ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego
Forum Główne => Urządzenia srk => Wątek zaczęty przez: miki w 27 Kwiecień 2013, 22:57:33
-
Witam.
Chciałbym się dowiedzieć, kiedy stawia się semafor z wysięgnikiem (przykład: wjazdowy ze Ślemienia i wjazdowy z Liskowa), a kiedy bez (przykład: wjazdowy z Borku).
Przy okazji chciałbym się też zapytać, jakie są zasady nazywania semaforów (np. A, B, ToD, H6, itp.)
Pozdrawiam i prosze o wyrozumiałość dla amatora ;)
-
Chciałbym się dowiedzieć, kiedy stawia się semafor z wysięgnikiem (przykład: wjazdowy ze Ślemienia i wjazdowy z Liskowa), a kiedy bez (przykład: wjazdowy z Borku).
Przy okazji chciałbym się też zapytać, jakie są zasady nazywania semaforów (np. A, B, ToD, H6, itp.)
Mnie też zawsze to interesowało.
-
http://forum.modelarstwo.info/threads/semafory-z-wysi%C4%99gnikiem-i-bez.10142/
To znalazłem w google. Ale może lepiej jak wypowiedzą się jeszcze profesjonaliści. :)
-
Kilometraż rośnie od Ślemienia w "prawo". Dlatego tam masz A,B i potem od D o ile pamiętam (mówię o Testowie). Zawsze 1 literkę się zostawia luzem. ToD wiadomo - tarcza od D. A H6? Często jest tak np na KG, że wyjazdowe mają 1 literę + nr toru w nazwie. Jak masz okręg, gdzie masz duużo torów, to by Ci liter alfabetu zabrakło.
Co do słupów to myślę, że Paweł posiada dużą wiedzę na ten temat i wszystko wam ładnie wyłoży.
-
Temat jest dość obszerny.
Semafory (rozjazdy poza tym także) nazywa się zgodnie z kilometrażem rosnącym.
Ponad to, nazywa się od lewej. Czyli wjazdowy z lewego to A a z prawego B.
Patrząc na semafory wyjazdowe kontynuuje się tę nazewnictwo od lewej. Czyli C, D, E, F, G... itd.
Od niedawna zezwala się na nazewnictwo grupowe.
Czyli nazywanie jedną, tą samą literą wszystkich semaforów + dodanie cyfry toru przy którym on się znajduje.
Czyli wjazdowe A1, A2. Wyjazdowe C1, C2, C4, C6 itd...
Należy pamiętać, że nie istnieje przy nazewnictwie semaforów rozróżnienie litery I oraz J. Jest to forma zabezpieczenia, bo różnie ludzie piszą I i J, co mogłoby spowodować zagrożenie przy dyktowaniu, lub wypisywaniu rozkazu pisemnego.
Kolejną zasadą jest oznaczenie 1, 2 lub 1/2
Np. nazwa semafora A 1/2, lub C122.
Oznacza to, że semafor jest przystosowany do wyświetlenia sygnału:
1 - wolna droga V max
2 - wolna droga ze zmniejszoną prędkością
1/2 - semafor może wyświetlić sygnał Vmax oraz ze zmniejszoną prędkością.
Jest to pozostałość po semaforach kształtowych i oznaczało to jedno, dwa ramienia podniesione. :)
Co do tematu odchylenia na lewo, prawo lub bez odchylenia nie orientuje się dokładnie. Ale zapewne ma to coś do sprawy wchodzenia głowicy semafora w skrajnie.
-
Jest jeszcze 3 i 4 - 60 i 100 oidp...
-
Te wysięgniki to się stosuje żeby poprawić widoczność semafora, np. żeby słup trakcyjny nie przysłaniał.
-
Ok, nazywanie semaforów dokładnie wytłumaczyliście, dzięki.
Ale nadal nie ogarniam wysięgników... :-\
@up: tylko z tego powodu?
-
Nie wiem czy mają jeszcze jakąś tajemniczą rolę, ale semafory montuje się w taki sposób, aby umożliwić jak najlepszą ich widoczność.
-
Ok dzięki ;)
-
Jest jeszcze 3 i 4 - 60 i 100 oidp...
2 - wolna droga ze zmniejszoną prędkością
Nie istotne do ilu. Istotne, że zmniejszona.
-
Nie istotne do ilu. Istotne, że zmniejszona.
Co nie zmienia faktu, że występują semafory z tabliczkami np. 1/3, 3/2 itp. 3 to było 100, a 4 60.
-
Nie istotne do ilu. Istotne, że zmniejszona.
Co nie zmienia faktu, że występują semafory z tabliczkami np. 1/3, 3/2 itp. 3 to było 100, a 4 60.
Dokładnie. 2 oznacza - 40 w bok ;] Chyba, że w bok możliwe jest 100,60 i 40 bo tak może się zdarzyć to jest samo 2 bez 3 i 4 (tak mi się wydaje :))
-
Ok, nazywanie semaforów dokładnie wytłumaczyliście, dzięki.
Ale nadal nie ogarniam wysięgników... :-\
@up: tylko z tego powodu?
Oprawę na wysięgniku zasadniczo stosuje się na liniach zelektryfikowanych. Same słupy stoją w linii słupów trakcyjnych i świateł nie byłoby widać. Na łukach nawet na linii zelektryfikowanej mogą się zdarzyć semafory bez wysięgników, bo wtedy maszynista widzi wskazania patrząc po cięciwie łuku i słupy trakcyjne tak bardzo nie przeszkadzają, ale zależy to od miejscowych warunków. Podobnie na stacjach, gdzie są bramki trakcyjne - tam też może nie być wysięgników, jeżeli widoczność sygnałów jest prawidłowa. Generalnie przyjąłbym zasadę, że na szlakach zelektryfikowanych wysięgniki, na szlakach bez trakcji - bez wysięgników, a na stacjach zależnie od konkretnej sytuacji.
Źródło: http://forum.modelarstwo.info/threads/semafory-z-wysi%C4%99gnikiem-i-bez.10142 (http://forum.modelarstwo.info/threads/semafory-z-wysi%C4%99gnikiem-i-bez.10142)