Autor Wątek: Blokada liniowa przy urządzeniach kluczowych  (Przeczytany 2051 razy)

Offline MichałŁ

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
  • Skąd: Krasnystaw
Blokada liniowa przy urządzeniach kluczowych
« dnia: 24 Marca 2021, 16:01:34 »
Skoro już jest temat o blokadzie to tak podłączę się na chama ze swoim pytaniem.
Jak jest realizowane albo czy w ogóle da się zrealizować blokadę liniową przy kluczowych urządzeniach srk na stacji ?

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 910
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Skąd: Kęty
Odp: Blokada liniowa przy urządzeniach kluczowych
« Odpowiedź #1 dnia: 24 Marca 2021, 16:24:43 »
Jeżeli jest sygnalizacja świetlna, to powiązanie z blokadą liniową jest w zasadzie takie same jak w innych typach urządzeń - zależności blokady są kontrolowane w obwodach sygnałowych.

W przypadku sygnalizacji kształtowej można:
a) zastosować typową nastawnicę mechaniczną ze skrzynią zależności, blokami i zawórkami do ich uzależnienia od semaforów, różnica polega tylko na zastosowaniu zamków kluczowych zamiast dźwigni zwrotnicowych,
b) uzależnić semafory kształtowe od blokady elektrycznie, poprzez zastawki elektryczne dźwigni i kontrolę sygnału stykami ramion (rzadkie rozwiązanie).

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1386
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Blokada liniowa przy urządzeniach kluczowych
« Odpowiedź #2 dnia: 24 Marca 2021, 20:57:45 »
Oczywiście, nawet z blokadą komputerową (cyfrową) w przypadku sygnalizacji świetlnej....
Tak na prawdę sposób połączenia, co już wspomniano jest jak dla urządzeń mechanicznych scentralizowanych...
Tylko oczywiście musi być aparat blokowy. Poza wspomnianymi obwodami sygnałowymi, niektóre elementy blokady dodatkowo w obwodach świateł się kontroluje.
« Ostatnia zmiana: 24 Marca 2021, 20:59:19 wysłana przez jageer »
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline MichałŁ

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
  • Skąd: Krasnystaw
Odp: Blokada liniowa przy urządzeniach kluczowych
« Odpowiedź #3 dnia: 26 Marca 2021, 16:37:46 »
Dziękuje za odpowiedź.
Czy istnieje jakaś literatura nt. właśnie takiego łączenia mechanicznych czy kluczowych srk z sygnalizacją świetlną  albo systemami EON ?

Offline jageer

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1386
  • Specjalista ds. prowadzenia ruchu.
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Blokada liniowa przy urządzeniach kluczowych
« Odpowiedź #4 dnia: 26 Marca 2021, 19:30:37 »
Wytyczne projektowania.... Ale w przypadku blokad cyfrowych i braku izolacji stosuje się odcinek zasemaforowy oparty o czujniki koła (system liczenia osi).

Ogólnie wszystkie blokady szlakowe budowane obecnie wymagają "izolacji" torów szlakowych. Łatwiej czasem dobudować nowy odcinek na "licznikach" niż korzystać z istniejących EON itp do zwalniania zastawek ...
« Ostatnia zmiana: 26 Marca 2021, 19:36:11 wysłana przez jageer »
Tak też można mili moi.
Tor zajęty, a wjazd stoi.

Offline Paweł

  • Administrator
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 910
    • Zobacz profil
    • Beskidzka Strona Kolejowa
  • Skąd: Kęty
Odp: Blokada liniowa przy urządzeniach kluczowych
« Odpowiedź #5 dnia: 27 Marca 2021, 01:11:01 »
Czy istnieje jakaś literatura nt. właśnie takiego łączenia mechanicznych czy kluczowych srk z sygnalizacją świetlną  albo systemami EON ?

Pobieżne informacje o przystosowaniu urządzeń mechanicznych do sygnalizacji świetlnej znajdziesz w niektórych starych książkach o mechanicznych i elektrycznych urządzeniach stacyjnych, bardziej szczegółowe w "Albumie schematów elektrycznych połączeń w mechanicznych usrk".

Offline MichałŁ

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 5
    • Zobacz profil
  • Skąd: Krasnystaw
Odp: Blokada liniowa przy urządzeniach kluczowych
« Odpowiedź #6 dnia: 28 Marca 2021, 16:48:20 »
Dziękuje za  pomoc.