Autor Wątek: Wyprawianie do km i z powrotem  (Przeczytany 25969 razy)

Offline ganc

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 9
    • Zobacz profil
  • Skąd: Elbląg
Wyprawianie do km i z powrotem
« dnia: 02 Styczeń 2021, 18:12:27 »
Witam,
Czy na szlaku dwutorowym przy prowadzeniu ruchu jednokierunkowego po każdym z torów z jednoodstępową półsamoczynną blokadą liniową, dyżurny chcąc wyprawić pociąg (nie roboczy) do kilometra i z powrotem po torze prawym musi żądać pozwolenia od sąsiedniego posterunku czy tylko oznajmić odjazd i potem przyjazd?
Czytając Ir-1 interpretuję, że nie musi ponieważ zgodnie z §23 ust. 4 ma oznajmić odjazd i potwierdzić przyjazd, lecz pytam jako laik niezwiązany zawodowo z prowadzeniem ruchu kolejowego.

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 456
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Wyprawianie do km i z powrotem
« Odpowiedź #1 dnia: 02 Styczeń 2021, 18:53:59 »
Witam,
Czy na szlaku dwutorowym przy prowadzeniu ruchu jednokierunkowego po każdym z torów z jednoodstępową półsamoczynną blokadą liniową, dyżurny chcąc wyprawić pociąg (nie roboczy) do kilometra i z powrotem po torze prawym musi żądać pozwolenia od sąsiedniego posterunku czy tylko oznajmić odjazd i potem przyjazd?
Czytając Ir-1 interpretuję, że nie musi ponieważ zgodnie z §23 ust. 4 ma oznajmić odjazd i potwierdzić przyjazd, lecz pytam jako laik niezwiązany zawodowo z prowadzeniem ruchu kolejowego.
A co to jest za pociąg do km i z powrotem i w jaki celu? Wspomniany paragraf 23 instrukcji Ir-1 (R-1) dotyczy zasad zapowiadania pociągów poruszających się na szlaku pomiędzy posterunkami ruchu, a nie jazdy do km i z powrotem.
« Ostatnia zmiana: 02 Styczeń 2021, 19:46:24 wysłana przez Paweł Piotr »

Offline ganc

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 9
    • Zobacz profil
  • Skąd: Elbląg
Odp: Wyprawianie do km i z powrotem
« Odpowiedź #2 dnia: 02 Styczeń 2021, 20:08:56 »
Jest to wyimaginowana sytuacja. Czytając Ir-1 rozumiem, że jazda do km i z powrotem nie jest zarezerwowana tylko dla pociągów roboczych i tym podobnych i nie jest przewidziana tylko na torze zamkniętym, ale też na torze otwartym dla ruchu. Jeżeli powyższe jest prawdą i mamy sytuację opisaną w pierwszym poście, teraz wymyślam czysto hipotetycznie:

Szlak dwutorowy, prowadzony ruchu jednokierunkowy po każdym z torów z jednoodstępową półsamoczynną blokadą liniową - pociąg osobowy, EZT jedzie do p.o., zmienia kierunek i wraca z powrotem.

Zgodnie z §28 ust.16, pkt 1, lit. a na pewno trzeba zastosować telefoniczne zapowiadanie pociągów bez osobnego
wprowadzania telefonogramem. Ja to zinterpretowałem tak:
1. §24 ust.12 mówi: "Jeżeli pociąg ma zatrzymać się na szlaku i wrócić na stację wyprawienia, wówczas w telefonogramach zawierających żądanie i danie pozwolenia na wyprawienie pociągu należy po numerze pociągu dodać
słowa: „do kilometra km z postojem minut min. i z powrotem”." - ja to interpretuję, że gdy nadaje się telefonogram żądania i dania pozwolenia, nie jest napisane, że zawsze przy wyprawianiu do km i z powrotem.
2. Idę do §23 ust. 4. Tak, taki ruch jest prowadzony na tym szlaku, więc oznajmię sąsiada o odjeździe i przyjeździe.

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 456
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Wyprawianie do km i z powrotem
« Odpowiedź #3 dnia: 02 Styczeń 2021, 20:43:58 »
Paragraf 28, ust. 16 instrukcji Ir-1 (R-1) dotyczy sytuacji, gdy na szlaku jest blokada dwukierunkowa.
Paragraf 23 instrukcji Ir-1 (R-1) dotyczy ruchu na szlaku pomiędzy dwoma posterunkami ruchu, a nie jazd do km i z powrotem.
Proszę przeczytać dokładnie ust. 1 paragrafu 24, jakich sytuacji on dotyczy.
Żaden z przytoczonych paragrafów nie dotyczy i nie może być stosowany do sytuacji opisanej w pytaniu.
Przepisy kolejowe nie traktują o sytuacjach hipotetycznych i dowolnie wyimaginowanych, tylko ściśle precyzują sposoby prowadzenia ruchu.
W postawionym pytaniu możemy mieć do czynienia wyłącznie z sytuacją jazdy pociągu bocznicowego na bocznicę szlakową, odgałęziającą się od toru prawego lub jazdą pociągu roboczego do określonego km prawego toru szlakowego i z powrotem  w celu wykonania określonej pracy.
W przypadku szlaku dwutorowego z jednokierunkowym prowadzeniem ruchu i jednokierunkową jednoodstępową półsamoczynną blokadą liniową, dyżurny ruchu jest jedynym dysponentem toru prawego aż do miejsca ustawienia semafora wjazdowego do sąsiedniego posterunku ruchu i może tym torem dowolnie dysponować. Jazda do obsługi bocznicy szlakowej w torze prawym i z powrotem lub do km toru prawego i z powrotem winna odbyć się na rozkaz pisemny S (wyjazd ze stacji z pominięciem semafora z sygnałem "stój") oraz przy zastosowaniu zamknięć pomocniczych, uniemożliwiających podanie sygnału zezwalającego na semaforze wyjazdowym w kierunku już zajętego prawego toru szlakowego (podpórki pod blokami Pu, dania zgody i dania nakazu, kliny zastawcze do drążków przebiegowych i dźwigni nastawczych, kapturki do przycisków i inne przyrządy ochronne, odpowiednie do konstrukcji usrk, określone w regulaminie technicznym), i dyżurny ruchu sąsiedniego posterunku nie ma nic do tego, jednak dobrym sposobem także - oprócz wymienionych wyżej obowiązkowych obostrzeń, jest prośba do dyżurnego ruchu sąsiedniego posterunku ruchu, aby nie wracał swego bloku końcowego po ostatnim pociągu, po przybyciu którego do sąsiedniego posterunku ma być wykonana po torze prawym jazda na bocznicę szlakową i z powrotem lub do km i z powrotem, także po torze prawym. O powrocie takiej jazdy do stacji wyprawiającej należy wówczas poinformować dyżurnego ruchu sąsiedniego posterunku ruchu, że tor szlakowy został zwolniony i poprosić o zwrot bloku blokady liniowej.

Offline ganc

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 9
    • Zobacz profil
  • Skąd: Elbląg
Odp: Wyprawianie do km i z powrotem
« Odpowiedź #4 dnia: 02 Styczeń 2021, 22:25:54 »
Dzięki za informację, jednak zwracam uwagę, że w podawanym przykładzie nie pisałem, że jest blokada jednokierunkowa. W związku powyższym dalej nurtuje mnie to zagadnienie, gdyż §28 ust.16, pkt 1 wymienia:
...
b) w razie wyprawienia pociągu po torze zamkniętym,
...
d) w razie wyprawienia pociągu do określonego kilometra na
szlaku i z powrotem,
e) w razie wyprawienia pociągu z postojem na kilometrze celem
obsługi bocznicy, jak również w razie wyprawienia pociągu
na bocznicę lub z bocznicy, przy której jest posterunek pomocniczy lub bocznicowy,

więc dla mnie skoro przypadki są wymienione w oddzielnych punktach to mogą wystąpić osobno, wszystkie razem lub kilka razem. Tak więc instrukcja przewiduje przypadek wyprawienia pociągu do km i z powrotem po torze czynnym nie tylko do obsługi bocznicy i nie jako roboczy, bo roboczy można tylko po torze zamkniętym.

Dlaczego §28 ust.16 dotyczy sytuacji gdy na szlaku jest blokada dwukierunkowa? Gdyby tak było to pkt 1, lit. a z §28 ust.16 nie miałby sensu.

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 456
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Wyprawianie do km i z powrotem
« Odpowiedź #5 dnia: 02 Styczeń 2021, 22:32:23 »
W pytaniu było: Czy na szlaku dwutorowym przy prowadzeniu ruchu jednokierunkowego po każdym z torów z jednoodstępową półsamoczynną blokadą liniową (...).
Ruch pociągów na szlaku dwutorowym z zasady jest ruchem jednokierunkowym po torze prawym, patrząc w kierunku jazdy pociągu (kierunek zasadniczy) - paragraf 22, ust. 1 instrukcji Ir-1 (R-1). Dopuszczalne odstępstwa od tej zasady ujęte są w pkt. 1- 8 przytoczonego paragrafu.
Blokada liniowa dwukierunkowa na szlaku dwutorowym jest dopuszczalnym odstępstwem, ujętym w pkt. 2 wyżej przytoczonego paragrafu.
Ponieważ autor pytania nie wspomniał o żadnym odstępstwie od zasady ujętej w pytaniu, doprecyzowałem sytuację do szlaku dwutorowego z jednokierunkową jednoodstępową półsamoczynną blokadą liniową, jako podstawową i w tej materii udzieliłem odpowiedzi.
Jeśli jest inny rodzaj usrk na szlaku dwutorowym (w tym przypadku dokładne określenie rodzaju usrk na szlaku jest kluczowe), wspomniany w dopuszczalnych odstępstwach, autor bez trudu znajdzie w przepisach, na jakie się powołuje, sposób wyprawienia pociągu po torze prawym do km i z powrotem.