ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego
		Forum Główne => Urządzenia srk => Wątek zaczęty przez: pg747 w 14 Grudzień 2018, 14:11:21
		
			
			- 
				Witajcie! Czy posiada ktoś informacje na temat półsamoczynnej blokady kodowej? Pytałem wujka Google, ale niestety milczy. Blokada ta występowała między Lubiczem a Skępym na linii 27 (czy dalej to nie wiem).
 
 https://drive.google.com/open?id=18LsuXGLkxXWXOO-AEvkXJUy7F2VG3v1K
 
 Powyżej jest link do poglądowego zdjęcia ze zlikwidowanego posterunku Lubicz. (Nie mogłem dodać załącznika) :(
 
 Pozdrawiam :)
- 
				Blokada ta istniała również na linii numer 30, jest to jedna z pierwszych blokad liniowych.
			
- 
				Półsamoczynna blokada kodowa (typ COB 64 - opracowana w latach 60) posiada przekaźnikowe odpowiedniki bloków Po/Poz/Ko których stan zmieniany jest kodami - seriami czterech impulsów o różnej biegunowości. Powiązanie z urządzeniami stacyjnymi realizowane jest elektrycznie, możliwa jest również współpraca z sygnalizacją kształtową poprzez zastosowanie sprzęgieł elektrycznych i zastawek pod dźwigniami.
 
 Do obsługi służy oddzielny pulpit nastawczy (widoczny na zdjęciu z pierwszej wiadomości), do blokowania używane są przyciski Po/Poz/Ko naciskane jednocześnie z przyciskiem W. Stan bloków Po, Ko sygnalizowany jest parą lampek biała/czerwona, stan bloku Poz - parą lampek biała/czerwona w kształcie strzałek, do tego stosowane są podobne jak w zwykłej blokadzie przekaźnikowej przyciski/lampki Pwl, Ko, dPo, dKo, Ozl. Pozostałe lampki i przyciski to kontrola nadawania i odbierania kodów, stany awaryjne itp.
 
 Blokada ta przeznaczona była zwłaszcza dla małych stacji z urządzeniami mechanicznymi, w tym kluczowymi, w których instalacja zwykłej blokady elektromechanicznej wymagałaby znacznej przebudowy urządzeń. Ponadto blokada do działania mogła wykorzystywać istniejące łącze teletechniczne łączności zapowiadawczej.
 
 Szerszy opis blokady można znaleźć w książce A. Mikulskiego "Mechaniczne urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego".