Dlaczego tak jest ? Nie wiem. Co do wprowadzaniu w błąd jest to błąd "bezpieczny". Poza tym pamiętaj, że w ogóle sygnały na SBL wskazują raczej stan zajętości odcinka a nie wskazaną prędkość (choć przepisy precyzują).
Gdyby zamiast wjazdowego, był następny SBL to byłoby wsio ok, nieprawdaż?
Ale ja sie zastanawiam nad sytuacja ostatni semafor SBL -> semafor wjazdowy tak jak jest sprecyzowane we wskazanym fragmencie instrukcji Ie-1:
a) semafor półsamoczynny lub ostatni semafor samoczynny blokady liniowej informuje, że następny semafor nadaje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie większą niż 100 km/h,
Ostatni semafor SBL jak pewnie dobrze wiesz jest przede wszystkim tarcza ostrzegawcza semafora wjazdowego a dopiero pozniej semaforem blokady liniowej wiec z racji pelnionej przez siebie funkcji moze wskazywac wieksza pule sygnalow (S1,S2,S3,S4,S5) niz zwykly sygnalizator czterostawnej SBL (S1,S2,S3,S5)
Hmmm, a może przyczyny takich wskazań upatrywać w możliwości ustawienia sygnalizatorów w obrębie stacji na samoczynność? Wtedy utrzymana jest konsekwentność wskazań.
Tutaj sie moge zgodzic ale w przepisach nigdzie nie mamy opisanego tego przypadku. Gdyby w sluzbowym rozkladzie jazdy przy stacji zastosowac jakas nowa pozycje ktora informuje o tym ze semafory polsamoczynne w obrebie posterunku dzialac moga na zasadzie blokady czterostawnej to bym sie o to nie czepial.
Ha, idąc Twoim tokiem rozumowania to w ogóle wskazania na SBL'ach czterostawnych są bez sensu. Nieprawdaż?
Nie są bez sensu. Bez sensu są jedynie wskazania ostatniego semafora który informuje o ograniczeniu do 100km/h którego w rzeczywistości na gruncie nie ma
A wystarczyłoby po prostu zmienić zapis w Ie-1 na taki:
Sygnał S 3 zezwala na jazdę z największą prędkością dozwoloną dla danego pociągu i danego odcinka linii kolejowej. Sygnał S 3 nadawany przez:
a) semafor półsamoczynny lub ostatni semafor samoczynny trzystawnej blokady liniowej informuje, że następny semafor nadaje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie większą niż 100 km/h,
b) semafor samoczynny czterostawnej blokady liniowej lub semafor wyjazdowy na szlak wyposażony w czterostawną samoczynną blokadę liniową informuje, że dwa kolejne odstępy blokowe za tym semaforem są wolne, maszynista powinien tak regulować prędkość jazdy, aby mógł zatrzymać pociąg przed semaforem wskazującym sygnał "Stój"; dotyczy to także semafora wjazdowego posterunku odgałęźnego bez semafora wyjazdowego.
Do tego wrzucić do rozkładów jazdy oznaczenia SS3 i SS4.
EDIT: Tylko przy moim rozwiazaniu pojawia sie problem przy sytuacji:
-czterostawna SBL
-semafor wjazdowy wskazuje 100km/h
W teorii i praktyce mamy wolne 2 odstępy blokowe z przodu ale semafor sam w sobie ogranicza predkosc (np jazda przez rozjazd krzyzowy)