Autor Wątek: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)  (Przeczytany 119349 razy)

Offline dyzurnygorzow

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 6
  • Nastawniczy IZ Poznań
    • Zobacz profil
  • Skąd: Poznań
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #30 dnia: 13 Luty 2022, 12:34:42 »
O kurcze, może zrobię Maltankę do symulatora. Tylko chwilowo ze sterowanymi rozjazdami w Balbince.
Co Ty na to @Paweł?

Aktualna wersja symulatora nie przewiduje specyfiki wąskotorówek, a tym bardziej takiej urządzeń i sytuacji - dwóch dyżurnych obsługujących po połowie mijanki. Może kiedyś, choć będzie to wymagało istotnych zmian, a nie wiem na ile taka symulacja byłaby faktycznie interesująca.

Ale z drugiej strony można by oddać Balbinkę w obsługę całkowicie przez jedną ze stacji, zaznaczając, że odwzorowano kolejkę w miarę możliwości symulatora.

Offline Zero14

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 2
    • Zobacz profil
  • Skąd: Italia
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #31 dnia: 23 Kwiecień 2022, 11:31:59 »
Witam!
Zrobiłem tę stację.
To prawdziwa stacja, ale nie polska.

« Ostatnia zmiana: 23 Kwiecień 2022, 11:39:42 wysłana przez Zero14 »

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #32 dnia: 23 Kwiecień 2022, 19:41:40 »
Poproszę o plan schematyczny tej stacji, na podstawie którego zaprojektowałeś ten pulpit.
Paweł Piotr

Offline Dawid_201

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 23
  • 54103 odszedł o 16:21
    • Zobacz profil
  • Skąd: Łódź
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #33 dnia: 05 Maj 2022, 22:16:49 »
Oto pulpit fikcyjnej mijanki "Bobrówek" oczywiście wraz z schematem.

Pozdrawiam.

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #34 dnia: 05 Maj 2022, 22:38:58 »
Podstawą projektowania pulpitu nastawczego (np. kostkowego AC-20) jest plan schematyczny posterunku ruchu, a nie schemat pulpitu...
Paweł Piotr

Offline Dawid_201

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 23
  • 54103 odszedł o 16:21
    • Zobacz profil
  • Skąd: Łódź
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #35 dnia: 06 Maj 2022, 11:20:54 »
A jaki jest najlepszy program do narysowania planu schematycznego posterunku ruchu?

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1047
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #36 dnia: 06 Maj 2022, 11:34:50 »
Plany schematyczne standardowo tworzy się w AutoCAD. Są darmowe odpowiedniki, polecam nanoCAD.

Co do pulpitu, zwrócę tylko uwagę, że widoczna po prawej stronie sygnalizacja przejazdowa włączana ręcznie, skopiowana zapewne z Osielca, jest (albo już była) wynalazkiem specyficznym dla linii Kraków - Zakopane dla przejazdów stacyjnych (przy czym w Osielcu - jak się później okazało - jej działanie zostało odwzorowane nie do końca zgodnie z rzeczywistością).

Offline Zero14

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 2
    • Zobacz profil
  • Skąd: Italia
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #37 dnia: 07 Maj 2022, 06:52:19 »
Poproszę o plan schematyczny tej stacji, na podstawie którego zaprojektowałeś ten pulpit.

Jest to polska wersja Rubiera, Włochy

Offline pan_kura

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 7
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #38 dnia: 07 Lipiec 2022, 21:19:48 »
Trochę się nazbierało w moim folderze w folderze prac wykonanych za pomocą EPK, a żeby się nie marnowały, to po krótkim namyśle postanowiłem je o tu wystawić na światło dzienne, aby dołączyło do reszty. Większa część załączników to kopie pulpitów nastawczych odwzorowane tak jak materiały na to pozwalały z przeróżnych unikatowych stacji/posterunków. Druga część, niestety nieco mniejsza to projekty stacji fikcyjnych: Sosna, Wschodnia i Parczew. Jak będzie taka potrzeba, mogę dorzucić plan schematyczny do Sosny i Wschodniej.
Miłego przeglądania :)
« Ostatnia zmiana: 07 Lipiec 2022, 21:36:07 wysłana przez pan_kura »

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #39 dnia: 08 Lipiec 2022, 10:01:01 »
Użyłeś w tytule tekstu:
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Nie więc przypomnę te zasady:
2. Użytkownicy mogą zamieścić w wątku pulpit do oceny i dyskusji (wykonany w EPK, lub projekt pulpitu wykonany w innym programie, z zastosowaniem przyjętych w branży srk symboli), pod warunkiem że będzie on wykonany na bazie planu schematycznego srk posterunku - w przypadku pulpitu posterunku nieistniejącego w rzeczywistości należy najpierw przedstawić jego plan schematyczny, zawierający przynajmniej rozmieszczenie i oznaczenia zwrotnic, wykolejnic, torów, sygnalizatorów, przejazdów, peronów i posterunków technicznych. Pulpity dla niewiadomych stacji, a tym bardziej stacji niezgodnych z przepisami, nie będą komentowane.
3. Pulpity należy projektować zgodnie z Ie-4 oraz literaturą fachową, bez stosowania na nich rozwiazań nietypowych (np. nietypowe blokady liniowe, niezgodne z przepisami/wytycznymi symbole graficzne), chyba że zostaną dokładnie opisane i uzasadnione warunkami miejscowymi (nie należy również bez uzasadnienia powielać rozwiązań nietypowych z rzeczywistych pulpitów).
Twój ostatni wpis wraz z załącznikami tych zasad (głównie zaznaczonych pogrubioną czcionką) nie dotrzymuje, więc komentarzy merytorycznych raczej się nie spodziewaj.
Paweł Piotr

Offline pan_kura

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 7
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #40 dnia: 08 Lipiec 2022, 14:47:12 »
Użyłeś w tytule tekstu:
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
Nie więc przypomnę te zasady:
2. Użytkownicy mogą zamieścić w wątku pulpit do oceny i dyskusji (wykonany w EPK, lub projekt pulpitu wykonany w innym programie, z zastosowaniem przyjętych w branży srk symboli), pod warunkiem że będzie on wykonany na bazie planu schematycznego srk posterunku - w przypadku pulpitu posterunku nieistniejącego w rzeczywistości należy najpierw przedstawić jego plan schematyczny, zawierający przynajmniej rozmieszczenie i oznaczenia zwrotnic, wykolejnic, torów, sygnalizatorów, przejazdów, peronów i posterunków technicznych. Pulpity dla niewiadomych stacji, a tym bardziej stacji niezgodnych z przepisami, nie będą komentowane.
3. Pulpity należy projektować zgodnie z Ie-4 oraz literaturą fachową, bez stosowania na nich rozwiazań nietypowych (np. nietypowe blokady liniowe, niezgodne z przepisami/wytycznymi symbole graficzne), chyba że zostaną dokładnie opisane i uzasadnione warunkami miejscowymi (nie należy również bez uzasadnienia powielać rozwiązań nietypowych z rzeczywistych pulpitów).
Twój ostatni wpis wraz z załącznikami tych zasad (głównie zaznaczonych pogrubioną czcionką) nie dotrzymuje, więc komentarzy merytorycznych raczej się nie spodziewaj.

Tu się zgodzę, że nie do końca przeczytałem punkt drugi ze zrozumieniem. Jednakże można się spytać, w którym projekcie i w jakim miejscu została wykonana rzecz odchodząca od standardów Ir-4? Byłbym bardzo za to wdzięczny. W załącznikach wstawiam plany
« Ostatnia zmiana: 08 Lipiec 2022, 15:04:57 wysłana przez pan_kura »

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 444
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #41 dnia: 08 Lipiec 2022, 23:02:31 »
Jest taka instrukacja: Instrukcja o sporządzaniu i aktualizacji planów schematycznych Ig-10 [D-27]: https://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Geodezja/Ig-10_WCAG_2022.pdf
która dokładnie określa, czym jest i co musi się znaleźć na planie schematycznym posterunku ruchu.
Według tego właśnie planu schematycznego można przystąpić do planowania pulpitu kostkowego AC-20.
Nie wszystkie zamieszczone przez Ciebie rysunki spełniają wymogi instrukcji Ig-10, zatem nie mogą one być podstawą do zrobionych przez Ciebie planów pulpitów kostkowych AC-20, na których brakuje wielu podstawowych informacji - np. podziału na odcinki izolowane torowe i zwrotnicowe.
Informacja o wszystkich usrk w terenie musi znaleźć się na planie schematycznym, a w dalszej konsekwencji na pulpicie kostkowym AC-20, czego w wielu Twoich projektach brakuje... (np. oznaczenie Izt).
« Ostatnia zmiana: 08 Lipiec 2022, 23:04:41 wysłana przez Paweł Piotr »
Paweł Piotr

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1047
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #42 dnia: 10 Lipiec 2022, 00:25:16 »
Trochę się nazbierało w moim folderze w folderze prac wykonanych za pomocą EPK, a żeby się nie marnowały, to po krótkim namyśle postanowiłem je o tu wystawić na światło dzienne, aby dołączyło do reszty.

Tu trzeba zaznaczyć że większość tych rysunków to odwzorowanie wyglądu rzeczywistych pulpitów wg ich zdjęć, więc ich ocenianie pod kątem zgodności z zasadami projektowania trochę mija się z celem.

Cytuj
Kabaty.png

Dość interesujący pulpit stacji A01 Kabaty, czyli Metra Warszawskiego. Pierwsze stacje metra wyposażone były w takie pulpity, były to urządzenia typu E z kilkoma dodatkowymi funkcjami, których działania w szczegółach nie znam (zwłaszcza funkcja AZ - automatyczne zawracanie). Ten pulpit stoi na wystawie urządzeń w Parowozowni Skierniewice, jednak jest nieznacznie zmodyfikowany - na potrzeby "dydaktyczne" włożone zostały kostki przejścia zwrotnicowego 2-69 po lewej, którego w rzeczywistości nie ma.

Cytuj
Poniatoski.png

Wygląd tego pulpitu to wynik hybrydy urządzeń przekaźnikowych i mechanicznych scentralizowanych, przy pomocy których obsługiwana była część okręgu (ta gdzie brakuje szczelin torów i rozjazdów).

Cytuj
Rozkówka aktualne.png

Stan aktualny jest taki, że nic z tego posterunku nie zostało. Podobnie jak z posterunku Poniatowski, i w zasadzie z niemal całej sieci dawnych "kolei piaskowych".
« Ostatnia zmiana: 10 Lipiec 2022, 00:38:19 wysłana przez Paweł »

Offline ArturG

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 3
    • Zobacz profil
  • Skąd: Połaniec
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #43 dnia: 30 Lipiec 2022, 20:16:29 »
Kłaniam się.

Popełniłem przy pomocy EPK własną wizję pulpitu z nastawni Pł, mieszczącej się w stacji sąsiadującej z Enea Elektrownią Połaniec. Sporo tu domysłów i własnej interpretacji, bo poza schematem i regulaminem bocznicy niewiele udało mi się znaleźć. Między innymi brakuje mi informacji o typie blokady liniowej pomiędzy Połańcem a p. odg. Rytwiany, sterowanym ze Staszowa. Nie mam też wiedzy na temat rzeczywistego stanu urządzeń kontroli niezajętości torów stacyjnych (w tym torów dojazdowych 51 i 52 z Ep), toru szlakowego czy uzależnienia posterunku 11 w USRK.

Załączam dwie wersje tego projektu, różnica tkwi w odwzorowaniu pierwszych rozjazdów od strony zakładu.

Kilka fragmentów regulaminu pracy bocznicy:

Cytuj
Bocznica Elektrowni w Połańcu odgałęzia się od torów stacyjnych stacji PKP PLK S.A. Połaniec rozjazdem nr 35 położonym w torze nr 2 w km. 16.980 linii nr 75 Rytwiany – Połaniec i rozjazdem nr 39 położonym w torze nr 1 w km. 17.043 linii nr 75 Rytwiany – Połaniec. Tory dojazdowe do bocznicy nr 51 i 52 są przedłużeniem torów stacyjnych stacji PKP PLK S.A. Połaniec. Początkiem bocznicy jest kilometr 17.474 linii PKP PLK S.A. nr 75 Rytwiany – Połaniec, który jest jednocześnie kilometrem 0.00 bocznicy Elektrowni w Połańcu.

[...] prowadzenie ruchu pociągów pomiędzy stacją PKP PLK S.A. w Połańcu, a stacją zakładową Elektrowni po torach dojazdowych nr 51 i 52 odbywa się na podstawie telefonicznego zapowiadania przewidzianego dla linii dwutorowej.

Semafory wyjazdowe ze stacji zakładowej Elektrowni pełnią rolę tarcz ostrzegawczych dla semafora wjazdowego do stacji PKP PLK S.A. Połaniec W2.
Semafory wyjazdowe ze stacji PKP PLK S.A. Połaniec pełnią rolę tarcz ostrzegawczych dla semafora wjazdowego na stację zakładową Elektrowni B2.
Urządzenia srk na stacji zakładowej Elektrowni umożliwiają wjazd na stację zakładową z kierunku przeciwnego do zasadniczego po torze nr 52 na sygnał zezwalający na semaforze A2. Przebiegi te są zorganizowane.

Źródło schematu to oczywiście Semaforek (semaforek.kolej.org.pl).
« Ostatnia zmiana: 30 Lipiec 2022, 20:18:51 wysłana przez ArturG »

Offline dawid plk

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 54
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków-Łobzów odst.
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #44 dnia: 30 Lipiec 2022, 22:52:20 »
Napisałem PW ;)