrze można krzyknąć: Stasiek, daj mi wolną do ciebie! Śmiesznie jest dzwonić do gościa, który jest z 5 metrów od ciebie ;) Poza tym tam jest pewnie też blokowe żądanie zgody.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: Pr1 w 18 Luty 2013, 20:20:09
Cytuj
przebieg między rejonami WZP i WZD polega na zasadzie bloku zgody między obsługą jednego pulpitu, a drugiego
I wtedy podświetla się wskaźnik W26a lub W26b, więc nie ma "nie o to mi chodziło", bo to właśnie to. 
Cytuj
stację przed Warszawą Zachodnią - Warszawa Włochy nie ma już takich
Zgodzisz się ze mną, że na tym posterunku jest znacznie mniejszy ruch i nie ma trzech rejonów nastawniczych tylko jeden.

Przykładem jest także Pruszków, lecz Pruszków to "przelotówka" i zmianę na linię podmiejską/dalekobieżną dokonuje się bardzo rzadko.

Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: Paweł w 18 Luty 2013, 22:41:10
Sytuacja z blokadami stacyjnymi na WW i WZ jest o tyle nietypowa, że granica okręgów ma miejsce w środku drogi zwrotnicowej (chyba jedyny taki przypadek w PL). Wskaźniki "P", "D" zastosowano zapewne nie tylko w celach informacyjnych, ale też jako potwierdzenie przygotowania drogi przebiegu przez dyżurnego ruchu okręgu przyjmującego pociąg, zwłaszcza przy jeździe na Sz (według instrukcji wskaźnik ma podświetlać się także podczas wyświetlania Sz). Podejrzewam, że w takim przypadku wskaźnik podświetla się samoczynnie gdy podano Sz po otrzymaniu zgody, podobnie jak W24 podświetla się gdy użyty zostanie przycisk NO. Pewnie dlatego zastosowano je tylko na tych stacjach - przykładowo Pruszków posiada tylko jedną nastawnię przy każdej głowicy. Analogicznie funkcjonują jazdy pomiędzy WZD i WZS, jednak na semaforach nie ma wskaźników.

W załączniku zdjęcie przycisków blokady stacyjnej na pulpicie WZD (granica okręgów WZD/WZP na przejściu 26/27). Stacje WW i WZ wyposażone są w urządzenia PB. Widoczne są dwie pary strzałek: dla normalnych przebiegów, z przyciskami przebiegowymi służącymi do nastawiania przebiegów między początkiem/końcem i granicą okręgu w typowy dla PB sposób (naciśnięcie kolejno dwóch przycisków na początku i końcu swojej części przebiegu), oraz dla Sz, z przyciskiem dania zgody na jazdę na Sz z sąsiedniego okręgu. Strzałki prawdopodobnie sygnalizują nastawienie przebiegów w sąsiednim okręgu oraz danie i otrzymanie zgody na Sz (OzSz27). Oczywiście przed użyciem blokady dyżurni dogadują się telefonicznie/bezpośrednio. Dodatkowo występują przyciski Dp26/27 i zDp26/27, pewnie związane z przestawianiem zwrotnic 26/27 oraz nieopisany czerwony przycisk z trójkątną lampką obok OzSz27 - przy czym przyciski te są tylko przy niektórych torach. Niestety nie dopytałem jak to dokładniej działa - może ktoś mnie poprawi lub uzupełni, albo dowie się czegoś o tym przy najbliższej okazji.

Ciekawe są też urządzenia ma WDC - urządzenia typu PB z dodatkowymi funkcjami i pulpitem wzorowanym na systemie IZH-111, jednak nie miałem okazji się im przyjrzeć i nie wiem jak działają.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: dp116 w 19 Luty 2013, 09:12:25
Sytuacja z blokadami stacyjnymi na WW i WZ jest o tyle nietypowa, że granica okręgów ma miejsce w środku drogi zwrotnicowej (chyba jedyny taki przypadek w PL). Wskaźniki "P", "D" zastosowano zapewne nie tylko w celach informacyjnych, ale też jako potwierdzenie przygotowania drogi przebiegu przez dyżurnego ruchu okręgu przyjmującego pociąg, zwłaszcza przy jeździe na Sz (według instrukcji wskaźnik ma podświetlać się także podczas wyświetlania Sz). Podejrzewam, że w takim przypadku wskaźnik podświetla się samoczynnie gdy podano Sz po otrzymaniu zgody, podobnie jak W24 podświetla się gdy użyty zostanie przycisk NO. Pewnie dlatego zastosowano je tylko na tych stacjach - przykładowo Pruszków posiada tylko jedną nastawnię przy każdej głowicy. Analogicznie funkcjonują jazdy pomiędzy WZD i WZS, jednak na semaforach nie ma wskaźników.

W załączniku zdjęcie przycisków blokady stacyjnej na pulpicie WZD (granica okręgów WZD/WZP na przejściu 26/27). Stacje WW i WZ wyposażone są w urządzenia PB. Widoczne są dwie pary strzałek: dla normalnych przebiegów, z przyciskami przebiegowymi służącymi do nastawiania przebiegów między początkiem/końcem i granicą okręgu w typowy dla PB sposób (naciśnięcie kolejno dwóch przycisków na początku i końcu swojej części przebiegu), oraz dla Sz, z przyciskiem dania zgody na jazdę na Sz z sąsiedniego okręgu. Strzałki prawdopodobnie sygnalizują nastawienie przebiegów w sąsiednim okręgu oraz danie i otrzymanie zgody na Sz (OzSz27). Oczywiście przed użyciem blokady dyżurni dogadują się telefonicznie/bezpośrednio. Dodatkowo występują przyciski Dp26/27 i zDp26/27, pewnie związane z przestawianiem zwrotnic 26/27 oraz nieopisany czerwony przycisk z trójkątną lampką obok OzSz27 - przy czym przyciski te są tylko przy niektórych torach. Niestety nie dopytałem jak to dokładniej działa - może ktoś mnie poprawi lub uzupełni, albo dowie się czegoś o tym przy najbliższej okazji.

Ciekawe są też urządzenia ma WDC - urządzenia typu PB z dodatkowymi funkcjami i pulpitem wzorowanym na systemie IZH-111, jednak nie miałem okazji się im przyjrzeć i nie wiem jak działają.

OK, dzięki. O to mi chodziło.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: Arkady_1 w 20 Lipiec 2013, 13:43:51
Przykładem jest także Pruszków, lecz Pruszków to "przelotówka" i zmianę na linię podmiejską/dalekobieżną dokonuje się bardzo rzadko.

...aż nadszedł 10 maja 2013 roku... ;)
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: Pr1 w 20 Lipiec 2013, 15:02:23
Taaaaa......  ;)
Ale muszę powiedzieć, że i tak zbyt często nie zmieniają linii w Pruszkowie, ponieważ najczęściej we Włochach i Grodzisku następuje zmiana. Problem powstaje tylko na linii 447: pociągi zjeżdżają z toru 4 na 3 od strony od strony Grodziska. Za zwrotnicą 26 postawiona jest D1 i koniec balu :P Tory na czwórce do p.o W-wa Ursus są już przyrdzewiałe i zarośnięte jak kiedyś na 512.
Pruszków dalej jest przelotówką na linii dalekobieżnej.  ;D
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: Arkady_1 w 20 Lipiec 2013, 17:02:12
No, trochę KaMusi jeździ 1→3 i 4→2. SKMki już przestały.
W sieci piszą, że od niedzieli zamknięta będzie trójka, a otwarta czwórka, między Pruszkowem a Włochami, prawda to?
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: Pr1 w 25 Lipiec 2013, 00:20:19
Już od piątku była zamknięta trójka.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 18 Październik 2013, 21:26:23
W Warszawie Zachodniej po przebudowie zabudowano m.in. semafor wyjazdowy U2 dla wyjazdu na tor lewy w kierunku Warszawa Włochy, ale bez wskaźnika W24. Jak to rozumieć? Podanie sygnału zezwalającego z wyświetlonym wskaźnikiem W24 na semaforze drogowskazowym przy peronie chyba nie jest wystarczające i zgodne z zapisami w Ir-1?
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: jageer w 18 Październik 2013, 22:24:50
W Warszawie Zachodniej po przebudowie zabudowano m.in. semafor wyjazdowy U2 dla wyjazdu na tor lewy w kierunku Warszawa Włochy, ale bez wskaźnika W24. Jak to rozumieć? Podanie sygnału zezwalającego z wyświetlonym wskaźnikiem W24 na semaforze drogowskazowym przy peronie chyba nie jest wystarczające i zgodne z zapisami w Ir-1?

Gdzie on się dokładnie znajduje? Może z niego nie da się podać na lewy.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: uetam w 18 Październik 2013, 22:54:01
W Warszawie Zachodniej po przebudowie zabudowano m.in. semafor wyjazdowy U2 dla wyjazdu na tor lewy w kierunku Warszawa Włochy, ale bez wskaźnika W24. Jak to rozumieć? Podanie sygnału zezwalającego z wyświetlonym wskaźnikiem W24 na semaforze drogowskazowym przy peronie chyba nie jest wystarczające i zgodne z zapisami w Ir-1?

Gdzie on się dokładnie znajduje? Może z niego nie da się podać na lewy.
http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/f/fc/Stargard_Szczecinski.jpg
Cos takiego jak semafor B11 tutaj :)
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 19 Październik 2013, 10:29:05
Jest to ostatni semafor za rozjazdami odnoszący się do jazdy po torze lewym (U2) w kierunku Warszawa Włochy. Niektórzy twierdzą, że jest to semafor grupowy-blokowy (uzależniony z blokadą liniową) i wszystko jest zgodne z projektem i sztuką budowlaną (kolejową). Wskaźnik ten poda się z sygnałem zezwalającym wyłącznie w uzależnieniu z U2. Więc przepisy prowadzenia ruchu zostały w tyle. A jak to jest tłumaczone w Stargardzie Szczecińskim? Czy tak było zawsze? Są stacje, gdzie jest dokładnie odwrotnie, jak w Stargardzie Szcz. kierunek Szczecin lub na obu semaforach (drogowskazowym przy peronie i wyjazdowym) są wyświetlane wskaźniki W24 i to na ogół się podoba.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: Droznik w 19 Październik 2013, 11:35:02
Co do B11 i B22 w Stargardzie o ile dobrze pamiętam to one związane były z tym że robiły za SBL. Na torze właściwym w kierunku Kolina zawsze zapalone jest zielone, o ile szlak jest wolny. A reszta poprawnych sygnałów podawana jest z semafora na stacji. Dziwnie to wygląda bo jak się wjeżdża od strony Ulikowa dobrze widać te sygnały i człowiek myśli że już mu ucieka pociąg na przesiadkę, a tu jeszcze nic nie wjechało w stację
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: jageer w 19 Październik 2013, 14:17:31
Od strony Szczecina jest nastawnia wykonawcza SR1, z urządzeniami mechanicznymi, dlatego "nie dziwi" tam wyjazdowy na szlak. W sumie jest to dodatkowe zabezpieczenie :-) Ale tam S22 ma wskaźnik W24
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: mcok w 19 Październik 2013, 16:15:37
Od strony Szczecina jest nastawnia wykonawcza SR1, z urządzeniami mechanicznymi, dlatego "nie dziwi" tam wyjazdowy na szlak. W sumie jest to dodatkowe zabezpieczenie :-) Ale tam S22 ma wskaźnik W24

Wykonawcza nie bierze udziału w prowadzeniu ruchu na linii 351, obsługuje tylko "boki". Natomiast  zastanawia mnie wjazd do Stargardu od strony Szczecina, dlaczego semafor wjazdowy jest tak umiejscowiony?. Domniemywał, że chodzi o SBL?
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: jageer w 19 Październik 2013, 17:04:06
Nie widzę tam nietypowego umiejscowienia  :)
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: mcok w 19 Październik 2013, 17:29:00
Nie widzę tam nietypowego umiejscowienia  :)

Chodzi mi oto, że semafor wjazdowy nie osłania rozjazdu, tylko dopiero następny semafor pełni taką funkcje.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 19 Październik 2013, 19:01:06
Wg Ir-1 tor główny zasadniczy biegnie przez całą stacje, tymczasem w Stargardzie Szczecińskim jest inaczej. Pierwszy staje się 109 a potem 201, 301 i wraca do numeru 1R. Czy "R" w tym przypadku jest potrzebne? Z przeciwnej strony przy zbiegu 3 linii jest to zrozumiałe. Dlaczego semafory B11 i B22 mają takie oznaczenie? Alfabet nie został wyczerpany i numery torów, do których się odnoszą też się nie zgadza. Skąd takie oznaczenie?
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: jageer w 19 Październik 2013, 19:13:35
Nie widzę tam nietypowego umiejscowienia  :)

Chodzi mi oto, że semafor wjazdowy nie osłania rozjazdu, tylko dopiero następny semafor pełni taką funkcje.

A no tak. Ale to nie tylko w SR jest taki przypadek. Znam co najmniej kilka :-)

Z przeciwnej strony przy zbiegu 3 linii jest to zrozumiałe. Dlaczego semafory B11 i B22 mają takie oznaczenie? Alfabet nie został wyczerpany i numery torów, do których się odnoszą też się nie zgadza. Skąd takie oznaczenie?

Zapewne B1 i B2 są jako wjazdowe z toru 1 i 2 to "przeciwne" zrobili 11 i 22 ;) To akurat nie jest tu najważniejsza kwestia  ;) Za to semafor B11, też nie ma W24 tutaj.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 19 Październik 2013, 19:37:41
Wg Ir-1 tor główny zasadniczy biegnie przez całą stacje, tymczasem w Stargardzie Szczecińskim jest inaczej. Pierwszy staje się 109 a potem 201, 301 i wraca do numeru 1R. Czy "R" w tym przypadku jest potrzebne? Z przeciwnej strony przy zbiegu 3 linii jest to zrozumiałe. Dlaczego semafory B11 i B22 mają takie oznaczenie? Alfabet nie został wyczerpany i numery torów, do których się odnoszą też się nie zgadza. Skąd takie oznaczenie?

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zakład Linii Kolejowych Szczecin
Sekcja Eksploatacji Stargard Szczecinski
73-110 Stargard Szczecinski
ul. Dworcowa 8

Tam powinieneś wystosować swoje pytanie. Bo pytanie się użytkowników isdr.pl o to, dlaczego na stacji Stargard Szczeciński semafory zostały tak nazwane a nie inaczej, to jak pytać sie uczniów gimnazjum co autor czytanej lektury jadł na śniadanie w dzień zakończenia swojej książki.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: ZiomalCl w 19 Październik 2013, 20:19:31
Dlaczego tak? A dlaczego nie? Zaprojektowali to zgodnie z przepisami, nie musi być tak jak uważasz że powinno być. Grup semaforów oznaczenia z tą samą literą, lecz różną liczbą (numerem toru) są już od dawna normą.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 19 Październik 2013, 22:19:46
W Warszawie Zachodniej po przebudowie zabudowano m.in. semafor wyjazdowy U2 dla wyjazdu na tor lewy w kierunku Warszawa Włochy, ale bez wskaźnika W24. Jak to rozumieć?
Proszę uważnie zapoznać się z całością planu schematycznego urządzeń srk na stacji Warszawa Zachodnia, a nie wyrywać z kontekstu jeden semafor, bo tak postawione pytanie jest bez sensu.

Niektórzy twierdzą, że jest to semafor grupowy-blokowy (uzależniony z blokadą liniową)
To bzdura, nie ma takich semaforów w nomenklaturze kolejowej.

Wg Ir-1 tor główny zasadniczy biegnie przez całą stacje, tymczasem w Stargardzie Szczecińskim jest inaczej.
Nieprawda – tory główne zasadnicze biegną przez całą stację Stargard Szczeciński. Proszę uważnie obejrzeć plan schematyczny.

(...) Pierwszy staje się 109 a potem 201, 301(...)
Stacja Stargard Szczeciński jest stacją wielogrupową w układzie podłużnym i numeracja torów spełnia wszystkie przepisowe kryteria.

Czy "R" w tym przypadku jest potrzebne?
Tak, „R” jest potrzebne, tak samo jak „K” przy torach w kierunku Poznania Głównego i jak „U” przy torach w kierunku Gdańska Głównego.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 20 Październik 2013, 06:18:21
Tak tylko dodam.
Litery te dodane zostały zgodnie z następnymi stacjami (posterunkami zapowiadawczymi).
Reptowo, Ulikowo i Kolin.

Nie jest to nic dziwnego i stosuje się to dość często w przypadku stacji węzłowych. Ale najlepiej jest szukać dziury w całym, nie wiedząc co do czego, przy pierwszym lepszym schemacie.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 20 Październik 2013, 10:23:16
Ir-1 dokładnie określa zasady numeracji torów i zasadniczy to zasadniczy a grupa  torów to co innego. Tor główny jak jest podzielony rozjazdami, to jego cześć, na którą można przyjąć pociąg, można traktować za osobny tor, jednak do jego numeru dodaje się literę a nie przydziela do innej grupy torów. Jeżeli nawet (dla gr 200), to jak uzasadnić nr 301 i 302 głównych zasadniczych - nie ma takiej grupy torów. A semafory jakie mamy i nazywamy każdy wie (kontekstu Ir-1 do nich nie dodaje), ale kierownictwo PLK już nie koniecznie, skoro przytoczone ich stwierdzenia nie podobają się mimo, że zasięgnęli opinii u projektantów i wykonawców modernizujących WZ. Jak widać, co zakład IZ, to oznaczenia torów, semaforów i ich znaczenie mogą być różne (i nie tylko to), a od maszynisty wymaga się znajomości obsługiwanych odcinków linii w tym stacji. Po co i dla kogo więc są zasady określone w Ir-1 dla całej sieci PKP PLK? To tylko rozważania. ISDR ma takie a nie inne warunki pracy (stacja), nie ma na to wpływu. Góruje opinia, że wszystko jest zgodne z projektem i przepisami. Nasuwa się więc pytanie z jakimi przepisami? Paweł Piotr pewnie wie - wie wszystko najlepiej. Takich ludzi powinni zatrudnić w zespole opracowujących przepisy na PKP, w UTK lub/i w ośrodkach szkoleniowych. Szaczun.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 20 Październik 2013, 12:27:19
Gdybym chciał być złośliwy, powiedziałbym, że rozmowa z amatorem kolei, który zna ją jedynie z perspektywy peronu, jest jak gra w szachy z gołębiem: nieważne jak dobrze grasz, gołąb i tak przewróci wszystkie figury, nasra na szachownicę i będzie dumny z wygranej.
Percepcja kolei jedynie w kontekście przepisów Ir-1(R-1) jest nieporozumieniem. Przypomnę, że przepisy te nazywają się „Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów” i jej zadania oraz przeznaczenie określa § 1, którego  stanisław57 nie doczytał. Z tej prostej przyczyny wszystkie inne informacje, nie dotyczące bezpośrednio meritum instrukcji, zostały podane w formie ogólnej na tyle, na ile jest to przydatne i potrzebne dla personelu prowadzącego ruch kolejowy. Dlatego też stwierdzenie: Ir-1 dokładnie określa zasady numeracji torów i zasadniczy to zasadniczy a grupa  torów to co innego jest nieprawdą, by wprost nie powiedzieć – głupotą. Kolejnym nieporozumieniem jest bezrozumne czytanie przepisów i próba ich przytaczania w brzmieniu, jakiego w tych przepisach nie ma. Żeby nie być gołosłownym – cytat: Tor główny jak jest podzielony rozjazdami, to jego cześć, na którą można przyjąć pociąg, można traktować za osobny tor, jednak do jego numeru dodaje się literę a nie przydziela do innej grupy torów. Odpowiedni fragment Ir-1(R-1) brzmi następująco: § 5, ust. 6: „Jeżeli tory główne podzielone są rozjazdami na części, a urządzenia sterowania ruchem umożliwiają przyjmowanie pociągów na poszczególne części toru, to każdą z tych części należy uważać za oddzielny tor i odpowiednio ją określić (np. dodając do numeru toru literę).” Pominięcie skrótu „np.” zmienia ogólny charakter tego paragrafu w imperatyw, co jest niedopuszczalną manipulacją. Takich manipulacji jest znacznie więcej, ale nie ma sensu ich tu wymieniać. Kolejnym nieporozumieniem jest tekst: to jak uzasadnić nr 301 i 302 głównych zasadniczych - nie ma takiej grupy torów... No, skoro grupy nie ma, to nie ma torów 301 i 302, a my wszyscy jesteśmy ślepi..
Przepisy kolejowe, a jest ich znacznie więcej niż instrukcja Ir-1(R-1), są trudne dla laika, dlatego należy je czytać bardzo uważnie i ze zrozumieniem, a ludzie zajmujący się profesjonalnie projektowaniem kolei muszą na poznanie zagadnienia poświęcić kilka w szkołach i na studiach, co niektórym zaś sprawia trudność nie do pokonania. Nikt nie wymaga od laika dobrej znajomości i właściwej interpretacji przepisów, zwłaszcza dotyczących projektowania, ale nie do przyjęcia są teksty w stylu: A semafory jakie mamy i nazywamy każdy wie (kontekstu Ir-1 do nich nie dodaje), ale kierownictwo PLK już nie koniecznie pisane przez amatorów, którym się wydaje, że wiedzą lepiej, bo przeczytali (i to niedokładnie) jedną instrukcję.
Na koniec dziękuję za „szaczun”, rozumiem, że nerwy poniosły przy pisaniu. Niepotrzebnie.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: Pr1 w 20 Październik 2013, 12:34:36
Odnośnie wskaźników W26 na linii nr 1. Gdy chcemy zmienić potem układ (tak to nazywają) np. w Pruszkowie czy we Włochach i nie ma w.w wskaźnika dyżurny musi poinformować maszynistę przez radio o zmianie układu. Gdy maszynista wjeżdża na inny układ bez powiadomienia o tym przez dyżurnego powinien to zinterpretować jako wjazd na tor lewy bez W24.
Źródło: wiele miesięcy spędzonych przy skanerze
Tego nie ma nigdzie w przepisach, bo jak strzelam dla dwóch posterunków nie opłaca się pisać całego rozdziału.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 20 Październik 2013, 14:48:47
Jak widać Piotr i Paweł poświęcił kilka lat w szkołach i na studiach dla zgłębienia sztuki projektowania i interpretacji przepisów kolejowych i każde odmienne zdanie od Pawła i Piotra jest głupotą, bzdurą itd. Ja przytaczam zasłyszane treści od przedstawicieli (czasami kierownictwa) PLK oraz to co jest zapisane w Ir-1. Być może lepszy byłby cytat by być dobrze zrozumianym. Moje zdanie tu się nie liczy. Mimo to, co by było gdyby tor główny zasadniczy w Stargardzie Szczecińskim zachował swój nr 1 na całej długości właśnie z podziałem wg propozycji Ir-1 np. z dodaniem litery do numeru toru? Jaką informację niesie oznaczenie semafora B22? Ale to wszystko jest głupie, bo nie można opierać się na jednej choć podstawowej Instrukcji Ir-1, która powstała na bazie aktów prawnych o czym mówi Ir-1 §1, czego Piotr i Paweł chyba nie doczytał. Instrukcje dostępne są na stronie PLK. Które z nich określają inne zasady? Od kiedy grupa torów to dwa tory? Jeżeli torem nr 1 (pierwszym) jest tor główny zasadniczy będący przedłużeniem toru szlakowego nr 1, w tym przypadku linii 351, która biegnie dalej do Szczecina i przebiega przez Stargard Szczeciński, to dlaczego ten numer ulega zmianie na 109, 201, 301? Bo tak ma być i basta. A gdzie indziej będzie inaczej. I dobrze.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 20 Październik 2013, 15:36:35
@Stanisław57.
Chociaż nie powinienem tego robić i mocno wzbraniam się przed zamknięciem tej dyskusji, to dam się pokonać ciekawości.

Przytocz tutaj, a najlepiej zacytuj, fragment instrukcji Ir-1, mówiący o projektowaniu lub zasadach nazewnictwa torów stacyjnych.
Skoro tak twardo stoisz przy swoim, lekceważąc wypowiedzi osób dobrze znających zagadnienia inżynierii, to widocznie masz twarde argumenty za tym przemawiające.


Ja przytaczam zasłyszane treści od przedstawicieli (czasami kierownictwa) [...]

Widzę, że masz wrażenie, że na tym forum zasiadają tylko "łowcy eRPejeden" oraz gimnazjaliści latający z aparatami po torach.

Tak więc Stanisławie popisz się. Wykaż sie wiedzą na bazie Ir-1, abyś obalił wszelkie zarzuty wobec Ciebie.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: jageer w 20 Październik 2013, 16:35:24
Paweł Piotr pewnie wie - wie wszystko najlepiej. Takich ludzi powinni zatrudnić w zespole opracowujących przepisy na PKP, w UTK lub/i w ośrodkach szkoleniowych. Szaczun.

W końcu pracował na kolei za lat świetności. A co za różnica jak nazwali tor na planie schematycznym? Nie wiem, w czym widzicie problemy...
U mnie na stacji jest tor 7a, za semaforem 10, a dalej 14, a jedzie się na prosto i jakoś nikt nie ma problemów z tym...

Tory U,K i P, czy jakiś tam to szlakowe, w stacji już jest normalnie,a 20X to pewnie "grupa towarowa". Co maszyniście do tego, jak zrobili, to dyżurnego też nie obchodzi. Ma wiedzieć jakie są przebiegi, jak się operuje urządzeniami itp... Przy podawaniu rozkazu ma się zgadzać nazwa semafora, co za różnica, czy jest B11, czy może XXX69....
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: MaKu w 20 Październik 2013, 16:39:47
to dyżurnego też nie obchodzi. Ma wiedzieć jakie są przebiegi, jak się operuje urządzeniami itp... Przy podawaniu rozkazu ma się zgadzać nazwa semafora, co za różnica, czy jest B11, czy może XXX69....

Ty sobie chyba żartujesz...
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: jageer w 20 Październik 2013, 16:53:47
to dyżurnego też nie obchodzi. Ma wiedzieć jakie są przebiegi, jak się operuje urządzeniami itp... Przy podawaniu rozkazu ma się zgadzać nazwa semafora, co za różnica, czy jest B11, czy może XXX69....

Ty sobie chyba żartujesz...

A co za różnica jak projektant nazwał semafor? Masz na to wpływ? Jak Ci mechu ma pomijać semafor X to dyktujesz na pominięcie X, a czy ten X to B11, czy X154 jakieś to ma znaczenie? Ja nie zastanawiam się, dlaczego u mnie semafor D to D, a nie np B2
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: uetam w 20 Październik 2013, 17:29:56
@stanislaw57: Pokaz mi wieksza stacje wezlowa na ktorej tory od semafora wjazdowego z jednej strony do semafora wjazdowego z drugiej strony oznaczone są 1a,1b,1c,1d itd.

Cytuj
Jaką informację niesie oznaczenie semafora B22?
A jaką informacje niesie oznaczenie Tm324?
Jak dla mnie oznaczenie jest logiczne - B2 było już zajęte to dodali drugą dwójkę i analogicznie jest we wszystkich kierunkach.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: stanislaw57 w 20 Październik 2013, 18:44:56
No cóż, Piotr i Paweł jest na tym Forum tak wielki jak Prezes PIS-u i wszyscy biją pokłony jak w Klubie Moherowych Beretów słuchając Radio Maryja. Dalsza wolna dyskusja nie ma tu sensu. Nie ze wszystkim trzeba się zgadzać, każdy może się mylić, mieć swoje zdanie, ale przepisy są dla wszystkich i nie ma wyjątków ani dowolności interpretacji. Tu chyba punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia? Jednak większość jest podobnego zdania, więc trzeba to uhonorować.  I niech tak zostanie.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: Droznik w 20 Październik 2013, 20:32:39
A ja zadam inne pytanie tylko proszę mnie nie linczować.
Skoro jest taka już ambitna numeracja torów to powiedzcie czemu ona taka jest? Rozumiem że gdzieś musi skład się zatrzymać, czy trzeba coś odstawić, ale są przypadki że jeden tor nazywa się kilka razy a każdy uważa go za jeden, bo nawet tarczy przy nim nie ma. Nie można było nazwać go jedną nazwą od sema do sema czy od rozjazdu 1 do ostatniego rozjazdu? U mnie jest tor 3 i 3a. W papierach i zawsze wszędzie się pisze tor 3 i koniec, a nie mechanik manewruj się na Tm 15 potem torami 3 i 3a jedziesz do Tm1.
Są też stację gdzie dyżurni operują starym nazewnictwem torów i maszyniści lepiej wiedzą gdzie mają jechać niż niż nowa numeracja.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: zolwik w 20 Październik 2013, 22:48:22
No cóż, Piotr i Paweł jest na tym Forum tak wielki jak Prezes PIS-u

a ty niczym Macierewicz który ma swoją teorie w kazdej sprawie tyle że nie masz żadnych argumentów...
a tekst typu ze zasłyszałeś jest równy temu co powiedział Macierewicz : że kilka dowodów przynieśli mu nieznajomi na wycieraczkę pod drzwiami.

Stachu... naprawdę jak masz jakieś problemy ( albo za dużo wolnego czasu czy co się z Tobą dzieje) napisz sobie albo zadzwoń do UTK albo Zakładów PLK i im to powiedz.

Siedzisz na Forum które powstało do symulatora ISDR-a a poruszasz tematy jakby tutaj siedzieli prezesi, inżynierowi, magistrzy, czy Bóg wie kto jeszcze kto ma moce sprawcze i zadajesz nam pytania na które ludzie Ci odpowiadają zgodnie z prawdą podając RZECZOWE ARGUMENTY POPARTE PARAGRAFAMI CZY INNYMI PRZEPISAMI a Ty od początku swojej kariery tutaj zawsze gadasz "bo ja uważam tak, bo mi sie wydaje tak, bo ogólnie to powinno być tak" czasami ( sory za wyrażenie) pieprzysz jak potłuczony tylko po to aby pisać


a tak dodatkowo na koniec to o numeracji torów, nazywaniu rozjazdów itp jest instrukcja (stara WTB-E10) obenie Ie4
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: Paweł Piotr w 20 Październik 2013, 23:17:11
Plan schematyczny określonej stacji, a przede wszystkim jej układ torowy wraz ze wszystkimi oznaczeniami torów stacyjnych oraz urządzeń srk jest wynikiem przyjętych założeń techniczno-eksploatacyjnych, a mówiąc językiem laika amatora – jest wynikiem przyjętego sposobu prowadzenia ruchu pociągowego i manewrowego na tej stacji, a mówiąc jeszcze prościej – jest wynikiem przyjętego ustalenia co i jak ma się w tej stacji dziać z pociągami i manewrami. Oznacza to, że sam plan schematyczny stacji – bez znajomości RTS (Regulamin Techniczny Stacji), RPM (Regulamin Pracy Manewrowej) i rozkładu jazdy, może nastręczać sporo kłopotów w rozszyfrowaniu znaczenia oznaczeń zastosowanych na tym planie.
Żeby się o tym przekonać, proponuję, aby Droznik (zachowuję pisownię oryginalną) spróbował ułożyć tablicę zależności dla stacji Stargard Szczeciński, przyjmując, że tor główny zasadniczy (obojętnie z którego kierunku) w stacji jest taki sam od jednego semafora wjazdowego do drugiego semafora wjazdowego. Nie muszę chyba przy tym dodawać, że znajomość tablicy zależności określonego posterunku ruchu przez ISDR, który ten posterunek obsługuje, jest podstawowym wymogiem dopuszczającym go do obsługi tego posterunku.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: Droznik w 21 Październik 2013, 09:00:15
Szanowny Kolego,
Otóż podpisuję się jako Droznik ponieważ kiedy zakładałem konto na tym forum nie można było użyć liter diakrytyzowanych. Jak zauważysz jest nas kilka osób których nicki nie da się powiedzieć bez owych znaków (np. zolwik), ale każdy z nas wie jak powinny te nicki naprawdę nazwać (np. żółwik). To że Tobie się udało założyć konto na Paweł Piotr to nie musisz się szczycić i wypominać każdemu pisownie oryginalną. Teraz przejdźmy do meritum sprawy.

Chodzi mi tylko o to że są stację jak np. Bierzwnik gdzie tor 5,7,9 jest na jednej płaszczyźnie i dlaczego nie mógł się nazywać się ot tor 5 i odpowiednio tor 5a po lewej i tor 5b po prawej. Manewrowy odstawiając wagony wie gdzie ma się zatrzymać bo trudno aby zatrzymał wagon typu Zaes na torze 5, a na 9 Gagsty.  Patrząc dalej mamy tor 3 który zamienia się w tor 13, też można by zapytać się czemu nie 3a? Dla porównania podam Ci stację Białogard gdzie masz tor 3a, 3b, i 3; 25, 25a oraz jeszcze sporo innych torów które mógłby się nazywać tak jak w Bierzwniku czy Stargardzie np 3, 1K, 3N.
http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/a/ad/Bierzwnik.png
http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/htmlets/Bialogard.png

Panowie polecam zamknąć już ten temat bo zaczyna się robić kocioł i przenieść go do innego działu. Jak ktoś napisał tutaj bo zaraz będą wywody co autor jadł na śniadanie kończąc ową lekturę. A tobie Pawle Piotrze chwała Ci za to że ukończyłeś tyle szkół, oraz studiów by nas pouczać, bo my ciemna masa z ciemnogrodu i jedyną stycznością z koleją to jest tylko te forum i ten symulator.
Tytuł: Odp: Warszawa Zachodnia
Wiadomość wysłana przez: jageer w 21 Październik 2013, 09:16:46
Chodzi mi tylko o to że są stację jak np. Bierzwnik....

Ja wam mogę pokazać plany z huty, dopiero zobaczycie jaki tam jest meksyk. Tor 8a, obok 5a, a jeszcze obok 15a... ;) przy czym 8 i 5 to "szlakowe". Fakt pozmieniał się układ, ale burdel taki został, jak mówię, w 1 okręgu przygotowuje się, prze jedną głowice drogę z toru np 8 na tor 10 i dalej na 14. Po prostu nagle tor zmienia nazwę z 10 na 14, a nie ma tam rozjazdów  ;)

Fakt, toczenie dalszej dyskusji jest jak rozmowy o stanie kolei w Polsce.. ;-)