Autor Wątek: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.  (Przeczytany 109000 razy)

Offline TaKeT

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 143
    • Zobacz profil
  • Skąd: X
Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« dnia: 28 Czerwiec 2014, 22:03:13 »
Ok, ale nawet przy setce ,,niby" nie ma to sensu...

Offline IZKR

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 93
  • Kiedyś pracowałem jako ISDR...
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #1 dnia: 28 Czerwiec 2014, 22:53:18 »
Nie trzeba, bo ZTCP szlakowa do Testowa wynosi 80km/h, czyli mieści się w dopuszczalnej granicy. W moich rejonach nigdzie nie ma pasów na semaforach na posterunkach gdzie są angliki, ponieważ szlakowa jest mniejsza lub równa 100km/h.
To może inaczej...
mamy prędkość rozkładową 80 km/h. UE daje kasę i następuje modernizacja toru. Podnosimy szybkość do 120 km/h i co teraz? Trzeba wyłożyć kasiorę na modernizację urządzeń srk... (dodanie pasa do obwodu sygnałowego to nie tylko dodatkowy kros z żarówką na końcu do podświetlenia pasa). W założeniu jest tak, że na Testowie są urządzenia przekaźnikowe. Czyli zostały hipotetycznie zabudowane na stacji nie wcześniej niż w latach 75/80 XX w. Ale już wtedy na krzyżowych rozjazdach było 100 km/h. Czyli nowo budowane urządzenia już muszą wskazywać właściwą szybkość 100 km/h bez względu na to jaki jest stan i klasa toru. No ale to tylko teoria.
« Ostatnia zmiana: 28 Czerwiec 2014, 22:57:03 wysłana przez IZKR »

Offline uetam

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 391
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ Wrocław
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #2 dnia: 29 Czerwiec 2014, 00:17:23 »
Ok, ale nawet przy setce ,,niby" nie ma to sensu...
W druga strone sie juz jedzie na "raz". Typowy przykład braku konsekwencji przy projektowaniu urządzeń SRK.

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #3 dnia: 29 Czerwiec 2014, 08:24:11 »
A najczęściej, stawia si WOS-a i po kłopocie.

Offline TaKeT

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 143
    • Zobacz profil
  • Skąd: X
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #4 dnia: 29 Czerwiec 2014, 09:16:05 »
Nie trzeba, bo ZTCP szlakowa do Testowa wynosi 80km/h, czyli mieści się w dopuszczalnej granicy. W moich rejonach nigdzie nie ma pasów na semaforach na posterunkach gdzie są angliki, ponieważ szlakowa jest mniejsza lub równa 100km/h.
To może inaczej...
mamy prędkość rozkładową 80 km/h. UE daje kasę i następuje modernizacja toru. Podnosimy szybkość do 120 km/h i co teraz? Trzeba wyłożyć kasiorę na modernizację urządzeń srk... (dodanie pasa do obwodu sygnałowego to nie tylko dodatkowy kros z żarówką na końcu do podświetlenia pasa). W założeniu jest tak, że na Testowie są urządzenia przekaźnikowe. Czyli zostały hipotetycznie zabudowane na stacji nie wcześniej niż w latach 75/80 XX w. Ale już wtedy na krzyżowych rozjazdach było 100 km/h. Czyli nowo budowane urządzenia już muszą wskazywać właściwą szybkość 100 km/h bez względu na to jaki jest stan i klasa toru. No ale to tylko teoria.

Właśnie o takim scenariuszu myślałem - komuś się nie chce dołożyć, potem modernizacja i trzeba rozbebeszyć znowu :) Poza tym linia Testowo-Lisków jest pierwszorzędna, czyli jej docelowe parametry to 120 dla osobowych i 80 dla towarowych więc gdyby to  ode mnie zależało zadziałałbym powiedzmy ,,przyszłościowo".

Offline IZKR

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 93
  • Kiedyś pracowałem jako ISDR...
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #5 dnia: 29 Czerwiec 2014, 13:25:00 »
W druga strone sie juz jedzie na "raz". Typowy przykład braku konsekwencji przy projektowaniu urządzeń SRK.
Oczywiście że pas powinien być również na wyjazdowym. Tak np jest na stacji Jedlnia Letnisko. Przed zmianą urządzeń z mechanicznych na Ebilok semafory miały zielone pasy. Zabudowano je przy zmianie semaforów kształtowych na świetlne. Chyba... bo nie wiem jak było wcześniej. Mogło być np na dwa ramiona ze wskaźnikiem W21/10 podnoszącym prędkość z 40 do 100km/h

Offline Zacha

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 449
    • Zobacz profil
  • Skąd: podg Lumpago
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #6 dnia: 30 Czerwiec 2014, 00:44:43 »
To może inaczej...
mamy prędkość rozkładową 80 km/h. UE daje kasę i następuje modernizacja toru. Podnosimy szybkość do 120 km/h i co teraz? Trzeba wyłożyć kasiorę na modernizację urządzeń srk...
Ale po co? Wystarczy zmienić szybkość drogową na 100km/h w obrębie stacji/ lub WOS-a (W9), tak jak pisał @MaKu i po kłopocie.

Offline IZKR

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 93
  • Kiedyś pracowałem jako ISDR...
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #7 dnia: 30 Czerwiec 2014, 10:56:05 »
Ale to właśnie jest bezsensowne. Podnosimy szybkość aby było szybciej a tu celowo ją obniżamy ostrzeżeniami? Po to mamy sygnalizację szybkościową aby ją wykorzystywać. Ale ja się nie upieram.

Offline EN57-002

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 771
    • Zobacz profil
  • Skąd: Chorzów
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #8 dnia: 30 Czerwiec 2014, 12:40:21 »
Niby tak, ale semafor osłania okręg zwotnicowy cały i jazda od niego jest już z ograniczoną prędkością. WOS można zastosować tylko do danej zwrotnicy na nią W9 i odcinek po którym jedzie się szybciej jest dłuższy. Mechanik hamuje na zwrotnicę, a nie do semafora i od niego jedzie ze zmiejszoną szybkością, a wiemy, że sem. wjazdowe są niekiedy i 1 km przed stacją.

Offline Zacha

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 449
    • Zobacz profil
  • Skąd: podg Lumpago
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #9 dnia: 30 Czerwiec 2014, 17:14:40 »
Prawda jest taka, że chodzi o pieniądze. Taniej jest wbić blachę na gruncie niż wymieniać głowice semaforów i ingerować w obwody srk. To tzw. racjonalizacja pracy :) Poza tym, 30-40 lat temu inżynierom srk nie śniło się nawet, że w takim 2014 roku będą modernizować jakąś linię, więc z góry zakładali, że pasy są niepotrzebne. Poza tym, w latach 70-80tych pasy dopiero raczkowały, więc zakładanie ich nie było częstą praktyką.

Offline MaKu

  • Moderator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 565
  • Starszy Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #10 dnia: 30 Czerwiec 2014, 17:53:58 »
@IZKR, oczywiście, że tak. Masz rację, że tak się robi.
Ale w okręgu zachodniego pomorza, najbliżej Szczecina chyba dopiero w Krzyżu jest zielony pas na słupie. Wcześniej, chyba nie ma. A anglików w głównych torach od groma. Bodajże co druga stacja.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #11 dnia: 30 Czerwiec 2014, 18:48:31 »
Niby tak, ale semafor osłania okręg zwotnicowy cały i jazda od niego jest już z ograniczoną prędkością. WOS można zastosować tylko do danej zwrotnicy na nią W9 i odcinek po którym jedzie się szybciej jest dłuższy. Mechanik hamuje na zwrotnicę, a nie do semafora i od niego jedzie ze zmiejszoną szybkością, a wiemy, że sem. wjazdowe są niekiedy i 1 km przed stacją.

Tak jak była "20tka" przez moment na Płaszowie, na jednym z anglików.
- Panie dyżurny, a który to dokładnie rozjazd?
- Mechaniku jak pan minie ten i ten, to już będzie Pan na tym.
- Dobra robię 20tkę przez całą głowicę ;)

Poza tym, w latach 70-80tych pasy dopiero raczkowały, więc zakładanie ich nie było częstą praktyką.

SRK w Płaszowie obecne, to wczesne lata 70-te. Pasy są, ale np. Tm-y tak jak kiedyś (tylko przy "niewłaściwym"), nie mówiąc o wyjeździe na lewy. Nie ze wszystkich torów się da, bo połowa semaforów nie ma W24. ;) A układ torowy pozwala.

Offline TaKeT

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 143
    • Zobacz profil
  • Skąd: X
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #12 dnia: 01 Lipiec 2014, 00:44:52 »
A ja myślałem że to w latach 80-tych SRK (i nie tylko) projektowano oszczędnie do bólu :)

Właściwie dlaczego, poza tym że ,,peelka napisała" jest to ograniczenie do 100km/h po krzyżowych? Skomplikowanie konstrukcji, szybsze niż w zwyczajnym zużycie iglic?

Offline zolwik

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 219
  • ISEDR - ISE Wr. Brochów
    • Zobacz profil
  • Skąd: Jelenia Góra/Wrocław
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #13 dnia: 01 Lipiec 2014, 10:38:26 »
na dolnym śląsku też pasów mało jest, na pewno są na głównym we Wro.
a tak to szlakowe też są koło "setki" i pasów brak

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Urządzenia i sygnalizacja - dyskusja z wątku o Liskowie.
« Odpowiedź #14 dnia: 01 Lipiec 2014, 12:13:45 »
Właściwie dlaczego, poza tym że ,,peelka napisała" jest to ograniczenie do 100km/h po krzyżowych? Skomplikowanie konstrukcji, szybsze niż w zwyczajnym zużycie iglic?

Konstrukcja rozjazdu krzyżowego podwójnego (pojedynczego chyba też?) powoduje, że Vmax na prosto może być 100 km/h.