Autor Wątek: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)  (Przeczytany 39805 razy)

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 416
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #60 dnia: 31 Lipca 2022, 21:54:09 »
Nie wiemy, czy rozjazd 5 nie jest na wspólnej izolacji z rozjazdem 4, czy nie, podobnie nie wiemy, czy rozjazdy 101, 2 i 3 nie są na wspólnej izolacji, czy każdy ma osobną izolację, to samo dotyczy rozjazdów 22, 25 i 26... to są dane niezbędne do prawidłowego zbudowania prawidłowej tablicy zależności...
Paweł Piotr

Offline dominpiano@gmail.com

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 7
    • Zobacz profil
  • Skąd: Nowa Sól
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #61 dnia: 31 Lipca 2022, 21:55:16 »
No to prawda.. postaram się zdobyć schemat i wtedy się zobaczy

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 966
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #62 dnia: 01 Sierpnia 2022, 20:33:35 »
Nie zawsze oryginalny plan ze wszystkimi szczegółami jest dostępny. Lokalizację czujników/złączy izolowanych akurat zwykle widać w terenie, więc mając dokładne zdjęcia/nagrania przejazdu, albo mając możliwość podejścia do toru czasami uda się to stwierdzić. Jeżeli nie, pozostaje samodzielnie uzupełnić plan o te rzeczy w zgodzie z Ie-4 i innymi przepisami, jednak z zastrzeżeniem, że nie będzie to już plan 100% zgodny z rzeczywistością, ale "zbliżony do rzeczywistości", ponieważ ostateczne rozwiązanie nie wynika wprost z przepisów ale zależy od projektanta.

Podobnie z tablicą zależności: jeżeli nie ma dostępu do oryginalnej, można zaprojektować zależności przebiegowe - jeżeli stacja jest prosta, znamy odległości semaforów do ukresów itd., zależności będą dość oczywiste, ale dla większych stacji będą się pojawiać rozbieżności, ponieważ sami projektanci czasami nie są zgodni jak uzależniać nietypowe przypadki ochrony bocznej (niestety w polskich przepisach projektowania nie jest to ściśle zdefiniowane, i już spotkałem się z absurdami typu zaprojektowane wykluczenia przebiegów po równoległych drogach zwrotnicowych z powodu brakujących odległości w ochronie ukresów).

Nie mniej jednak, jeżeli jest to zrobione z głową, moim zdaniem taki posterunek można nadal odwzorować w symulatorze (z zastrzeżeniem o rozbieżnościach względem stanu faktycznego) - założenie 100% zgodności każdego szczegółu powodowałoby wykluczenie niemal wszystkich interesujących posterunków z powodu braku danych/braku możliwości odwzorowania konkretnego nietypowego rozwiązania.

Offline Misiek_39

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1
    • Zobacz profil
  • Skąd: Lewniowa
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #63 dnia: 18 Października 2022, 17:09:12 »
Mój pulpit, stacja Lewniowa.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 966
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #64 dnia: 18 Października 2022, 21:45:07 »
Mój pulpit, stacja Lewniowa.

- w jaki sposób obsługiwane i zamykane w przebiegach są zwrotnice 4/5?
- dyżurny ruchu ze swojego stanowiska powinien mieć pokazaną stację tak jak widzi ją za oknem - teraz jest do góry nogami
- przy oznaczaniu semaforów między głowicami powinno się stosować rezerwę na rozbudowę
- dlaczego kostki blokady są zielone?

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 416
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #65 dnia: 19 Października 2022, 16:07:47 »
Jeśli w lewej głowicy rozjazdowej jest rozjazd krzyżowy podwójny, to wypada go prawidłowo opisać...
Jeżeli tor 1 jest torem przebiegowym (po torze tym odbywają się zoragnizowane przebiegi pociągowe), to sprzężenie zwrotnic rozjazdów 1 i 2cd wynika wprost z konieczności zastosowania ochrony bocznej dla przebiegów pociągowych po torze 1 (paragraf 37 instrukcji Ie-4(WTB-E10). Ochrona ta polega na tym, że w czasie gdy po torze 1 odbywa się zorganizowany przebieg pociągowy (z podaniem sygnału zezwalającego na odpowiednim semaforze), zwrotnica 2cd rozjazdu krzyżowego podwójnego 2 musi kierować z torów 3 i 5 w kierunku toru 7 (położenie zwrotnicy 2ab nie ma znaczenia w omawianej sytuacji). W usrk przekaźnikowych sprzężenie takie uzyskuje się przez taką konstrukcję obwodów elektrycznych sterujących zwrotnicami 1 i 2cd, że przy pomocy jednego przycisku steruje się równocześnie położeniem zwrotnicy rozjazdu 1 i zwrotnicy rozjazdu 2cd.
Numeracja zwrotnic rozjazdów jest dokonywana zgodnie z rosnącym kilometrowaniem, na rysunkach i planach od lewej do prawej strony. Pierwsza napotkana para zwrotnic na rozjeździe krzyżowym podwójnym otrzymuje miano "ab", następna "cd". Odwzorowanie rozjazdu krzyżowego podwójnego na pulpicie kostkowym AC-20 odwraca tą kolejność. Strzałka wskazuje kierunek kilometrowania zgodnie z przyjętą zasadą.
Może teraz, z dodatkową ilustracją będzie łatwiej...
« Ostatnia zmiana: 21 Października 2022, 17:40:17 wysłana przez Paweł Piotr »
Paweł Piotr

Offline DriverPl

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1
    • Zobacz profil
  • Skąd: podkarpackie
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #66 dnia: 20 Lutego 2023, 11:38:59 »
Dzień dobry, może odkopuję ale przygotowałem pulpit stacji Rzeszów Staroniwa. Załączam schemat z semaforka P. Adriana Karwata. Urządzenia przekaźnikowe typu JZH-111, odwzorowałem na tyle ile znalazłem o tych urządzeniach informacji. Z racji jako że realnie są urządzenia mech. kluczowe nie oznaczyłem na pulpicie nastawni "RS1".

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 966
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #67 dnia: 25 Lutego 2023, 23:36:30 »
Dzień dobry, może odkopuję ale przygotowałem pulpit stacji Rzeszów Staroniwa.

Jedna ogólna uwaga - gdyby stacja Rzeszów Staroniwa miała urządzenia przekaźnikowe (a zwłaszcza JZH-111), posiadałaby kompletny układ semaforów i tarcz manewrowych. Ponadto, zakładając że pulpit byłby w zaznaczonej nastawni RS, obraz pulpitu byłby odwrócony o 180 stopni.

Offline Neodokuran

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1
    • Zobacz profil
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #68 dnia: 10 Marca 2023, 11:00:26 »
Cytuj
Kabaty.png

Dość interesujący pulpit stacji A01 Kabaty, czyli Metra Warszawskiego. Pierwsze stacje metra wyposażone były w takie pulpity, były to urządzenia typu E z kilkoma dodatkowymi funkcjami, których działania w szczegółach nie znam (zwłaszcza funkcja AZ - automatyczne zawracanie).
Podejrzewam, że jest to ta sama funkcja, co w symulatorze Metrostroi. Przebieg podany na konkretny tor, pociąg zjeżdża, pulpit przestawia rozjazdy na wyjazd.

Offline PociagowyAlex

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 6
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #69 dnia: 10 Marca 2023, 22:28:13 »
Dzień Dobry, przedstawiam państwu pulpit stacji Bełchów, położonej na lk11 w województwie łódzkim.

edit: na kostce 32/08 zamiast dKo2P powinno być oczywiście dPo2P, nie zauważyłem tego wcześniej
« Ostatnia zmiana: 12 Marca 2023, 12:00:59 wysłana przez PociagowyAlex »

Offline kapsel2696

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 3
    • Zobacz profil
  • Skąd: Warszawa
Odp: Projekty stacji i pulpitów nastawczych (zasady w pierwszym poście)
« Odpowiedź #70 dnia: 16 Marca 2023, 19:21:08 »
Nie jest to do końca zgodne z tytułem wątku, ale kilka osób przede mną już tak zrobiło, więc mam nadzieję, że nie będzie wielkim faux pas jeśli pokażę kilka realnych pulpitów, swego czasu odwzorowanych przeze mnie w EPK.