Autor Wątek: Testowo 2020.11.22 - problemy  (Przeczytany 42417 razy)

Offline ganc

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 9
    • Zobacz profil
  • Skąd: Elbląg
Testowo 2020.11.22 - problemy
« dnia: 05 Styczeń 2021, 22:04:13 »
Cześć,
Symulowałem na aktualnym Testowie i rozkładzie 2020 sytuację z defektem na szlaku dwutorowym i co zauważyłem:

1. Przy zamkniętym jednym torze i prowadzeniu ruchu jednotorowego dwukierunkowego na SBL-ce, Ślemień przy chęci zmiany kierunku blokady i puszczeniu do mnie pociągu nie daje informacji o ostatnim pociągu jaki do niego przyjechał w formie "Pociąg nr przyjechał o godz. Czy droga dla pociągu nr jest wolna?". W starszej wersji taki telegram nadawał, a nie widzę, żeby pod tym kątem w przepisach coś się zmieniło.
2. Gdy nadawałem do Ślemienia telegram żądania wyprawienia roboczego po torze zamkniętym do km i z powrotem, po wyskoczeniu okienka z już wpisaną formułą do uzupełnienia tylko kilometr, po wpisaniu kilometra nie pojawia się on w telefonogramie. Trzeba ręcznie wprowadzić całą formułkę z kilometrem po przez menu rozwijane "inne".
3. Dostając pozwolenie na wyprawienie roboczego do kilometra i z powrotem, Ślemień awaryjnym przyciskiem odwraca blokadę do siebie. To chyba niepotrzebne działanie.
4. Po akcji ściągnięcia defektu do Testowa, gdzie w trakcie nadawałem do Ślemienia telefonogramy:
  - "Pociąg 1 odjechał o godzinie 06:54 po zamkniętym torze lewym nr 1 do kilometra 17.650 i z powrotem."
  - "Pociąg 1 przyjechał o godzinie 07:32."
  i po otwarciu toru Ślemień już nie chciał puścić żadnego pociągu od siebie po tym torze tak jakby cały czas oczekiwał, że roboczy 1 przyjedzie do niego.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1050
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Testowo 2020.11.22 - problemy
« Odpowiedź #1 dnia: 06 Styczeń 2021, 15:08:34 »
Ad. 1. To brało się z par. 24 ust. 6 Ir-1, ale zostało zmienione, ponieważ tam mowa jest o posterunkach odstępowych/bocznicowych, a także o dyżurnym ruchu takiego posterunku, czyli chodzi o posterunki odstępowe obsługiwane.

Ad. 2. Rzeczywiście coś jest nie tak z wyświetlaniem tego telefonogramu, program nie odczytuje poprawnie kilometra i wyświetla domyślny tekst "do kilometra i z powrotem". Działa za to wpisanie do okienka samego kilometra.

Ad. 3., 4. Prawdopodobnie jest to skutek wpisania "do kilometra..." jako opisu pociągu - program nie zinterpretuje tego jako jazdy do kilometra i z powrotem tylko jako zwykły pociąg, opis jest wyświetlany w telefonogramach ale jego treść jest ignorowana. Stąd odwrócenie blokady, a potem brak reakcji na telefonogram przyjazdu. Aby odblokować szlak w takiej sytuacji, można użyć telefonogramu "Zatrzymany", który działa jak odwołanie odjazdu.

Offline ganc

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 9
    • Zobacz profil
  • Skąd: Elbląg
Odp: Testowo 2020.11.22 - problemy
« Odpowiedź #2 dnia: 06 Styczeń 2021, 21:49:26 »
Dzięki za odpowiedź.
Odnośnie ad. 1 to rzeczywiście podany wzór telegramu to wzór nr 2a z Ir-1 odnoszący się, tak jak napisałeś do sytuacji z §24 ust. 6. Jednak czytając §26 ust. 1 uważam, że Ślemień przy chęci zmiany kierunku blokady i puszczeniu do Testowa pociągu powinien:
1. Nadać telegram "Pociąg nr przyjechał o godz." a po potwierdzeniu owego przez Testowo następnie nadać "Czy droga dla pociągu nr jest wolna?"
albo
2. Nadać pierwotnie omawiany telegram "Pociąg nr przyjechał o godz. Czy droga dla pociągu nr jest wolna?" co jest zgodne z §26 ust. 5.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1050
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Testowo 2020.11.22 - problemy
« Odpowiedź #3 dnia: 07 Styczeń 2021, 13:59:40 »
Par. 26 dotyczy telefonicznego potwierdzenia przyjazdu, które z zasady nie jest stosowane gdy ruch prowadzi się na podstawie blokady liniowej.

Offline ganc

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 9
    • Zobacz profil
  • Skąd: Elbląg
Odp: Testowo 2020.11.22 - problemy
« Odpowiedź #4 dnia: 07 Styczeń 2021, 15:24:11 »
Przedstawię mój tok interpretacji §26 ust. 1:
1. W powyższym ustępie pojawia się sformułowanie "na szlaku z ruchem jednotorowym dwukierunkowym podzielonym na odstępy".
2. W §24 ust. 1 ruch jednotorowy dwukierunkowy zdefiniowany jest jako prowadzony bez blokady liniowej lub z blokadą liniową. Dodatkowo w punkcie 2) tego ustępu jest opisana nasza sytuacja (na dwutorówce jeden tor zamknięty, po drugim ruch dwukierunkowy).

Wiem, że w §29, który stricte odnosi się do ruchu na SBL-kach, nie jest napisane nic na ten temat, ale czy nie należy patrzeć też na zapisy innych paragrafów?

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1050
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Testowo 2020.11.22 - problemy
« Odpowiedź #5 dnia: 07 Styczeń 2021, 18:52:22 »
Par. 22 ust. 6 i 7 stwierdzają, że potwierdzeniem przyjazdu może być blokada liniowa lub telefoniczne zgłoszenie przyjazdu. Par. 26 opisuje sposób telefonicznego zgłoszenia przyjazdu - wg ust. 1 "Przyjazd (przejazd) pociągu dyżurny ruchu posterunku następczego potwierdza dyżurnemu ruchu najbliższego tylnego posterunku następczego, ..." - co nie znaczy, że potwierdza zawsze, a tylko wtedy, gdy jest to wymagane (gdy blokada liniowa nie może być wykorzystana do potwierdzenia przyjazdu). Dalsze zapisy o szlaku z ruchem jednotorowym dwukierunkowym, podzielonym na odstępy, stanowią uszczegółowienie sposobu potwierdzenia przyjazdu, ale nie oznaczają, że telefoniczne potwierdzenie przyjazdu jest wymagane w każdym przypadku prowadzenia takiego ruchu.

Offline ganc

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 9
    • Zobacz profil
  • Skąd: Elbląg
Odp: Testowo 2020.11.22 - problemy
« Odpowiedź #6 dnia: 07 Styczeń 2021, 22:53:37 »
Przyjąłem do wiadomości. Symulując dalej różne scenariusze zauważyłem, że jednak AI używa telefonogramu "Pociąg nr przyjechał o godz.". Dzieje się tak, gdy przy ruchu jednotorowym dwukierunkowym przy działającej blokadzie, sąsiedni posterunek żąda pozwolenia na wyprawienie pociągu, ja go wstrzymuje i wyprawiam swój do niego i ten wyprawiony prze zemnie pociąg przybywa do posterunku, który wcześniej żądał pozwolenia. Dzieje się tak nie tylko na SBL-ce ale też na półsamoczynnych. Dlaczego w takich sytuacjach posterunek po prostu nie żąda ponownie pozwolenia na pociąg, który chciał wyprawić wcześniej?

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1050
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Testowo 2020.11.22 - problemy
« Odpowiedź #7 dnia: 08 Styczeń 2021, 02:57:48 »
Zgłoszenie przyjazdu i ponowne pytanie o pozwolenie to oddzielny przypadek. Nie widzę przepisu, z którego by to wynikało - jeżeli dobrze pamiętam, zostało to wprowadzone w symulatorze dla uniknięcia zbędnego czekania na nadanie przez użytkownika telefonogramu "Teraz dla pociągu ... droga jest wolna" - zamiast tego sąsiednia stacja informuje że szlak już się zwolnił, używając telefonogramu przyjazdu, i przypomina o oczekującym pociągu ponownie pytając o pozwolenie.

Offline ganc

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 9
    • Zobacz profil
  • Skąd: Elbląg
Odp: Testowo 2020.11.22 - problemy
« Odpowiedź #8 dnia: 08 Styczeń 2021, 19:52:05 »
Kolejna rzecz, która mnie nurtuje. Mianowicie w opisie czynności przy przyjmowaniu i wyprawianiu pociągów dla Testowa a także w Dokumentacji do symulatora wspomniana jest tylko jedna metoda powiadamiana posterunków dróżników przejazdowych poprzez odpowiedni sygnał dzwonkowy i nadanie telegramu o odjeździe a widzę, że Ir-1 na dwu i wielotorówkach przy ruchu jednokierunkowym dopuszcza zawiadomienie samym dzwonkiem jeżeli wypuszczamy pociąg ujęty w wyciągu do WRJ nie później niż 60 min od ostatniego pociągu. Czyli na Testowie nie popełniam błędu sygnalizując samym dzwonkiem Posterunkowi 17 wyjazd pociągów do Ślemienia, gdy kursują one częściej niż 60 min?

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1050
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kęty
Odp: Testowo 2020.11.22 - problemy
« Odpowiedź #9 dnia: 08 Styczeń 2021, 20:13:52 »
O ile mi wiadomo, obecnie na odcinkach dwu- i wielotorowych na ogół stosuje się powiadamianie telefonogramem. Sygnalizacja samymi dzwonkami w symulatorze również działa.