Autor Wątek: Rozkazy pisemne.  (Przeczytany 44008 razy)

Offline Paris

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 4
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Rozkazy pisemne.
« dnia: 01 Maj 2021, 08:25:58 »
Cześć. Jestem nowy na forum. Mam problem ze zrozumieniem jednego przypadku rozkazu S.  10) zezwolenie na dalszą jazdę zatrzymanego pociągu, gdy czoło po￾ciągu minęło obsługiwany semafor tak, że koniec pociągu minął
sygnałowe miejsce końca pociągu, lecz nie minął przebiegowego
miejsca końca pociągu, lub gdy pociąg przejechał i zatrzymał się
za semaforem wskazującym sygnał „Stój” (zał. 4a),"

Rozumiem drugą część tego punktu, prosiłbym o mniej więcej, podanie praktycznego przypadku, zastosowania pierwszej części.
Z góry dziękuję
« Ostatnia zmiana: 01 Maj 2021, 08:40:29 wysłana przez Paris »

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 447
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Rozkazy pisemne.
« Odpowiedź #1 dnia: 01 Maj 2021, 12:41:30 »
Od momentu minięcia semafora wjazdowego do stacji do momentu rozwiązania przebiegu wyjazdowego ze stacji maszynista pociągu podlega dyspozycji dyżurnego ruchu we wszystkich kwestiach dotyczących ruchu. W sytuacjach normalnych wystarczą do tego sygnalizatory przytorowe i ich wskazania, w przypadkach awaryjnych (abstrahując od przyczyn) kwestie ruchu, jeśli nie da się ich zrealizować przy pomocy sygnalizatorów i ich wskazań, są regulowane rozkazami pisemnymi. Paragraf 58, ust. 4, pkt 10) instrukcji Ir-1 (R-1) opisuje sytuację zatrzymania pociągu bez rozwiązania drogi przebiegu. Jakikolwiek dalszy ruch zatrzymanego pociągu może odbyć się pod ścisłą kontrolą dyżurnego ruchu i na jego polecenie, które w takim przypadku będzie podawane rozkazem pisemnym S.
« Ostatnia zmiana: 01 Maj 2021, 13:36:21 wysłana przez Paweł Piotr »

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Rozkazy pisemne.
« Odpowiedź #2 dnia: 01 Maj 2021, 15:27:37 »
Cytuj
zezwolenie na dalszą jazdę zatrzymanego pociągu, gdy czoło po￾ciągu minęło obsługiwany semafor tak, że koniec pociągu minął
sygnałowe miejsce końca pociągu, lecz nie minął przebiegowego
miejsca końca pociągu

Pociąg wjechał w stacje, zobaczyliśmy koniec i zwolniliśmy blokadę (zwrocilismy końcowy np). Wystarczy, że ostatni wagon stoi na ostatnim rozjeździe drogi przebiegu po torach, gdzie nie ma przebiegów bez zatrzymania, bo np nie było innego długiego toru do jego przyjścia itp ...Nie podamy wyjazdu, dopóki będzie utwierdzony przebieg wjazdowy .. po prostu urządzenia nas nie puszczą

Offline Paris

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 4
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Rozkazy pisemne.
« Odpowiedź #3 dnia: 01 Maj 2021, 17:31:54 »
Czyli dobrze rozumiem, że taką sytuacją może być jak np. w Testowe zatrzymam pociąg pod nastawnia, bo np. rozkaz wyniesie się lub pociąg zatrzyma się z innego powodu za semaforem na rozjazdach, ale innym niż wygaśnięcie semafora, to maszynista ma prawo żądać rozkazu z tego właśnie tytułu na dalszą jazdę?

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Rozkazy pisemne.
« Odpowiedź #4 dnia: 01 Maj 2021, 19:29:57 »
Z gruntu doświadczenie np. "mechaniku wyjazd świeci, ostrzeżenia pod nastawnia" i albo pociąg jedzie wolno i nastawniczy wychodzi z ostrzeżeniami, albo maszynista się przy nim zatrzymuje będąc już za wyjazdowym ale na rozjazdach, jednak rozkazu się nie dyktuje już dodatkowo.... Wyjeżdżał na wolna i ja "dalej ma".
Inna sytuacja, gdy maszyna stoi za semaforem i maszynista nie widzi z kabiny wskazań, mimo podania semafora należy podyktować rozkaz, czasami też maszynista wyjdzie z kabiny zobaczyć fizycznie.
« Ostatnia zmiana: 01 Maj 2021, 19:32:06 wysłana przez jageer »

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 447
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Rozkazy pisemne.
« Odpowiedź #5 dnia: 01 Maj 2021, 20:26:55 »
Czyli dobrze rozumiem, że taką sytuacją może być jak np. w Testowe zatrzymam pociąg pod nastawnia, bo np. rozkaz wyniesie się lub pociąg zatrzyma się z innego powodu za semaforem na rozjazdach, ale innym niż wygaśnięcie semafora, to maszynista ma prawo żądać rozkazu z tego właśnie tytułu na dalszą jazdę?
NIEDOBRZE ROZUMIESZ. Proszę przeczytać dokładnie paragraf 58, ust.1, pkt 1) i 2) instrukcji Ir-1 (R-1). Czy w przytoczonych przepisach jest mowa o "wygaśnięciu semafora"?
W swojej odpowiedzi poprzedniej napisałem wyraźnie: w przypadkach awaryjnych (abstrahując od przyczyn)
« Ostatnia zmiana: 01 Maj 2021, 20:30:37 wysłana przez Paweł Piotr »

Offline Psycho

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 21
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Rozkazy pisemne.
« Odpowiedź #6 dnia: 02 Maj 2021, 10:31:36 »
prosiłbym o mniej więcej, podanie praktycznego przypadku, zastosowania pierwszej części.

Przekazanie rozkazu pisemnego, gdy czoło pociągu minęło obsługiwany semafor tak, że koniec pociągu minął sygnałowe miejsce końca pociągu, lecz nie minął przebiegowego miejsca końca pociągu powinno mieć miejsce gdy np.:
1) w czasie wyjazdu, po minięciu sygnału zezwalającego na semaforze przez czoło pociągu nastąpi zerwanie hamulca bezpieczeństwa przez co pociąg zostanie zatrzymany "na rozjazdach" (przed miejscem przebiegowym);
2) w czasie wyjazdu, po minięciu sygnału zezwalającego na semaforze przez czoło pociągu maszynista zauważy przeszkodę w postaci zwierzyny, ludzi na torach, samochodu na przejeździe - przez co pociąg zostanie zatrzymany "na rozjazdach";
3) w czasie wyjazdu, po minięciu sygnału zezwalającego na semaforze przez czoło pociągu dyżurny, nastawniczy, zwrotniczy lub inna osoba będzie podawała sygnał "stój" - przez co pociąg zostanie zatrzymany "na rozjazdach"(przed miejscem przebiegowym);
W praktyce zauważam, że w sytuacjach opisanych w pkt.1),2), gdzie do zatrzymania doszło z powodu dobrze znanego maszyniście dalsze kontynuowanie jazdy odbywa się na porozumienie radiotelefoniczne z dyżurnym. W pkt.3) "raczej" wydaje się rozkaz na dalsze kontynuowanie...

Moim zdaniem §58 ust.4 pkt.10) powinien obejmować też przypadki, w których doszło do zatrzymania pociągu tak, że czoło pociągu minęło obsługiwany semafor lecz koniec pociągu nie minął sygnałowego miejsca końca pociągu i nie minął przebiegowego miejsca końca pociągu...

Offline Paris

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 4
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Rozkazy pisemne.
« Odpowiedź #7 dnia: 02 Maj 2021, 11:47:05 »
W takim razie zawsze gdy zatrzyma się na rozjazdach, za semaforem powinniśmy dać S na dalsze kontynuowanie wyjazdu. Tylko teraz wychodzi na to że sytuacja przytoczona
Z gruntu doświadczenie np. "mechaniku wyjazd świeci, ostrzeżenia pod nastawnia" i albo pociąg jedzie wolno i nastawniczy wychodzi z ostrzeżeniami, albo maszynista się przy nim zatrzymuje będąc już za wyjazdowym ale na rozjazdach, jednak rozkazu się nie dyktuje już dodatkowo.... Wyjeżdżał na wolna i ja "dalej ma".
Inna sytuacja, gdy maszyna stoi za semaforem i maszynista nie widzi z kabiny wskazań, mimo podania semafora należy podyktować rozkaz, czasami też maszynista wyjdzie z kabiny zobaczyć fizycznie.

I typu "wyjazd był i dalej ma" to naginanie przepisów gdy robimy to że nic nie dajemy na dalszą jazdę...

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Rozkazy pisemne.
« Odpowiedź #8 dnia: 02 Maj 2021, 12:56:37 »
A co w przypadku, gdy maszynista rusza i staje pod nastawnia dać dyżurnemu np. R7? Bo mu się nie chce iść "spod semafora"? Tylko staje na rozjazdach vis a vis nastawni? Po czym wsiada i dalej jedzie..

Offline Paris

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 4
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Rozkazy pisemne.
« Odpowiedź #9 dnia: 02 Maj 2021, 13:21:40 »
A co w przypadku, gdy maszynista rusza i staje pod nastawnia dać dyżurnemu np. R7? Bo mu się nie chce iść "spod semafora"? Tylko staje na rozjazdach vis a vis nastawni? Po czym wsiada i dalej jedzie..
Wychodzi na to że musimy mu dać S na dalszy wyjazd

Offline Psycho

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 21
    • Zobacz profil
  • Skąd: Polska
Odp: Rozkazy pisemne.
« Odpowiedź #10 dnia: 02 Maj 2021, 16:00:15 »
W takim razie zawsze gdy zatrzyma się na rozjazdach, za semaforem powinniśmy dać S na dalsze kontynuowanie wyjazdu.

I typu "wyjazd był i dalej ma" to naginanie przepisów gdy robimy to że nic nie dajemy na dalszą jazdę...

O naginaniu nie ma tu mowy - wszystko zależy od sytuacji, czasu trwania przeszkody, decyzji dyżurnego i maszynisty... Uważam, że jeśli droga pozostaje utwierdzona to na kontynuowanie jazdy, po chwilowym zatrzymaniu technicznym nikt nie będzie przekazywał rozkazu. W mojej opinii jeśli pojawią się wątpliwości co do drogi, zostanie ona rozwiązana itp. to warto jest dodatkowo potwierdzić możliwość kontynuowania... Dlatego w przykładach napisałem, że w takich "codziennych" sytuacjach często maszynista uzgadnia z dyżurnym ustnie możliwość kontynuowania jazdy... Dla mnie, przy odpowiedzialnym podejściu - "wyjazd był i dalej ma" nie jest problemem.

Offline jageer

  • Projektant
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1395
  • Podg. Papago
    • Zobacz profil
  • Skąd: wieś Papago.
Odp: Rozkazy pisemne.
« Odpowiedź #11 dnia: 02 Maj 2021, 16:09:59 »
Miałem też przypadek (urządzenia mechaniczne), gdzie maszynista minął wyjazd, zawiesiła mu się lokomotywa i musiał dokonać "resetu" bo nie działała jazda .... Stal na rozjazdach, semafor był dalej na wolną (brak izolacji rozjazdów).... Jaki jest sens wydawać rozkazy nam ruszył po 2-3 minutach?

Offline IZKR IZ

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 108
  • Mechanik! Bardziej czerwone nie będzie!
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ
Odp: Rozkazy pisemne.
« Odpowiedź #12 dnia: 02 Maj 2021, 17:11:15 »
Nie przesadzajmy z tym pisaniem rozkazów. Mamy stacje gdzie, perony znajdują się za semaforem wyjazdowym, a przed/za/ w rozjazdach. Nikt nawet nie myśli o pisaniu rozkazu na dalszą jazdę. Chwila moment pojedzie, nie drążymy, dwa nie masz prawa ruszać drogi pod pociągiem i upewnieniu się że pociąg stoi i się nie ruszy. Ten zapis jest podobny odnośnie zatrzymania zbiegającego składu za pomocą PODKŁADÓW - sytuacja absurdalna i bez możliwości wykonania.

Offline Paweł Piotr

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 447
    • Zobacz profil
  • Skąd: Kraków
Odp: Rozkazy pisemne.
« Odpowiedź #13 dnia: 03 Maj 2021, 15:09:22 »
Nie przesadzajmy z tym pisaniem rozkazów. Mamy stacje gdzie, perony znajdują się za semaforem wyjazdowym, a przed/za/ w rozjazdach. Nikt nawet nie myśli o pisaniu rozkazu na dalszą jazdę. Chwila moment pojedzie, nie drążymy, dwa nie masz prawa ruszać drogi pod pociągiem i upewnieniu się że pociąg stoi i się nie ruszy. Ten zapis jest podobny odnośnie zatrzymania zbiegającego składu za pomocą PODKŁADÓW - sytuacja absurdalna i bez możliwości wykonania.
Gdybyś znał (ale nie znasz...), a choćbyś przeczytał na potrzeby tego wątku (nie przeczytałeś...) paragraf 58, ust.1 i 2 instrukcji Ir-1 (R-1), to nie pisałbyś takich kocopołów.

Offline IZKR IZ

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 108
  • Mechanik! Bardziej czerwone nie będzie!
    • Zobacz profil
  • Skąd: IZ
Odp: Rozkazy pisemne.
« Odpowiedź #14 dnia: 03 Maj 2021, 15:33:00 »
Jest w nich wskazane do czego służą rozkazy, kiedy nie są wymagane. Odpowiedz na swój skrót myślowy, wskazując tylko paragrafy, nie wyjaśniasz  wątpliwości. Powiedz własnymi słowami co rozumiesz przez te zapisy.  Wskazałem jak ja to widzę.