Ostatnie wiadomości

Strony: [1] 2 3 4 ... 10
1
Ruch kolejowy / Odp: Wypadki kolejowe (wydzielone z: Egzamin zawodowy...)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez EN57-002 dnia Wczoraj o 20:10:35 »
Na zegarze szybkościomierza elektrowozu EU07-139 była wtedy 04:30. Paląc papierosa widział w oddali sygnał “wolna droga” na semaforze wyjazdowym z toru nr 2 stacji Jastrzębsko, po chwili na tym semaforze sygnał “wolna droga” zmienił się na sygnał “stój”, niewidoczny był już sygnał końca poc. towarowego, który odjechał do stacji Nowy Tomyśl. Teraz, gdy maszynista, Jan S., uspokoił się i napięcie nerwowe minęło, wywołał przez radiotelefon dyżurnego ruchu stacji Jastrzębsko, a gdy ten się zgłosił oświadczył mu, że czoło poc. 71002 zatrzymało się za głowicą rozjazdów, i zapytał, czy może wjechać do stacji pod budynek stacyjny. Po otrzymaniu zgody, o 04:37 poc. pośpieszny zatrzymał się przed budynkiem stacyjnym stacji Jastrzębsko.
 Jan S. po zahamowaniu poc. i zamknięciu elektrowozu udał się do nastawni dysponującej Js, gdzie zastał młodego dyżurnego ruchu, bardzo zdenerwowanego i nie bardzo wiedzącego, co ma robić. Na zapytanie: “coś ty narobił”, dyżurny ruchu odpowiedział, że wszystkiemu winna sjest stacja Chrośnica. Polecił on dyżurnemu ruchu zgłosić o wypadku odcinkowemu dyspozytorowi ruchu, co ten ostatni uczynił. Przy okazji maszynista, Jan S., nie odmówił sobie przyjemości spojrzenia do dziennika ruchu, w którym – ku zdziwieniu – stwierdził, że przedostatni zapis dotyczył poc. 71002, a następny poc. który odjechał z Chrośnicy do Jastrzębska miał nr 71280. Coś tu się nie zgadzało. Ale Jan S. tego nie skomentował. Zaraz powrócił do kabiny elektrowozu i czekał na przybicie komisji dochodzeniowej.
 Odcinkowy dyspozytor ruchu spowodował to, że wkrótce na stacji Jastrzębsko zjawił się kontroler ruchu. Ten widząc, że dyżurny ruchu był bardzo zdenerwowany, a nawet jakby częściowo w szoku, przejął od niego obowiązki dyżurnego i pełnił je do czasu przybycia właściwego dyżurnego ruchu dziennej zmiany. W niedługim czasie zebrała się komisja rejonowa (ale bez udziału przedstawiciela służby trakcji, który jeszcze nie przybył na miejsce wypadku). Na podstawie stanu urządzeń srk, ustnych wyjaśnień dyżurnego ruchu i tylko częściowo na podstawie ustnej relacji maszynisty poc. 71002 ustaliła, że poc. 71002 przyjęty został do stacji Jastrzębsko na tor nr 2 zajęty przez poc. towarowy 71280.
  Jeżeli chodzi o urządzenia srk na nastawni dysponującej stacji Jastrzębsko, komisja stwierdziła co następuje:
- tor nr 2 od czoła poc. 71002 do semafora wyjazdowego “B” był wolny i wskazywał on sygnał “wolna droga” (jedno zielone światło),
- dźwignia semafora wjazdowego “F1/2” (z Chrośnicy) była w położeniu zasadniczym, semafor ten wskazywał sygnał “stój”, drążek przebiegowy “f1” w położeniu przełożonym,
- blok przebiegowy utwierdzający “f1/2” zablokowany (okienko białe) bez plomby na zwalniaczu ręcznym,
- blok otrzymania zgody “f1/2” (z nastawni Js-1) odblokowany (okienko białe),
- elektryczna zastawka nad blokiem końcowym “F1/2” nie zwolniona (okienko czarne), blok końcowy “F1/2” zablokowany (okienko białe), zawórka pod blokiem końcowym “F1/2” w stanie zasadniczym, kontrola przekładania dźwigni semafora wjazdowego “F1/2” nie wytrącona,
- blok dania nadzoru “BC” zablokowany (okienko białe) pozostałe urządzenia sterowania ruchem pociągów na nastawni dysponującej Js zamknięte i zaplombowane. Komisja nie zainteresowała się stanem obudowy i samym przekaźnikiem grupowym “F1/2”.
   Po zakończeniu wstępnych prac komisji, o 07:03, tj. z opóźnieniem ponad 150 min, poc. 71002 odjechał ze stacji Jastrzębsko w dalszą drogę. Maszynista Jan S., nie przekazał rejonowej komisji dochodzeniowej taśmy szybkościomierza z elektrowozu EU07-139 (jak podał) dlatego, że w tej komisji nie było przedstawiciela służby trakcji i w związku z tym obawiał się, że taśma mogłaby zaginąć.
Wypadek z poc. pośp. 71002 był poważnym wydarzeniem i właściwie tylko dzięki czujności maszynisty oraz szęśliwemu zbiegowi okoliczności nie pociągnął poważnych następstw. Jednocześnie był ostrzeżeniem, że z prowadzeniem ruchu poc. na stacjach Jastrzębsko i ewentualnie Chrośnica dzieje się coś niewłaściwego. To też w niedługim czasie po odjeździe ze stacji Jastrzębsko poc. 71002 przybyła na miejsce wypadku dyrekcyjna komisja dochodzeniowa, która nie tylko skorygowała dotychczasowe błędy i niedociągnięcia pracy komisji rejonowej, lecz także ustaliła w sposób bezsporny, że miało tu  miejsce wyprawienie poc. 71002 na zajęty przez poc. towarowy tor nr 2 szlaku Chrośnica – Jastrzębsko.
    Przesłankami do takiego ustalenia były m.in.:
- taśmy szybkościomierzy rejestrujących elektrowozów poc. 71002 i 71280,
zeznania maszynisty poc. 71002, Jana S., i nastawniczego nastawni wykonawczej Js-1 stacji Jastrzębsko, Józefa P., oraz
- oględziny obudowy przekaźnika grupowego “F1/2”, zawieszonego na ścianie za skrzynią zależności. Obudowa ta w dolnej części nosiła wyraźne ślady porysowań, a nawet miejscami zdarcia lakieru, a w górnej części, z prawej strony była odgięta. Nasuwało to przypuszczenie, że mogły być dokonywane niedozwolone manipulacje. Również obudowa wiszącego obok drugiego przekaźnika grupowego (zwolnienia przebiegów “c” i “d”) miała  na górnej części ślady mechanicznego oddziaływania. Naturalnie obydwie obudowy przekaźników grupowych były prawidłowo zamknięte na kłódki, a te zaplombowane.
                                                                                       c. d. n.
2
Inne / Odp: Czapka PKP (komunistyczna)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez norbis97 dnia Wczoraj o 16:29:54 »
Nie są to zbyt wygórowane kwoty, jak orientowałem się jaki byłby koszt uszycia repliki przedwojennej rogatywki PKP  u jednego z wytwórców mundurów historycznych koszt był podobny ( lecz bez emblematów, te bym musiał nabyć we własnym zakresie) .
3
Inne / Odp: Czapka PKP (komunistyczna)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Maszynista222 dnia Wczoraj o 16:22:50 »
Norbis97 Priv  :)
Orientowałem się 180zł bez emblematów a z emblematami 200-210zł
4
Inne / Odp: Czapka PKP (komunistyczna)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez norbis97 dnia Wczoraj o 16:21:42 »
Może w takim razie, jak pisali poprzednicy istniała by możliwość uszycia takiej czapki na zamówienie w tejże firmie : http://pwazet.com.pl/pl,27,index.html

5
Inne / Odp: Czapka PKP (komunistyczna)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Maszynista222 dnia Wczoraj o 16:13:32 »
Ja przede wszystkim szukam muchomorka, a ta z OLX jest uszkodzona.
6
Inne / Odp: Czapka PKP (komunistyczna)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez norbis97 dnia Wczoraj o 13:14:29 »
Jeśli temat aktualny to proszę, znalezione na OLX.pl  :)


https://www.olx.pl/oferta/czapka-kolejarska-pkp-CID767-IDmuJWq.html#8773067b3d

7
Urządzenia srk / Odp: Rodzaje izolacji obwodów torowych
« Ostatnia wiadomość wysłana przez jageer dnia 27 Maj 2017, 18:52:23 »
Liczniki pełnią taką samą funkcję, faktycznie mniej jest z nimi zabawy niż klasycznymi obwodami.
Jak napisał Paweł Piotr - każdy rodzaj,  w przypadku usterki przechodzi w stan bezpieczny (wykazuje zajętość), poza obwodami rozjazdów przy zasilaniu szeregowym - wtedy jest trochę pokopana sytuacja i daje się podwójne linki.

Typowe obwody wykryją pęknięcie szyny itp itd....
8
Rozkłady jazdy / Odp: Testowo 2008
« Ostatnia wiadomość wysłana przez EN57-002 dnia 27 Maj 2017, 17:38:48 »
Tak trochę wygląda na niedokończony. Duże nasilenie ruchu od 06:30 do 09:10, a między 14:00, a 15:40 jeden poc. I chyba za małe czasy przy jednotorówce na telefonogramy zapowiadawcze i obrócenie blokady. Reszta może być.
9
Urządzenia srk / Odp: Rodzaje izolacji obwodów torowych
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Paweł Piotr dnia 27 Maj 2017, 14:16:40 »
Najlepszym rozwiązaniem był elektryczny zamknięty obwód torowy. Było to rozwiązanie w pełni bezpieczne, to znaczy, że odcinek zajęty przez tabor choćby jedną osią, ale także KAŻDA usterka, była sygnalizowana jako zajętość odcinka. A np. przy kontroli przy pomocy liczników można fizycznie usunąć przęsło torowe, a urządzenie pokaże, że tor jest wolny...
10
Urządzenia srk / Odp: Rodzaje izolacji obwodów torowych
« Ostatnia wiadomość wysłana przez eserkowiec dnia 27 Maj 2017, 10:22:19 »
Dokładnie ale biorąc pod uwagę klasyczne izolacje w tym eony, soty, neptuny, dławiki na zeelektryfikowanych liniach chyba inaczej się utrzymuje izolacje na podstawie liczników
Strony: [1] 2 3 4 ... 10