ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego
Forum Główne => Ruch kolejowy => Wątek zaczęty przez: maria1 w 08 Luty 2018, 22:08:42
-
Czy ktoś może mi wytłumaczyć tak "po chłopsku" na czym polega stawność blokady? Tak abym sama umiała to później powtórzyć😊
-
Ogólnie to jakie sygnały mogą być wyświetlane na tej sbl
2 stawna sygnały S1 i S2
3 stawna sygnały S1, S2 i S5
4 stawna S1, S2, S3, S5
Nie mówię o ostatnim sbl co pełni rolę tarczy ostrzegawczej, oraz przed tunelem srednicowym w Wwa jest jeszcze sygnał S1a ale to już warunki miejscowe
-
Ogólnie to jakie sygnały mogą być wyświetlane na tej sbl
2 stawna sygnały S1 i S2
3 stawna sygnały S1, S2 i S5
4 stawna S1, S2, S3, S5
Nie mówię o ostatnim sbl co pełni rolę tarczy ostrzegawczej, oraz przed tunelem srednicowym w Wwa jest jeszcze sygnał S1a ale to już warunki miejscowe
Co za tym idzie, jest to też związane po części z prędkością na szlaku, im niższa stawnosc tym niższa prędkość.
Dodatkowo, kazda stawnosc ma określone odległości minimalne miedzy semaforami, i tu odwrotnie, im mniejsza stawnosc tym wieksza odległość, a co za tym idzie mniejsza ilość odstepow i mniejsza przepustowość szlaku.
S1a jest też podobno w Łodzi
-
4 stawna w założeniu miała mieć odstęp równy około połowy długości drogi hamowania....
Generalnie 3 stawna jest do 120 czy tam 130 km/h....
-
2stawna ma conajmniej 2x droga hamowania
3stawna ma conajmniej droga hamowania
4stawna ma conajmniej połowa drogi hamowania
-
Tylko ta 2 stawna, to jest To + odstępowy, niby teraz traktowane jako "blokada wieloodstępowa", a działa jak odstępowy, ale sterowany samoczynnie.
-
Jeśli ma być "po chłopsku"
Stawność blokady można opisać tak:
Blokada dwustawna a w zasadzie semafor na blokadzie dwustawnej ma dwa stany, stan zezwalający (S2) i stan zabraniający(S1);
Semafor na blokadzie trzystanej ma trzy stany, stan zezwalający (S2), stan "ostrzeżenia" (S5) i stan zabraniający(S1) ;
Na czterostawnej stanów jest cztery stan zezwalający (S2), stan "uprzedzający o ostrzeżeniu" (S3), stan "ostrzeżenia" (S5) i stan zabraniający(S1)
Jak podane było powyżej o zastosowywaniu odpowiednio stawnej blokady decyduje prędkość co przekłada się zarazem na drogę hamowania.
-
O zastosowaniu blokady decyduję: miejsce (nie damy dwustawnej na szlaku o długości 2km i drodze hamowania 1km), potrzeba zwiększenia przepustowości (czasami 2 odstępy wystarczą, a szlak jest za długi), Koszt przebudowy USRK + koszt budowy samej infrastruktury blokady (taniej wstawić dwustawną z To na nie przystosowanych SRK i potrzebie zwiększenia przepustowości o dodatkowy odstęp niż budować trzystawną i wymieniać wyjazdowe lub budować grupowy i go podpinać pod SRK).
-
Koszt przebudowy USRK + koszt budowy samej infrastruktury blokady (taniej wstawić dwustawną z To na nie przystosowanych SRK i potrzebie zwiększenia przepustowości o dodatkowy odstęp niż budować trzystawną i wymieniać wyjazdowe lub budować grupowy i go podpinać pod SRK).
Jeżeli wystarczy podzielić szlak na 2 odstępy, to wiadomo, że nie ma sensu zabudowywać "klasycznej" SBL, jednak przy projektowaniu uwzględnia się przepustowość, a takiej samej nie uzyskamy, jak damy 2 stawną jedną za drugą........
Co do zasadności ekonomicznej, to na PLK różnie z tym bywa........